Andrei Miu, profesor de neuroștiințe cognitive: Nu avem un creier reptilian. Evoluția creierului nu merge așa / Erorile teoriei creierului triunitar, o teorie abandonată de știință ca fiind greșită, dar atât de populară și crezută în prezent

7.513 vizualizări
Creier, minte, neuro
Foto: © Siarhei Yurchanka | Dreamstime.com
“Nu avem un creier reptilian. Evoluția creierului nu merge așa. Dovezile din paleontologie arată că reptilele și mamiferele au evoluat în paralel, deci, mamiferele nu aveau cum să ‘moștenească’ o parte a creierului de la reptile”, scrie Andrei Miu, profesor de neuroștiințe cognitive și genetică comportamentală la Universitatea Babeș-Bolyai, fondator și coordonator al Laboratorului de Neuroștiințe Cognitive de la UBB pe Facebook, citând pagina Podcastului de Neuroștiințe.

Andrei Miu semnalează un articol care clarifica o concepție greșită despre evoluția sistemului nervos foarte răspândită psihologie. Mulți psihologi cred că, pe măsură ce au apărut noi specii de vertebrate, structurile complexe mai noi din punct de vedere evolutiv ale creierului au fost așezate deasupra structurilor mai vechi și mai simple.

„Acest articol trece în reviste erorile din teoria creierului triunitar, cea în care Maclean a propus existența a trei părți diferite ale creierului, dintre care două (creierul reptilian și sistemul limbic) ar fi fost moștenite de la reptile și primele mamifere. Dar știm că nu e așa. Dovezile din paleontologie arată că reptilele și mamiferele au evoluat în paralel (și că, deci, mamiferele nu aveau cum să „moștenească” o parte a creierului de la reptile). 

Pe de altă parte, studiile de neuroanatomie comparativă au indicat că sunt foarte multe asemănări între creierul reptilelor și al mamiferelor. Creierul acestor specii ar include structuri nervoase similare, care, însă, variază ca organizare și funcții ca urmare a mediilor foarte diferite în care s-au adaptat. Vorba unei neuroanatomiste, Suzana Herculano-Houzel, <the triune brain is only a fantasy>”, scrie cercetătorul Andrei Miu.

Cum îți gestionezi emoțiile
Andrei Miu / Foto: Matei Pleșa pentru “Decât o Revistă” #17
De unde provine teoria creierului triunitar

Concepția eronată provine din lucrările lui Paul MacLean, care în anii 1940 a început să studieze regiunea creierului pe care a numit-o sistemul limbic. MacLean a propus mai târziu teoria creierului triunitar: creierul reptilian controlează funcţiile de bază, cum ar fi mişcarea şi respiraţia; în continuare, sistemul limbic controlează răspunsurile emoționale; și în cele din urmă, cortexul cerebral controlează limbajul și raționamentul. 

Ideile lui MacLean erau deja considerate incorecte de comunitatea științifică în momentul în care și-a publicat cartea din 1990, The Triune Brain in Evolution. 

Care sunt erorile teoriei creierului triunitar

„Prima problemă este că aceste idei reflectă o viziune scala naturae a evoluției în care animalele pot fi aranjate liniar de la organisme „simple” la cele mai „complexe”. Această viziune este nerealistă, deoarece complexitatea neuronală și anatomică a evoluat în mod repetat în cadrul multor linii independente”, conform articolului citat de Andrei Miu, care enumeră principalele erori ale teoriei lui MacLean. 

„Această viziune implică, de asemenea, că istoria evolutivă este o progresie liniară în care un organism a devenit altul și apoi altul. Odată cu această neînțelegere vine și credința incorectă că adăugarea de structuri neuronale complexe permite o complexitate comportamentală crescută, iar complexitatea structurală conferă complexitate funcțională.

Ultima – și cea mai importantă – problemă cu această viziune greșită este implicația că evoluția anatomică se desfășoară în același mod ca straturile geologice, cu noi straturi adăugate peste cele existente. Multe schimbări evolutive constau în transformarea părților existente. De exemplu, aripile liliecilor nu sunt anexe noi; membrele lor anterioare au fost transformate în aripi prin mai multe etape intermediare”, se precizează în articol. 

De ce este important? Contează dacă psihologii au o înțelegere incorectă a evoluției neuronale? 

„Un răspuns la această întrebare este simplu: suntem oameni de știință. Ar trebui să ne pese de adevăratele stări ale lumii, chiar și în absența unor consecințe practice. Dacă psihologii au o înțelegere incorectă a evoluției neuronale, ar trebui să fie motivați să corecteze concepția greșită, chiar dacă această credință incorectă nu afectează programele lor de cercetare”, conform articolului care trece în reviste erorile din teoria creierului triunitar, în care cercetătorii încearcă la final să explice persistența ideilor greșite. 

