Anca Petrache, director de formare în Ministerul Educației: Transformăm evaluarea într-un scop în sine. Abia intră în clasa a IX-a copiii și noi îi pregătim pentru Bacalaureat

16.780 de vizualizări
Anca Petrache / Foto: Teach For Romania
Profesorii transformă de obicei evaluarea într-un scop în sine pentru că „suntem prea stresați” „de povestea aceea cu programa: programa mă obligă să fac un lucru”, spune Anca Denisa Petrache, directoarea Direcției de formare continuă a profesorilor în Ministerul Educației. Pentru că orele sunt scurte, spune Petrache, profesorii nu au timp să facă lecții interactive și atunci optează încă din clasa a IX-a să-i pregătească pe elevi pentru Bacalaureat: „mai bine fac lucrurile așezate și elevii să plece la finalul zilei cu ceva”.

„Cred că suntem prea stresați ca profesori de povestea aceea cu programa. „Programa mă obligă programa să fac un lucru” și dincolo de programa de la clasă avem această temere permanentă de a realiza lucruri, mai ales dacă ne raportăm la gimnaziu și liceu, în perspectiva examenelor.

Abia intră în clasa a IX-a a copiii și noi îi pregătim pentru bacalaureat. Nu este nimic rău în asta, dar facem un scop în sine din a-i pregăti pentru Bacalaureat. Transformăm evaluarea într-un scop în sine”, a declarat Anca Petrache, la bază profesor de limba și literatura română.

Declarațiile au fost făcute la prima ediție a Conferinței Naționale de Literație a programului Teach for Romania, organizată sâmbătă, 9 martie, la Universitatea Româno-Americană din București. Sute de profesori de școală, de universitate, reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale și oficiali din Ministerul Educației au participat la eveniment.

Viorica Preda, Mihaela Tania Irimia, Anca Denisa Petrache / Foto: Edupedu.ro

Întrebată „ce se întâmplă de fapt între zona de resurse și practica la clasă” și dacă a reușit să identifice „unde se rupe filmul acesta”, Petrache a spus că „suntem mult prea ancorați în maniera aceasta foarte rigidă de a aborda relația cu clasa, cu grupul de elevi oricare ar fi el, cei mici sau cei mari. Eu nu sunt adepta abordării literației doar la nivel de educație timpurie și cel mult de primar și gimnazial. Cred că literația se găsește la ea acasă și la nivel liceal”.

„Este veșnica scuză că avem timp atât de scurt și îl mai și reducem noi că avem schimburi într-o schemă orară la nivelul unei școli și atunci în 40 de minute ce aș putea să fac astfel încât să-i și capacitez, să inovez, să folosesc metode interactive, unele învățate la programe de formare… Mai bine fac lucrurile să fie așezate și elevii să plece la finalul zilei cu ceva. Cu ceva scris în caiet”, a continuat Petrache la conferință.

Directoarea din cadrul Ministerului Educației este de părere că această abordare nu este sustenabilă pe termen lung și că de altfel este încurajată de structura evaluărilor sumative din învățământ, adică testări plasate la final de an, lăsând de înțeles că ar fi nevoie de o aplecare și asupra evaluărilor formative, adică susținute pe parcursul anului școlar:

  • „Nu cred că asta ne ajută pe termen lung, chiar dacă încă structura aceasta de evaluare sumativă susține într-un fel comportamentele profesorilor. Va mai trece timp, chiar dacă am avut reformă la nivel gimnazial și liceal, chiar și la educație timpurie, lucrurile se văd în timp, dacă nu se corelează aceste elemente… [Aici mai] poate să ajute și dezinvoltura, dezinhibarea unui cadru didactic în fața clasei lui (…)”, a mai spus Petrache.

VIDEO Conferința Națională de Literație, ediția I, din 9 martie:


15 comments
  1. Da. Așa este . Destul de evident. Programa este exagerat de încărcată și îi înnebunește pe elevi cu informații irelevante. Încă de la clasa a-XI-a se pregătesc pentru bacalaureat pentru a se axa doar pe ce este util pentru examen . E total normal. Problema este că un elev nu poate învăța la nesfârșit și alte lucruri ce sunt puse în programa școlară într-o manieră foarte proastă și absurdă. Excesul ăsta de materie este ineficient și îi chinuie pe elevi , dar și pe profesori când se apucă să predea. Lecțiile și activitățile interactive pentru elevi nici nu pot fi puse în aplicare din cauza cantității industriale de informații ce necesită să fie predate. Deși elevii preferă activitățile și jocurile interactive , de foarte multe ori programa le impune tot rigiditate informațională. Învățământul din România a eșuat lamentabil și este format pe clișee vechi și socialiste infeciente. Dacă te uiți la alte sisteme de învățământ precum cel nordic sau occidental, îți dai seama că România este în urmă cu totul și pare că nu dorește să se dezvolte pe calea unei schimbări reformatoare. O modernizare și o liberalizare sunt calea către succes. Clișeele vechi și arhaice trebuie să dispară din educație.

