ANALIZĂ Diferențe de cel puțin 4 puncte între mediile de la Evaluarea Națională 2024 și cele de la clasă. Un candidat din Arad are media 2.20 la Evaluare și 9.23 în clasele V-VIII

35.957 de vizualizări
Foto: Octav Ganea / INQUAM Photos
Mediile între 1 și 3 obținute de elevii care au susținut Evaluarea Națională au fost, în cele mai multe cazuri, mai mici cu 4 puncte decât mediile din clasele V-VIII, arată o analiză făcută de Edupedu.ro pentru 7 județe. Este îngrijorător că elevii cu medii mai mici de 3 la examenul de final de clasa a VIII-a au medii gimnaziale peste 6.

De reținut este faptul ca Evaluarea Națională constă în 2 probe – Limba și literatura română, respectiv Matematică – în timp ce media generală a celor 4 ani de învățământ gimnazial include mediile tuturor disciplinelor studiate. Acesta nu este un caz fără precedent, Edupedu.ro semnalând astfel de cazuri și între 2019-2022.

Media claselor V-VIII este foarte importantă anul acesta, întrucât reprezintă primul criteriu de departajare a elevilor care au medii de admitere egale, potrivit noii procedurii de admitere.

  • Într-o analiză a structurii subiectelor de Evaluare Națională, făcută de profesorii de Română și Matematică, Cătălin Zaman și Sorin Haiduc, profesorul Haiduc a catalogat drept fraudă din partea profesorilor aceste diferențe enorme dintre mediile de la Evaluarea Națională și cele de la gimnaziu. În plus, profesorul Zaman a atras atenția asupra elevilor care ajung în clasa a VIII-a cu media 2 la Evaluare.

Pentru această analiză, am selectat medii cuprinse între 2 și 3 la Evaluarea Națională 2024 din județele: Arad, Teleorman, Bihor, Argeș, Dâmbovița, Timiș și Municipiul București. Am comparat aceste medii cu mediile obținute de elevi în clasele V-VIII, înregistrând medii cu aproximativ 4 puncte mai mari, dar și cu mult mai mari.

În Arad, un absolvent cu media anilor de gimnaziu 9.23 a obținut media 2.20 după susținerea celor 2 probe. Este o diferență de peste 7 puncte.

Alți 17 elevi din același județ, cu medii gimnaziale între 2.97 și 3.05 au avut, după cei 4 ani de gimnaziu, medii cuprinse între 6.22 și 8.73.

O altă discrepanță majoră înregistrată de noi este în Teleorman, unde un elev cu media claselor V-VIII 9.49 a obținut cu aproximativ 6 puncte mai puțin la Evaluarea Națională: 3.12. Nici ceilalți 16 elevi cu medii între 3.05 și 3.12 nu au avut medii de absolvire mai mici de 6.60.

În Municipiul București, un elev care a obținut la Evaluarea Națională media 2.75, a avut media gimnazială 9.16.

În plus, 17 absolvenți de gimnaziu de la diferite școli din București au obținut, în urma Evaluării Naționale, medii cuprinse între 2.85-2.90, în timp ce mediile de absolvire au fost cuprinse între 7.18-8.90.

Diferențe de minim 4 puncte se înregistrează și în Bihor. De subliniat este că 3 dintre aceștia, care au absolvit gimnaziul cu mediile 9.07, 9.12 și 9.16, au obținut mediile 2.05, 2.92, respectiv 3.00.

Și în Argeș a avut loc același fenomen. Am înregistrat cel puțin 51 de elevi ale căror medii generale, mai mici de 3, au fost cu cel puțin 4 puncte mai mari decât cele obținute la Evaluare.

Alți 17 candidați din Dâmbovița cu medii de admitere între 2.97 și 3.00 nu au avut medii de absolvire mai mici de 6.95. Din nou, aproape 4 puncte diferență.

În Timiș, media de absolvire a unui candidat care a obținut 3.17 la Evaluarea Națională este 9.14. Alți candidați care au obținut tot 3.17 au absolvit ciclul gimnazial cu medii peste 7.


28 comments
  1. Să știți că e și invers. Medii mici la mate și română, și note aproape de 9 la evaluarea națională. Ar trebui acordată mult mai multă atenție acestui subiect care denotă că profesorii nu sunt corecți.
    Stiu un caz petrecut într-un liceu, unde directoarea și proful de istorie nu au dorit ca un elev să poată da BAC ul, din cauză că nu îl va lua. Până la urmă l a dat, și a luat 9.20….

  2. Copilul meu are fix la aceste discipline(Religie,Ed.fizica,T.i.c.,Desen…etc) media 8 si 9….,asa demonstrează unii profesori ca isi fac treaba(fix aceia dintre ei care stau pe telefon toată ora😔)iar la Matematica,Română, Istorie,Geografie…9 si 10,unde a învățat mereu cu drag!

