ANALIZĂ Media pentru admiterea la liceu devine irelevantă, în București, pentru majoritatea candidaților. Elevi cu note mari vor ajunge la licee la care anii trecuți s-a intrat cu medii mici / Oficialii din Ministerul Educației au transferat problema părinților și le-au dat „un sfat”

44.338 de vizualizări
Foto: John Schnobrich on Unsplash
Ierarhia mediilor generale de admitere la liceu 2022, pe baza căreia se face repartizarea computerizată a elevilor în clasa a IX-a, a fost anunțată vineri, 1 iulie. În București, numărul suplimentar de elevi din generația actuală este cu 3.612 mai mare față de 2021. Acest lucru, plus mediile semnificativ mai mari obținute anul acesta de toți candidații la Evaluarea Națională, față de cele de anul trecut, duc la o ierarhizare complet diferită, incomparabilă în privința mediilor cu ceea ce a fost în 2021. Edupedu.ro a semnalat acest lucru într-o analiză recentă.

O analiză a datelor de anul trecut și a celor de anul acesta, realizată de Edupedu.ro pe baza ierarhiei publicate de Ministerul Educației, arată că, practic, elevi cu note mari vor ajunge la licee la care anii trecuți s-a intrat cu medii mici. Pe scurt spus, media ultimului intrat la o specializare anul trecut a devenit irelevantă pentru anul acesta. Într-o conferință de presă de la sediul Ministerului Educației, secretarul de stat Sorin Ion a pasat problema părinților și le-a dat un sfat pe care îl puteți citi mai jos în articol.

Concret, anul acesta este o diferență de 1.556 de locuri între ultimul candidat cu media 9 din 2022 și cei din 2021. Candidatul care are media generală de admitere 9 în acest an se află pe poziția 4.834 în ierarhie, față de 3.269 cât era anul trecut. Diferența dintre ei înseamnă 60 de clase a câte 26 de elevi. În concluzie, media 9 de anul acesta s-a „devalorizat” în raport cu media similară de anul trecut.

În tabelul de mai jos vedeți situația concretă a „căderii” în ierarhia din 2022 a mediilor, față de anul 2021.

Dacă la vârful ierarhiei, până la ultimul elev cu media 9,80 sunt deja 246 de locuri diferență între 2022 și 2021, la ultimul candidat cu media 6 deja ecartul este de peste 3.700 de locuri în ierarhie, față de referința de anul trecut.

Un alt exemplu – ultimul candidat la admiterea la liceu cu media 9,60, care ar putea crede că media îl poate propulsa la o clasă foarte bună de la colegii prestigioase. Între el și ultimul care a intrat cu media 9,60 anul trecut la liceu sunt nu mai puțin de 734 de alți elevi, echivalentul a 28 de clase pline cu câte 26 de elevi. Asta înseamnă că nu are prea multe șanse.

Iar între ultimul candidat care are în acest an media de admitere 8 și omologul său de anul trecut sunt nu mai puțin de 2.686 de locuri diferență în ierarhie. Asta înseamnă 103 clase distanță, clase cu câte 26 de elevi.

În tabelul de mai jos pe coloana 1 sunt mediile – am ales câteva praguri relevante pentru liceele teoretice, apoi cele pentru filiera tehnologică. Sunt 6 intervale între 9 și 10, apoi 8,5 și 8, după care din 1 în 1 până la nota minimă. A doua coloană conține poziția în ierarhie a ultimului candidatul cu media respectivă în 2021, a treia coloană este media de acum a candidatului cu ultima medie corespondentă, iar pe coloana a patra se poate vedea diferența de locuri între ierarhia 2021 și cea din 2022 pentru aceleași medii.

Menționăm că generația de elevi care apare anul acesta în platforma de admitere.edu.ro este de 15.427, față de 11.812 câți erau anul trecut. Asta înseamnă echivalentul a 139 de clase în plus în acest an.

