Amnistierea plagiatorilor – Reacție dură a studenților: Facem apel la responsabilitate către Ministerul Educației. Să nu disimuleze lupta împotriva imposturii

1.060 de vizualizări
Înscrierea la Evaluarea Națională Documente / Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Amnistierea plagiatorilor vechi, propusă chiar de forul care analizează acuzațiile de plagiat în doctorate, generează reacția dură a studenților. “Facem apel la responsabilitate către Ministerul Educației Naționale, solicitându-le continuarea luptei împotriva imposturii academice”, spune Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România. Asociația de studenți se declară “profund îngrijorată de propunerea” CNATDCU.

O posibilă amnistie ar da un mesaj extrem de îngrijorător și anume, periodic, dacă un anumit grup de persoane care sunt susceptibile a fi plagiat, respectiv al căror plagiat a fost dovedit, ajung într-o poziție în care pot influența politic o astfel de decizie, aceasta are toate șansele să fie luată“, avertizează ANOSR.

Studenții atrag atenția că “întreaga dilemă în jurul citării este una falsă, întrucât există diferite stiluri de citare general acceptate, menținându-se obligativitatea menționării surselor unei lucrări științifice“.

Poziția ANOSR pe încercarea de amnistiere a plagiatorilor – comunicatul integral

ANOSR se opune ferm propunerilor care încurajează plagiatul

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) se arată profund îngrijorată de propunerea venită din partea Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU), care presupune prescrierea acuzațiilor de plagiat ale tezelor de doctorat mai vechi de un anumit număr de ani.

Într-o perioadă în care conceptul de amnistie este mult prea des utilizat în spațiul public, din păcate, nici în mediul academic nu se face excepție. În primul rând, o posibilă amnistie ar da un mesaj extrem de îngrijorător și anume, periodic, dacă un anumit grup de persoane care sunt susceptibile a fi plagiat, respectiv al căror plagiat a fost dovedit, ajung într-o poziție în care pot influența politic o astfel de decizie, aceasta are toate șansele să fie luată.

Mai mult, legislația în vigoare prevede sancționarea impostorilor academici, atât de către organele de stat cu competențe în acest domeniu, cât și de către universități. Prin urmare, argumentele care se bazează pe inexistența unei baze legale în ceea ce privește plagiatul sunt total nefondate. Chiar și în cazul în care această sancționare a plagiatorilor dovediți este una strict morală, situație des întâlnită, ea este totuși necesară pentru a combate acest flagel al imposturii și pentru a descuraja inițierea acestor practici.

Considerăm că întreaga dilemă în jurul citării este una falsă, întrucât există diferite stiluri de citare general acceptate, menținându-se obligativitatea menționării surselor unei lucrări științifice – un element fundamental în elaborarea acesteia. De asemenea, principiul autonomiei universitare încurajează libertatea alegerii modalității de citare de către fiecare instituție organizatoare de studii universitare de doctorat, iar cercetările desfășurate de organismele cu competențe în stabilirea plagiatului se bazează pe respectarea principiilor generale enunțate de către legiuitor și a principiilor specifice fiecărei IOSUD în parte, enunțate în regulamentele interne și respectiv Carta universitară. Responsabilitatea primară cu privire la garantarea originalității lucrărilor științifice și a altor tipuri de creații este atât a autorului, cât și a îndrumătorului și respectiv a instituției de învățământ superior de proveniență.

Indubitabil, o astfel de măsură ar reprezenta un pas înapoi extrem de hotărât, arătând că mediul academic românesc, prin reprezentanții săi, respectiv Ministerul Educației Naționale și structurile din subordinea acestuia, nu doresc în mod real combaterea fenomenului de plagiat și a imposturii academice, disimulând lupa împotriva acestora.

Amintim faptul că, în prezent, anexa Hotărârii Guvernului nr. 681/ 2011 privind codul studiilor universitare de doctorat, art. (50) prevede următoarele: „Orice persoană fizică sau juridică, inclusiv membrii CNATDCU sau IOSUD, poate sesiza în scris, prin intermediul UEFISCDI, Consiliul general al CNATDCU, cu privire la nerespectarea standardelor de calitate sau de etică profesională, inclusiv cu privire la existența plagiatului în cadrul unei teze de doctorat, indiferent de data susținerii acesteia și de data acordării titlului de doctor” și facem apel la responsabilitate către Ministerul Educației Naționale, solicitându-le continuarea luptei împotriva imposturii academice, luptă pe care o considerăm necesară mediului academic.