  3. Media generală se face prin media aritmetica a tuturor materiilor studiate . Se poate ca un elev sa fie de 5-6 la mate si română iar la celelalte sa aibă 9…10 si atunci media generală iese peste 9 sau apropiată de 9..
    De ce vă mirați ?! Mie nu mi se pare anormal asta.

    1. Oamenii ăștia aud de ce face copilul la școală fix după EN. Până acum nu i-a interesat mai nimic, cât timp avea medii mari sau acceptabile. Evident dacă nu lua 10 era vina profesorului, iar dacă lua, era meritul elevului/meditatorului.

      Așa văicăreală ca anul ăsta chiar n-am mai auzit nicicând. Devine ridicol – plângoteca e marea realizare a ministrei Deca…

    2. Ba nu se poate. Elevul de 3-4 la mate și romånă ar fi aproximativ la fel la restul disciplinelor care necesită asimilare de cunostințe și deprinderi de raționament și expunere. Poate avea, justificat, mult mai mare medii doar la discipline vocaționale, respectiv educație fizică, desen.

  4. Extrem de simplu,când există profesorii care pierd vremea la ore ,nu predau ,atunci oferă elevilor note mari,nemeritate, mulți părinți habar n au că elevii sunt supraevaluați și pentru ei apare o mare dezamăgire cand copiii lor nu au rezultate bune la examene. Te întâlnești cu ei și îți spun învață bine ,,,a terminat “cu 9,50 ,care acum este echivalentul unei medii de 7,50 -8,00 de acum 25-30 de ani.Romania educata=Romania eșuată.

  5. Extrem de simplu. Când părintele hărțuiește profesorul pentru o notă, după o vreme profesorul va da numai 10 plodului. Tot atât salar primește profesorul și daca plodul are 6 și dacă are 10, dar doarme liniștit.

      1. Da, sigur, timpul trece leafa merge, iar bani buni se fac din meditații (ca doar domn profesor face recomandări pentru pregătirea suplimentara, el nefiind capabil sa motiveze elevul la clasa, da’ părintele e de vina ca își dorește un viitor mai bun pentru copilul sau)!

  6. Verificați și rezultatele obținute la limba maternă! Să vedeți acolo anomalii și rezultate umflate. Note foarte mici la limba română și matematică… si foarte mari la limba maternă.

    1. Nu fiecărui copil îi place matematica,sau literatura.Dar e bun la alte materii.Plus sînt copii care se panicează la examen și uită tot.Ajunge să gîndească fiecare adult că și ei au fost în situați similare de mai multe ori.

  7. Din păcate cred că aceasta este realitatea cruntă. Cadrele didactice pun calificative/note elevilor într-o lumină favorabilă, din diferite motive ce tin de imaginea profesionala proprie sau sunt in favoarea instituției de învățământ. Există o abordare cu frică. Să nu pară prea, să nu spună.. , să nu creadă, etc. De parcă asta este scopul scolii și obiectul muncii cadrelor didactice.Preponderent se face școală pentru școală, iar elevii sunt doar obiectul de lucru. Nu se aplica tuturor, nu vreau să generalizez, dar aș vrea sa ni se explice cu subiect si predicat de unde vin discrepantele acestea majore (* 5 puncte diferență inseamnă cam scadere cu 50 % a notei ce reflectă performanța)…și mai ales care sunt masurile de remediere, chiar sactionare reala a celor părtași la vicierea sistemului de invățământ românesc. Vorbim despre abordari total neproductive despre educare copiilor. Dacă ar lucra la normă pe criterii de calitate, cum ar fi să li se scadă cu 50% remunerația, corespunzător rezultatelor? Periodic se mai trâmbițează câte o reformă, dar de fapt lucrurile merg din inerție, fără vre-un reper de proactivitate. Proactivitatea poate fi un plus, indiferent din ce directie vine. Poti să o faci de la orice nivel, în limite etice și de bun simt, fără să aștepți să vina de undeva de sus. Probabil dacă ai conștiința neperisată. Și ar fi interesant să ne mai întrebăm la ce nivel ar performa elevii la clasă, fără pregătirile în particular ? De ce se practică si care ar fi performanța reală la clasă al acestor elevi, fără suplimentarea educatiei conventionale? Și uite așa găsim că fiecare coardă sensibilă a sistemului de învățământ, e rare ori atinsă cu adevărat, că dacă face zgomot deranjează. Batista pe țambal, mai pe vorba românului. Că așa am învățat.

    1. Nu putem da note pe merit ca se fac clasamente de scoli dupa mediile obtinute. Si tori directorii trag de medii, in sus. Parintii hartuiesc peofesorii pt note ca sa obtina copilul bursa.