Media generală de admiterePoziția în ierarhia din 2021 a ultimului candidat cu media respectivăPoziția în ierarhia din 2022 a ultimului candidat cu media respectivăDiferența de locuri între poziția din 2022 și cea din 2021
1082113
9,80292538246
9,609701.568598
9,501.3522.086734
9,401.7262.626900
9,003.2694.8341.556
8,504.8077.0862.279
8,006.0798.7652.686
7,008.21211.4873.275
6,009.85513.5953.740
5,0011.08514.8013.716
4,0011.63615.2923.656
3,0011.80614.4142.608
Total elevi11.81215.4273.612

La toate aceste diferențe de medii se adaugă și faptul că, în mod tradițional, din afara Bucureștiului, din județele vecine cum ar fi Ilfov, Giurgiu, Teleorman, Călărași, Dâmbovița, Prahova sau Ialomița, vin anual câteva zeci de elevi la școlile din Capitală (există o procedură pentru admiterea la liceu în alt județ pe care o puteți găsi aici).

În fața unei asemenea situații, oficialii din Ministerul Educației au tranșat rapid problema, transferând-o părinților și elevilor. Secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar, Sorin Ion, a dat „un sfat”: „ceea ce trebuie să ia în considerare elevii și părinții este poziția în ierarhie, mai puțin valoarea absolută a mediei, pentru că repartizarea se face în funcție de poziția în ierarhie, și sfatul e unul simplu: cu cât poziția în ierarhie e mai jos, cu atât numărul de opțiuni trebuie să fie mai mare pentru a nu risca să rămână nerepartizați chiar dacă va exista o etapă ulterioară de repartizare”, a spus Sorin Ion.

Iată broșura cu liceele și codurile pentru fiecare clasă, publicată anul acesta de Inspectoratul Școlar București, care până acum nu a dat niciun sfat, nu a explicat public nicio metodă de abordare a situației, în calitate de organizator și gestionar al admiterii în București:

Exemple pentru explicarea algoritmului:

“1. Presupunem că elevul are media 10. El este cel mai bun din judeţ, este repartizat primul, deci la prima sa opţiune. El este primul care ocupă primul loc din judeţ.

2. Presupunem că elevul are media 9 şi la prima sa opţiune s-au ocupat 14 locuri de către 14 elevi cu medii mai mari decât media lui. El va fi al 15-lea repartizat la prima sa opţiune.

3. Presupunem că elevul are media 8 şi la prima sa opţiune s-au ocupat toate locurile de către elevi cu medii mai mari decât a lui. Dacă la a doua sa opţiune mai există locuri libere, el va repartizat la a doua sa opţiune. Altfel, se verifică a treia opţiune de pe fişa sa, şi următoarele, în ordine, până la găsirea primei sale opţiuni la care mai sunt locuri libere.

De notat că nu se poate întâmpla ca „locul tău” să fie ocupat de către cineva cu medie mai mică decât a ta, pentru că tu eşti repartizat înaintea lui.

4. Presupunând că elevul A are media de admitere 8.93 şi opţiunea X pe locul 2 în fişa de opţiuni, iar elevul B are media de admitere 8.91 şi opţiunea X pe locul 1 în fişa de opţiuni, candidatul A are prioritate la repartizarea pentru opţiunea X (în cazul în care candidatul A nu a fost repartizat la opţiunea de pe primul loc), având media mai mare decât B”.

Alte exemple concrete:

Andrei are media 8,93, iar Matei are 8,91. Algoritmul de repartizare a ajuns la Andrei, care are prima opțiune 999, iar pentru aceasta nu mai sunt locuri, dar la a doua lui opțiune – 777 – mai este un loc. Realizatorii softului de repartizare spun că la specializarea 777, în acest caz, întră Andrei, care deși are opțiunea a doua, are o medie mai mare decât Matei, care și-a marcat prima opțiune 777.

Pe Florin îl atrage foarte mult specializarea 777, dar nu e sigur că are media destul de mare ca să intre acolo. Ar fi bună și specializarea 888, crede el, unde e sigur că și media l-ar ajuta să intre. În ce ordine trebuie să treacă Florin opțiunile pe fișă?

Programatorii recomandă următoarea succesiune: Întâi 777, apoi 888. Ar fi o greșeală să treacă întâi 888, în acest caz Florin sigur nu mai intră la 777, chiar dacă media i-ar permite, deoarece 888 va fi evaluată de soft înainte de 777.

Pentru un ghid de completare a fișei și detalii despre cum funcționează algoritmul de repartizare puteți citiți aici.

Repartizarea computerizată a candidaților din seria curentă, precum și a celor din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2022 – 2023 va avea loc în data de 14 iulie, iar luni, pe 4 iulie, începe completarea fișelor cu opțiuni de către părinți, elevi și diriginți.

