Proiect susținut de platforma educațională Adservio

Am înlocuit condica de prezență, la ședințele cu părinții crește participarea și e o implicare mai bună în comunitate, elevii au acces imediat la biblioteca virtuală din aplicație, indiferent de scenariul în care suntem: online, fizic sau hibrid – profesoara de română Ramona Șerban, despre digitalizarea educației și debirocratizare

5.143 de vizualizări
Foto: Adservio
Cu ajutorul tehnologiei digitale, clasele pot fi echipate făcând astfel posibilă educarea copiilor, a tinerilor care vor deveni apoi adulți informați, independenți și cu propria lor viziune. Prin platforma educațională Adservio, cadrele didactice sunt în contact permanent cu elevii, părinții și colegii din cancelarie, pot preda lecții sincron și asincron, posta subiecte de discuție, pot primi temele elevilor direct în cont și le pot oferi feedback. Educația nu a suferit întreruperi în unitățile de învățământ „echipate” cu Adservio, după închiderea școlilor din 11 Martie 2020.

Și asta și pentru că, într-un mod cu totul și cu totul vizionar, au existat comunități care au prevestit cumva nevoia acută de a crea competențe digitale prin digitalizarea educației, prin formarea cadrelor didactice, a părinților și a elevilor să acceseze o platformă integrată de educație. Este exemplul orașului Buzău, care din 2017 a ales investiția în Adservio, prima platformă educațională românească. În 2020, pandemia a găsit toate cele 27 de licee, colegii, școli profesionale, gimnaziale și grădinițe din Buzău înrolate, spun profesorii, părinții și elevii care folosesc aplicația zilnic.

Ramona Șerban este profesoară de Limba și literatura română la Școala Gimnazială numărul 11 din Buzău de 9 ani, iar în învățământ are o vechime de 15 ani. Spune că ea și colegii săi au fost sceptici atunci când conducerea școlii i-a anunțat că trebuie să includă în munca lor și o platformă educațională digitală. Aceste griji au trecut repede, recunoaște profesoara. 

Indiferent de scenariul în care au fost școala și localitatea, fie că elevii au venit la ore fizic, cu toții, sau cu efectivele înjumătățite, ori chiar dacă au învățat online, legătura cu școala a fost neîntreruptă, iar profesorii au putut să continue predarea prin adaptarea rapidă la noile medii și la noul context. 

În afară de învățare și predare, prin faptul că părinții au folosit permanent Adservio, a crescut prezența la ședințele cu părinții. Și asta fiindcă cei care locuiesc departe de școală (inclusiv în străinătate) au fost mult mai ușor încurajați să participe la întâlnirile online. În plus, prin faptul că sunt la curent cu activitatea reală a copilului, în timp real, părinții pot preveni situațiile nedorite.

Cum ați aflat de Adservio și cum a ajuns în școala dumneavoastră?

Ramona Șerban: „Pe la sfârșitul lui 2017 – 2018, în vacanța de iarnă ne-au povestit, la școală, despre existența unei platforme educaționale. Atunci spuneau că ne-ar putea ajuta, pentru că este un catalog electronic, la care vor avea acces în timp real părinții, copiii și profesorii și atunci comunicarea dintre noi și colaborarea vor fi mult mai benefice, fructuoase și în timp real. Li s-au creat atunci conturi de utilizatori, într-o muncă asiduă, tuturor – noi suntem o școală mare, de 2.000 de copii, 100 și ceva de cadre didactice și părinți. Undeva, de la începutul lui 2018 am început, să spunem, lucrul foarte timid pe această platformă, pentru că noi doar introduceam notele și absențele și eventual aveam o minimă comunicare cu părinții.

Au venit cei de la Adservio prima dată, au venit de la Iași și ne-au instruit într-un consiliu profesoral mare. Au făcut formare cu învățătorii și cu profesorii și ne-au instruit cum trebuie să utilizăm această platformă. Evident că informația era multă și în termen scurt așa. A urmat ca apoi să aprofundăm lucrurile, dar ei au fost foarte OK, pentru că tot timpul ne-au stat la dispoziție pentru orice nevoie aveam.

Cum v-a prins pandemia?

Ramona Șerban: Nu știu cum se întâmplă așa, în viață, că platforma Adservio a venit ca o avanpremieră la tot ce s-a întâmplat după aceea – nimeni nu avea cum să prevestească pandemia, evident. Am fost un pic iritată la început, când s-a pus problema să folosim platforma, de faptul că munca la clasă presupune un timp de 50 de minute, în cele 50 de minute elevilor le aduci un rând de lucrări, le dai lucrările, îi lămurești ce au greșit și deja irosești mult timp din cele 50 de minute ale orei. În timpul acesta ai putea să faci altceva – gândeam eu atunci. Și în timpul acesta oricum scurt, odată cu platforma mai intervenea încă un pas, trecerea notelor și absențelor, în timp real, în catalogul electronic. 

