Ambele companii care au pus la dispoziție servicii „gratuite” pentru evaluare școlară în mandatul lui Sorin Cîmpeanu au obținut contracte cu Ministerul Educației în mandatul Ligiei Deca 

4.540 de vizualizări
Două companii care și-au oferit gratuit, în 2022, serviciile pentru evaluarea elevilor, respectiv a lucrărilor acestora la examene, au primit contracte cu Ministerul Educației în anul 2023. Este vorba despre SC Brio Teste Educaționale SRL, compania în care acționar majoritar este profesorul Dragoș Iliescu, și despre compania Softwin SRL, deținută de soții Măriuca și Florin Talpeș.

SC Brio Teste Educaționale SRL a câștigat cu 100 de puncte din tot atâtea posibile o licitație la care nu a mai avut niciun alt concurent, pentru testarea copiilor din liceele implicate în programul ROSE, program finanțat dintr-un împrumut la Banca Mondială. Contractul a fost semnat pentru suma de 297.500 de euro, conform site-ului Băncii Mondiale.

Testarea elevilor a fost prevăzută în proiectul ROSE, dar inițial pentru elevii de clasa a X-a, iar acum apare pentru clasa a IX-a. Testarea nu apare realizată la data de 20 iunie 2023, conform raportului privind stadiul proiectului, iar comentariul responsabilului de proiect din România arată că „Evaluarea va fi înlocuită cu o evaluare-pilot pentru clasa a IX-a la matematică și limba română”.

Edupedu.ro a solicitat direcției din Ministerul Educației care derulează proiectul ROSE detalii despre testare, despre raportul care ar fi trebuit realizat pe baza rezultatelor și despre măsurile propuse în urma acestei testări. În momentul primirii unui răspuns de la Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE), îl vom publica.

Brio teste Educaționale SRL este aceeași care în 2022 a încheiat un parteneriat cu Ministerul Educației, anunțat de ministrul de atunci, Sorin Cîmpeanu, să facă o testare pe 150 de mii de elevi din 500 de școli. Testarea realizată nu a oferit date reprezentative sau măcar date care să poată fi folosite de Ministerul Educației sau de experți. Datele nu sunt publice, nu au fost puse la dispoziția nimănui, acei 150 de mii de elevi testați fiind doar folosiți, după cum scriam întrun articol aici. Datele despre cunoștințele elevilor și despre competențele acestora au ajuns la firma care le-a colectat și care susține că le-a oferit Ministerului, împreună cu un raport. Ministrul Educației de atunci, Sorin Cîmpeanu, a anunțat publicarea raportului de la testarea standardizată privată, făcută în iunie 2022, fără să spună un cuvânt despre rezultatele din raportul publicat.

Ligia Deca a fost, pe 11 mai 2023, în calitate de ministru al Educației, prezentă la lansarea unui așa-zis „raport național de literație”, prezentat de compania care câștigase contractul cu Ministerul Educației în ianuarie 2023, pentru proiectul ROSE. Autorul raportului respectiv și acționarul majoritar al companiei SC Brio Teste Educaționale SRL, Dragoș Iliescu, declarase cu un an înainte, despre un raport similar, că acea publicație nu oferă date științifice, reprezentative, sau care să poată sta la baza unor politici publice.

Platforma de corectare digitalizată de la examenele naționale este o a doua achiziție făcută de Ministerul Educației, tot prin proiectul ROSE, de la o companie care în 2022 a oferit gratuit aceeași platformă ministerului pentru o pilotare în două județe, Călărași și Dâmbovița, a acestei evaluări.

Este vorba despre un contract de 1,44 de milioane de lei, semnat în aprilie 2022 pe o durată de 19 luni cu Softwin SRL, companie IT co-fondată acum 30 de ani de Florin Talpeș și Măriuca Talpeș. Licitația a avut loc tot fără alți concurenți în privința ofertelor, conform site-ului Băncii Mondiale, și scorul obținut a fost tot de 100 de puncte. Achiziția este pentru dezvoltarea unei aplicații software pentru evaluarea lucrărilor în examenele și competițiile naționale.

În iulie 2021, fostul ministru al Educației Sorin Cîmpeanu declara în exclusivitate pentru Edupedu.ro că din 2022 corectarea la examene va fi digitalizată. În mai 2022, secretarul de stat Sorin Ion a declarat pentru Edupedu.ro că platforma folosită pentru corectarea digitalizată pentru Evaluarea Națională și BAC 2022, în cele două județe, va fi Intuitext, a companiei Softwin SRL. Aceasta va fi folosită gratuit, pe bază de parteneriat, spunea oficialul. În iunie 2022, avea loc pilotarea corectării digitalizate pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat, care s-a făcut în județele Călărași și Dâmbovița. Autoritățile aveau în plan generalizarea acestei măsuri din iunie 2023, dar lipsa de formare a profesorilor și greva generală din învățământ au fost printre motivele care au menținut evaluarea digitalizată în aceleași două județe ca anul trecut.