De-a lungul timpului, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a atras atenția asupra fenomenelor de plagiat tot mai des întâlnite în sfera academică și respectiv asupra cauzelor ce conduc la acestea – lipsa unei culturi a respectării proprietății intelectuale, lipsa unei educații adecvate în ceea ce privește modul de redactare a lucrărilor științifice și, nu în ultimul rând, slaba conștientizare a elevilor și studenților din România cu privire la repercusiunile ce pot să apară atunci când apelează la asemenea practici.

Chiar dacă la începutul acestui an au fost luate o serie de măsuri pentru prevenirea derapajelor de la etica și deontologia universitară, cum ar fi introducerea în mod obligatoriu a cursurilor în acest sens pentru studenții masteranzi și doctoranzi, ANOSR atrage atenția asupra faptului că acestea încă nu au început să producă efecte vizibile în ceea ce privește reducerea fenomenului de plagiat. Prin urmare, solicităm din partea organismelor responsabile de vegherea asupra respectării normelor de etică și deontologie universitară responsabilitate și vigilență atunci când vorbim despre plagiat.

Propunerea privind această măsură de a nu se mai considera plagiat în cazul tezelor de doctorat mai vechi de un anumit număr de ani reprezintă o lipsă de respect față de absolvenții și cercetătorii care au depus eforturile necesare pentru elaborarea unor lucrări științifice în mod onest. În plus, nu de mult au fost luate măsuri de prevenție a plagiatului, anume introducerea cursurilor de etică și deontologie academică obligatorii la master și doctorat în universitățile din România. Facem apel la Ministerul Educației Naționale să încurajeze respectarea dreptului de proprietate intelectuală asupra creației științifice, culturale sau artistice, garantat de către legislația în vigoare” – Petrișor-Laurențiu ȚUCĂ, președinte ANOSR.

Informații de background
  • Amintim că forul care verifică acuzațiile de plagiat în tezele de doctorat vrea să amnistieze plagiatorii mai “vechi” 10 sau 20 ani, a declarat pentru Edupedu.ro președintele interimar al CNATDCU, Horia Iovu.
  • Acesta a adăugat că așteaptă un răspuns de la Ministerul Educației, dacă juridic pot impune un termen de la care să nu mai analizeze plagiatele.
  • Contactată de Edupedu.ro, Ecaterina Andronescu, ministru al Educației pentru a patra oară, a declarat: “Aș vrea să am o discuție cu reprezentanții CNATDCU și după aceea formulez un răspuns. Am primit solicitarea CNATDCU, dar oricum o să avem această discuție“.

Citește și:

Foto: Pexels.com

 


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezultatele TIMSS la matematică, contrast izbitor cu concluziile evaluării din proiectul ROSE / Cercetătorul Dacian Dolean: dna Preoteasa a fost informată greșit – centilul 37 nu înseamnă că performanța elevilor e echivalentă notei 3,7. Performanța elevilor de la liceele tehnologice e doar puțin mai slabă decât media pe țară

Rezultatele TIMSS 2023 analizează comparativ competențele de matematică și științe (biologie, fizică, chimie) în rândul elevilor, iar anul acesta România a participat atât cu elevii de clasa a VIII-a, ca…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Am început să las viciile, uitați, am strâns bani și mi-am luat o pereche de blugi pe care mi-o doream și o geantă, mi-au spus elevii care au fost la atelierul Școala de Bani din Bibliotecă, spune Nicoleta Grigorescu, bibliotecară la Titu, județul Dâmbovița

Elevi de 7 ani dar și adolescenți de liceu din 90 de comunități, în special zone rurale sau din orașe mai mici, au învățat noțiuni de educație financiară de la…
Vezi articolul

Companiile de transport local să acorde direct reducerea de 90% pentru studenți, prevăzută de legea Educației, ca facultățile să nu mai facă deconturi și procese birocratice – petiție cu peste 2.900 de semnături

Peste 2.900 de persoane cer într-o petiție online ca firmele de transport local să acorde direct la achiziția biletelor/ abonamentelor de student reducerea de 90% prevăzută de legea educației 199/2023.…
Vezi articolul

Premierul Florin Cîțu: În educație și sănătate s-au băgat foarte mulți bani și rezultatele nu se văd. Miniștrii să știe să folosească resursele pe care le vor avea / Anul trecut, Cîțu a acordat cea mai mică alocare din PIB din ultimii 25 de ani pentru educație

“Sunt câteva sectoare în economie unde s-au băgat bani, foarte mulți bani, și rezultatele nu se văd. Și aș pune aici și sănătate, și educație, șamd. Deci nu banii au…
Vezi articolul