ANALIZĂ Media pentru admiterea la liceu devine irelevantă, în București, pentru majoritatea candidaților. Elevi cu note mari vor ajunge la licee la care anii trecuți s-a intrat cu medii mici / Oficialii din Ministerul Educației au transferat problema părinților și le-au dat „un sfat”

Foto: John Schnobrich on Unsplash

Ierarhia mediilor generale de admitere la liceu 2022, pe baza căreia se face repartizarea computerizată a elevilor în clasa a IX-a, a fost anunțată vineri, 1 iulie. În București, numărul suplimentar de elevi din generația actuală este cu 3.612 mai mare față de 2021. Acest lucru, plus mediile semnificativ mai mari obținute anul acesta de toți candidații la Evaluarea Națională, față de cele de anul trecut, duc la o ierarhizare complet diferită, incomparabilă în privința mediilor cu ceea ce a fost în 2021. Edupedu.ro a semnalat acest lucru într-o analiză recentă.

O analiză a datelor de anul trecut și a celor de anul acesta, realizată de Edupedu.ro pe baza ierarhiei publicate de Ministerul Educației, arată că, practic, elevi cu note mari vor ajunge la licee la care anii trecuți s-a intrat cu medii mici. Pe scurt spus, media ultimului intrat la o specializare anul trecut a devenit irelevantă pentru anul acesta. Într-o conferință de presă de la sediul Ministerului Educației, secretarul de stat Sorin Ion a pasat problema părinților și le-a dat un sfat pe care îl puteți citi mai jos în articol.

Concret, anul acesta este o diferență de 1.556 de locuri între ultimul candidat cu media 9 din 2022 și cei din 2021. Candidatul care are media generală de admitere 9 în acest an se află pe poziția 4.834 în ierarhie, față de 3.269 cât era anul trecut. Diferența dintre ei înseamnă 60 de clase a câte 26 de elevi. În concluzie, media 9 de anul acesta s-a „devalorizat” în raport cu media similară de anul trecut.

În tabelul de mai jos vedeți situația concretă a „căderii” în ierarhia din 2022 a mediilor, față de anul 2021.

Dacă la vârful ierarhiei, până la ultimul elev cu media 9,80 sunt deja 246 de locuri diferență între 2022 și 2021, la ultimul candidat cu media 6 deja ecartul este de peste 3.700 de locuri în ierarhie, față de referința de anul trecut.

Un alt exemplu – ultimul candidat la admiterea la liceu cu media 9,60, care ar putea crede că media îl poate propulsa la o clasă foarte bună de la colegii prestigioase. Între el și ultimul care a intrat cu media 9,60 anul trecut la liceu sunt nu mai puțin de 734 de alți elevi, echivalentul a 28 de clase pline cu câte 26 de elevi. Asta înseamnă că nu are prea multe șanse.

Iar între ultimul candidat care are în acest an media de admitere 8 și omologul său de anul trecut sunt nu mai puțin de 2.686 de locuri diferență în ierarhie. Asta înseamnă 103 clase distanță, clase cu câte 26 de elevi.

În tabelul de mai jos pe coloana 1 sunt mediile – am ales câteva praguri relevante pentru liceele teoretice, apoi cele pentru filiera tehnologică. Sunt 6 intervale între 9 și 10, apoi 8,5 și 8, după care din 1 în 1 până la nota minimă. A doua coloană conține poziția în ierarhie a ultimului candidatul cu media respectivă în 2021, a treia coloană este media de acum a candidatului cu ultima medie corespondentă, iar pe coloana a patra se poate vedea diferența de locuri între ierarhia 2021 și cea din 2022 pentru aceleași medii.

Menționăm că generația de elevi care apare anul acesta în platforma de admitere.edu.ro este de 15.427, față de 11.812 câți erau anul trecut. Asta înseamnă echivalentul a 139 de clase în plus în acest an.

