Profesorii transformă de obicei evaluarea într-un scop în sine pentru că „suntem prea stresați” „de povestea aceea cu programa: programa mă obligă să fac un lucru”, spune Anca Denisa Petrache, directoarea Direcției de formare continuă a profesorilor în Ministerul Educației. Pentru că orele sunt scurte, spune Petrache, profesorii nu au timp să facă lecții interactive și atunci optează încă din clasa a IX-a să-i pregătească pe elevi pentru Bacalaureat: „mai bine fac lucrurile așezate și elevii să plece la finalul zilei cu ceva”.
„Cred că suntem prea stresați ca profesori de povestea aceea cu programa. „Programa mă obligă programa să fac un lucru” și dincolo de programa de la clasă avem această temere permanentă de a realiza lucruri, mai ales dacă ne raportăm la gimnaziu și liceu, în perspectiva examenelor.
Abia intră în clasa a IX-a a copiii și noi îi pregătim pentru bacalaureat. Nu este nimic rău în asta, dar facem un scop în sine din a-i pregăti pentru Bacalaureat. Transformăm evaluarea într-un scop în sine”, a declarat Anca Petrache, la bază profesor de limba și literatura română.
Declarațiile au fost făcute la prima ediție a Conferinței Naționale de Literație a programului Teach for Romania, organizată sâmbătă, 9 martie, la Universitatea Româno-Americană din București. Sute de profesori de școală, de universitate, reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale și oficiali din Ministerul Educației au participat la eveniment.
Întrebată „ce se întâmplă de fapt între zona de resurse și practica la clasă” și dacă a reușit să identifice „unde se rupe filmul acesta”, Petrache a spus că „suntem mult prea ancorați în maniera aceasta foarte rigidă de a aborda relația cu clasa, cu grupul de elevi oricare ar fi el, cei mici sau cei mari. Eu nu sunt adepta abordării literației doar la nivel de educație timpurie și cel mult de primar și gimnazial. Cred că literația se găsește la ea acasă și la nivel liceal”.
„Este veșnica scuză că avem timp atât de scurt și îl mai și reducem noi că avem schimburi într-o schemă orară la nivelul unei școli și atunci în 40 de minute ce aș putea să fac astfel încât să-i și capacitez, să inovez, să folosesc metode interactive, unele învățate la programe de formare… Mai bine fac lucrurile să fie așezate și elevii să plece la finalul zilei cu ceva. Cu ceva scris în caiet”, a continuat Petrache la conferință.
Directoarea din cadrul Ministerului Educației este de părere că această abordare nu este sustenabilă pe termen lung și că de altfel este încurajată de structura evaluărilor sumative din învățământ, adică testări plasate la final de an, lăsând de înțeles că ar fi nevoie de o aplecare și asupra evaluărilor formative, adică susținute pe parcursul anului școlar:
- „Nu cred că asta ne ajută pe termen lung, chiar dacă încă structura aceasta de evaluare sumativă susține într-un fel comportamentele profesorilor. Va mai trece timp, chiar dacă am avut reformă la nivel gimnazial și liceal, chiar și la educație timpurie, lucrurile se văd în timp, dacă nu se corelează aceste elemente… [Aici mai] poate să ajute și dezinvoltura, dezinhibarea unui cadru didactic în fața clasei lui (…)”, a mai spus Petrache.
VIDEO Conferința Națională de Literație, ediția I, din 9 martie: