Existența unui examen de admitere la liceu suplimentar, introdus prin proiectul legii învățământului preuniversitar, prezentat luni de Ministerul Educației, este pusă în cumpănă de directoarea Colegiului Național I.L. Caragiale din București, Andreia Bodea. Profesor cu 39 de ani vechime la catedră, aceasta a declara într-o intervenție la Euronews România că nu mai este „atât de convinsă că acest examen de admitere suplimentar va produce acea schimbare pe care cu adevărat colegiile și-ar fi dorit-o”. A vorbit apoi despre ceea ce consideră a fi adevăratele probleme din sistemul preuniversitar.
- Reamintim că fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat că examenul de admitere la liceu a fost cerut insistent de Asociația Colegiilor Centenare, iar în prima varianta a proiectului de lege, aceste examen ar fi urmat să aibă loc doar în aceste școli cu tradiție în învățământ, majoritatea având peste 100 de ani de existență. În urma criticilor din timpul dezbaterii publice, a fost acceptată varianta ca admiterea la liceu să fie susținută de toate colegiile, nu numai de cele centenare. În varianta Ligiei Deca, admiterea ar urma să fie dată la toate liceele, pe maximum 60% din locuri, pentru clasele/școlile la care „există concurență”.
- Chiar într-o poziție a președintelui Alianței Colegiilor Centenare din toamnă, acesta spunea că mai degrabă ar avea nevoie de autonomie în alegerea cadrelor didactice, decât de examen de admitere pentru elevi. Ex-ministrul Cîmpeanu promitea că autonomia colegiilor „va fi puternic susținută” în proiectul legii. O lună mai târziu Alianța Colegiilor Centenare critica proiectul de lege înaintat de Cîmpeanu.
Directoarea Colegiului Caragiale spune acum, după ce proiectelele legilor în varianta consolidată au fost prezentate, că „nu mai sunt atât de convinsă, deși să conduc cu un colegiu care face parte din Alianța Colegilor Centenare, un colegiu mare, un colegiu cu tradiție, nu mai sunt la fel de convinsă că acest al doilea examen de admitere pe care acum câteva luni îl îmbrățișăm cu mult entuziasm, va produce acea schimbare pe care cu adevărat colegiile și-ar fi dorit-o. Pentru că, cu sau fără aceasta admitere, problemele din învățământul preuniversitar sunt atât de mari și nu vor fi rezolvate punctual de o admitere la liceu, într-o formă sau într-o altă formă.
Până la urmă pot fi trei examene, pot fi cinci evaluări, dacă ele nu au în spate un sistem de învățământ care să ofere șanse egale, care să ofere pregătire, care să ofere educație, degeaba facem aceste admitere la liceu. Sigur, sunt o șansă în plus, eu personal am fost și sunt întotdeauna pentru o competiție, pentru a acorda niște șanse unor elevi care au niște înzestrări deosebite, dar teama mea este, sigur, vorbim despre niște ani care o să treacă până atunci, teama mea este că dacă celelalte probleme, care din punctul meu de vedere sunt net mai importante decât admiterea la liceu, nu vor fi rezolvate, aceasta admitere nu va fi decât un examen în plus. O șansă în plus, dar doar pentru unii și atunci repet (…) dacă el nu va veni ca urmare firească a unui gimnaziu care să fie reglementat foarte bine, nu va rezolva nicio problemă.
Întrebată care e cel mai nevralgic punct pe care îl vede astăzi în învățământul preuniversitar directoarea a tras un semnal de alarmă legat de violențele dintre elevi sau cele dintre elevi și profesori, cu implicarea și a părinților uneori. Andreia Bodea a mai spus că „profesorii buni trebuie să rămână în sistem, profesorii care sunt violenți sau se fac vinovați de tot felul de lucruri trebuie scoși din sistem”. Profesoara a militat pentru sancțiuni, proporționale cu faptele, incluse în statutul elevului, care să ofere profesorilor un sprijin și a vorbit despre lipsa disciplinei, ca o problemă majoră și care se agravează pe zi ce trece.
„Din punctul meu de vedere, deci eu vorbesc ca director vechi de școală și ca profesor care predă de 39 de ani, am ajuns într-un punct în care a face educație a devenit aproape imposibil. Și am să vă spun din ce motiv: în paralel, s-au întâmplat mai multe lucruri în ultimii 10 ani.
S-a prăbușit statutul profesorului, s-a prăbușit în mod justificat pentru că, în paralel, nemaifiind atractivă această meserie, au intrat în învățământ oameni care cred că ar fi trebuit să facă altceva, nu să fie profesori.
S-a prăbușit disciplina în școli. Nu vă supărați, în orice context și oricât s-ar fi modificat coordonatele acestei lumi, seriozitatea și disciplina nu au cum să lipsească. Disciplina nu înseamnă bătaie, disciplină nu înseamnă să urli de la catedră, disciplină înseamnă altceva. Oamenii care au reușit în orice domeniu și care reușesc în orice domeniu sunt oameni serioși și disciplinați. Sigur, există și o categorie de oameni norocoși, dar mică. Deci s-a prăbușit disciplina în școli, au apărut acte de agresivitate între elevi, între elevi și profesori, lucruri care nu se întâmplau la un asemenea nivel.
(…) Voi saluta apariția în Statutul elevului a unor măsuri disciplinare foarte clare și limpezi exprimate privind sancționarea într-un fel sau altul a elevilor care sunt agresivi în limbaj, comportament, cu colegii lor și cu profesorii. Mi se pare că nu este cazul să avem un dublu standard, sigur, profesorul e profesor și trebuie să aibă o anumită deontologie, sunt perfect de acord, nu avem cum să punem la aceeași masă un profesor care este violent, agresiv needucat…, dar aștept cu nerăbdare un răspuns – ce se întâmplă cu un elev sau cu un părinte care agresează într-un mod sau altul? Și cazurile se multiplică de la zi la zi. Cei care sunt la catedră știu despre ce vorbesc, se întâmplă în colegiile mari. Și părinții, unii, evident, așa cum unii profesori sunt violenți, la fel unii, din ce în ce mai mulți elevi manifestă agresivitate nepermisă față de colegilor și față de dascăli. Ăsta mi se pare mie lucrul cel mai grav.
Iar faptul că meseria de profesor încetează să mai fie o meserie atractivă nu este neapărat, așa cum se crede și se tot spune, pentru că salariile sunt mici. Este și acesta un motiv, dar nu este primul. Primul motiv este prăbușirea statutul lui profesorului. Profesorii buni trebuie să rămână în sistem, profesorii care fie că sunt violenți, fie că se fac vinovați de tot felul de lucruri, trebuie scoși din sistem și trebuie să vedem ce facem și cu elevii care nu se pliază nicicum și care în mod repetat agresează la rândul lor. Nu putem cere profesorilor.
Un elev dacă se ridică în bancă și își înjură profesorul, nu mai spun că ridică mâna la el, aș vrea să știu și eu ce credeți că poate să facă un profesor la catedra care nu poate să-i facă observație, nu poate să-l dea afară, chiar dacă intră într-o comisie de disciplină nu mai poate rămâne repetent prin nota la purtare și îți și spune lucrul ăsta „hai să văd ce mai faceți?!”. Nu se poate (n.red. ca legea educației) să sancționezi profesorii care sunt agresivi – repet, lucru cu care sunt perfect de acord – și să nu sancționezi, proporțional cu vina, pe elevi și până la urmă și pe părinți, că de acolo pornesc toate lucrurile, care sunt din ce în ce mai agresivi verbal, în general”, a mai spus directoarea colegiului.