Media generală de admiterePoziția în ierarhia din 2021 a ultimului candidat cu media respectivăPoziția în ierarhia din 2022 a ultimului candidat cu media respectivăDiferența de locuri între poziția din 2022 și cea din 2021
1082113
9,80292538246
9,609701.568598
9,501.3522.086734
9,401.7262.626900
9,003.2694.8341.556
8,504.8077.0862.279
8,006.0798.7652.686
7,008.21211.4873.275
6,009.85513.5953.740
5,0011.08514.8013.716
4,0011.63615.2923.656
3,0011.80614.4142.608
Total elevi11.81215.4273.612

La toate aceste diferențe de medii se adaugă și faptul că, în mod tradițional, din afara Bucureștiului, din județele vecine cum ar fi Ilfov, Giurgiu, Teleorman, Călărași, Dâmbovița, Prahova sau Ialomița, vin anual câteva zeci de elevi la școlile din Capitală (există o procedură pentru admiterea la liceu în alt județ pe care o puteți găsi aici).

În fața unei asemenea situații, oficialii din Ministerul Educației au tranșat rapid problema, transferând-o părinților și elevilor. Secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar, Sorin Ion, a dat „un sfat”: „ceea ce trebuie să ia în considerare elevii și părinții este poziția în ierarhie, mai puțin valoarea absolută a mediei, pentru că repartizarea se face în funcție de poziția în ierarhie, și sfatul e unul simplu: cu cât poziția în ierarhie e mai jos, cu atât numărul de opțiuni trebuie să fie mai mare pentru a nu risca să rămână nerepartizați chiar dacă va exista o etapă ulterioară de repartizare”, a spus Sorin Ion.

Iată broșura cu liceele și codurile pentru fiecare clasă, publicată anul acesta de Inspectoratul Școlar București, care până acum nu a dat niciun sfat, nu a explicat public nicio metodă de abordare a situației, în calitate de organizator și gestionar al admiterii în București:

Exemple pentru explicarea algoritmului:

“1. Presupunem că elevul are media 10. El este cel mai bun din judeţ, este repartizat primul, deci la prima sa opţiune. El este primul care ocupă primul loc din judeţ.

2. Presupunem că elevul are media 9 şi la prima sa opţiune s-au ocupat 14 locuri de către 14 elevi cu medii mai mari decât media lui. El va fi al 15-lea repartizat la prima sa opţiune.

3. Presupunem că elevul are media 8 şi la prima sa opţiune s-au ocupat toate locurile de către elevi cu medii mai mari decât a lui. Dacă la a doua sa opţiune mai există locuri libere, el va repartizat la a doua sa opţiune. Altfel, se verifică a treia opţiune de pe fişa sa, şi următoarele, în ordine, până la găsirea primei sale opţiuni la care mai sunt locuri libere.

De notat că nu se poate întâmpla ca „locul tău” să fie ocupat de către cineva cu medie mai mică decât a ta, pentru că tu eşti repartizat înaintea lui.

4. Presupunând că elevul A are media de admitere 8.93 şi opţiunea X pe locul 2 în fişa de opţiuni, iar elevul B are media de admitere 8.91 şi opţiunea X pe locul 1 în fişa de opţiuni, candidatul A are prioritate la repartizarea pentru opţiunea X (în cazul în care candidatul A nu a fost repartizat la opţiunea de pe primul loc), având media mai mare decât B”.

Alte exemple concrete:

Andrei are media 8,93, iar Matei are 8,91. Algoritmul de repartizare a ajuns la Andrei, care are prima opțiune 999, iar pentru aceasta nu mai sunt locuri, dar la a doua lui opțiune – 777 – mai este un loc. Realizatorii softului de repartizare spun că la specializarea 777, în acest caz, întră Andrei, care deși are opțiunea a doua, are o medie mai mare decât Matei, care și-a marcat prima opțiune 777.

Pe Florin îl atrage foarte mult specializarea 777, dar nu e sigur că are media destul de mare ca să intre acolo. Ar fi bună și specializarea 888, crede el, unde e sigur că și media l-ar ajuta să intre. În ce ordine trebuie să treacă Florin opțiunile pe fișă?

