“Părinții trebuie să aibă motive să-și ducă cu încredere copiii la școală. Și atunci trebuie să avem în mod foarte clar o dată certă la care încep școlile, dai o informație că este 14 septembrie sau 1 octombrie, dar această dată să fie certă, să nu fie o dată pe care în fiecare zi o schimbăm”, a declarat doctorul Alexandru Rafila, președintele Societății Române de Microbiologie la Digi24. Reacția sa vine după ce Premierul și ministrul sănătății au anunțat că se discută ipoteza începerii fizice a școlii pe 1 octombrie.
Premierul Orban a motivat scenariul prezentat azi prin faptul că acesta ar fi fost propus de către medici și epidemiologi. Rafila spune că o eventuală amânarea a venirii copiilor la școală ar fi mai degrabă o chestiune de organizare, nu o chestiune medicală.
„Nu este o mare diferență dacă școlile încep pe 14 septembrie sau pe 1 octombrie. Diferența poate fi făcută, dar aici diferența nu este una medicală, ci este vorba despre pregătire, despre organizare. Adică, într-adevăr, între 14 seprembrie și 30 septembrie sunt 16 zile în care se pot definitiva pregătirile care probabil că au întârziat și probabil că nu au putut fi realizate în timp. Asta da, asta se poate face pentru că mai ai încă 16 zile, asta e o problemă de timing. Însă, din punct de vedere al argumentelor medicale, îmi e greu să spun că siguranța va fi mai mare pe 30 septembrie sau 1 octombrie decât în data de 14.
Să nu uităm că în 27 septembrie vor fi organizate alegerile, asta înseamnă o pregătire a școlilor, pentru că marea majoritate a secțiilor de votare sunt organizate în școli și la sfârșitul procesului electoral curățenia și dezinfecția acestor spații care trebuie din nou să primească copii. Indiferent de momentul în care încep școlile, fie pe 14 septembrie, fie pe 1 octombrie, acest lucru trebuie realizat cu deosebită rigurozitate ”, a subliniat Rafila.
“Părinții trebuie să… Asociațiile de Părinți să se consulte cu conducerea școlilor, să înțeleagă că orice copil se poate îmbolnăvi, dar forma de manifestare este una ușoară.
Părinții trebuie să aibă motive să-și ducă cu încredere copiii la școală. Și atunci trebuie să avem în mod foarte clar o dată certă la care încep școlile, dai o informație că este 14 septembrie sau 1 octombrie, dar această dată să fie certă, să nu fie o dată pe care în fiecare zi o schimbăm
Trebuie să existe foarte bine difuzate și materialele de informare legate de începerea școlii și cred că încă mai sunt câteva zile la mijloc în care administrațiile școlilor și cadrele didactice să exerseze pur și simplu cum începe școala.
Să facă un exercițiu practic, să vadă cum poate să înceapă școala, să invite părinții să le arăte cum au pregătit școala, ce se întâmplă cu copilul care ajunge la școală”, a spus Rafila.
Transmiterea nu se face instantaneu
“Ar trebui să fie foarte prompt un program de testare rapidă atunci când apare o suspiciune. Orice suspiciune trebuie testată. Dacă reușești și ulterior testezi și contacții cazului confirmat, atunci ții cazurile sub control.
Transmiterea nu se face instantaneu. Există credința asta că dacă eu intru în contact cu cineva care e bolnav a doua zi testul meu iese pozitiv. Nu se întâmplă lucrurile așa. Testul va fi cu siguranță negativ și în prima zi, și a doua zi, și a treia zi. Abia din ziua a patra sau a cincea discutăm ca testul să fie pozitiv. Ai contactul cu persoana care este bolnavă, te testezi peste câteva zile. În unele locuri, nici nu există recomandarea testării, ci te izolezi și urmărești simptomatologia.
Dacă stăm la o distanță de mai puțin de 1,5 metri și stăm mai mult de 15 minute suntem considerați contacția apropiați.
Decizia de închidere a unei clase trebuie făcută în urma unei anchete epidemiologice. Avem un profesor de geografie care predă în fiecare zi la 5 clase. Profesorul este diagnosticat cu noul coronavirus. Ce fac? Închid toate cele 5 clase? Închid școala? Aici trebuie să fim puțin flexibili. E un ordin al Ministerului Sănătății care are o ambiguitate. Prezintă 4 scenarii și spune că trebuie anchetă. Dacă eu stau la catedră și distanța față de cel mai apropiat elev este de 3 metri, elevii au mască, eu am mască, nu se poate să transmit virusul. De asta spun că toate lucrurile astea trebuie judecate și trebuie să păstrez continuitatea procesului didactic în siguranță, dar nu aplicând măsuri excesive”, a spus Alexandru Rafila.
Foto: EuropaFM
1 comment
Cu cata lejeritate vorbiti, stimate domnule Rafila. Oare copilul dumneavoastra mai invata sa scrie daca invatatoarea statea la catedra la o distanta de 3 m? La noi, cadrele didactice de la clasele mici va puteti gandi? Suntem tratati ca simple obiecte, desi si noi avem acasa batrani cu comorbiditati pe care trebuie sa ii ingrijim,sau chiar noi avem afectiuni letale. Mi se pare ca nu manifestati nici cel mai mic respect pentru aceasta categorie sociala careia i se incalca dreptul la protectia sanatatii. Sunt foarte dezamagita…Dureros de dezamagita…