Redăm calendarul admiterii la liceu 2022:

4 – 11 iulie 2022: Completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a Orice opțiune greșită poate conduce la o repartizare nedorită. Completarea fișelor de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a care doresc să participe la admitere în alt județ și depunerea/transmiterea fișelor, conform procedurii stabilite de Comisia națională de admitere.

Candidații nerepartizați pe locurile speciale pentru rromi și candidații nerepartizați pe locurile distinct alocate în unitățile de învățământ de masă candidaților cu CES, precum și cei care au fost repartizați dar care solicită, în scris, renunțarea la locul pe care au fost repartizați, care doresc să participe la etapa de repartizare computerizată și admitere în învățământul liceal pentru candidații din seria curentă, precum și pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2022-2023, completează opțiunile în perioada 8 – 11 iulie 2022.

4 – 11 iulie 2022: Introducerea în baza de date computerizată (în aplicația informatică centralizată) a datelor din fișele de înscriere.

4 – 11 iulie 2022: Verificarea de către părinți și candidați a corectitudinii datelor din fișa listată de calculator, corectarea eventualelor greșeli în baza de date computerizată și listarea fișelor corectate din calculator, operațiuni ce se vor realiza utilizând aplicația informatică centralizată.

12 iulie 2022: Termenul-limită pentru transmiterea bazei de date de la centrele de înscriere la centrul de admitere județean/al municipiului București, precum și a listei absolvenților care nu participă la repartizarea computerizată, prin confirmarea operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată.

Predarea/transmiterea de către comisia din centrul de înscriere a fișelor de opțiuni originale la centrul de admitere județean/al municipiului București.

12 iulie 2022: Transmiterea bazei de date de la centrele de admitere județene/al municipiului București la Centrul național de admitere prin confirmarea, de către acestea, a finalizării operațiunilor specifice, în aplicația informatică centralizată.

13 iulie 2022: Verificarea și corectarea eventualelor erori din bazele de date, precum candidați aflați în baza de date pentru admiterea computerizată și care au fost deja admiși la liceele la care se susțin probe de aptitudini etc., de către Comisia națională de admitere și comisiile de admitere județene/a municipiului București; transmiterea modificărilor la comisia națională.

13 iulie 2022: Corectarea erorilor și confirmarea încheierii modificărilor în aplicația informatică centralizată.

14 iulie 2022: Repartizarea computerizată în învățământul liceal a absolvenților clasei a VIII-a care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2022 – 2023.

14 iulie 2022: Comunicarea rezultatelor candidaților repartizați computerizat în învățământul liceal.

Afișarea în unitățile de învățământ gimnazial a listei cu locurile neocupate în unitățile de învățământul liceal din județ/municipiul București.

15 – 20 iulie 2022: Depunerea dosarelor de înscriere la școlile la care candidații au fost repartizați.

20 iulie 2022: Transmiterea de către unitățile de învățământ liceal a situației locurilor rămase libere în urma neînscrierii candidaților admiși în această etapă de admitere.

21, 22 și 25 iulie 2022: Rezolvarea de către comisia de admitere județeană/ a municipiului București, a situațiilor speciale apărute după etapa de repartizare computerizată.


24 comments
  1. Buna seara!
    Nu numai In București apare problema! Sunt o grămada de județe in aceeași situație. Exista copii cu medii de peste 9 care nu vor avea nicio șansa in liceele in care in anii precedenți se intra cu 7-8. Dacă urmărim cu atenție statisticile numărul elevilor este mai mare ca in anii precedenți ( fapt ce se datorează anului in care elevii au fost înscriși la școala in clasa 0, chiar dacă puteau fi înscriși și in anul anterior)
    Sa speram ca ministerul va lua o măsura in privința asta și va realiza in ultimul ceas ca pandemia s-a cam dus și conform legii învățământului ( modificata in urma cu doi ani in privită nr de elevi pe clasa), se pot face mici rectificări care sa ajute acești copii ,fără vreun efort deosebit!
    Este suficient un ordin de ministru și problema-i rezolvată!

  2. Mecanismul este facut sa duca catre zona de meserii, profesională. Asa că alegeți cu grija. Dl. ministru respecta un Ordin, altfel zboară.