  2. Păi cine ,, ucigă -l toaca” a făcut programa? Unde ați fost ? Acum ați căzut pe planeta Pământ, România?

  3. Nu știu ce au vrut să facă cu invatamântul ,dar este jalnic sa te prezinți la ore sa pui copiii să scrie din carte repede și după să-ți povestești viața privată sau să treci fugitiv prin materie să lipsești de la școală .Mai ales cînd au examenele de capacitate sau bacalaureatul,de aceea sunt rezultatele care sunt la simulări.La ora actuala invatamântul a devenit o fabrica de meditații asta este la ora actuala si ne mai miram că abandonul scolar este mare

  4. D-na Petrache e in minister de 8 ani.
    Tot de atunci cred ca nu prea a mai fost nici la catedră nici la Colegiul Hașdeu.

    Observați cum în an electoral par să moară de grija elevilor si a părinților??

    Cine a contribuit la politicile publice despre educație în acești ani?
    Cine a girat legea educației 198/2023?

    Directorii din Minister acum se erijează, de prin birouri, în mari pedagogi și îndrumători.

  5. Persoanele desemnate de institutii superioare sa tina cursuri de formare a cadrelor didactice, vin cu idei, ne spun ce sa facem, cum sa aplicam la clasa tot felul de jocuri interactive.
    Din punctul meu de vedere, as vrea ca acesti formatori de cadre didactice, sa vina la scolile tehnice si sa aplice cel putin o săptămână acele metode de
    predare-învăţare si sa constate la fata
    locului care va fi rezultatul aplicarii lor.
    Una este sa spui si alta sa aplici.
    Muncești din greu acasa, sa pregătești lectiile, iar cand ajungi la clasa si fffffoarte greu reusesti sa ii atragi pe elevi in procesul de predare-învăţare, devii epuizat.
    Elevii au drepturi sa faca ce vor, iar profesorii sa se adapteze lor, nevoilor lor.. Dar se intreaba cineva, de sus…
    Ce isi doresc acesti copii care intra la liceu cu note de 2, 3, 4 obtinute la evaluarile nationale???
    Si apoi se spune
    Vai ce liceu slab este cutare… pentru ca promovabilitatea la bac este foarte slaba..
    Intrebati-va, cum cu nota 3 la evaluare a luat 5,90 la bac, dar nu a promovat bacul pt ca trebuie să fie o medie de 6,00, nu?
    Cata munca depun profesorii din liceele tehnice, nu stie nimeni…
    Va spun eu
    SUNT EROI
    La liceele de top, parintii se ocupa de copii, acestia fac meditatii la greu, profesorii n au stres. Dau elevilor zeci de probleme sa le rezolve acasa, iar acestia la medidatii le rezolva.
    Pe cand la liceele tehnice, parintii nu au bani de asa ceva sau chiar nu i intereseaza la ce viata grea duc.
    Profesorii reusesc saracii, sa completeze lacunele cu care elevii vin din scolile gimnaziale.
    Apropo
    De ce evaluarile nationale se dau cu profesorii din scoala?
    De ce nu se face ca la bac?
    Sa vedeti atunci rezultatele obținute, cinstit
    Ati observat ca la simulare de anul acesta, rezultatele sunt mult mai slabe ca anii anteriori
    De ce?
    A fost, cumva, o altfel de evaluare???
    Eu zic ca da
    Mi de pare, ca toate presiunile vin pe licee, iar scolile gimnaziale nu au nici un stres
    Avem la licee, copii care scriu cu litere de tipar, nu stiu sa scrie, nu stiu tabla înmulțirii, nu stiu sa faca o cerere….
    Ce se întâi la gimnaziu?
    Sunt multe de spus….
    Sunt mahnita…

    1. 100% corect ceea ce ați spus. Mă revoltă veșnica presiune pusă pe profesorii de ‘Mate și Română ‘. Niciodată nu se pomenește despre lacunele elevilor la alte discipline… din simplul motiv că nu se aplică evaluări standardizate. Așa că singurii vinovați sunt profii de Mate și de Română (în această ordine)

  6. Programa trebuie modificată (redusă ) la majoritatea obiectelor. Profesorul să aibă timp pt aplicații (exerciții, probleme ).

