Un subiect care de obicei riscă să producă dispute și tensiuni – alegerile – reprezintă, în cazul unei abordări precaute, o bună resursă de predare în școală, susține o expertă americană, Erica Silva, într-un articol publicat de site-ul de specialitate Edutopia. Aceasta afirmă că alegerile sunt genul de subiect care poate fi abordat interdisciplinar, pentru lecții de matematică, scriere și citire și/sau studii sociale.
Autoarea, care deține un doctorat în leadership educațional la University of Southern California și care oferă programe de mentorat pentru profesori, arată că procesele electorale pot fi folosite nu doar ca resursă pentru conținut didactic, ci și ca punct în jurul căruia să fie dezvoltate planuri de predare, în funcție de nevoile sociale și emoționale ale elevilor. De aceea, arată ea, este nevoie să fie asigurat un spațiu sigur pentru discuții, așa încât alegerile să încurajeze gândirea critică și să aibă relevanță în învățare, nu doar prin natura rezultatelor votului.
Potrivit articolului citat, alegerile sunt o bună ocazie de predare a toleranței, a respectului față de opiniile altuia, a modului cum să îți exprimi gândurile și opiniile.
Autoarea arată că este important ca alegerile – în cazul prezentat de ea, alegerile ce vor avea loc anul acesta în SUA – să nu fie abordate în lecții separate, ci interdisciplinar. Printre exemplele oferite de ea, ce pot fi adaptate și sistemelor electorale din alte țări (inclusiv România):
Matematică:
Pot fi folosite diverse instrumente online, disponibile la fiecare ciclu electoral, precum și sondajele de opinie pentru a putea discuta despre șansele candidaților. Pot fi, totodată, încercate instrumente online precum sondajele, pentru a vedea cum ar vota pe un subiect elevii din clasă și pentru a compara rezultatele cu cele ce urmează să fie înregistrate în realitate. Sondajele și rezultatele alegerilor pot fi folosite și pentru a întări înțelegerea graficelor și tabelelor și pentru a îmbunătăți folosirea acestora.
Citire și scriere:
Elevii pot fi puși să analizeze diverse surse mediatice, să le evalueze, să caute dovezi ale echilibrului în relatare sau ale pozițiilor părtinitoare, să discute elemente de persuasiune – toate instrumente bune pentru creșterea alfabetizării media. Elevii pot fi încurajați să descrie propriile așteptări de la viitorii conducători sau reprezentanți politici, de la procesul democratic, să explice de ce își doresc sau așteaptă acel lucru.
Studii sociale:
Pot fi discutate rolurile diverselor instituții implicate în alegeri, pot fi atinse puncte esențiale din Constituție, să se explice cum se face transferul de putere de la deținătorul unui mandat la următorul.
Erica Silva afirmă că sunt situații – cum sunt chiar alegerile prezidențiale așteptate în SUA anul acesta – în care e greu să asiguri echilibru și respect în dezbatere, dar astfel de abordări întăresc înțelegerea celor mici pentru chestiuni politice, democratice, istorice și ”putem educa și întări noua generație de alegători”.
Photo 49994277 © Lasse Behnke – Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.
1 comment
Cred că subiectul trebuie introdus în programa școlară, pentru ca viitorii adulți să fie pregătiți să înțeleagă și sa folosească sistemul democratic.
Totodată, va crește nivelul dezbaterilor în orice domeniu și, sper, că va elimina incultura și mojicia politicienilor actuali, prin creșterea responsabilității politicienilor și/sau partidelor politice.