  3. Va scriu din Arges, Pitesti. Sunt foarte putine locuri, respectiv optiuni, in raport cu numarul de copii buni, care vor trebui repartizati . Domnule ministru Sorin Campeanu, va rugam sa dispuneti suplimentarea locurilor in licee! Dati-le o sansa tuturor copiilor buni de a urma cursurile unui liceu bun.

  4. În 2020 a fost exact la fel, se vor suplimenta numărul de locuri la liceele tehnologice și vocaţionale și li se va indica elevilor să aplice pe locurile rămase în liceele limitrofe.

  5. Eu nu pot intelege cum, stiind cati copii vor da evaluarea, ministerul a aprobat micsorarea numarului de clase la unele licee din Bucuresti cum ar fi Cuza sau Mihai Viteazul – la care culmea se invata doar dimineata, deci conditii ar fi pentru suplimentarea nu numai a elevilor din clase dar si a claselor! Dar cu ce cadre didactice? La un liceu de prestigiu din capitala, clasa de mate info, fiul meu cel mare invata de la un coleg la ora de informatica! Asa preda profesoara, cand ajungea intr-un tarziu la clasa il scotea la tabla pe cel mai bun elev, pregatit in privat, si il punea sa le arate celorlalti din lectia noua de predat. Asta a fost intr-a 9-a….apoi le-am pus la toti meditator, iar profesoara a predat linistita in acelasi stil pana in clasa a 12a….si ce sa vezi mai preda si acum la acelasi colegiu de renume…la care anul acesta se va intra sigur cu peste 9.50…

  6. O CATASTROFA!!!!
    Ocuparea locurilor în liceele din tara și în mod special în București, va fi o catastrofa.
    Copiii cu medii 5 și 6 vor rămâne fără locuri în licee.
    Aceasta promoție 2018-2022 va fi distrusa de acest minister incompetent. Aveau o situație clara despre aceasta situație și nu au facut NIMIC, nu au suplimentat nr. locurilor în licee.
    Un minister incompetent care sacrifica destinele a mii de copiii.

  7. Si noi suntem in aceasta situatie ,cu media de admitere 8.25 ajungem la licee de nici nu am auzit si la care anul trecut s-a intrat cu media 6.20 . Nu este corect si nu noi,parintii , trebuie sa rezolvam aceasta problema . Cum putem face o petitie in acest sens ?

    1. Am creat o petiție online “Suplimentarea locurilor la licee pentru Evaluarea 2022!” Ajutați la distribuirea ei pentru obtinerea unui număr cât mai mare de semnături!

  8. In Cluj Napoca sunt 4600 de copii care au participat la evaluarea nationala dar toate specializarile sunt 3400. Oare ce solutii sunt pentru acesti 1200 de copii.

    1. Cu atât mai mult, cu cât există această problema și în alte judete. Ar trebui sa ne unim și să facem ceva pentru copiii noștri! Poate ne ajuta edupedu prin articolele sale care un impact public foarte mare.

  9. Evaluarea națională din 2022 reprezintă o bătaie de joc la adresa elevilor preocupați de carte, care au învățat cu adevărat pe tot parcursul acestor ani. E o bătaie de joc la adresa potențialelor valori ale acestei țări. Iar ministrul Cîmpeanu e cel mai incapabil ministru al Educației pe care l-a avut țara asta vreodată. O rușine. Merită demis pentru tot acest bâlci. A dat subiecte ușoare, cu bareme interpretabile la limba română, unde copiii mediocri îndopați cu meditații au putut să ia note la care nu ar fi visat vreodată într-un sistem corect.
    Oare l-a preocupat soarta copiilor din mediul rural, așa cum declară, sau soarta copiilor de bani gata care, la o evaluare cinstită, ar fi eșuat lamentabil?

