Alocarea pentru Educație a Guvernului României, printre cele mai mici din lume, după țări ca Uganda, Zambia, Benin – studiu UNESCO

424 de vizualizări
Foto: © Vinnstock | Dreamstime.com
Cheltuielile făcute de Guvernul României pentru educație sunt printre cele mai mici din lume, după cum se arată în cel mai recent raport al UNESCO pe educație. Țara noastră a investit în anul 2023 doar 3.3% din produsul intern brut (PIB) echivalentul a 8.1% din cheltuiala publică guvernamentală. Astfel, România ocupă locul 123 din 171 în clasamentul mondial în ceea ce privește alocarile pentru educație din PIB și locul 156 raportat la cheltuiala publică generală.

Potrivit Declarației Incheon, adoptată în cadrul World Education Forum în anul 2015, 160 de țări, printre care și România, și-au asumat să facă demersuri pentru ca până în anul 2030 să aloce între 4% și 6% din PIB sau între 15% și 20% din cheltuiala publică pentru educație.

Aceste măsuri au fost luate pentru implementarea Obiectivul pentru Dezvoltare Durabilă numărul 4 – „Asigurarea unei de educații de calitate, incluzive și echitabile și promovarea oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții pentru toți”.

România are o strategie națională pentru dezvoltare durabilă, adoptată în anul 2018 de Guvern, iar în privința obiectivului de dezvoltare pentru educație, „Strategia se adresează în principal următoarelor domenii: accesul tuturor copiilor la educație timpurie, învățământ primar și secundar echitabil și calitativ, care să conducă la rezultate relevante și eficiente, creșterea substanțială a numărului de tineri și adulți care dețin competențe profesionale relevante, care să faciliteze angajarea la locuri de muncă decente și antreprenoriatul. Asigură faptul că toți elevii dobândesc cunoștințele și competențele necesare pentru promovarea dezvoltării durabile”.

Conform raportului UNESCO din octombrie 2024, doar 34 de țări îndeplinesc cele 2 condiții de finanțare a educației stabilite în Declarația Incheon și 78 îndeplinesc doar una dintre ele. 58 de state nu au realizat niciunul dintre aceste obiective, printre ele numărându-se și România.

Guvernul român a cheltuit în anul 2023 doar 3.3% din PIB pentru educație. România este pe locul 123 în topul mondial, la același nivel cu Tanzania și după state precum Zambia, Anguilla, Palau, San Marino, Paraguay, Benin și Panama.

De precizat, Irlanda este singura țară din Uniunea Europeană (UE) care a mai cheltuit un procent atât de mic din PIB pentru educație – 3%. Cele mai mari alocări din UE au fost făcute în Suedia (7.6%), Belgia (6.4%) și Franța (5.4%).

Referitor la alocarea din cheltuiala bugetară, Guvernul de la București a alocat 8.1% din cheltuiala publică. Concret, România este printre ultimele țări din lume la acest capitol, plasându-se pe locul 156, după Trinidad, Sri Lanka, Uganda, Tonga și Pakistan.

La nivelul UE, cele mai mari cheltuieli pentru educație raportat la cheltuielile publice au fost făcute în Estonia (14.3%), Suedia (13.5%), Lituania, Letonia, Cipru și Malta (12.7%).

Raportat la anul 2017, când alocarea pentru educație din PIB a fost de 3.7%, după cum se arată în strategia națională pentru dezvoltare durabilă, alocarea din anul 2023 a fost cu 0,4 procente mai mică.

Foto: © Vinnstock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Nivelul raportat al anxietății față de matematică în rândul elevilor români de 15 ani are printre cele mai mari scăderi din lume în ultimul deceniu – raport UNESCO
Satisfacția profesională a directorilor de școli din România / Cel mai recent studiu UNESCO: unul din 5 directori nu ar mai vrea să ocupe o astfel de funcție

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Răspunsul umilitor primit de la Ministerul Educației de 1.000 de directori de școli care au trimis un memoriu cu probleme pe care le au în activitate: Ocuparea funcțiilor de conducere este opțiunea voastră, nu o obligație

Peste 1.000 de directori de școli și grădinițe semnalează Ministerului Educației, printr-un memoriu, problemele cu care se confruntă în activitatea lor, precum salariile care nu le-au fost majorate și necesitatea…
Vezi articolul

Un fenomen grav cu care se confruntă părinții este „confuzia rolurilor”. „Copiii nu mai știu cine este mama, cea care mă ascultă și căreia îi plâng pe umăr la fiecare grijă, sau mama este cea care mă ceartă și mă face să învăț logaritmi?”, spune ministrul Sorin Cîmpeanu

Un aspect pe care ministrul Educației Sorin Cîmpeanu l-a semnalat ca fiind foarte grav, derivat din școala online, este acela că părinții sunt și profesorii copiilor lor. Ministrul a explicat…
Vezi articolul

Medicul Mihai Craiu: O abordare prudentă, bazată pe vaccinare și pe utilizarea testelor rapide de detecție antigenică, ar putea permite deschiderea școlilor și grădinițelor / Copiii noștri merită să incercăm un moment de responsabilitate colectivă

Copiii noștri merită să incercăm un moment de responsabilitate colectivă, scrie pe pagina Spitalului Virtual de Copii medicul pediatru Mihai Craiu. Acesta îndeamnă la redeschiderea școlilor și grădinițelor, cu măsuri…
Vezi articolul

Niciun card pentru prima de carieră profesională, de 500 de lei, nu a fost încă dat angajaților din școlile din Bihor, arată datele de la Poșta Română, care asigură livrarea / În niciun județ cardurile nu au fost distribuite în totalitate, deși legea prevedea că în octombrie oamenii vor avea primele

În județul Bihor niciun card pentru prima de carieră profesională nu a fost distribuit personalului nedidactic din învățământ, până la data de 8 ianuarie 2024, potrivit unui răspuns transmis de…
Vezi articolul