ANALIZĂ Admiterea la liceu în București în 2023. Concurența cea mai mare va fi pentru liceele de top, un elev cu 9.80 a pierdut 169 de poziții în clasament, față de un elev cu aceeași medie anul trecut. Teoretic, un elev cu 9.60 are mai multe șanse să ajungă la liceul dorit, însă sunt peste 100 de elevi cu această medie și criteriile de departajare vor fi decisive

40.818 vizualizări
Foto: © Prostockstudio | Dreamstime.com
În București, avem cel mai mare număr de elevi cu medii între 9 și 10 la Evaluarea Națională 2023 din ultimii ani, 4.519 de elevi, plus 94 de elevi cu media generală 10. Concurența cea mai mare va fi pentru liceele de top, pentru că un elev cu 9.80 a pierdut 169 de poziții în clasament, față de un elev cu aceeași medie anul trecut. Elevii cu medii sub 9.60 au mai multe șanse să ajungă la liceul dorit, comparativ cu elevii cu aceeași medie în 2022. Cu cât scad mediile, elevii au poziții mai bune în clasament în acest an.

Pentru prima dată, media claselor V-VIII nu mai este luată în calcul pentru admiterea la liceu, astfel că, teoretic, un elev cu 9.60 are mai multe șanse să ajungă la liceul dorit, are o poziție mai bună în clasament față de un elev care avea aceeași medie anul trecut, însă sunt peste 100 de elevi cu această medie în 2023 și criteriile de departajare vor fi decisive. 

În acest context, când completezi opțiunile pentru liceu, trebuie să ai în vedere în acest an media de admitere din Broșura de admitere, câți candidați sunt în fața ta cu medii mai mari, dar și câți elevi au aceeași medie ca tine.

Mai întâi să vedem care sunt rezultatele în București la Evaluarea Națională 2023, numărul de candidați, ce medii au obținut și poziția pe care o ocupă în ierarhia pe București, comparativ cu anii 2021 si 2022.

Avem cel mai mare număr de elevi cu medii între 9 și 10 din ultimii ani, 4.613, dintre care 94 sunt cu medii de 10. Totalul candidaților cu medii în București este de 16.154.

Rezultatele elevilor din București la Evaluarea Națională
Anul202120222023
Candidați înscriși120061562916.340
Candidați cu medii11.80115.42816.154
Medii între 1 și 4,991.4441.2921.799
Medii între 5 și 6,993.0363.7753.235
Medii între 7 și 8,994.7306.3746.507
Medii între 9 și 102.5913.9874.613

Distribuția mediilor

  • 1.799 elevi cu cu medii 1-4,99
  • 680 elevi cu cu medii 5-5,49
  • 799 elevi cu cu medii 5,5-5,99
  • 845 elevi cu cu medii 6-6,49
  • 911 elevi cu cu medii 6,5-6,99
  • 1.071 elevi cu cu medii 7-7,49
  • 1.355 elevi cu cu medii 7,5-7,99
  • 1.778 elevi cu cu medii 8-8,49
  • 2.303 elevi cu cu medii 8,5-8,99
  • 2.567 elevi cu cu medii  9-9,49
  • 1.952 elevi cu cu medii 9,5-9,99
  • 94 elevi cu cu medii de 10
Cum s-a schimbat poziția în ierarhie a unui elev, în funcție de media de admitere, în București

Media claselor V-VIII nu mai este luată în calcul pentru admiterea la liceu 2023, astfel că putem vedea care este poziția unui elev în ierarhia pe București, în urma rezultatelor de la Evaluarea Nationala 2023, înainte de contestații. (Lista candidaților din București Ordonați descrescător după media obținută

Media generală de admiterePoziția în ierarhia din 2021 a ultimului candidat cu media respectivăPoziția în ierarhia din 2022 a ultimului candidat cu media respectivăPoziția în ierarhia din 2023 a ultimului candidat cu media respectivă
1082194
9,80292538707
9,609701.5681.601
9,501.3522.0862.046
9,003.2694.8344.613
8,504.8077.0866.916
8,006.0798.7658.694
7,008.21211.48711.120
6,009.85513.59512.876
5,0011.08514.80114.355

Completarea fișei de admitere la liceu 2023, în funcție de ultima medie din broșura de admitere și poziția în clasamentul pe București, după media de la Evaluarea Națională 2023 nu va oferi surprize pentru elevii cu medii mai mici de 9.60, însă sunt 169 de elevi în plus cu medii peste 9.80, față de 2022. 

