Amenințarea cu eșecul îi motivează doar pe unii elevi să învețe mai intens și nu ar trebui folosită cu toată clasa – experți britanici

3.573 de vizualizări
Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com
Mesajele de tip amenințare cu eșecul la examene sau la angajare, menite să îi determine pe elevi să învețe mai intens, pot să aibă efectul scontat în cazul unora dintre aceștia, dar ar putea efecte negative în cazul altora și, drept urmare, nu ar trebui să fie folosite la nivelul întregii clase, după cum scriu doi profesori britanici în domeniul psihologiei și educației, într-un articol publicat în The Conversation.

Cei doi, Laura Nicholson de la Edge Hill University și David Putwain de la Liverpool John Moores University, citează studii existente și un studiu al lor care este pe cale să apară, pentru a argumenta că, în efortul de a-i determina pe elevi să învețe, profesorii ar trebui să aibă abordări diferite, nu unele uniforme, în care accentul e pus pe pierderi și riscuri cauzate de învățarea insuficientă.

  • După cum scriu cei doi, unii profesori pot arăta că rezultatele bune pot ajuta pentru admiterea la facultate sau în diverse locuri de muncă și că, dacă elevii nu vor învăța bine, vor avea rezultate proaste la evaluări sau nu vor intra la facultate.

Potrivit sursei citate, “apelul la frică” – folosit de profesori mai ales când cred că asemenea mesaje pot fi primite de elevi ca o amenințare sau când profesorii consideră că elevii nu se implică suficient – poate să creeze o frică de eșec în rândul elevilor. Aceasta poate fi o sursă puternică de motivare, iar pe mulți elevi, în special pe cei care au încredere în propriile competențe,, îi poate face să învețe mai intens, pentru că mesajul este receptat drept o provocare.  

Pe de altă parte, elevii care nu au încredere că pot avea rezultate bune la evaluări, apelul la frică poate determina stări de anxietate și poate duce la pierderea motivației și la creșterea îngrijorării, iar rezultatul este o înrăutățire a rezultatelor. 

  • În același timp, mesajele de acest tip, receptate ca provocare sau ca amenințare, nu produc nicio reacție în cazul altor elevi, anume în cazul celor cărora nu le pasă de rezultate sau de învățare sau în cazul celor care au prea multă încredere în propria capacitate de a avea foarte bune. 

Potrivit sursei citate, pentru elevii care nu receptează constructiv astfel de mesaje sunt utile alte abordări. Una este să li se transmită elevilor mesaje pozitive, unde accentul e pus pe avantajele învățării – dar și acestea determină reacții similare mesajelor de apel la frică.

O alta, mai utilă în opinia celor doi specialiști birtanici, este ca, atunci când transmit astfel de mesaje, profesorii să introducă elemente care să-i facă pe elevi să le primească mai mult ca provocare, decât ca amenințare. Aceasta se poate realiza prin mai mult feedback pe tema învățării la clasă și prin a-i detemrina pe elevi să se gândească mai mult la modul cum aleg să se pregătească pentru examen, astfel încât să îmbunătățească tehnicile de învățare.

Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste jumătate de milion de copii au avut cel puțin un părinte plecat la muncă în străinătate, în ultimul an / 31% dintre copiii intervievați spun că nu au fost de acord cu plecarea părintelui – Sondaj Național Salvați Copiii

Aproape un sfert dintre copiii români care au acum vârste între 0-17 ani împliniți au avut sau au un părinte plecat la muncă în străinătate, arată datele unui studiu național…
Vezi articolul

Două noi specializări, „Pedagogia învățământului primar” și „Educația timpurie” – introduse în Nomenclatorul domeniilor și programelor de studii universitare pentru 2024-2025 / 15 programe de licență, la 8 universități, vor intra în lichidare / Schimbările la nivel de master în anul universitar următor

„Pedagogia învățământului primar” și „Educație timpurie” sunt două noi specializări înființate și introduse în Nomenclatorul domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare pentru anul universitar 2024-2025, adoptat săptămâna aceasta de…
Vezi articolul

Crearea urgentă a noilor programe și planuri-cadru pentru liceu, solicitată de Consiliul Național al Elevilor, în contextul în care proiectul Legii învățământului preuniversitar prevede o nouă structură a examenului de Bacalaureat

„Consiliul Național al Elevilor solicită urgentarea elaborării noilor programe și planuri-cadru pentru liceu, astfel încât, odată cu intrarea în vigoare a noii legi a educației, acestea să fie axate pe…
Vezi articolul

CCR invocă înțelesul dreptului la învățătură și folosirea banilor din bugete locale pentru transportul elevilor, ca motiv pentru respingerea sesizării USR privind legea bugetului de stat pe 2022 / Legea a fost promulgată de președintele Iohannis

CCR a publicat, marți, motivele pentru care a decis că Legea bugetului de stat pe 2022 este constituțională, prin respingerea sesizării USR, explicând și de ce a respins, pe lângă…
Vezi articolul

Ciucă: Ceea ce am promis, am făcut. Am convingerea că toți dascălii vor avea încredere că ne vom respecta promisiunile, așa cum am făcut și până acum / Guvernul nu a respectat nicio promisiune în privința salarizării profesorilor în ultimii 4 ani

Premierul Ciucă a declarat la începutul ședinței de Guvern că „am convingerea ca toți dascălii vor avea încredere că ne vom respecta promisiunile, așa cum am făcut și până acum”.…
Vezi articolul