Procedurile de achiziții cu cele două companii au fost derulate prin proiectul ROSE.

Tot prin ROSE au fost cumpărate scannere în valoare de peste 2,6 milioane de euro, de la o companie din Timișoara – Eta2U SRL, unde asociat unic și director general este Romulus Lucaciu. Contractul a fost semnat pe 1 martie 2023, conform datelor Băncii Mondiale.

De remarcat că nicăieri pe site-ul Ministerului Educației, nici la achiziții, nici la alte anunțuri, nu apar aceste licitații, iar pe site-ul proiectului ROSE există doar intențiile de achiziții, nu și rezultatele.

Totuși, cumpărarea de mii de scannere pentru școli de la aceeași companie care a vândut prin proiectul ROSE și laptopuri pentru elevii de liceu, în perioada pandemiei, sau cumpărarea de platformă de corectare digitalizată nu apar în niciunul dintre obiectivele proiectului ROSE. Acest proiect și-a atins majoritatea indicatorilor încă din 2021, dar a fost prelungit în al doilea mandat de ministru al lui Sorin Cîmpeanu, la Ministerul Educației.

Acest proiect – ROSE – Romania Secondary Education – finanțat cu 200 de milioane de euro, împrumut rambursabil cu dobândă, a fost negociat și aprobat în aprilie 2015 de Guvernul Ponta, din care făcea parte și Sorin Cîmpeanu ca ministru al Educației. Obiectivele principale erau să contribuie la reducerea abandonului în învățământul secundar și terțiar  – licee și facultăți – și la creșterea ratei de promovare a examenului de bacalaureat.

Finanțarea a venit de la Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, unitatea executivă a Băncii Mondiale, iar implementarea de către Ministerul Educației ar fi trebuit să se încheie după o perioadă de 7 ani, între 2015 și 2022. Pe 24 iunie 2021, la propunerea ministrului Sorin Cîmpeanu, Guvernul aprobă o prelungirea până la 9 ani a Programului naţional „Sprijin la bacalaureat, acces la facultate” prin modificarea Hotărârii Guvernului nr. 251/2015. Cu alte cuvinte, ROSE a intrat astfel în prelungiri până în 30 noiembrie 2024.

La momentul respectiv Ministerul Educației puncta următoarele rezultate ale ROSE:

  • „în liceele beneficiare de granturi, rata medie de abandon școlar în anii terminali a scăzut de la valoarea de referință 6,5% la 1,98%, rata medie de absolvire a liceului a crescut de la 86,9% la 97,47%, iar rata de promovare a examenului de bacalaureat a crescut de la 49,6% la 62,88%
  • în facultățile sprijinite prin granturi, rata de retenție după primul an de studii a crescut de la 79,4% la 81,64%”.

La momentul 20 iunie 2023, conform evaluării experților de la Banca Mondială, ROSE a atins mai mulți indicatori, marcați cu chenar roșu.

Unitatea care implementează proiectul, din Ministerul Educației, UMPFE, a fost înființată ca o condiție în acordul cu Banca Mondială și trebuie păstrată pe toată durata acestuia. Pe 29 iunie 2023, conform datelor financiare la Băncii Mondiale, ROSE consumase 135,8 milioane de dolari din 243 de milioane de dolari disponibili.

Obiectivele Proiectului vizează îmbunătăţirea tranziţiei de la învăţământul secundar superior către învăţământul terţiar şi creşterea gradului de menţinere în primul an de învăţământ terţiar în instituţiile de învăţământ, care vor fi incluse în proiect. Proiectul va sprijini programul naţional educaţional şi constă în următoarele componente, potrivit acordului de împrumut din 17 aprilie 2015:

Partea 1 – Intervenţii la nivelul şcolilor şi sistemice

Dezvoltarea ofertei de intervenţii la nivelul liceelor publice şi la nivelul sistemului pentru a reduce factorii de natură educaţională şi personală care împiedică elevii din România să facă tranziţia din învăţământul secundar superior către învăţământul terţiar.