Programatorii recomandă următoarea succesiune: Întâi 777, apoi 888. Ar fi o greșeală să treacă întâi 888, în acest caz Florin sigur nu mai intră la 777, chiar dacă media i-ar permite, deoarece 888 va fi evaluată de soft înainte de 777.

Pentru un ghid de completare a fișei și detalii despre cum funcționează algoritmul de repartizare puteți citiți aici.

Repartizarea computerizată a candidaților din seria curentă, precum și a celor din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2022 – 2023 va avea loc în data de 14 iulie, iar luni, pe 4 iulie, începe completarea fișelor cu opțiuni de către părinți, elevi și diriginți.

Redăm calendarul admiterii la liceu 2022:

4 – 11 iulie 2022: Completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a Orice opțiune greșită poate conduce la o repartizare nedorită. Completarea fișelor de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a care doresc să participe la admitere în alt județ și depunerea/transmiterea fișelor, conform procedurii stabilite de Comisia națională de admitere.

Candidații nerepartizați pe locurile speciale pentru rromi și candidații nerepartizați pe locurile distinct alocate în unitățile de învățământ de masă candidaților cu CES, precum și cei care au fost repartizați dar care solicită, în scris, renunțarea la locul pe care au fost repartizați, care doresc să participe la etapa de repartizare computerizată și admitere în învățământul liceal pentru candidații din seria curentă, precum și pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2022-2023, completează opțiunile în perioada 8 – 11 iulie 2022.

4 – 11 iulie 2022: Introducerea în baza de date computerizată (în aplicația informatică centralizată) a datelor din fișele de înscriere.

4 – 11 iulie 2022: Verificarea de către părinți și candidați a corectitudinii datelor din fișa listată de calculator, corectarea eventualelor greșeli în baza de date computerizată și listarea fișelor corectate din calculator, operațiuni ce se vor realiza utilizând aplicația informatică centralizată.

12 iulie 2022: Termenul-limită pentru transmiterea bazei de date de la centrele de înscriere la centrul de admitere județean/al municipiului București, precum și a listei absolvenților care nu participă la repartizarea computerizată, prin confirmarea operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată.

Predarea/transmiterea de către comisia din centrul de înscriere a fișelor de opțiuni originale la centrul de admitere județean/al municipiului București.

12 iulie 2022: Transmiterea bazei de date de la centrele de admitere județene/al municipiului București la Centrul național de admitere prin confirmarea, de către acestea, a finalizării operațiunilor specifice, în aplicația informatică centralizată.

13 iulie 2022: Verificarea și corectarea eventualelor erori din bazele de date, precum candidați aflați în baza de date pentru admiterea computerizată și care au fost deja admiși la liceele la care se susțin probe de aptitudini etc., de către Comisia națională de admitere și comisiile de admitere județene/a municipiului București; transmiterea modificărilor la comisia națională.

13 iulie 2022: Corectarea erorilor și confirmarea încheierii modificărilor în aplicația informatică centralizată.

14 iulie 2022: Repartizarea computerizată în învățământul liceal a absolvenților clasei a VIII-a care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2022 – 2023.

14 iulie 2022: Comunicarea rezultatelor candidaților repartizați computerizat în învățământul liceal.

Afișarea în unitățile de învățământ gimnazial a listei cu locurile neocupate în unitățile de învățământul liceal din județ/municipiul București.

15 – 20 iulie 2022: Depunerea dosarelor de înscriere la școlile la care candidații au fost repartizați.

20 iulie 2022: Transmiterea de către unitățile de învățământ liceal a situației locurilor rămase libere în urma neînscrierii candidaților admiși în această etapă de admitere.

21, 22 și 25 iulie 2022: Rezolvarea de către comisia de admitere județeană/ a municipiului București, a situațiilor speciale apărute după etapa de repartizare computerizată.

Exit mobile version