„Mediul de business poate fi implicat și trebuie să fie implicat încă de la adoptarea unor decizii cu privire la legislația primară. Mă refer la o nouă lege a educației, prin care să fie consolidat parteneriatul între școală și mediul socio-economic”, a declarat Sorin Cîmpeanu la conferința online „Director de viitor”, organizată luni, 11 aprilie, de Edupedu.ro, în parteneriat cu AVE – Asociația pentru Valori în Educație.
Acesta a fost întrebat de Georgeta Dendrino, director general Interact Business Communication, mentor în cadrul programului de formare a directorilor derulat de Asociația pentru Valori în Educație, cum vor fi implicați oamenii de afaceri în ghidarea directorilor.
Georgeta Dendrino: „Voiam să întreb cum vă gândiți să implicați mediul de business în ghidarea directorilor? Ați spus că au fost implicați oamenii de business în procesul de selecție a directorilor până acum. Cum vedeți această implicare pe mai departe?”
Sorin Cîmpeanu: „Mediul de business poate fi implicat și trebuie să fie implicat încă de la adoptarea unor decizii cu privire la legislația primară. Mă refer la o nouă lege a educației, prin care să fie consolidat parteneriatul între școală și mediul socio-economic, parteneriatul între școală și întreprinderi, dacă vorbim de învățământul dual, care îmi doresc să fie puternic încurajat de legislație.
Mediul de business se poate implica și în programe de formare a directorilor de școli și a directorilor administrativi. Și încă o dată, aș vrea să fac această diferență importantă. Un director care este un lider al unei școli nu trebuie să fie neapărat și cel care asumă obligația administrației unei clădiri. Spiritul unei școli, leadershipul unei școli este altceva. Elementele de natură educațională, în condițiile în care vrem să dezvoltăm, să creștem ponderea curriculumului la dispoziția școlii, sunt extrem de importante. Ei trebuie să fie degrevați de această sarcină a legăturii care trebuie să fie permanentă și atunci când autoritatea locală are anumite probleme ce țin de finanțarea școlii, să poată să discute aceste probleme și să nu existe răspunsul: „Astăzi este la ore. Și mâine – poate discutăm poimâine”, iar când discutăm poimâine, ne dăm seama că avem un director care este un profesor excepțional, dar care nu prea știe să citească un buget, darămite să-l gestioneze.
Nu trebuie să uităm că școlile vor fi implicate prin PNRR în procesul de formulare a nevoilor, din perspectiva consolidării infrastructurii. Știți foarte bine că am semnat ordinul de ministru prin care am definit standardele minime de echipare pentru clase, pentru laboratoare informatice și pentru smart lab-uri. Fiecare școală va trebui să îți definească foarte corect nevoile. (…) Ideea este să definim corect nevoia, să centraliza am această nevoie în așa fel încât să organizăm și procesul de achiziții, pentru ca lucrurile să se poată întâmpla. Acestea sunt lucruri administrative care necesită cunoștințe specifice. Din experiență reală, nemijlocită pe care o am, repet, sunt foarte mulți directori, foarte buni profesori, care nu au nimic de-a face cu aceste lucruri. De asta, ei trebuie să fie sprijiniți și trebuie să fie lăsați să se ocupe de ceea ce știu și de ceea ce trebuie să se ocupe. Aceasta este solicitarea primarilor de municipii, solicitare pe care eu, ca ministru al Educației, am agreat să o susțin la nivelul unui nou proiect al legii învățământului preuniversitar”.
Directorul Executiv al AVE, Andreea Nistor, a prezentat programul Academia de Leadership și Management Școlar și a spus, în cadrul eveniemntului, că „dacă școlile ar avea și ele parte de expunere la programe excepționale de leadership și management, iar directorii ar fi considerați vectori ai transformării, am reuși să vedem că și în școli orice e posibil”.
Asociația Pentru Valori în Educație (AVE) organizează Academia de Leadership și Management Școlar, în cadrul căruia directorii lucrează cu scopul de a-și transforma școala, alături de manageri din mediul de business.
Georgeta Dendrino a vorbit despre modalitatea în care oamenii de business îi pot ajuta pe directorii de școli. Redăm mai jos principalele ei declarații:
- Avem în jur de 250 de oameni din mediul de business implicați în acest program de mentorat. Numărul crește.
- Toți am avut profesori care dincolo de materia lor făceau cu drag multe pentru copii și erau în pas cu vremurile. Dacă vrem ca acești copii să ne urmeze, trebuie să fii în pas cu vremurile, să citești, să te dezvolți continuu. Dacă vrei ca un profesor să te urmeze, tu ca director trebuie să modelezi comportamentul pe care îl vrei de la el, așa cum se întâmplă cu liderii din business.
- Un lucru pe care noi ca mentori ne străduim să-l facem în relația cu directorii – să deschidem apetitul pentru învățarea calităților de lider, să-i învățăm să dea, să primească și să ceară feedback, să ofere compasiune.
- Când nu mai ești contemporan cu epoca ta, se produce o ruptură cu ceea ce-și doresc copiii.
- Și noi învățăm de la directori, am văzut directori care au făcut minuni în școlile lor.
- Foarte importantă e curiozitatea directorului și deschiderea către învățare, să nu vină doar pentru diplomă.
Andreea Nistor, directorul executiv al Asociației Pentru Valori în Educație – AVE, a explicat în ce constă Academia de Leadership și Management Școlar și cum pot fi ajutați directorii. Ea a menționat că sunt 150 de absolvenți și „pregătim o grupă de 200 de directori”. În acest sens, a fost prelungită cu 3 zile perioada de trimite a aplicațiilor. Declarațiile tuturor participanților pot fi citite aici.
- Academia de Leadership și Management Școlar e un program dedicat directorilor de școli.
- Întrebarea pe care noi ne-o punem, având sectorul de business în spate: de ce n-ar avea nevoie și directorii de școală de sprijinul pe care îl au toți oamenii din companiile private?
- Dacă școlile ar avea și ele parte de expunere la programe excepționale de leadership și management, iar directorii ar fi considerați vectori ai transformării, am reuși să vedem că și în școli orice e posibil.
- Pandemia, conflictul – lucruri care au impact asupra tuturor.
- Am ajustat lucrurile necesare managerilor pentru ceea ce considerăm că e relevant pentru directorii de școli.
- 150 de absolvenți, pregătim o grupă de 200 de directori.
- Academia nu vizează să dea de muncă suplimentar directorilor, ci îi sprijinim să facă fix treaba lor din școală.
- Am luat decizia să extindem cu 3 zile posibilitatea de a trimite aplicații, deși înscrierile s-au încheiat ieri.
În aceeași conferință, Petronela Petrea, director la Școala Gimnazială „Profesor Mihai Dumitriu” Valea Lupului, Iași, a povestit ce a învățat în cadrul academiei și cum gestionează acum anumite situații.
- Deși, până la momentul formării prin acest program, făcusem diverse cursuri în domeniu, e programul care m-a impresionat cel mai mult. E o comunitate reală de învățare și sprijin.
- Aveam dorința să învăț altfel. Începusem să renunț să mă plâng și să caut soluții în comunitate.
- Aveam gândire antreprenorială, căutam soluții și oportunități, conectam oamenii. Cu resurse puține, reușeam să obțin rezultate. În academie am găsit oameni care m-au oglindit și mi-au confirmat că fac bine ce fac, am învățat de la oameni din domeniu.
- Director cu putere mare de reziliență, chiar dacă sunt momente când mă revolt sunt mult mai capabilă să mă concentrez pe ce pot să fac, cu resursele pe care le am. Să împărtășesc lucrurile pe care le știu.