ANALIZĂ Școala românească, o barieră în calea interesului elevilor despre mediu, arată rapoarte OECD / Doar 2 din 5 elevi au încredere în capacitatea lor de a explica felul în care emisiile de dioxid de carbon afectează schimbările climatice

2.568 de vizualizări
Foto: © Kiriill Ryzhov | Dreamstime.com
Elevii români sunt interesați de problematica mediului înconjurător, dar sunt cu mult în urma colegilor lor din alte țări cu privire la cunoștințele pe această temă și la competențele legate de durabilitatea mediului, reiese din două noi rapoarte ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, organizație la care România este în plin proces de aderare. OCDE apelează la datele colectate cu ocazia evaluărilor PISA, în rândul elevilor de 14-15 ani, pentru a vedea care e situația în acest domeniu, raportat la recomandarea Comisiei Europene de la începutul anului, ca sistemele de învățământ să întărească diversele competențe necesare privind durabilitatea, schimbările climatice și mediul.

Multe dintre competențele vizate la nivel european, cele “necesare pentru tranziția verde”, sunt unele pe care sistemele de învățământ ar trebui să le dezvolte oricum – luarea de inițiativă, gândirea critică, înțelegerea impactului pe care acțiunile și deciziile curente ale oamenilor le au asupra mediului. Noile analize OCDE, publicate luna aceasta și care coroborează datele relevante din studiile ce au însoțit testările PISA, arată că, în România, dorința elevilor de a ști mai multe despre mediu și protecția lui există, dar școala este departe de a răspunde acestor nevoi.

Un prim studiu se referă la “Competența tinerilor pentru durabilitate de mediu: dimensiuni emoționale, cognitive, comportamentale și de atitudine în țările UE și OCDE”. Acesta urmărește să evalueze cunoștințele și măsura în care elevii în vârstă de 15 ani din țările membre OCDE și partenere (cei care participă la studiile PISA) folosesc aceste cunoștințe, când vine vorba de protecția mediului și dezvoltarea durabilă.

Studiul raportează diferențe mari între țări. Unde se poziționează România, pe baza răspunsurilor oferite de adolescenții români în studiile ce au însoțit PISA, dar și în rezultatele relevante din cadrul testărilor PISA (cele privind științele)?

Pe de o parte, România se numără printre țările unde mai mult de patru din cinci elevi au spus că protecția mediului este importantă pentru ei. Țara se află într-un grup divers ce cuprinde, între altele, Costa Rica, Coreea de Sud, Mexic, Ungaria, Spania sau Turcia. La polul opus, se află țări precum Austria, Germania sau Slovacia,  unde se înregistrează cel mai mic procent de elevi care au raportat că mediul este important pentru ei.

Grad mare de interes pentru protecția mediului, în rândul elevilor români – sursa: Raport OCDE

Pe de altă parte, România este ultima dintre țările participante la PISA 2018, din punct de vedere al procentului de elevi care spun sunt la curent cu problemele privind schimbările de mediu și încălzirea globală. Iar diferența majoră față de penultima clasată este vizibilă în graficul de mai jos. Puțin peste 60% dintre elevii români de 15 ani participanți la acea testare au spus că știu această problemă. Doar în Bulgaria, Slovacia și Israel mai sunt procente sub 70, cu 10 puncte sau mai mult peste situația de la noi. 

Ultimul loc: Procentul elevilor care spun că sunt la curent cu problemele de mediu – sursa: Raport OCDE
  • De notat că în Germania și Austria, țări aflate, alături de Slovacia, la coada clasamentului din punct de vedere al elevilor care declară că mediul e important pentru ei, sunt “în top” când vine vorba despre cunoștințele despre schimbări climatice și încălzire globală, numărându-se, alături de Coreea de Sud, Canada, Irlanda și alte câteva țări, printre națiunile unde peste 80% dintre elevi declară că au astfel de informații.

Tot în cadrul PISA 2018, România se află în coada țărilor europene când vine vorba despre procentul elevilor în vârstă de 15 ani care se declară a fi la curent cu probleme semnificative la nivel global precum (in)egalitatea între femei și bărbați, foametea, schimbările climatice și încălzirea globală.

Cunoștințe minime pe tema egalității femei-bărbați, a foametei, a schimbărilor climatice – Sursa: raport OCDE

Raportul merge mai departe și ia în calcul rezultatele țărilor la testarea PISA 2018 – științe, ce aa verificat măsura în care elevii se pot angaja în chestiuni legate de știință și pot folosi informațiile de acest tip. În acest caz, România s-a plasat pe penultimul loc în Europa (înaintea Bulgariei) și printre ultimele la nivel internațional:

România și rezultatele PISA 2018 – Științe – sursa: Raport OCDE

Tot în cadrul PISA 2018 s-a măsurat și încrederea elevilor în capacitatea lor de a determina succesul sau eșecul prin ceea ce fac (autoeficacitatea), un nivel scăzut de încredere fiind asociat în general cu performanțele slabe. Și în această privință elevii români s-au situat pe penultimul loc în Europa (înaintea celor din Slovacia).

