Ministerul Educației reacționează la scrisoarea profesorilor universitari care au criticat scoaterea informaticii din bacalaureatul anunțat de Ecaterina Andronescu. “Probele din cadrul diferitelor tipuri de Bacalaureat vor fi stabilite în urma dezbaterilor care vor clarifica nevoile simțite la nivelul sistemului educațional, urmând ca acestea să fie definite prin legislația secundară și prin metodologii interne ale ministerului”, a precizat Ministerul Educației, într-un comunicat remis Edupedu.ro. Instituția precizează că o viitoare lege a educației, în viziunea Andronescu, ar urma să conțină numai “tipurile de Bacalaureat”.
De remarcat că explicațiile de astăzi ale Ministerului diferă de argumentele aduse de Ecaterina Andronescu atunci când s-a confruntat cu criticile geografilor pentru lipsa Geografiei din aceleași planuri de BAC. A fost “o scăpare” faptul că Geografia nu era în “viziunea” de BAC anunțată de Andronescu, explica ministrul însuși, la începutul lunii aprilie, într-o emisiune la Digi 24.
Într-un comunicat remis astăzi, Ministerul Educației spune că “examenele naționale, care sunt centrate pe evaluarea competențelor dobândite de elev pe parcursul școlarității obligatorii, Evaluarea Națională, precum și la finalul acesteia – Bacalaureatul, vor evolua firesc către o creștere a ponderii evaluării competențelor digitale, într-un mod care urmează a fi decis împreună cu specialiști din domeniul evaluării și cu ceilalți factori implicați”.
- Amintim că scoaterea informaticii de la bacalaureat – așa cum prevede viziunea pe educație lansată de Ecaterina Andronescu – a generat o reacție dură din partea marilor universități, reunite în Consorțiul Universitaria. Profesorii de informatică din Universitatea București, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Academia de Studii Economice (ASE), Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași și Universitatea de Vest din Timișoara i-au trimis Ecaterinei Andronescu o scrisoare în care i-au amintit faptul că “informatica reprezintă unul din puținele domenii în care România are un avans educațional față de cele mai multe țări din lume”.
Comunicatul integral remis de Ministerul Educației către Edupedu.ro, astăzi 25 aprilie:
“Clarificările Ministerului Educației Naționale cu privire la structura examenului de Bacalaureat propusă în viziunea Educația ne unește
- Digitalizarea sistemului de învățământ constituie o prioritate a Ministerului Educației Naționale, dovadă fiind programele și proiectele inițiate și derulate în vederea dezvoltării competențelor digitale, inclusiv a celor de utilizare a instrumentelor digitale în activitatea didactică a profesorilor. Obiectivul acestor programe îl reprezintă consolidarea pe parcursul școlarității obligatorii a competențelor digitale, a celor adiacente (programare, gândire algoritmică etc.) și a gândirii computaționale, în acord cu cele mai moderne cerințe ale societății și economiei digitale.
- Noile planuri-cadru pentru gimnaziu intrate în vigoare acum doi ani includ, în premieră, disciplina „Informatică și TIC”, care urmărește, în mod explicit, prin programele de studiu aferente, dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor. Mai mult, toate celelalte discipline includ elemente semnificative de utilizare a instrumentelor TIC atât în activitățile de învățare, cât și de predare și evaluare.
- În aceste condiții, este evident că disciplina Informatică nu va fi eliminată ca disciplină de studiu. Competențele digitale sunt deja o parte integrantă a curriculumului național, constituind unul dintre elementele principale ale profilului absolventului fiecărui ciclu al învăţământului obligatoriu, obiectivul fiind înzestrarea viitorilor absolvenți ai școlii românești cu acele competențe necesare pe piața muncii, într-o societate a informaţiei.
- În consecință, examenele naționale, care sunt centrate pe evaluarea competențelor dobândite de elev pe parcursul școlarității obligatorii, Evaluarea Națională, precum și la finalul acesteia – Bacalaureatul, vor evolua firesc către o creștere a ponderii evaluării competențelor digitale, într-un mod care urmează a fi decis împreună cu specialiști din domeniul evaluării și cu ceilalți factori implicați.
- Probele din cadrul diferitelor tipuri de Bacalaureat vor fi stabilite în urma dezbaterilor care vor clarifica nevoile simțite la nivelul sistemului educațional, urmând ca acestea să fie definite prin legislația secundară și prin metodologii interne ale ministerului. Tipurile de Bacalaureat vor fi specificate în legea primară.”
BAC-UL PROPUS DE ECATERINA ANDRONESCU
Amintim că Guvernul Dăncilă, cu Ecaterina Andronescu ministru al Educației, a promis în fața sindicatelor că până pe 31 martie va realiza nu mai puțin de 3 legi ale educației: o lege a învățământului preuniversitar, o lege a învățământului superior și statutul personalului didactic.
Nici până la această oră Andronescu nu a publicat vreun proiect de lege. Pe 30 martie, însă, a lansat în dezbatere un document cu titlul “Educația ne unește – Viziune asupra viitorului educației în România”, care nu are formă de act legislativ, dar care a fost descris de ministru drept “o propunere”.
“Viziunea” lui Andronescu elimină examenul de Informatică de la Bacalaureat. Vezi aici tipurile de BAC propuse de Ecaterina Andronescu
Materiile propuse pentru BAC A1 – Bacalaureat pentru studiile de științe:
- Limba română
- limba străină
- matematică
- fizică/chimie/biologie
- proba de creativitate, cunoștințe, abilități, aptitudini și atitudini
Materiile pentru BAC A2 Bacalaureatul pentru studiile socio-umaniste:
- Limba română
- Limbă străină
- Istorie
- Filosofie/logică/filosofie
- probă de creativitate, cunoștințe, abilități, aptitudini și atitudini
Materiile pentru BAC V Bacalaureatul pentru studiile vocaționale:
- Limba română
- Limbă străină
- probă specifică
- probă de creativitate, cunoștințe, abilități, aptitudini și atitudini
Materiile pentru noul BAC T Bacalaureatul profesional:
- Limba română
- Limba străină
- Științe
Citește și:
-
Bacalaureatul propus de Andronescu are o nouă probă: ”creativitate, cunoștințe, abilități, aptitudini și atitudini”. Materiile propuse de ministru pentru fiecare tip de Bac
-
Matematica eliminată de la Bacalaureat în trei din cele patru tipuri de Bac, propuse de Ecaterina Andronescu pentru viitoarea lege a educației
-
Când o să intre în vigoare proiectul lui Andronescu? ”Am acum draftul de lege, dar nu vreau să-l scoatem pentru că vreau să intre în dezbatere aceste idei”
-
INFOGRAFIC Cum arată şcoala în “viziunea Andronescu”. Redenumirea claselor şi eliminarea Evaluării Naţionale de la clasa a IV-a, singura care monitoriza sistemul de educaţie
-
Clasamentul universităților din România 2018: Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca este pe primul loc
-
Trei legi ale educației adoptate până în iunie 2019 – promisiuni pe bandă făcute de Guvernul Dăncilă în fața Sindicatelor