„Poate că ideile greșite despre evoluția creierului persistă pentru că se potrivesc cu experiența umană: uneori ne simțim copleșiți de emoții incontrolabile și chiar folosim termeni  referitori la animale pentru a descrie aceste stări. Aceste idei sunt, de asemenea, în concordanță cu viziuni tradiționale despre natura umană, cum ar fi raționalitatea care se luptă cu emoțiile, sufletul platonic tripartit, psihodinamica freudiană și abordările religioase ale umanității. Ele sunt, de asemenea, idei simple care pot fi distilate într-un singur paragraf dintr-un manual introductiv, ca o confirmare a rădăcinilor biologice ale comportamentului uman. Cu toate acestea, le lipsește orice fundament în înțelegerea neurobiologiei sau evoluției și ar trebui abandonate de oamenii de știință psihologi”.

Dacă teoria creierului triunitar este complet greșită, iar neurologii știu că este greșită de zeci de ani, de ce este atât de răspândită și crezută în continuare?

„Neuroștiința evoluționistă a abandonat teoria cu zeci de ani în urmă. Alți oameni de știință au dovedit că MacLean a greșit, de exemplu, Terrence Deacon în lucrarea sa Rethinking Mammalian Brain Evolution, însă dovezile că teoria lui MacLean conține erori nu au părut niciodată să iasă din lumea academică a neuroștiinței evoluționiste”, spune Daniel Toker, neurocercetător la UCLA, într-un articol din 2018.

În schimb, teoria creierului triunitar a stat la baza bestseller-ul lui Carl Sagan și câștigător al Premiului Pulitzer în 1978 Dragonii Edenului:

„Sagan s-a bazat pe teoria lui MacLean pentru a explica modul în care oamenii au evoluat pentru a produce știință, artă, matematică și tehnologie. Entuziasmul lui Sagan pentru teorie a fost clar atât în scrierile sale, cât și în programele de televiziune realizate, care au avut o audiență uriașă. Prin urmare, nu ar trebui să fie surprinzător faptul că, parțial prin elocvența și popularitatea lui Sagan, ideile greșite ale lui MacLean și-au făcut loc în curentul cultural mainstream”, spune Daniel Toker, oferind exemple de articole și chiar manuale în care este prezentată această teorie în prezent: „Avem articole cu titluri precum „Creierul reptilian” și „Nu asculta creierul reptilian” pe Psychology Today, o revistă ale cărei vânzări au urcat în top 10 din SUA. Teoria creierului triunitar a fost chiar prezentată într-un articol pe blog în Scientific American, o revistă de știință premiată și foarte populară. Această popularitate nu poate fi atribuită doar mass-media: teoria creierului triunitar a apărut în manuale de psihologie (de exemplu, acesta, acesta și acesta)”.

Teoria creierului triunitar, promovată în școlile din România printr-un proiect despre neuroștiință

În România, pe teoria creierului triunitar se bazează multe episoade din podcastul Mind Architect, care fac parte din programa proiectului Neuroștiința la Clasă. Cercetătorii Andrei Miu, Raul Mureșan și Dragoș Iliescu au avertizat într-o scrisoare deschisă că această idee este eronată și depășită, în octombrie 2021. 

O altă idee eronată, pe care se bazează multe episoade din podcastul Mind Architect – și pe care le analizăm pentru că fac parte din programa proiectului Neuroștiința la Clasă – este că creierul ar fi format din două părți, sistemul limbic (denumit de autor „Elefantul”) și neocortexul (denumit de autor „Călărețul”), care au evoluat în etape filogenetice diferite și care ar avea funcții diferite. Ideea provine din teoria creierului triunitar, dezvoltată de medicul american Paul MacLean, începând din anii 1949-1952, teorie care a fost abandonată demult (a se vedea, de ex., Cesario, Johnson, & Eisthen, 2020) odată cu descoperirea omologiei dintre structurile nervoase de la diferite specii, care contrazice ipoteza unei evoluții în etape. De asemenea, separarea netă a proceselor emoționale și cognitive, inclusiv la nivel neurofiziologic, nu mai e susținută de descoperirile recente din neuroștiințe și psihologie (de ex., Lindquist, Wager, Kober, Bliss-Moreau, & Feldman Barrett, 2012; Okon-Singer, Hendler, Pessoa, & Shackman, 2015), scria în scrisoarea din octombrie 2021 a celor trei cercetători.

Foto: © Siarhei Yurchanka | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. Psihologii nu sunt oameni de știință. Se folosesc de alte discipline ca sa și valideze domeniul. M am saturat de aceasta dezinformare. Puteți măsura psihicul? Puteti vedea psihicul la aparat? Ce aparat a creat psihologia? Nici Inginerii nu sunt oameni de știință. Fizicianul e om de știință . Biologul, chimistul.

  2. Subliniind cu rosu ceea ce este gresit, fara a spune explicit care este varianta corecta, un profesor nu face altceva decat sa isi afirme superioritatea. Apoi se plang si fac petitii impotriva unor prezentatori charismatici si care stiu, mai presus de orice, sa se vanda pe sine. Cine va castiga: cel care isi mangaie barba sau cel care se vinde pe sine ca brand? Eu as prefera sa castige competenta si smerenia, voi?

  3. Ce cărți sau cercetători ar fi recomandat să citim dacă ne dorim să avem o viziune clară și corectă din punct de vedere științific cu privire la creierul uman, încât să ne fie de folos în cabinetele de consiliere?

  4. La proiectul Mind Architect mă gândeam când citeam acest articol. Ar fi foarte constructiv să aveți niște discuții cu acești oameni, sunt destul de mulți profesori, și nu numai, care folosesc concluziile lor la ore.
    Ce nu am înțeles din articol și vă întreb: în ce măsură aceste noi teorii privind evoluția în paralel a speciilor, contravin sau nu teoriei evoluționiste a lui Darwin? Menționez că nu sunt specialist în psihologie sau neuroștiințe. Mulțumesc!

  5. Finally, ieșim din zona activistă (non-profesionistă) și aria socialistă (idealistă, manipulatoare, non-liberală, fals științifică) și se propune o argumentație autentic științifică.

    1. Podcasturile, programele de televiziune etc. prefera modelările care conduc la înțelegeri rapide. Fie ele și eronate.
      Responsabilitatea ieșirii din laborator îi revine mediului academic în ansamblul său. Cât timp rezultatele unor cercetări nu sunt comunicate în acord cu capacitățile de înțelegere ale celor mulți apar aceste fenomene: propagarea erorilor, înmulțirea oamenilor de media preocupați de vizualizari și like-uri în detrimentul cunoașterii exigente, creșterea exponențială a nedeterminărilor etc.
      Oamenii de știință, echipele de cercetători au nevoie să comunice dacă își doresc finanțări pentru munca lor. Avem nevoie să comunice nu între ei. Este o responsabilitate în fața cunoașterii științifice să nu permitem înscăunarea zeilor rating-ului și al numărului de vizualizări.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Aproape 2 milioane de copii ar trebui să primească zilnic la școală, lapte și produse lactate și de panificație, iar de două ori porții de fructe. În realitate nu primesc nimic, deși școala a început de 3 săptămâni / Motivele pentru care licitațiile nici nu au fost demarate

Elevii și preșcolarii nu primesc deocamdată nici unul dintre produsele alimentare „asigurate“ prin Programul pentru școli al României, care se desfășoară în mare parte cu bani europeni, potrivit surselor Edupedu.ro.…
Vezi articolul

Caietul de observații zilnice și condica de evidență a activității didactice pentru educatoare, publicate de Inspectoratul Școlar Județean Bihor. Descarcă catalogul grupei, planificarea anuală, planul de activitate săptămânal și raportul de evaluare inițială

Caietul de observații zilnice asupra copilului și condica de evidență a activității didactice la nivel preșcolar au fost publicate de Inspectoratul Școlar Județean Bihor. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început…
Vezi articolul

Înscrierea la clasa pregătitoare 2019: Școala de circumscripție trebuie respectată și întreruptă ideea de rezidență la un prieten – Ecaterina Andronescu

“Școala de cartier este școala de cartier, copilul acolo trebuie să meargă, în circumscripția lui de domiciliu”, a declarat ministrul Educației. Ecaterina Andronescu a anunțat, într-o emisiune la Digi 24,…
Vezi articolul

ANALIZĂ Ligia Deca anunță și ea că trebuie să investigheze cauzele și să reducă numărul celor care nu se prezintă la examenul de Bacalaureat și Evaluarea Națională, la fel cum anunța și predecesorul ei, Sorin Cîmpeanu, anul trecut. Nicio analiză nu a fost vreodată publicată, iar subiectul a fost îngropat imediat după examene

Numărul tot mai scăzut de la an la an al elevilor înscriși la examenele naționale, Evaluare Națională sau Bacalaureat, pare să fie în atenția Ministerului Educației doar în pragul examenelor,…
Vezi articolul