Compararea mediei pe care a obținut-o elevul la Evaluarea Națională 2023 cu mediile din Broșura de admitere din 2023 va fi mai apropiată de realitate decât în 2022, când doar comparația cu mediile de admitere din 2021 nu a asigurat un loc la liceul și specializarea dorite

Dacă în 2022 un elev cu media 9,60 avea în plus 734 de concurenți cu aceeași medie, față de 2021 (echivalentul a 28 de clase cu câte 26 de elevi), anul acesta are o poziție mai bună în clasament cu 33 de locuri, față de 2022. Cu cât scad mediile, elevii au poziții mai bune în clasament față de anul trecut.

Situația este diferită pentru elevii cu medii mari. Un elev cu 9.80 a pierdut 169 de locuri în clasament, față de un elev cu aceeași medie anul trecut., astfel ca cea mai mare concurență va fi la liceele cu medii de admitere de peste 9.60.

Dacă luăm în calcul poziția elevului în ierarhie și media, de exemplu, un elev cu 9.36 de pe poziția 2859 în 2022 are aceeași poziție în lista cu rezultatele inițiale de la Evaluarea Nationala 2023 cu un elev cu media 9.32. La fel, pentru poziția 1050 din calsament un elev are media 9,69 în 2022 și 9.70 în 2023. 

Pentru că există mai mulți elevi cu medii între 9 și 10, avem doi factori care pot influența admiterea la liceu în acest an

  1. Ultima poziție în clasamentul pe București pentru o anumită medie (aici elevii și părinții trebuie să verifice clasamentul pentru a vedea câți elevi sunt cu medii mai mari decât a lor/înaintea lor în ierarhie/clasament)
  • Pentru 9.90, ultima poziție din clasament este 330
  • Pentru 9.80, ultima poziție din clasament este 707
  • Pentru 9.70, ultima poziție din clasament este 1140 
  • Pentru 9.60, ultima poziție din clasament este 1601
  1. Mai mulți elevi au aceleași medii, față de anii trecuți (elevii și părinții trebuie să verifice clasamentul pentru a vedea câți elevi sunt cu aceeași medie în ierarhie/clasament)

De exemplu, peste 100 de candidați au media la Evaluare Națională 9.50. În aceeași situație sunt și elevii cu media 9.60, 9.55, 9.52, 9.62. Sunt 75 de candidați cu media 8 și 87 cu 7,95. În 2022 situația a fost diferită, 33 de candidați au avut media de admitere la liceu 9.62 și 48 de candidati au avut media 9.50.

În plus, în medie, între 2000 și 4000 de copii vin în fiecare an din afara Bucureștiului – fie din județul Ilfov, fie din județe din țară, potrivit consilierului școlar Ana Maria Oancea

Criteriile de departajare pentru elevii cu aceeași medie de admitere la liceu 2023

Criteriile de departajare pentru candidații care au medii de admitere egale sunt prevăzute în ordinul cu organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal pentru anul școlar 2023-2024, publicat în Monitorul Oficial. 

În cazul în care doi candidați au medii de admitere legale, aceștia vor fi departajați folosind, în ordine, următoarele criterii, potrivit art. 2 alin. (7):

  • „a) nota obținută la proba de limba și literatura română din cadrul evaluării naționale
  • b) nota obținută la proba de matematică din cadrul evaluării naționale
  • c) nota obținută la proba de limbă maternă din cadrul evaluării naționale, respectiv nota de la proba de verificare a cunoștințelor de limbă maternă, susținută conform prevederilor art. 10 din Metodologia de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2011—2012, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2011—2012, în cazul candidaților care solicită înscrierea la unități de învățământ cu predare în limba minorităților naționale;
  • d) media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a.”

