Mediile între 1 și 3 obținute de elevii care au susținut Evaluarea Națională au fost, în cele mai multe cazuri, mai mici cu 4 puncte decât mediile din clasele V-VIII, arată o analiză făcută de Edupedu.ro pentru 7 județe. Este îngrijorător că elevii cu medii mai mici de 3 la examenul de final de clasa a VIII-a au medii gimnaziale peste 6.
De reținut este faptul ca Evaluarea Națională constă în 2 probe – Limba și literatura română, respectiv Matematică – în timp ce media generală a celor 4 ani de învățământ gimnazial include mediile tuturor disciplinelor studiate. Acesta nu este un caz fără precedent, Edupedu.ro semnalând astfel de cazuri și între 2019-2022.
Media claselor V-VIII este foarte importantă anul acesta, întrucât reprezintă primul criteriu de departajare a elevilor care au medii de admitere egale, potrivit noii procedurii de admitere.
- Într-o analiză a structurii subiectelor de Evaluare Națională, făcută de profesorii de Română și Matematică, Cătălin Zaman și Sorin Haiduc, profesorul Haiduc a catalogat drept fraudă din partea profesorilor aceste diferențe enorme dintre mediile de la Evaluarea Națională și cele de la gimnaziu. În plus, profesorul Zaman a atras atenția asupra elevilor care ajung în clasa a VIII-a cu media 2 la Evaluare.
Pentru această analiză, am selectat medii cuprinse între 2 și 3 la Evaluarea Națională 2024 din județele: Arad, Teleorman, Bihor, Argeș, Dâmbovița, Timiș și Municipiul București. Am comparat aceste medii cu mediile obținute de elevi în clasele V-VIII, înregistrând medii cu aproximativ 4 puncte mai mari, dar și cu mult mai mari.
În Arad, un absolvent cu media anilor de gimnaziu 9.23 a obținut media 2.20 după susținerea celor 2 probe. Este o diferență de peste 7 puncte.
Alți 17 elevi din același județ, cu medii gimnaziale între 2.97 și 3.05 au avut, după cei 4 ani de gimnaziu, medii cuprinse între 6.22 și 8.73.
O altă discrepanță majoră înregistrată de noi este în Teleorman, unde un elev cu media claselor V-VIII 9.49 a obținut cu aproximativ 6 puncte mai puțin la Evaluarea Națională: 3.12. Nici ceilalți 16 elevi cu medii între 3.05 și 3.12 nu au avut medii de absolvire mai mici de 6.60.
În Municipiul București, un elev care a obținut la Evaluarea Națională media 2.75, a avut media gimnazială 9.16.
În plus, 17 absolvenți de gimnaziu de la diferite școli din București au obținut, în urma Evaluării Naționale, medii cuprinse între 2.85-2.90, în timp ce mediile de absolvire au fost cuprinse între 7.18-8.90.
Diferențe de minim 4 puncte se înregistrează și în Bihor. De subliniat este că 3 dintre aceștia, care au absolvit gimnaziul cu mediile 9.07, 9.12 și 9.16, au obținut mediile 2.05, 2.92, respectiv 3.00.
Și în Argeș a avut loc același fenomen. Am înregistrat cel puțin 51 de elevi ale căror medii generale, mai mici de 3, au fost cu cel puțin 4 puncte mai mari decât cele obținute la Evaluare.
Alți 17 candidați din Dâmbovița cu medii de admitere între 2.97 și 3.00 nu au avut medii de absolvire mai mici de 6.95. Din nou, aproape 4 puncte diferență.
În Timiș, media de absolvire a unui candidat care a obținut 3.17 la Evaluarea Națională este 9.14. Alți candidați care au obținut tot 3.17 au absolvit ciclul gimnazial cu medii peste 7.