Foto: captura din Adservio / catalogul electronic

Am fost un pic sceptici și nu foarte deschiși la această schimbare, noi, profesorii, pentru că era încă un pas care ne consuma timp. Eram un pic îndoctrinați pe vechiul sistem, care e construit în jurul ideii “dacă părintele vrea să știe ce face copilul, vine la școală”. 

După aceea totul a fost foarte OK, ne-am obișnuit cu platforma și deja pandemia, adică martie 2020, ne-a prins când știam tot ce trebuie despre platformă și a fost super bună treaba asta. Ne-a prins foarte pregătiți, să spunem așa.

Cum caracterizați felul în care dumneavoastră folosiți acum această platformă?

Ramona Șerban: Toată lumea folosește la școală Adservio, copilul are o singură fereastră deschisă și acolo profesorii intră și fac lecțiile. Prin acest lucru li s-a creat un climat psihologic foarte comod. Părintele are acces pe contul său propriu în platformă și acolo primește doar notificări, mesaje de la orice cadru didactic, de la conducerea școlii, de la psiholog și de la toți cei implicați în procesul acesta instructiv – educativ. Este la zi cu absolut toată activitatea copilului în ceea ce privește notarea, absențele, plusurile și minusurile pe care copilul le primește în timpul activității didactice, eventuale observații pentru conduită exemplară sau necorespunzătoare – toate pot fi notate acolo și ele vin ca niște notificări pe laptopul sau pe telefonul părintelui, prin internet. 

Să vă dau un exemplu: dacă tu, profesorul, la sfârșitul orei ai constatat că elevul X este la a doua sau a treia oră când nu își face tema, este foarte simplu să intri, să scrii un mesaj, îl trimiți, printr-o bifă, doar părintele elevului X, îi prezinți situația în care se află copilul. 

Sau poate vrei să organizezi repede ceva, de exemplu acum am un concurs și am creat un grup cu părinții și copii. De ce este foarte simplă această comunicare, mult simplificată? Pentru că în loc să stai să-l cauți la telefon, să-i explici, poate nu înțelege din prima, pe când așa e foarte simplu.

Cum elimină birocrația?

Ramona Șerban: Este foarte simplu: acea condică de prezență, pe care noi o semnăm în fiecare zi, este înlocuită foarte ușor cu istoricul activității pe care tu îl ai în Adservio. Platforma generează la sfârșit de săptămână un istoric pe care poți să îl printezi. 

Apoi ședințele cu părinții – există niște grupuri de lucru cu videoconferință, le poți face acolo, poți nota ideile în direct, deja procesul-verbal este oarecum schițat. 

Activitățile de grup: putem face lecții sincron cu mai multe clase de elevi în care facem tot felul de dezbateri. Din punctul ăsta de vedere da, putem încărca pe Adservio toate planificările noastre. A simplificat mult dosarele acelea interminabile și grele pe care le aveam de făcut noi, profesorii.

Eu m-am obișnuit repede cu această platformă educațională și o recomand pentru că este simplu de utilizat tot timpul, dar absolut tot timpul, și asta m-a bucurat. Și cred că mai e ceva important – este un produs românesc al unor oameni care au făcut o investiție în educație și cred că trebuie să încurajăm ce e al nostru pentru că avem oameni care fac lucruri minunate”. 

Directorul are posibilitatea să vadă dacă se desfășoară ora, ce temă este abordată, prezența lui fiind discretă.

Ionel Meiroșu, inspector școlar general în județul Buzău

După exemplu orașului Buzău, mai multe școli din județ au implementat Adservio cu ajutorul comunității locale, potrivit lui Ionel Meiroșu, inspector școlar general în județul Buzău. 

Ce beneficii ați observat că au școlile care folosesc această platformă?

Ionel Meiroșu: Beneficiul platformei a constat tocmai în desfășurarea orelor online sau hibrid, dar și în accesul părinților cu mare ușurință la situația școlară a fiecărui copil. Adică au avut acces instantaneu la prezență, la rezultatele pe care le-au obținut. În plus de acest lucru, pe platformă a existat și există posibilitatea ca activitățile să poată fi monitorizate și de conducerile școlilor, adică asistența la oră. Activitatea aceasta nu încurcă și ceea ce se desfășura în mod normal față în față se desfășoară la fel, acum, și în mediul virtual, utilizând platforma. 