Încrederea elevilor în capacitatea proprie de a determina succesul – sursa: raport OCDE

Între altele, elevii din România au declarat cea mai slabă încredere în capacitatea lor de a explica felul cum emisiile de dioxid de carbon afectează schimbările climatice (40% dintre participanți, față de o medie UE-OCDE de circa 60%).

Încredere minimă în capacitatea de a explica efectele emisiilor de carbon – sursa: raport OCDE

Altfel, la nivel comportamental, elevii români în vârstă de 15 ani declară că atitudini ce îi încadrează la mijlocul sau în partea superioară a clasamentului, comparativ cu țările UE/OCDE.

Între altele, ei se află în plutonul mijlociu, ca procent al elevilor care declară un consum redus de energie, din motive ce țin de protecția mediului:

Sursa: Raport OCDE

Și se află în plutonul fruntaș când vine vorba de participarea la activități în favoarea protejării mediului:

Sursa: Raport OCDE
Nivelul competențelor asociate durabilității de mediu

Al doilea studiu OCDE publicat luna aceasta, “The environmental sustainability competence toolbox”, apelează în principal tot la runda PISA din 2018 pentru a evalua nivelul atins de elevi în principalele competențe asociate durabilității de mediu, incluzând aici dimensiunile cognitive, emoționale, de atitudine și comportamentale. 

Analiza se raportează la elevii care depășesc un prag minim în toate domeniile de competență pentru durabilitate de mediu, precum și la cei care ating un nivel avansat, nivel determinat prin rezultatele lor în privința alfabetizării în domeniul științelor. Ca referință, 31% dintre elevii de 15 ani din țările UE și 33% din țările OCDE pot fi clasificați a atinge nivelul minim de competență de mediu, iar 13% dintre elevi, atât la nivel UE, cât și la nivel OCDE ating un nivel avansat.

În privința elevilor care ating un nivel de bază (cei avansați au, în plus, nivelul ridicat al alfabetizării științifice), documentul notează că:

  • ei declară că știu și pot explica o chestiune sau problemă în domeniu
  • declară că sunt interesați de mediul înconjurător
  • manifestă încredere în propria capacitate de a folosi instrumentele științei
  • declară că au un comportament favorabil protecției mediului (economisesc energie, acționează colectiv pentru protejarea mediului etc.)

Cum se poziționează România?

România este pe penultimul loc în rândul participanților la PISA 2018 din punct de vedere al elevilor care au competențe de bază asociate durabilității de mediu (circa 20%).

Sursa: Raport OCDE

România este pe locul al patrulea din coadă în clasamentul țărilor participante la PISA 2018, din punct de vedere al elevilor care au competențe avansate asociate durabilității de mediu (sub 5%), comparativ cu media UE-OCDE de 13%).

Sursa: Raport OCDE

România se remarcă, totodată, drept țara cu cele mai mari diferențe de comportament, în sensul economisirii de energie, între elevii de 15 ani cu un nivel ridicat de încredere în propriile lor capacități în domeniul științelor și cei cu nivel scăzut de încredere. Altfel spus, un procent considerabil mai mare de elevi care au încredere în propriile capacități de folosire a științei tind să economisească energia, comparativ cu cei care au un nivel scăzut de încredere.

Foto: © Kiriill Ryzhov | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Școlile pot aplica pentru statutul de „școală verde”. Care sunt comportamentele pe care trebuie să le dezvolte elevii unei „școli verzi”
Universitățile trebuie să joace un rol crucial în formarea unor absolvenți care sunt pregătiți pentru economia ‘verde’, arată raportul “Limitarea schimbărilor climatice” al Administrației Prezidențiale
Raportul prezidențial „Educaţia privind schimbările climatice şi mediul în şcoli sustenabile”, lansat în dezbatere publică: Se propune actualizarea programelor școlare de biologie, geografie, economie, cu noțiuni de mediu și schimbări climatice
Exemple: Cum este predată educația despre mediul înconjurător și protejarea lui, în țările europene – raport Eurydice / Suedia are curs de reciclare în clasele 4-6 la orele de chimie, iar în Franța și Estonia tema dezvoltării sustenabile este “în sarcina fiecărei școli”

7 comments
  1. Deznodământul mi se pare cam tras de păr, doar ca să fiți voi, profesorii scoși nevinovați, că sunteți niște îngerași și niște exemple demne de urmat. Eu nu cred că acei copii au făcut așa ceva. Oricum, nici voi profesorii nu sunteți niște sfinți