(a) Intervenţii la nivelul şcolilor. Asigurarea de Granturi, costuri operaţionale suplimentare şi asistenţă tehnică pentru liceele cu performanţă scăzută, după cum sunt definite în Manualul operaţional al Proiectului, în scopul susţinerii tranziţiei elevilor din învăţământul secundar superior către învăţământul terţiar, şi dezvoltarea unui mecanism de asigurare a calităţii pentru respectivele granturi, incluzând, printre altele:

(i) ore de remediere, tutoriat, consiliere, meditaţii, mediere cu comunitatea romă, activităţi adaptate explicit, dar nu exclusiv, specificului elevilor din grupurile dezavantajate (cu un accent deosebit pe elevii romi), precum şi de dezvoltare personală;

(ii) activităţi extracurriculare şi de informare, cum ar fi vizite/excursii de documentare, stagii de formare, participări la diferite competiţii, activităţi în reţeaua şcolară; şi

(iii) lucrări civile minore de renovare a spaţiilor interioare/încăperilor cu impact redus sau fără impact asupra mediului şi achiziţii de bunuri în scop educaţional.

(b) Intervenţii sistemice. Furnizarea de asistenţă tehnică, instruire şi bunuri pentru implementarea următoarelor activităţi:

(i) revizuirea programei şcolare pentru învăţământul secundar superior;

(ii) instruirea cadrelor didactice şi a directorilor de şcoli în vederea implementării sau adaptării programei şcolare revizuite;

(iii) îmbunătăţirea condiţiilor de predare în casele corpului didactic prin furnizarea de bunuri;

(iv) revizuirea şi actualizarea seriilor de itemi pentru examenele de clasa a VIII-a şi bacalaureat şi instruirea asociată, inclusiv întărirea capacităţii instituţionale a Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE);

(v) îmbunătăţirea platformei tehnologice informaţionale utilizate pentru evaluarea educaţională şi examenele elevilor din învăţământul secundar superior prin furnizarea de bunuri;

(vi) dezvoltarea şi implementarea unei evaluări pentru elevii de clasa a X-a, care să se aplice la finalul ciclului de învăţământ obligatoriu;

(vii) elaborarea de materiale de predare şi învăţare digitale;

(viii) dezvoltarea şi implementarea de campanii de conştientizare a elevilor şi cadrelor didactice, adresate inclusiv elevilor romi, după caz; şi

(ix) întărirea capacităţii MECS de a utiliza informaţiile educaţionale pentru a monitoriza învăţământul secundar superior şi tranziţia elevilor către învăţământul terţiar.

Partea a 2-a – Intervenţii la nivelul universităţilor şi programe de vară

Acordarea de Granturi şi asistenţă tehnică pentru universităţile de stat în vederea sprijinirii studenţilor cu risc de abandon, incluzând, printre altele, programe remediale, tutoriat, consiliere, servicii de orientare profesională, ateliere de lucru, campanii de conştientizare, programe de vară, centre de învăţare, şi costuri operaţionale suplimentare.

Partea a 3-a – Managementul, monitorizarea şi evaluarea Proiectului

Sprijinirea MECS şi a Unităţii pentru proiectele cu finanţare externă (UPFE) în managementul şi implementarea proiectului, inclusiv în ce priveşte atribuţiile de natură fiduciară, în monitorizare, evaluare şi raportare, prin furnizarea de bunuri (inclusiv o maşină), servicii, altele decât cele de consultanţă, servicii de consultanţă, instruire, audit şi costuri operaţionale suplimentare.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

“Introducem și astrologia, studiul zodiilor în școală?” – reacția secretarului de stat din Educație, la numerologia propusă oficial școlilor din Galați de inspectoarea școlară generală: Presupun că nu a fost foarte atentă la corespondență

Secretarul de stat responsabil cu învățământul preuniversitar susține că inspectoarea din Galați care a propus oficial numerologia în școală este lipsită “de experiență în a filtra documentele care vin” la…
Vezi articolul

Cei mai mulți români cu studii superioare absolvite sunt în București, 35,2%. La polul opus este județul Vaslui cu 7,2%, care are și cea mai mare pondere a populației șomere – Recensământ

Cei mai mulți români cu studii superioare absolvite sunt în municipiul București și județele Ilfov, Cluj, Timișoara și Brașov. La polul opus sunt județele Vaslui, Călărași și Botoșani, unde ponderea…
Vezi articolul

DSP Ilfov propune obligativitatea măștii la mai puțin de 100 de metri de școli, închiderea restaurantelor. Munca de la domiciliu sau decalarea programului de lucru – pentru toate instituțiile publice sau private

Obligativitatea purtării măștii de protecție în apropierea școlilor, la mai puțin de 100 de metri, închiderea barurilor, restaurantelor și a cafenelelor și program obligatoriu de muncă la domiciliu/telemuncă pentru toate…
Vezi articolul