Foto: captura cu modulul de „statistici absențe” din Adservio

Ba mai mult, directorul are posibilitatea să vadă dacă se desfășoară ora, ce temă este abordată, prezența lui fiind discretă și, dacă este cazul (nu au fost situații), de a interveni ca și în activitatea curentă.

De asemenea, platforma Adservio este implementată și la un număr destul de important de unități din județ și în municipiul Râmnicu Sărat și în multe școli din mediul rural.

Foto: captura din platforma Adservio

Cum vedeți rolul școlii digitale în viitor?

Ionel Meiroșu: Fie că vrem, fie că nu vrem, cam aici ne va aduce viitorul – la școala online. Nu înseamnă că trecem cu totul online, are și online-ul aspectele lui pozitive, dar și neajunsuri. Activitatea din clasă, starea de empatie care se creează, comunicarea directă nu pot fi înlocuite de activitatea în online, dar o forma și o formulă hibridă a acestora, o împletire și o conectare a lor pot să conducă la rezultate bune și la o eficiență mai mare a procesului didactic.

În timpul pandemiei, pentru a veni în sprijinul școlilor, Adservio le-a pus la dispoziție platforma, gratuit, pentru o perioadă de 9 luni. Astfel, peste 300.000 de elevi au urmat lecții online, au fost evaluați și și-au măsurat evoluția notelor. Acest lucru a fost posibil cu sprijinul partenerului strategic, Telekom Romania și a presupus o investiție de aproximativ 2,4 milioane de euro și multe ore suplimentare. Platforma a atins anul trecut pragul de 1 milion de utilizatori din peste 1.500 de școli.

Foto: Adservio


1 comment
  1. In absenta unei EVALUARI MULTICRITERIALE CREDIBILE – pe care ar fi trebuit s-o faca si s-o publice Ministerul Educatiei si/ sau ANPC pentru a permite identificarea independenta platformelor cu raport calitate-pret MAXIM – a numeroaselor modele si tipuri de platforme informatice educationale oferite de distribuitori pe diferite cai scolilor si universitatilor, acestea sunt nevoite sa accepte publicitatea producatorilor/ distribuitorilor, preturile si solutiile de finantare propuse direct de acestea…. Se pare totusi ca platforma ADSERVIO (propusa publicitar SCOLILOR si prin acest articol) – cu ajutorul “partenerului strategic” Telekom Romania dar si cu o misterioasa investitie romaneasca0 ofera cele mai UTILE si NECESARE facilitati de comunicare pentru elevi, profesori si parinti (neglijati in ansamblu de alte tipuri si modele de platforme !!)….Eventualii nemultumiti de aceste facilitati de comunicare in timp real intre cele 3 categorii de parti interesate ca si inevitabila rezistenta la schimbare nu ar trebui sa fie motive suficient de importante pentru NETESTAREA si NEADOPTAREA acestei platforme ADSERVIO – probabil solutia optima, apta de-a fi chiar standardizata pentru utilizare in intreg invatamantul public preuniversitar de la noi…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Asistentul util al profesorului – STEAMLab Assistant. Aplicația în limba română care-l ajută pe cadrul didactic și pe elev să folosească ușor și eficient echipamentele și resursele educaționale din laboratoarele smart (P)

Asistentul revoluționar STEAMLab creat de Shape Robotics și lansat marți, 27 iunie, reprezintă soluția inovativă tehnologică, de ultimă generație, bazată pe inteligență artificială (AI). A fost creat pentru a sprijini,…
Vezi articolul

Dragoș Pîslaru, europarlamentar: Remarc interesul extraordinar care vine dinspre sectorul privat pentru subiecte ca cel al micro-certificărilor / În România există încă o inerție importantă, o „reactivitate” care cumva ar trebui compensată prin măsuri de modernizare a sistemului educațional

“Remarc interesul extraordinar care vine dinspre sectorul privat pentru subiecte ca cel al micro-certificărilor”, a declarat Dragoș Pîslaru europarlamentar în grupul Renew Europe, membru în Comisia pentru ocuparea forței de…
Vezi articolul

VIDEO Robotul “Verzulică” – stația de colectare inteligentă a reciclabilelor din Ciugud / Dan Lungu, coordonator: Copiii din comună colectează ambalaje și primesc monede virtuale care pot fi folosite la nivel local

Copiii din Ciugud, județul Alba sunt, de câteva săptămâni, implicați în colectarea selectivă din comună. Au la dispoziție un aparat inteligent, “Robotul Verzulică”, și de fiecare dată când predau deșeuri…
Vezi articolul