Alina Boca, profesoară de informatică: Asamblarea unui robot presupune și lucrul cu șurubelnițe, șuruburi, lucruri practice pe care nu prea le mai facem la școală cu elevii și lor chiar le place / Robotica leagă prietenii care rămân

Foto: Alina Boca

„Asamblarea unui robot presupune și o anumită abilitate, adică lucrul cu șurubelnițe cu șuruburi și cu toate lucrurile acestea practice pe care noi nu prea le mai face pe la școală cu elevii și lor chiar le place. Le place să asambleze”, a declarat Alina Boca, profesoară de informatică la Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din București, într-un interviu pentru Edupedu.ro. Aceasta a povestit despre pasiunea pentru robotică a elevilor care participă la concursul Nextlab.tech și prieteniile care se formează. Mai mult, ajunși la facultate vor să devină mentori pentru elevii din liceu, într-un club de robotică.

În urmă cu 5 ani, profesoara Alina Boca a participat pentru prima dată la concursul Nextlab.tech și împreună cu acea generație a descoperit platforma. Cel mai mare câștig este echipa, crede Alina Boca. În plus, se implică părinții și comunitatea, ceea ce face din povestea cu robotica o inițiativă foarte frumoasă 

Este vorba în primul rând de echipă, sunt foarte entuziaști să lucreze împreună și împart sarcinile. Se coagulează, se adună, se întâlnesc acasă. Mi-au zis că nu avem timp într-o oră pe săptămână să asamblăm un robot, să îl facem și s-au întâlnit acasă, s-au întâlnit peste week-end. Au implicat și părinții în povestea aceasta, ceea ce mi se pare un lucru foarte frumos”, a spus Alina Boca.

Interviul integral cu profesoara de informatică Alina Boca de la  Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”

Edupedu.ro: Cum a fost prima participare la concursul Nextlab.tech?

Alina Boca: Profesorul Răzvan Bologa venit la noi la liceu și a făcut o prezentare la o clasă de gimnaziu de atunci, acum sunt clasa a X-a copiii. Erau mici, dar au fost foarte, foarte încântați. Ne-a prezentat proiectul, site-ul, cum putem să ne înscriem și, de asemenea, a făcut și o demonstrație cu niște roboți care se băteau prin clasă. Copiii au fost atât de încântați, încât ne-am înscris pe platformă.

Sunt niște lecții pregătitoare, copiii au dat înainte un test. Eu am făcut o clasă pe platforma nextlab.tech, mi-am adăugat copiii din clasă. Toți au vrut. Apoi, au participat la lecții pregătitoare și împreună cu generația aceea am descoperit platforma. Au participat la concurs și în urma concursului 10 copii au fost eligibili, au luat premii și am primit 10 roboței cu care cu care am intrat în etapa a doua. Roboții au venit în următorul an, înainte de începutul noului an școlar.

Pe lângă ora de informatică și TIC, la Vianu avem și un opțional de informatică și robotică cu lecții de robotică și atunci în cadrul orelor noi am reușit să facem sarcinile pentru etapa a doua care reprezenta asamblarea robotului. Am primit niște pachete cu numele copiilor care au câștigat, aveam 10 roboți și 30 de elevi clasă și atunci i-am grupat câte doi-trei. Ei s-au filmat cum au asamblat acel roboțel. A fost o experiență foarte frumoasă pentru copii și pentru mine. 

Am continuat să urmărim lecțiile de pe platforma nextlab.tech, apoi a urmat programarea roboțelului, care era deja asamblat. Bineînțeles că ne-am filmat și am trimis în continuare toate activitățile. Programarea roboțelului a fost o activitate foarte frumoasă, copiilor le-a plăcut foarte mult.

Ne-am înscris la clasa a V-a anul trecut, ei au câștigat roboței. Îi așteptăm în liceu pentru că anul acesta continuăm etapa a doua cu acei roboței. Deși roboții pe care îi am de la cealaltă generație sunt deja asamblati, aș vrea ca elevii care sunt acum în acest proiect să pornească cu începutul, adică cu asamblarea, să facă toți pașii. 

