„Rezultatele școlare depind în mare parte de fenomenul meditațiilor”, scrie Andra Berceanu, directorul executiv al Federației Părinților și Aparținătorilor Legali (FEPAL), într-o reacție la conferința de presă și cele două proiectele de legi ale Educației prezentate luni de Ligia Deca, ministra Educației. Berceanu critică adăugarea unui examen pentru admiterea la liceu și spune că „“marea reformă” a președintelui Iohannis via ministrul educației Ligia Deca menține examenul suplimentar în funcție de profilul ales la liceu”.
„Practic, azi a avut loc o conferință de presă în care ministra Deca a anunțat că sistemul doar va cere mai mult, chiar imposibilul, fără să ofere nimic.
Dacă vi se părea mult ca timp și bani să compensați școala la nivel de limba română, matematică, o limbă străină, acum vor fi de compensat la nivel de examen cu miză mare și alte discipline: fizică, chimie, biologie, informatică. Nu știu cu cine și nici când ca timp. Elevii au deja o zi de școală în plus din meditații”, scrie reprezentanta FEPAL.
Andra Berceanu susține că cei de la minister „ne vorbesc de licee cu “concurență dovedită”, adică liceele unde s-au înghesuit copiii meditați. Acea concurență creată de un sistem ineficient, dar la care a contribuit fiecare părinte care a acceptat un nivel atât de scăzut al calității educației oferite la școală. A plăti meditații a însemnat acceptarea acestor probleme, iar acum ei profită din plin de acest drum deja bătătorit de generațiile dinaintea noastră”.
Redăm reacția reprezentantei FEPAL:
„Ani de zile s-au pierdut cu România Educată și această nouă lege.
Da, pierdere de timp pentru că între timp:
1. Analfabetismul și abandonul școlar sunt la cote alarmante. 1 din 3 copii nu au ajuns în clasa a VIII-a conform “Raportului privind starea învățământului preuniversitar din România 2021– 2022”;
2. Nu mai sunt profesori. În momentul în care discutăm: doar în București lipsesc cca 3.000 de cadre didactice.
3. Rezultatele școlare depind în mare parte de fenomenul meditațiilor. Nu vor mai fi nici meditatori în curând.
În aceste condiții, “marea reformă” a președintelui Iohannis via ministrul educației Ligia Deca menține examenul suplimentar în funcție de profilul ales la liceu (irelevant procentul, principiul este problema).
Repet, în condițiile în care nu mai sunt profesori de matematică, fizică, chimie, TIC, ei vor elevi care învață cumva acasă. Meditatori de Științe se găsesc foarte greu și acum.
Practic, azi a avut loc o conferință de presă în care ministra Deca a anunțat că sistemul doar va cere mai mult, chiar imposibilul, fără să ofere nimic.
Dacă vi se părea mult ca timp și bani să compensați școala la nivel de limba română, matematică, o limbă străină, acum vor fi de compensat la nivel de examen cu miză mare și alte discipline: fizică, chimie, biologie, informatică. Nu știu cu cine și nici când ca timp. Elevii au deja o zi de școală în plus din meditații.
Și mai este o ironie aici. Ne vorbesc de licee cu “concurență dovedită”, adică liceele unde s-au înghesuit copiii meditați. Acea concurență creată de un sistem ineficient, dar la care a contribuit fiecare părinte care a acceptat un nivel atât de scăzut al calității educației oferite la școală. A plăti meditații a însemnat acceptarea acestor probleme, iar acum ei profită din plin de acest drum deja bătătorit de generațiile dinaintea noastră.
Am mai spus-o: părinții care au copiii în primară sau mai mici ar trebui să se trezească din amorțeală pentru că vremea lui “lasă că ne descurcăm noi” sau “al meu poate” a trecut.
Vouă vi se cere imposibilul.
Faptul că au ținut cu dinții de această prevedere controversată dovedește că nu au nici cea mai mică intenție de a îmbunătăți calitatea actului didactic în următorii ani. Au găsit doar calea să externalizeze responsabilitatea educației dincolo de zidurile școlii. Și restul? Majoritatea? Nu contează.
Viziunea de țară a președintelui Iohannis a fost clară de la început: educație pentru privilegiați.
Cu privire la noul proiect al legilor educației în ansamblul său, reamintesc:
– se încalcă legea transparenței (a fost în consultare publică legea veche – varianta ministrului Cîmpeanu, nu aceasta);
– nu au fost prezentate analize, studii și cercetări care stau la baza legilor. Nu sunt fundamentate științific;
– din procesul de elaborare și consultare au lipsit cu desăvârșire specialiștii cu legitimitate recunoscută. Legile sunt rezultatul unor negocieri în culise.
Realizat astfel, pierdem timp în continuare cu un proiect care nici nu trebuia să existe sub această formă. Și chiar dacă va exista, vom pierde iarăși timp cu modificarea legilor. Vor fi amendate mai ceva ca LEN 1, tocmai pentru că nu sunt acceptate de societate în ansamblul său.
Generațiile actuale de copii nu numai că nu au parte de o educație demnă de un stat membru U.E., dar nu mai au nici timp. Repet ce spuneam la început, 1 din 3 elevi nu a absolvit clasa a VIII-a în anul 2021. Suntem contemporani cu o tragedie națională.
Stimați decidenți, v-ați bătut joc de copiii acestei țări, le-ați furat viitorul, ne-ați furat șansa la o societate capabilă să funcționeze, la o țară capabilă să funcționeze. Ne-ați irosit timpul degeaba”.
2 comments
Esentialul lipseste, acest examen de admitere separat este pentru ca la liceele “de elita” sa intre doar cine trebuie, nu este pentru toti, e o segregare, e pentru copii celor cu bani si functii, clasa conducatoare. Restul se pot duce la ce mai ramane, 20-30%. Nu vad rostul evaluarii nationale, pentru ca nu mai are relevanta, si nici al scolii, notele din scoala nu mai conteaza deloc. A, da pentru burse, doar pentru burse.
Vorbele nu mai ajută.
Doar protestele masive.
Boicotul.
Presiunea pe Parlament…