Art. 2 alin. (8) din ordinul amintit stabilește că „în cazul în care la o unitate de învățământ, pe ultimul loc, există candidați cu opțiunea exprimată pentru acea unitate școlară și care au mediile de admitere, precum și toate mediile menționate la alin. (7) lit. a)-d) egale, atunci toți acești candidați sunt declarați admiși la opțiunea solicitată.

Informații de context

Amintim că pentru anul școlar 2023-2024 s-a suplimentat numărul de locuri pentru învățământul liceal cu frecvență zi cu 3.400 locuri și cu 100 locuri la învățământul profesional pentru stagiile de pregătire practică.


În București sunt 436 de locuri în plus anul acesta. În 2022 au fost 14.182 de locuri și anul acesta sunt 14.618. Mai sunt în plus 62 de locuri pentru elevii de etnie rromă și 109 pentru elevii cu CES. Astfel se ajunge la 607 de locuri în plus pentru 2023.

Foto: © Prostockstudio | Dreamstime.com | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Admitere la liceu 2023. Profesorul Cătălin Ciupală, despre ierarhia pe baza rezultatelor de la Evaluarea Națională: Vor fi destul de mulți elevi cu aceleași medii pe ultimele locuri. Nota la limba română va decide dacă mergi la mate-info sau la științe
Admitere liceu 2023. Procedura pentru completarea fișei de înscriere, transmisă de Ministerul Educației. Fișa poate fi completată la școală, în prezența părintelui și a dirigintelui, sau transmisă prin e-mail
LISTA Broșura de admitere la liceu 2023. Toate județele au publicat broșura cu numărul de locuri în clasa a IX-a pentru anul școlar 2023-2024
Harta mediilor de 10 la Evaluarea Națională 2023. În Vâlcea este cel mai mare procent de medii maxime
ANALIZĂ Procentul mediilor peste 5 la Evaluarea Națională 2023 este 76,2 – în scădere cu șase puncte față de anul trecut, dar similar cu 2020 / În mediul rural, 2 din 5 elevi sunt sub media 5, iar 70% nu iau nici măcar media 7
BREAKING Rezultatele de la Evaluarea Națională 2023 au fost publicate. Vezi listele cu notele și mediile elevilor, pe județe
Evaluarea Națională 2022ANALIZĂ Devalorizarea notelor la Evaluarea Națională: Poziția în ierarhia de la Evaluarea Națională, în București, s-a schimbat anul acesta cu peste 1.200 de locuri față de anul trecut pentru un elev cu media 9, de exemplu / La media 7, diferența e de aproape 3.000 de locuri

14 comments
  1. Statistica pe note.
    Intre timp, toate subiectele care conteaza si care duc la existenta unei societati misto, din care sa nu iti vina sa fugi cu proxima ocazie, sunt ratate.
    Copiii ajung incolonati in aceste institutii sulfuroase, fiecare cu media lui, unde se intalnesc cu categoria de romani diformi numiti profesori, alta casta trista, rigida si incremenita in timp.
    Majoritatea viseaza sa plece la facultate in strainatate, in timp ce isi iroseste adolescenta in medii agresive, triste, populate cu adulti rataciti, frustrati, acri, debusolati, afisand complexe de superioritate patologice prinsi si ei la fel ca noi intr-un sistem bolnav care sufoca orice bucurie de viata.
    Si acceptand orice, ca parte din soarta, fara sa se mai intrebe de ce, fara ochi critici, suportand abuzuri mari si mici si construind aceasta societate agresiva si stridenta, in care nimeni nu pretuieste viata si nici nu o respecta.
    Si in care s-a devalorizat si ideea de performanta, de competenta… Daca sa iei 9,80 la un examen ingust pt ca ai platit meditatii 1-2-3 ani este criteriul de expediere intr-o scoala “buna”, ce mai ramane de zis…

  2. Nu sunt si note peste 10.00?

    De exemplu 10,81 o fi luat careva? sau 12,47.