Asamblarea unui robot presupune și o anumită abilitate, adică lucrul cu șurubelnițe cu șuruburi și cu toate lucrurile acestea practice pe care noi nu prea le mai facem pe la școală cu elevii și lor chiar le place. Le place să asambleze.

Dacă nextlab.tech ne asigură roboții, la cluburile de la liceu, de regulă, roboții sunt asigurați sau prin sponsorizări sau de la Asociația părinților sau din banii copiilor și atunci este un pic mai greu pentru ei din punct de vedere financiar.

Edupedu.ro: Ce schimbări observați la elevi? Cunoștințele se transferă și la alte discipline? 

Alina Boca: Da, bineînțeles și lor le este foarte ușor. La programarea roboțelului este foarte intuitiv, adică își dau seama ce au de făcut pentru că asta facem noi la informatică.

Însă, este vorba în primul rând de echipă, sunt foarte entuziaști să lucreze împreună și împart sarcinile. Se coagulează, se adună, se întâlnesc acasă. Mi-au zis că nu avem timp într-o oră pe săptămână să asamblăm un robot, să îl facem și s-au întâlnit acasă, s-au întâlnit peste week-end. Au implicat și părinții în povestea asta, ceea ce mi se pare un lucru foarte frumos, deci schimbarea este foarte frumoasă.

Îmi amintesc o echipă de copii de la robotică, care momentan sunt în anul 2 de facultate. Sunt de fapt cei care au venit cu inițiativa de a face club de robotică pentru elevi din liceul Vianu. Am avut în acea clasă o echipă, dar nu erau elevi doar din acea clasă. Se adună din mai multe clase și formează prietenii care rămân.

Edupedu.ro: Pasiunea pentru robotică se încheie în gimnaziu, rămâne pe parcursul liceului?

Alina Boca: Avem acum o inițiativă a unor foști elevi de la Vianu care sunt studenți la Automatică. Au înființat un club de robotică la care am primit invitația să îmi înscriu elevii mei de liceu și urmează să o prezint elevilor de la clasă. În principiu știu că copiilor le place și se coagulează în jurul unor astfel de inițiative și de echipe pentru a continua.

Mi-au zis că vor să fie mentori. Pentru mine, este o surpriză foarte frumoasă din partea lor. Bine, vorbim de copii care au terminat Vianu și să știți că pentru cei care termină Vianu, liceul rămâne ceva pentru toată viața lor. 

Despre NEXTLAB.TECH

Nextlab.tech este lider regional în tehnologii educaționale bazate pe inteligență artificială și semiconductori. Compania revoluționează educația prin soluții inovatoare care integrează inteligența artificială și tehnologii avansate, oferind elevilor și profesorilor instrumente de învățare de ultimă generație. Nextlab.tech are aproximativ un milion de utilizatori în România, Serbia, Republica Moldova și Bulgaria, continuând să transforme modul în care tehnologia este predată și învățată în întreaga regiune a Europei de Sud-Est.

Banca Comercială Română este sponsor principal național al concursului de robotică Nextlab.tech.

Citește și:
Instrumente utile pentru profesori în crearea resurselor educaționale deschise la orice materie: sisteme de tip TTV (Text-To-Video) care suportă și limba română (noutate absolută), plus soluții pentru a converti rapid fișiere .pdf și .ppt în lecții digitale atractive (P)
INTERVIU Profesorul Răzvan Bologa: O probă STEM la Evaluarea Națională ar corespunde tendințelor actuale din societate. În educație ai ceea ce testezi
Plan strategic pentru educația în domeniul STEM, pentru a remedia declinul performanțelor elevilor și lipsa profesorilor, prioritate a președintei Comisiei Europene Ursula von der Leyen în noul mandat
Profesorii din școlile din țară pot aduce direct în clasa lor inovația, prin vizita RoboCaravanei nextlab.tech. Înscrierile sunt deschise pentru cadrele didactice (P)
INTERVIU Gabriela Cobel, profesor de fizică: Am construit împreună, am învățat împreună și am făcut tot felul de roboți, iar pentru ceea ce nu am știut, primii mei profesori au fost elevii. Au venit și în vacanță la clubul de robotică
Exit mobile version