Eliminarea discriminării create prin articolul 68, alin. 11 din proiectul legii Educației a fost solicitată de peste 100 de ONG-uri din rețeaua FEDRA și RO TSA , la care s-au adaugat și FePAL, Asociația Mame pentru Mame, SUPRA și Părinții cer schimbare, peste 150 de organizații și peste 6.300 de semnatari. Ministrul Educației, Ligia Deca, a explicat de ce a fost introdusă prevederea inițial, însă din reacțiile societății civile a înțeles că acest articol ar putea fi folosit abuziv
Monica Anisie, președinta Comisiei de învățământ din Senat, a solicitat să înceapă discuțiile pe secțiunea despre Educație Specială din proiectul legii învățământului preuniversitar cu eliminarea alineatului 11, art. 68, la propunerea grupurilor parlamentare. Eliminarea a fost votată în unanimitate.
Ce prevedea articolul 68, alineatul 11 din proiectul legii educației:
„Înmatricularea beneficiarilor primari cu CES într-o unitate de învățământ de masă se face doar în situația în care aceasta dispune de resursă umană și bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante.”
Senatorul USR Ștefan Pălărie a întrebat de ce a existat în prima etapă forma ministerului pentru acest alineat și ministrul Educației, Ligia Deca, a explicat că a pornit de la „discuții legate de părinții care refuză o evaluare și de la serie de școli și de cadre didactice care cu dificultate reușesc să facă față colectivelor diverse pe care le au, însă din reacțiile societății civile și din dezbateri am înțeles că acest articol ar putea fi folosit abuziv”.
Ministerul Educației propune o soluție care ar consta în „uniformizarea metodologiei de acordare a certificatelor de diagnostic a copiilor cu CES, în care să se clarifice uniform care este nivelul de ajutor necesar, ce trebuie să asigure școala și atunci să putem asigura aceste lucruri.”
Intervenția ministrului Educației, Ligia Deca, în Senat:
„Discuțiile pe care le-am avut cu cei care se ocupă de sistemul de educație pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, a reieșit că există dificultăți mari în școlile de masă, unde sunt și copii care au diagnostic de copii cu CES și care solicită ajutor, există și o serie de copii a căror părinți refuză o evaluare care să confirme sau să infirme nevoia sprijinului suplimentar și încadrarea în categoria de copii cu cerințe educaționale speciale. De aici avem o serie de școli și de cadre didactice care cu dificultate reușesc să facă față colectivelor diverse pe care le au.
Atunci, având în vedere și scepticismul unei părți mari a părinților vizavi de integrare, fără a avea garantate mijloacele necesare de sprijin pentru acești copii, a existat această părere din zona tehnică că avem nevoie de o garanție ca școlile să poată susține un proces educațional echitabil atât pentru copiii cu CES, cât și pentru ceilalți copii care au și ei nevoie de un proces pedagogic care practic să îi îndrume vizavi de cum ar trebui să interacționeze cu colegii lor. Intenția a fost una de a garanta copiilor cu CES toate mijloacele necesare. Din reacțiile societății civile, ulterior și din dezbateri am înțeles că acest articol ar putea fi folosit abuziv. Am înțeles și din greutățile pe care le-au întâmpinat părinții copiilor cu CES în integrare, pentru că după aceea au venit tot felul de spețe care ne-au ilustrat cum uneori se utilizează abuziv astfel de prevederi.
În acest context, susținem cu totul să găsim alte mijloace prin care asigurăm aceste elemente de suport pentru școli, pentru cadre didactice, pentru părinți și mai ales pentru copii. Adică putem, de exemplu, să uniformizăm metodologia de acordare a certificatelor de diagnostic a copiilor cu CES, în care nu să spunem doar că au cerințe educaționale speciale, ci să clarificăm uniform care este nivelul de ajutor necesar, ce trebuie să asigure școala și atunci să putem asigura aceste lucruri. Deci, aceasta a fost motivația, nu a existat nicio dorință de segregare. Din contră, această lege vine și introduce un nivel fără precedent de sprijin pentru copiii cu CES, iar scopul pe termen mediu și lung este desegregarea întregului sistem, în ceea ce privește nu numai copiii cu CES, ci și alți copii care din păcate pot suferi astfel de marginalizări.”