  7. Doamna nu stă prea bine cu înțelegerea termenului ”literație„, în fapt, o competență complexă. Conform definiției oferite de Asociația Internațională de Literație, literația (calchiere din englezescul „literacy”) este abilitatea de a identifica, înţelege, interpreta, crea și comunica, folosind materiale scrise, audio și digitale în toate disciplinele și în orice context.
    Cam aceeași este și definiția pentru „literacy” în Recomandarea Consiliul Uniunii Europene, unde termenul este tradus oficial ca ”alfabetizare”: „Alfabetizarea este capacitatea de a identifica, înțelege, exprima, crea și interpreta concepte, sentimente, fapte și opinii, atât verbal, cât și în scris, folosind materiale vizuale, auditive/audio și digitale în diferite discipline și în diferite contexte. Ea implică capacitatea de a comunica și de a stabili conexiuni cu alte persoane, în mod eficient, adecvat și creativ.” (Recomandarea Consiliului din 22 mai 2018 privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, 4.6.2018, p. 8).
    Și exprimarea doamnei este pe măsura înțelegrii literației…!
    Am auzit că doamna ”răspunde” și de liceele și colegiile pedagogice, ceea ce nu cred că este adevărat, pentru că, dacă ar fi așa, ar fi învățăt de la profesorii și directorii acestor licee de prestigiu câte ceva, măcar ce înseamnă alfabetizare pe românește…!

  8. Nu puteți generaliza. Refuz sa cred că marea masă a copiilor sunt infractori care refuza să învețe și își abuzează colegii și dascălii. Refuz sa cred că fiii noștri sunt imbecili și brute, oglinda a părinților lor, iar că aceștia nu se implica in performantele lor școlare. Da, avem asemenea cazuri, pe care că societate responsabila TREBUIE sa vedem cum le rezolvam pt justiția fata de toți ceilalți care respecta societatea. Da, avem enorm de multi copilași clare nu își permit o pereche noua de incaltari, darmite o carte…., o masa calda, darmite o vizita la muzeu sau Dinopark….pe ei cui îi lăsăm?

  9. Citiți “Blestemul inocenței” de Emanuela N. Șoimu și veți găsi exact ideea că nu e cazul să predai axat pe subiectele de la Bac. Apare descrisă o scenă în care profesoara titulară este suplinită de o colegă și aceasta îi sperie elevii de a IX-a cu faptul că trebuiau să exerseze cu subiectele de Bac.

  10. cred că doamna se referă (sunt de acord cu domnia sa) la faptul că nici nu termina elevii clasa a noua și deja fac variante de Bac oral…absolut sinistru….nu citesc, sau daca citesc,o fac din rezumate de le net …variante da curgă!!!

  11. Da, da, PROFESORII, nu ministerul, au scris programele școlare. Profesorii, nu ministerul (și inspectoratele) au decis că trebuie urmată strict programa (că la fiecare inspecție tematică, primul lucru verificat sunt planificările și dacă ești sau nu la zi). Profesorii, și nu părinții/elevii, au decis că cel mai important e să ”ia” examenul ca să ”ceva” (intre la liceul dorit/intre la facultate pe bază de dosar/termine cu școala ca să înceapă să muncească ”dincolo”).

    De toate suntem vinovați. Elevii nu mai au obligația să învețe, doar noi să predăm, să-i motivăm, să fie interdisciplinar și prin jocuri și să-i facem fericiți, iar în schimb ei să ne poată lua la înjurături, să-și violeze colegii prin băi, să ne bată cum le vine pofta și eventual să mai bage și-un cuțit în noi.

    Toată lumea a ajuns să se priceapă la fotbal, politică și învățământ.

    1. Doamna Anca, de când nu ați mai predat la un liceu tehnologic sau scoala din mediul rural?
      Vorbiți frumos, doar sunteți profesoara de limba romana, se rupe filmul este o adevărată inovație în limbajul academic.
      Cred ca trebuie sa mergeți la catedra, dar…. parca sunteți titulara undeva sus, nu mai țineți legatura cu adevăratele probleme ale școlii.
      Vorbim sa ne aflam în treaba.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cum vor fi ajutați copiii cu CES, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar. Părinții trebuie să aleagă una dintre formele de sprijin: Vouchere educaționale nou introduse sau alocația de hrană și cazarmament – surse

Toți copiii cu cerințe educaționale speciale (CES), inclusiv cei cu dizabilităţi, din școlile de masă sau speciale, de stat şi particulare vor putea beneficia vouchere educaţionale în cuantum fix sau…
Vezi articolul

IBM susține o Educație adaptată la era digitală

Ești pregătit să îți dezvolți competențele pentru joburile viitorului? Obține micro-certificări de tipul “open digital badges” în platforma gratuită de educație digitală pentru tinerii de 14-20 de ani. Profesorii o pot folosi la orele de dirigenție, tehnologie, informatică și TIC

IBM a dezvoltat platforma Open P-TECH pentru a oferi tinerilor din întreaga lume acces gratuit și flexibil la resurse educaționale care să îi conecteze cu adevărat la viitoarele locuri de…
Vezi articolul