Olimpiadele școlare au fost anulate anul acesta, la 7 luni de la debutul pandemiei de coronavirus. Student în anul III la Facultatea de Matematică a Universității din București și olimpic național în liceu, Andrei Bâra a trimis redacției opinia sa cu privire la decizia ministrului Educației. “Mi se pare o nedreptate uriașă adusă copiilor care au petrecut și petrec zeci de ore în fiecare săptămână muncind pentru o competiție”, spune tânărul matematician.
“Cu siguranță se pot mobiliza autoritățile pentru a organiza o olimpiadă online. În Franța, în primăvară, deși situația era cel puțin mai gravă ca situația din România, s-au organizat barajele preliminare pentru stabilirea lotului de juniori, iar în România s-a oprit totul”, spune Andrei Bâra, care susține că “foarte mulți copii se ambiționează doar datorită olimpiadelor și concursurilor, așa se ridică deasupra nivelului standard al clasei”.
Opinia integrală semnată de Andrei Bâra și trimisă Edupedu.ro:
“Doamna Anisie a anunțat anularea olimpiadelor școlare. Personal, asta mi se pare o nedreptate uriașă adusă copiilor care au petrecut și petrec zeci de ore în fiecare săptămână muncind pentru o competiție care se pare că se vrea a fi destrămată.
Nu pot să înțeleg cum de un întreg minister al educației nu poate lua niște măsuri pentru a organiza fazele olimpiadei. Nu cred că este aici vorba de fraudă, pentru că la olimpiadă nu participă cei dornici de așa ceva, ci cei mai serioși, cei care vor să știe care e exact nivelul lor în comparație cu ceilalți copii de vârsta lor.
Nu înțeleg cum de se pot organiza competiții sportive, de exemplu, dar concursuri școlare în care copiii nu ar trebui să se întâlnească reciproc, nu. A nu se înțelege greșit, admir toți sportivii, și eu am făcut sport de performanță o perioadă și știu ce înseamnă și pentru ei, dar asta nu înseamnă că trebuie privilegiați.
Cu siguranță se pot mobiliza autoritățile pentru a organiza o olimpiadă online.
În Franța, în primăvară, deși situația era cel puțin mai gravă ca situația din România, s-au organizat barajele preliminare pentru stabilirea lotului de juniori, iar în România s-a oprit totul.
Din punctul meu de vedere nu este deloc corect. Vorbesc aici în calitate de fost elev participant la olimpiade și care petrecea zilnic multe ore pe scaun să se pregătească.
Foarte mulți copii se ambiționează doar datorită olimpiadelor și concursurilor, așa se ridică deasupra nivelului standard al clasei. Și aici nu e vorba doar de matematică, sunt copii care se pregătesc intens pentru orice domeniu.
Bun, nu s-ar putea organiza probe experimentale la olimpiadele de fizică sau chimie, de exemplu, dar ținând cont de situația excepțională, oare nu s-ar putea face un compromis și în acest an la acele olimpiade să nu se organizeze proba experimentală?
Cred că mulți profesori erau și ei obișnuiți cu spiritul competițiilor școlare și ar fi dornici să se implice, dacă inițiativa ar pleca de undeva de sus. Și cred că și printre studenți ar fi dornici, unul dintre cei interesați fiind chiar eu, pentru că deși acesta e al treilea an de când nu mai particip la concursuri școlare, am încercat sa mă implic propunând probleme pentru olimpiadă și rezolvând în continuare probleme de la diferite competiții, aceasta fiind una dintre activitățile mele preferate în continuare.”
____
Andrei Bâra a fost medaliat la olimpiada națională de matematică din clasa a VIII-a până în clasa a XII-a, când a luat aurul. În prezent este student în anul III la Facultatea de Matematică a Universității din București, medaliat cu aur în Competiția Internațională de Matematică pentru Studenți 2019 și în Olimpiada internațională de Matematică pentru Studenți SEEMOUS 2019.