Mai mulți elevi de clasa a VIII-a care au susținut recent Evaluarea Națională 2024 VIII-a apar în ierarhia pentru admiterea la liceu, publicată miercuri, 10 iulie, pe poziții superioare față de cele din lista de note și medii finale de la Evaluarea Națională de marți, 9 iulie, în județele Brașov și Sibiu.
Asta se întâmplă deși clasamentul nu ar fi trebuit să fie schimbat și pozițiile să corespundă în continuare, cu excepții pentru elevii cu medii egale pentru care se aplică criterii de departajare. Ei se pot „muta” câteva locuri mai sus sau mai jos, dar în niciun caz să decaleze ierarhia în ceea ce privește fiecare medie și intervalul de poziții care îi corespund.
Explicația pentru decalaj este că sunt elevi de clasa a VIII-a care apar în ierarhia pentru admiterea la liceu pe poziții superioare față de cele din lista de note și medii finale de la Evaluarea Națională, după ce au susținut și a treia probă, la limba maternă, dar nu le-a fost luată în calcul pentru media de admitere, [editare ulterioară] după ce au depus cereri la secretariatele școlilor lor în acest sens, conform calendarului de admitere la liceu.
- Opțiunea de a nu folosi nota la proba la limba maternă pentru media de admitere se poate exprima [editare ulterioară] și de joi, 11 iulie, pe fișa de înscriere la liceu, cea cu opțiuni pentru repartizarea computerizată.
Mai exact, Edupedu.ro a găsit mai multe diferențe între poziția în ierarhia de azi de la care începe o medie de admitere și poziția de la care încep să fie elevi de clasa a VIII-a, în ordinea de la rezultatele Evaluării Naționale, la aceeași medie.
De exemplu, primul cu media 8,65 din ierarhia pentru admiterea la liceu, care ține cont și de criteriile de departajare pentru cei cu medii egale, apare, în județul Sibiu, la poziția 598.
În ordinea după mediile de după contestații de la Evaluarea Națională, de marți, 9 iulie, același elev apare la poziția 595. El ar fi trebuit să apară pe același loc în clasament și doar cei cu medii egale, în urma aplicării condițiilor de departajare, cum ar fi media din gimnaziu (medie absolvire), nota de la română sau cea de la matematică, să gliseze pe poziții în aceeași „plajă” de poziții pentru media respectivă, nu să existe un decalaj de 3 poziții ca și cum altcineva din afara acestui proces de examinare ar fi luat locurile. Sau că cineva de mai jos din clasament a urcat prin a lăsa deoparte nota la limba maternă din calculul mediei de admitere.
Un exemplu identificat de Edupedu.ro este chiar de pe prima pagină a ierarhiei de admitere la liceu 2024 – Sibiu și de pe prima pagină de la rezultatele finale Evaluarea Națională 2024. Acolo există primul „intrus”, mai exact un candidat care apare în ierarhie pe poziția 6, cum că nu ar fi susținut proba la limba maternă. Căutat după cod, candidatul apare explicit că în ordinea de la Evaluarea Națională este pe locul 30 și că a susținut proba la limba maternă.
Media lui din ierarhie este 9,87, adică rezultatul calculului mediei aritmetice pentru proba la Limba română și cea la Matematică. Cu alte cuvinte, 9,87 fără nota la limba maternă, cu care ar fi rezultat o medie de 9,71, exact cea din „ierarhia” de la Evaluarea Națională – rezultate finale.
Elevul pe poziția 6 în ierarhia pentru admitere de miercuri, 10 iulie:
Elevul, pe poziția 30 în județul Sibiu la rezultatele Evaluării Naționale:
Peste 400 de locuri sărite de un elev din Brașov care nu are și nota de la limba germană maternă inclusă în medie
Un salt spectaculos l-a făcut un elev din județul Brașov care a susținut Evaluarea Națională la Limba și literatura română, Matematică și Limba germană maternă. În ordinea de la Evaluarea Națională, are media 8.00 (media celor trei note de la cele trei examene, care este și media de admitere prin definiție în acest an).
În ierarhia de admitere la liceu, nota sa la limba germană maternă este exclusă, media sa de admitere devenind 8,62. De pe poziția 1399, a ajuns la 916, și nu este clar pe ce criteriu sau din ce motive i-a fost omisă a treia notă de la Evaluarea Națională în calculul mediei de admitere care este media aritmetică a notelor de la probele susținute de un candidat de clasa a VIII-a.
Poziția 1399 la Evaluarea Națională în județul Brașov:
Poziția 916 în ierarhia pentru admiterea la liceu 2024:
Opțiunea elevului de a nu include nota la limba maternă în medie a fost făcută printr-o cerere la secretariatul școlii de proveniență, prevede calendarul de admitere la liceu 2024:
- „9 iulie 2024 – Transmiterea de către Comisia națională de admitere către comisiile judeţene a bazei de date cu mediile de admitere şi a ierarhiei judeţene prin activarea, în aplicația informatică centralizată, a secțiunilor și rapoartelor specifice
- – Depunerea declarațiilor de către părinții sau reprezentanții legali ai candidaților care optează pentru stabilirea mediei la evaluarea naţională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă şi literatură maternă, la secretariatele unităţilor de învăţământ de provenienţă”
Opțiunea se consemnează și joi, 11 iulie, când încep completările de fișe cu opțiuni pentru licee, care prevăd o astfel de „căsuță”:
6 comments
Copiii care renunta la nota de la limba materna nu mai pot concura pe locurile liceelor cu predare in limba minoritatilor. Si atunci e normal sa concureze doar cu media de la Romana si Matematica, ca toti ceilalti de altfel, pe locurile liceelor unde nu se cere examenul de limba materna.
Buna dimineata,
In Brasov sunt multi copii in special de la Honterus, scoala 12 si scoala din Codlea, care au luat note mici la limba materna si au facut salturi in ierarhie. Exemple : de pe poz.595 a ajuns pe poz.156 / de pe 1010 pe 368 / de pe 1572 pe 603 / de pe 1359 pe 677.
Este frustrant pentru toata lumea, ca dupa contestatii sa fii pe o pozitie, sa incepi sa-ti faci calcule si ierarhia sa se schimbe peste noapte.
Foarte tare! De ce mai se mai predă limba maternă?? Să se perpetue aceste minorități care s-au îndepărtat complet de propria naștere? Să se creeze etnici, care să voteze la moment dat, așa cum li se cere, dar de fapt sunt un fel de analfabeți, raportând-u-mă la propria limbă??? O regulă nonsens, mai degrabă le permiteam să renunțe la limba română, dat fiind că sunt etnici, iar la aceasta materie, doar cât să se descurce când pleacă la Costinești și, să nu se mai prefacă neștiutori când sunt întrebați (pe românește): cât costă o pâine?
Sunt câteva situații și în București. De pildă acest salt de 200 de poziții:
http://evaluare.edu.ro/Evaluare/RezultateCautare.aspx?Jud=4&Cod=B10542288
și
http://admitere.edu.ro/Ierarh/RezultateCautare.aspx?Jud=4&Cod=B10542288
Si se va afla cine i-a “ajutat” sa ae propulseze ? …jalnic
In Brașov, e diferența de câteva poziții (4-5) și la medii peste 9,50. Chiar mă întrebam de ce nu corespunde ierarhia. Daca nu ar fi ilegal, ar fi ușor irelevant daca acei elevi chiar optează pentru scoaterea notei la limba maternă (repartizarea se va face luând în calcul opțiunea lor, deci după actuala ierarhie, presupun).