    Mai oamenilor: solutia e admiterea sau evaluarea diferentiata in functie de profilul dorit si evaluarea sau notele la o testare la materiile profilului. Ar trebui evaluati la fizica-chimie-biologie aia care vor la stiinte. Iar cei care vor la info sa fie evaliati la info.

    Pana acum s-a ajuns la o contradictie sa evaluezi la doar 2 materii pe toti si sa ii imprastii in profile complet diferite.
    Toti vor mate-info ca sunt clase bune nu ca sa invete info neaparat. Astfel distrugi clasele apoi.
    Iar altii intra la stiinte si vor informatica, iarasi o prostie.
    Cu tehnologicul nu mai are rost sa amintim, stim evident ca acolo intra rebuturile in mare parte (EN care te fac rebut daca nu iei nota suficienta) si ies si mai rebuturi apoi urmeaza niste rebuturi de facultati cu nr mai mare de locuri decat studenti si cand termina se duc salahori cu licenta.

  3. Eforturile tovarășului Johanis și ale mult-prea-aplecatei Deca se vad!
    Educația copiilor ” creste” precum producția la ha pe vremea lui Ceausescu! Tara murea de foame, dar eram recordmeni la producția raportată!
    Acum “producția” de elevi eminenți , cu+9.8, aproape s-a triplat in 2 ani, iar cei cu 5 și 6 au crescut cu 25%. Nu au fost uitați nici cei cu medii sub 5, crescând și aici “producția”, că trebuie să mănânce și gura fabricilor de diplome + scade rezerva de cadre la partid și nu o sa mai avem miniștri (in)competenți!
    Mă mir că încă mă mai mir de incompetenta și inconștiența politicienilor! Ce așteptări sa avem de la un președinte excursionist, care a numit PM și ministru al Educației (Câmpeanu) niste plagiatori sau (ciolacul) un absolvent de particulara cu licență la 35 de ani?!
    Așa cum bine observau antecomentatorii, sistemul este greșit, ajung la mate-info elevi care nu au cunoștințe de bază la matematica iar departajarea se face după ..romana! Cu mai puțin de 1 an înainte de EN s-a schimbat metodologia, chipurile sa “elimine goana după note”, dar acum sunt sute de copii în aceeași zecime și tot la note ajungeți. Bonus: în gimnaziu, in afara de Ro și mate, nimeni nu va mai învața la alte materii.
    Urmează că la anul, la 10+10:2 = 10, duamna deca sa dea o circulară sa se considere și acesta răspuns valabil, că este nevoie de multi de 10!

  4. Cel mai bine ar fi să se renunțe la examenul de EN pentru că, oricum, toți elevii vor merge mai departe. Repartizarea să se facă ținând cont numai și numai de media generală a celor 4 ani de gimnaziu. Beneficii?
    – elevii ar fi determinați să acorde atenție mai multor materii, nu doar celor de examen, iar asta ar avea impact pozitiv în pregătirea și în dezvoltarea lor intelectuală;
    – întrucât vor trebui să acorde atenție mai multor discipline, s-ar putea ajunge la diminuarea treptată a apetitului pentru meditații (doar n-o să alerge după astfel de pregătiri la toate materiile!);
    – ar fi mai puțin stresați, și ei și părinții lor, de impresia de impact decisiv creată de examen;
    – iar dacă ar nevoie de departajări să se ia în calcul notele obținute ,în timp, la evaluările periodice date.

    1. A fost o vreme, nu de mult, cînd se ținea cont și de media celor patru clase din gimnaziu. Rezultatul: multă lingușeală, mai multe încercări de mită pentru profesori ca să le dea copiilor note mari,umflate , pe motiv că le ” influențează destinul”. Acești copii nu erau mai motivați să invețe temeinic și la alte materii, dar au înțeles că și ei, și părinții lor pot pune presiune asupra profesorului.