  2. Încă nu am copii, dar am cunoștințe cu copii și acei copii știu ce înseamnă contracepția de la vârste mici, 4-5 ani, așa că nu mai băga toți părinții în aceeași oală și la biserică mă duc foarte rar

  3. Educatia pentru mediu ar trebui facuta in primul rand cu parintii. Copiii preiau obiceiurile proaste din familie. Acum vreo 7 ani am fost desemnata sa organizez cu doua clase o campanie de curatenie intr-un parc. Mi-am luat 55 de reclamatii dintr-un colectiv total de 61 de copii. 55 de parinti au semnat un memoriu prin care cereau sa fiu data afara din invatamant, sub pretextul ca le-am jignit copiii. Titlul memoriului era “Copiii nostri nu sunt femei de serviciu”.

    1. Păi, nu trebuia să îi luați la curățenie în parc că de-aia plătim firmă de salubritate din taxe și impozite, ci să le arătați prin exemple clare ce înseamnă poluare. Părinții au avut dreptate prin acel memoriu. Copiii nu sunt femei de serviciu. Sunt alte metode mai frumoase prin care să le arătați ce înseamnă poluare, nu să facă ei curat. Ei ar fi făcut treaba firmei de salubritate și nu ar fi fost normal și corect

      1. Ma asteptam la un raspuns ca al dumneavoastra, motiv pentru care am pastrat pentru mai tarziu deznodamantul comentariului meu. In urma acelui memoriu, cativa dintre elevii unei clase au uns cu fecale tabla, peretii si clanta usii, iar elevii celeilalte clase au adunat resturi din alte sali ca sa-si umple bancile, asta dupa ce au distrus cosul de gunoi si au aruncat peste tot cu iaurtul oferit de guvern. Reactia imediata a parintilor a fost “asa meritati”. Toate astea s-au intamplat intr-o scoala cu pretentii din mediul urban.

  4. Sunt în urmă pentru că școala nu îi învață mai nimic despre poluare. Trebuie să fie creat un curs despre emisiile de dioxid de carbon, despre poluare și despre cum se poate proteja mediul înconjurător, dar ca de obicei, profesorii vor refuza să îi învețe așa ceva, cum au refuzat să le spună copiilor ce înseamnă contracepția. Unii profesori nu sunt deschiși pentru asemenea subiecte și nu îi interesează

    1. Profesorii nu își permit să discute deschis cu elevii despre contracepție sau alte probleme legate de educația sexuală pentru că părinți ca tine și organizațiile religioase se vor lega cu lanțuri de porțile școlii pentru ca acei profesori să fie dați afară și să nu cumva să întineze ”neprihănirea” elevilor (care între timp vor fi la un cui în spatele centralei, sau vor urmări liniștiți ceva pe p*rnh*b.)

      Se discută în școală despre mediu și protejarea lui, dar, spre surpriza celor din turnurile de fildeș de unde predică, pentru majoritatea familiilor grija zilei de mâine face ca protecția mediului să fie fix ultima lor problemă.

      Mai aveți multe de-astea?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
De ce spun elevii că nu vor la școală, fizic

Daniel David, despre schimbările propuse în planurile-cadru pentru liceu: A elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la real e ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Zona umană elimină cele două materii care contribuie la definirea ta ca om

“Nimeni nu mai transferă cunoștințe, ci competențe. A elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la profilul real e ceva ciudat, este ca și când am vorbi despre cerc…
Vezi articolul

Predarea istoriei, între caracterul excepțional al națiunii “folosit în scop politic” și abordarea obiectivă și autocritică, “europeană”. Corespondența ieșită din comun dintre Parlamentul European și ministrul polonez al Educației

Comisia pentru Educație și Cultură din Parlamentul European a decis, luna aceasta, să publice corespondența sa cu ministrul polonez al Educației, după ce acesta din urmă a acuzat structurile europene…
Vezi articolul

Lupta sindicală din învățământ, în Germania, Franța, Marea Britanie, Spania și SUA: acțiunile organizațiilor de profesori în pandemie, de la proteste auto la acțiuni în instanță împotriva autorităților

În România, când autoritățile iau vreo decizie sau vehiculează vreun scenariu privind școala în pandemie, cel mai puternic se aude, în public, vocea organizațiilor de elevi și de părinți. Profesorii…
Vezi articolul

Babeș-Bolyai – lider detașat printre universitățile românești în cea mai nouă ediție a clasamentelor Times Higher Education după domenii de studiu / Instituțiile locale – prezență limitată în rankingurile pentru 2023, preponderent în jumătatea inferioară / Din nou prezență zero la Drept

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca are cea mai puternică prezență, dintre universitățile românești, în ultima ediție a clasamentelor Times Higher Education după domenii de studiu, cu apariții în nouă dintre cele…
Vezi articolul