  10. Domnul secretar de stat ar trebui sa vina cu solutii concrete, nu sa paseze problema parintilor si elevilor. De exemplu, s-ar putea suplimenta numarul de locuri pe clasa, de la 24 sau 26 de elevi pe clasa la 28 sau 30 de elevi. S-ar crea astfel locuri mai multe pe fiecare liceu in parte, situatie care ar putea reechilibra in mare masura decalajul existent intre media de admitere si nivelul liceului la care va fi admis. Reducerea numarului de locuri dintr-o clasa s-a aplicat in pandemie, prin masurile de distantare sociala si, in prezent, nu s-a mai revenit la situatia de dinainte. In felul acesta, efectul devalorizarii notelor nu ar mai fi atat de dramatic. Situatia este oricum atipica, fiind vorba de un numar mai mare cu 3.612 de elevi care au dat evaluarea in Bucuresti, fata de anul trecut, la care se adauga numarul mare de elevi din judetele Ilfov, Calarasi, Giurgiu, Ialomita, Dambovita, Teleorman, Prahova, Olt, Arges, Buzau care aplica pe liceele din Bucuresti. Anul trecut numarul elevilor din alte judete care au fost repartizati la licee din Bucuresti s-a ridicat la 1.887 de elevi. In concluzie, se impune o masura exceptionala de suplimentare a locurilor prin cresterea numarului de elevi pe clasa.

    1. Noi, părinții, trebuie să fim solidari și să solicităm suplimentarea numărului de elevi într-o clasă (la 30), ca măsură excepțională de echilibrare a situației de anul acesta, când sunt cu 30% mai mulți copii care au susținut examenul de Evaluare Nationala ( in municipiul București).

    2. V-ati gandit la profesorii care ar trebui sa predea unei clase cu mai multi elevi,la calitatea procesului de educatie ?
      Solutii:se mareste nr. de clase, se elimina prostia asta cu clase de gimnaziu la liceu,se maresc salariile la professors,se depolitizeaza tot sistemul…

      1. Elevii care au dat BAC-ul anul asta vin din clase numeroase și ați văzut ce rezultate bune au fost!🤣

  11. Se pare ca și voi faceți aceeași gresala(intentionata sau nu) insiruind niște calcule care nu au nici o relevanta.
    Singurul calcul care contează este ierarhia.
    Adica locul 100 de anul asta este echivalent cu 100 de anul trecut sau de acum doi ani….
    La fel este și cu locul 1000 sau 5000

    1. Este vorba despre a găsi soluții la această problema. Toată lumea a înțeles că se va ajunge la repartizări nedorite de către copii și că nu este o rezolvare sa pui mai multe opțiuni pe fisa. Cred că ar trebui lansat un curent de opinie pentru rezolvarea pertinenta a acestei situații.

    2. Daca anul trecut au fost 11500 copii in Bucuresti si anul acesta sunt 15400 de copii in Bucuresti pe acelasi numar de locuri ierarhia nu mai este corecta !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

De ce e atât de greu pentru unii să se comporte responsabil în timpul epidemiei COVID-19? Despre lipsa de educație, efectul Dunning-Kruger și disonanța cognitivă – cercetătorul Dacian Dolean

În această perioadă numeroși specialiști din țară și din străinătate atrag atenția asupra rolului crucial pe care îl are distanțarea socială pentru minimizarea impactului de epidemie COVID-19. Cu toate acestea,…
Vezi articolul

Admitere Liceu 2020, în Monitorul Oficial. Obligativitatea școlii profesionale pentru elevii cu medii sub 5 a fost eliminată, iar școlile primesc o zi dedicată înscrierii candidaților

Ministerul Educației a publicat în Monitorul Oficial ordinul 5.532 din 11 decembrie 2019, care elimină obligativitatea școlii profesionale pentru elevii cu medii sub 5. Edupedu.ro a publicat în exclusivitate, informația…
Vezi articolul

Sprijinul pentru profesorii români, văzut prin prisma Comisiei Europene: salarii crescute în urma unei greve, nu prin reforme, deficitul de cadre didactice persistă la țară / Plus: cazul Bulgariei, unde salariile profesorilor au crescut de peste două ori în cinci ani 

Sprijinul pe care România îl oferă profesorilor este contorizat, la nivel european, în special prin angajamentele din noile legi ale educației și printr-o creștere salarială determinată de o grevă, nu…
Vezi articolul

Mentoratul cadrelor didactice – prezentat insistent ca instrument esențial pentru școală, în raportul-diagnostic al OCDE / Propuneri: Profil de competențe și criterii pentru selecția mentorilor, care să beneficieze de formare continuă și de finanțare

„Mentoratul este considerat un instrument esențial pentru modernizarea procesului de predare”, arată raportul-diagnostic al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) referitor la învățământul preuniversitar din România, analiză publicată săptămâna…
Vezi articolul