Implementarea noilor planuri-cadru pentru liceu reprezintă o urgență pentru învățământul românesc, mai ales după ce programele la gimnaziu s-au schimbat în 2017, scriu reprezentanții Centrului de Evaluare și Analize Educaționale într-o reacție la anunțul ministrului Educației, conform căruia planurile cadru vor fi amânate cu un an.
În cazul unor materii, precum fizica și chimia, schimbările au fost semnificative și au presupus introducerea unor metode noi de predare. „Scopul este acela de a forma absolvenți care să fie capabili să ia decizii pentru ei, pentru familia lor și pentru cariera lor în cunoștință de cauză din punct de vedere științific”, spunea Gabriel Negrea, directorul Colegiului Național „Gh. Lazăr” din Sibiu și unul dintre cei care au lucrat la noua programă.
Noile programe de la gimnaziu au prevăzut – pentru prima dată într-un curriculum românesc, predarea științelor prin metode inductive. Acest lucru a însemnat o trecere de la un model de învățare bazat pe reproducerea de informații, la un model care stimulează curiozitatea naturală a copiilor și îi încurajează să investigheze și să refacă traseul unui cercetător în realizarea unei descoperiri.
Au fost publicate noi manuale, unele dintre ele realizate de profesori cu experiență în predarea prin metode inductive. „Copiii, din firea lor, au un comportament investigativ. A satisface această nevoie a ființei umane este o nevoie a sistemului de educație”, spunea Ion Băraru, profesor de fizică la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța și coordonatorul Centrului de Pregătire pentru Performanță – Fizică din municipiu. Ion Băraru semnează, alături de Corina Dobrescu, Victor Stoica și Florin Măceșanu, manualele de fizică realizate de Editura ART după noua programă.
Astăzi, a ajuns în clasa a VII-a generația de copii „fără manuale”. Sunt cei pentru care s-a întâmplat de multe ori ca manualele să nu fie gata la timp, cei care au început clasa a V-a cu un soi de compendiu care ar fi trebuit să reunească o parte din manualele tuturor materiilor. Aproape de finalul ciclului de învățământ, aceștia au ajuns totuși să învețe fizica, chimia și biologia într-un nou stil – adaptat vremurilor în care trăim, după o nouă programă. Și să beneficieze chiar de manuale construite după metode moderne de predare, printre care și cele inductive. Când vor ajunge la liceu va exista însă o rupere și vor ajunge să învețe după o programă veche, neatinsă de reforma predării științelor exacte începută în Europa cu mulți ani în urmă și inițiată de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale în România.
De acord că procesul de realizare a noilor planuri-cadru de liceu s-a prelungit mult prea mult. Dar ce înseamnă amânarea finalizării lor, cum spune ministrul Educației? Dacă ele ar fi fost terminate astăzi, ar mai fi durat cel puțin o lună până ca profesorii care doresc să participe la realizarea noilor programe să se înscrie în grupurile de lucru. În cel mai fericit caz, lucrul la redactarea lor ar fi început în aprilie. Având în vedere că acest proces a durat în cazul programei de fizică pentru gimnaziu în jur de 9-10 luni, este greu de crezut că redactarea noilor programe pentru liceu ar putea dura – fie și într-un proces accelerat, mai puțin de șase luni. Noile programe ar fi fost gata, așadar, cel mai devreme în octombrie – după ce elevii de clasa a VIII-a ar fi ajuns în clasa a IX-a. Apoi ar fi urmat și procesul de redactare a noilor manuale, care ar dura cel puțin până în lunile aprilie-mai 2022. Amânarea finalizării noilor planuri-cadru înseamnă, așadar, ratarea unor ferestre de oportunitate pentru copii. Nu poți „lăsa pe mai târziu” ceea ce ar fi trebuit să deprinzi în clasa a IX-a sau a X-a. Timpul nu se întoarce înapoi, nu putem să călătorim în trecut și să îndreptăm educația pe care ar fi trebuit să o facem bine la o anumită etapă de dezvoltare al copilului.
Citește articolul integral pe blogul ceae.ro
Foto: CEAE