        1. Du-te tu și sacrifică-te pentru țară. O să-ți facă statuie în vreo 200 de ani, mult după ce-ai murit învins de sistem. Ce frumos vreți voi să fie unii – alții, nu voi – care să se sacrifice, dar fix voi sunteți primii care ridicați piatra să dați în ei, dacă au principii și se luptă pentru ele.

  8. demult, in a 8-a, eram elev de 10 la matematica. la una din teze am rezolvat un subiect de geometrie intr-un mod complet diferit de restul intregii clase, doar 2 elevi am luat 10. simtind ca ma descurc, am participat la olimpiada (fara vreo pregatire prealabila). la faza pe scoala am vazut primul sigma pe foaie, habar n-aveam ce-s sumele. m-am simtit inadecvat, mi-a taiat avantul.

    la liceu, din cauza unui rezultat mediocru la examenul de lb. romana – ma rupeau comentariile literare memorate, nu le-am halit vreodata – am ajuns la profil uman, culmea. elev de 10 la matematica si in a 9-a. anul urmator, transferat la profil real. surpriza, concepte pe care nu le intalnisem, plus zero interes din partea profesorului de a ma aduce la curent. din nou taiat avantul, iar de data asta, chiar pentru totdeauna.

    eram la al 6-a schimbare ministru al educatiei. cum sa fie acum, cand am ajuns la numarul 32, cu exemplarele pe care le-am avut, in frunte cu abramburita (sic)?

  9. Întreb și eu așa că să mă aflu în treabă , ce se mai aude despre descriptorii de performanță ?
    Se promitea că vor apare și pentru liceu . Am ieșit la pensie și nu i-am mai apucat !

  10. Un alt motiv poate fi ce știe copilul și ce ii se da bine. Sunt copii care știu mai mult la română și mai puțin la matematica sau alți care se descurc mai mult la alte materii și mai puțin la aceste două.

  11. Cunosc un astfel de caz dar eleva este cu dizabilități la mâini. Răspundea oral .Merita mediile mai mari din cl. V- VlII.

  12. Doua motive pot fi pentru aceste diferențe mari: scoala este de nivel foarte slab și diferente de 4 puncte se vor regăsi și la cei cu media 5 sau elevii sunt odraselele unora bine cunoscuți ai locului.

  13. Dacă ați știi câți părinți vin se spună ca ai lor copii știu,invata și ca tu ca profesor ai ceva cu acel copil. De multe ori copilul invata doar pentru testarea care se da atunci sau când știe ca trebuie sa fie ascultat și atunci apar lacune.

  14. Hai sa comparam mere cu pere si sa mai publicam o senzatie jurnalistica :)). Trebuia sa luati in considerare si scorul APGAR la nastere si cotele apelor Dunarii in ziua examenului si media cotelor in anii 2000 – 2024.

  15. Dacă ar conta doar mediile disciplinelor de pe prima pagină a catalogului, n-ar mai fi așa mare diferența. Dar pe pagina a doua (cam jumătate din medii) nu e decât 10 pe linie (desen, muzică, religie, sport, eventuale opționale, etc).

    Deci nu vă mai agitați aiurea. Ca să nu mai spunem că sunt zeci de mii de elevi pentru care nu sunt discrepanțe așa mari, dar la aceia nu vă uitați, că nu dă bine narativei.

  16. Evaluarea națională se da doar la două materii, iar media la clasa a VIII -a se face din 17 discipline ( dintre care cele de le a doua pagina a catalogului sunt numai de 10!). De aici o primă diferența majoră, iar o a doua diferența mai este determinată de faptul că la Evaluarea Națională nu ai nevoie de media 5 că să treci, cum ai nevoie de 5 că să treci clasa!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Marea Britanie: Aproape 200 de mii de profesori protestează într-un amplu marș, alături de funcționari publici. Ei cer salarii mai mari / Majoritatea școlilor sunt deschise, unele doar parțial, spune ministrul britanic al Educației

Miercuri, aproape 200 de mii de profesori din mai multe regiuni din Marea Britanie protestează într-un marș amplu la care participă alături de funcționari publici și din sectorul transporturilor, aproape…
Vezi articolul
Cum sprijină guvernul britanic universitățile

Cum se transmite coronavirusul în aer prin aerosoli. Studiu de caz: un salon, un bar şi o clasă de școală / Care este riscul de infectare în cele trei scenarii în funcție de ventilație, folosirea măștii și durata întâlnirii

Interioarele sunt cele mai periculoase, dar riscurile pot fi reduse luând toate măsurile disponibile pentru a lupta contra infectării prin aerosoli. Iată, în colaborare cu „El Pais”, probabilitatea de infectare…
Vezi articolul