Analiza stării de bine a elevilor de gimnaziu – parte a unui proiect în premieră pentru România, finanțat prin Instrumentul de Sprijin Tehnic al Comisiei Europene / Raluca Painter, DG Reform: Pentru a-i sprijini cât mai bine pe elevi e nevoie să acordăm atenție modului în care sprijinim profesorii, directorii, consilierii

354 de vizualizări
Raluca Painter / Foto: Ministerul Educației
Analiza stării de bine a elevilor din învățământul gimnazial va fi realizată în premieră în România, la solicitarea Ministerului Educației, conform unui comunicat al instituției. Proiectul va fi finanțat de Comisia Europeană, prin Instrumentul de Sprijin Tehnic. Raluca Painter, Head of Unit la DG Reform, a declarat în cadrul evenimentului de lansare al proiectului „Politici și resurse pentru școli sigure și suportive”, că, în următorii 2 ani, Comisia Europeană va lucra alături de experți ai Ministerului Educației și UNICEF pentru a identifica avantajele și dezavantajele sistemului educațional din România și pentru a introduce reforme din alte state membre UE.
  • Evenimentul de anunț al proiectului a fost unul cu circuit închis, presa nu a fost invitată la acest eveniment. Ministerul Educației a transmis live pe pagina de Facebook discursurile oficialilor, fără niciun anunț în prealabil pentru jurnaliștii acreditați pe lângă instituție, care au fost puși astfel în imposibilitatea de a adresa direct întrebări specialiștilor prezenți și reprezentanților Ministerului Educației și ai Comisie Europene.

Proiectul, care a fost lansat astăzi, 24 octombrie, se va desfășura timp de 2 ani, urmând să ia sfârșit în iunie 2026.

Analiza stării de bine a elevilor de gimnaziu

Acest proiect „are ca obiectiv general promovarea unui mediu școlar sănătos și sigur în care învățarea socială și emoțională, sprijinul psihosocial și sănătatea mintală fac parte din cultura și practica curentă a fiecărei școli, ca abordare la nivelul școlii în ansamblu”, transmite Ministerul Educației.

Echipa de experți va întocmi o analiză referitoare la starea de bine a elevilor și la abilitățile sociale și emoționale pe care aceștia le dezvoltă în perioada ciclului gimnazial, se mai arată în comunicat.

Instrumentele personalizate care vor fi dezvoltate prin acest proiect constau, conform comunicatului, în ghiduri, recomandări și programe de formare în cadrul cărora personalul din educație va învăța cum pot fi dezvoltate competențele tinerilor.

În plus, recomandările și instrumentele dezvoltate prin proiect vor fi testate prin crearea unui program-pilot în 8-10 școli din școală.

La evenimentul de lansare a proiectului, la care ministra educației nu a participat, din partea Ministerului Educației a fost secretarul de stat Bogdan Cristescu, potrivit transmisiunii amintite. Raluca Painter, Head of Unit în cadrul Direcției Generale Sprijin pentru Reforme Structurale a declarat că, experți ai DG Reform, Ministerului Educației și UNICEF, vor determina avantajele și dezavantajele sistemului de învățământ român și vor analiza bune practici din alte țări din Uniunea Europeană.

„De-a lungul celor doi ani pe care îi avem în față lucrăm împreună, în primul rând, la identificarea situației, a problemelor, a punctelor forte din sistem. Vom aduce bune practici din alte țări din Uniunea Europeană cu privire la modul în care sistemul de învățământ își sprijină profesorii, își sprijină personalul din școli pentru a asigura un cadru mai bune pentru dezvoltare de învățământ pentru copii”.

„Avem un obiectiv comun – acela de a sprijini copiii și pentru a-i sprijini cât mai bine e nevoie să acordăm atenție modului în care sprijinim profesorii, leadershipul din școală, celelalt personal din școală, consilierii, pentru că și ei au nevoie de sprijin”, a mai adăugat Raluca Painter.

Aceasta a transmis că, pentru a găsi soluții, proiectul va implica și comunicarea cu autorități și asociați de părinți: „Vom organiza discuții cu diverse autorități, cu asociațiile de părinți, cu aceste centre de resurse și asistență educațională pe care le reprezintă, pentru că soluțiile cele mai bune vin întotdeauna atunci când discuți cu toți cei care sunt implicați în sistemul de învățământ”.

Raluca Painter a subliniat și faptul că școlile nu pot realiza reforme singure și că este nevoie de ajutor din exterior: „Lucrurile se schimbă, așteptările sunt enorme cu privire la ceea ce școala poate sau trebuie să ofere copiilor, dar nu putem să așteptăm ca totul să se întâmple în școală. Este nevoie de eforturi la nivel decizional, din partea UE, la nivel național, din partea Ministerului, dar, evident, și din partea familiilor, pentru că un copil, ca să poată fi bine la școală, trebuie să aibă o familie în spate”.

Raluca Painter este șefa unității Piața muncii, Educație, Sănătate și Servicii Sociale din cadrul Direcției Generale pentru Sprijinul Reformelor Structurale (DG REFORM) a Comisiei Europene. Această unitate sprijină statele membre, prin Instrumentul de Sprijin Tehnic, în proiectarea și implementarea reformelor ca parte a eforturilor lor de a susține crearea de locuri de muncă și creșterea durabilă.

Instrumentul de sprijin tehnic este principalul instrument prin care Comisia Europeană sprijină statele membre în procesul de concepere și de punere în aplicare a unor reforme favorabile creșterii economice și incluziunii. De la asistență medicală, finanțe publice solide, digitalizarea educației și a serviciilor publice, până la consolidarea mediului de afaceri și a sectorului financiar, Instrumentul de sprijin tehnic ajută statele membre ale UE în aplicarea programului lor de reforme, conform Comisiei Europene. Până acum România a derulat sau este în curs de derulare cu 97 de proiecte prin acest instrument, potrivit site-ului oficial, din care 17 numai în 2024.


3 comments
  1. Si starea de bine a PROFESORULUI UNDE E? Ca l-ati cocoșat cu atatea hartii si proceduri. Ati uitat sa il lasati sa fie profesor si l-ati pus sa fie jandarm, politist, jurist, secretara, asistent social, paznic, expert in burse etc

  2. Curios că Ministerul Educației și cei de la DG Reform nu citesc și nu se documentează înainte de a susține public că fac ceva în premieră la noi. Îi las să se documenteze. Le spun doar că în România s-a organizat si s-a desfășurat o cercetare amplă privind starea de bine a elevilor, cercetare inițiată de Asociația Națională a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România (ANCLP), în colaborare cu specialiști în cercetarea pedagogică de la Universitatea ”Babeș-Bolyai” din Cluj. Rezultatele cercetării au fost prezentate la colocviul de la Sorbona din oct. 2017 (A se vedea https://anclp.ro/anclp-la-colocviul-international-de-la-sorbona-3-5-oct-2017/), publicate și citate apoi în reviste de mare prestigiu internațional.
    Dar, îi lăsăm să se documenteze măcar acum!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Valoarea tichetelor de creșă

Salariul profesorului debutant rămâne în proiectul legii învățământului preuniversitar, spune Marius Nistor, lider sindical, după „discuțiile purtate cu doamna ministru” / „Ce vor hotărî mai departe experții partidelor politice depinde de cât de mult apreciază importanța acestei profesii”

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Edupedu.ro că „nu este vorba de eliminarea, din proiectul legii învățământului preuniversitar, a acelui articol care face referire…
Vezi articolul