      1. Dacă profesorul are principii pe care le respectă și e cât se poate de corect, niciun copil sau părinte nu va putea pune presiune asupra lui. Ba va avea și ocazia să le predea și o lecție de moralitate.

        1. Nu vor fi niciodată în niciun sistem în România doar oameni principali, corecți, incoruptibili. Priviți magistrații, care primesc salarii și pensii astronomice pentru a nu se lăsa influențați, și tot o fac.
          Altfel, soluția propusă de dvs este de bun simț. Dar nu se potrivește României la acest moment în care toată lumea trișează cât poate.

  5. E o loterie. O banala greseala de calcul arunca elevul cu sute de locuri in josul clasamentului si probabil in depresie. In Bucuresti sunt 4600 de elevi cu media peste 9. Ar trebui sa existe locuri in licee cu reputatie buna pentru toti acesti elevi. Nu e cazul, din pacate. In plus parca se spunea ca nu se mai ia in calcul media din timpul claselor v-viii. Acum s-a schimbat schimbarea si se tine cont de aceasta medie in cazul frecventelor egalitati de medie la capacitate. Acest sistem educational e un dezastru si o rusine pentru un oras atat de bogat si avansat tehnologic precum Bucurestiul.

    1. Va inteleg perfect consternarea desi nu sunt implicat direct in aceasta “ievaluare”. Totul este politic, multi apreciaza ca este bine ca s-au luat note mari, se gandesc “ce bine merge invatamantul” fara sa constientizeze ca la mate subiectul I (primele 6 grile) sunt de clasa a III-a… sau a II-a. Ce rost are grila aia in examenul asta??? Dar, asa, ei castiga capital politic. Nu-i intereseaza viitorul copiilor, al tarii. Ai un copil olimpic la mate, a gresit o subordonata la romana si nu stie sa faca compuneri de 10, a pierdut top 7 licee din Bucuresti. In schimb bine ca la coada clasamentului sunt ordonati bine, cu note intre 1 si 5 avem 1800 elevi, cu note intre 9.5 si 10 avem 2000 elevi, asadar stim care-s cei mai slabi… sa-i cultivam pe cei buni nu intereseaza pe nimeni.

  6. Buna ziua, v-ati incurcat in cifre si drept urmare prezentati fix invers: pozitiile in ierarhii vor fi mai mari anul acesta si nu mai mici, cum le-ati scris….
    un mic ex: daca adunati din desfasurator nr note >9 rezultatul va fi 4613 si nu 4519 cat ati scris:
    2.567 elevi cu cu medii 9-9,49
    1.952 elevi cu cu medii 9,5-9,99
    94 elevi cu cu medii de 10
    Poate puteti totusi corecta, multi elevi se vor incurca din cauza articolului.

    Multumesc.

    1. Mulțumesc foarte mult pentru mesaj. M-ați ajutat să fac textul mai clar și i-am adăugat și pe cei 94 de elevi cu medii de 10 la totalul elevilor cu medii între 9 și 10. Poziția în ierarhie îi include și pe elevii cu media 10, aici nu s-a modificat nimic.

  7. Este o mare prostie criteriul de departajare prin prima proba. De ce nu a doua? Nu e la fel de importanta? Nu se face media? Normal ar fi departajarea sa fie în funcție de profilul ales, pentru filologie – nota la romana, pentru mate info – nota la mate. Sau media V-VIII! De ce sa transformi o singura nota criteriu de departajare, de ce e mai importanta prima proba? Dar aude cineva???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Procedura de adaptare a examenelor pentru elevii cu tulburări de auz, văz, învățare și din spectrul autist a fost aprobată de minister

Ministerul Educației anunță că a aprobat procedura cerută de asociațiile pentru dreturile copiilor, prin care sunt asigurate la examenele naționale condițiile adaptate pentru elevii cu deficiențe de vedere/deficienţe de auz/tulburare de spectru…
Vezi articolul