Ola este o metodă interactivă de educație timpurie ce urmărește dezvoltarea abilităților și a aptitudinilor specifice nivelului de învățământ preșcolar, necesare copilului pentru etapa următoare, școala primară. Este un proiect perfect adaptat copiilor și profesorilor din învățământul preșcolar, având componente variate ce răspund diverselor solicitări din grădinițe.
Ola este, deopotrivă, rezultatul colaborării internaționale a celor mai buni specialiști – profesori, metodiști, psihologi –, beneficiind în plus, pentru adaptarea la curriculumul românesc, și de valorificarea experienței specialiștilor români.
„Dragi copii, mă numesc Ola. Sunt o girafă și vin tocmai din Africa. Sunt foarte fericită că din această toamnă vom cunoaște lumea împreună. Vom pleca într-o călătorie plină de aventuri și de experiențe noi. Mai am puțin și ajung la voi! Pe curând, Ola” – așa suna cel dintâi salut al girafei Ola în urmă cu doi ani, când a venit în România. Acum, Ola a ajuns în toate grupele din toate grădinițele din România. Copiii de la grupa mică, grupa mijlocie și grupa mare lucrează cu entuziasm din caietele și fișele de activități Ola. Faptul că o girafă este eroina cursului Ola pentru preșcolari nu este deloc întâmplător. „După cum toată lumea știe, sunt un animal cu gâtul foarte lung, ceea ce îmi îngăduie să fiu un excelent observator și să am o perspectivă mult mai largă decât alte ființe. De asemenea, am o inimă mare, motiv pentru care sunt considerată un animal sensibil și empatic. Așa se face că eu pot fi pentru copii un exemplu de toleranță și de respect față de cei din jur.”
În fapt, girafa a fost aleasă drept simbol al comunicării nonviolente, o tehnică de comunicare descrisă de psihologul Marshall B. Rosenberg, care promovează ideea că felul în care vorbim poate afecta relațiile noastre cu ceilalți. La baza teoriei lui Rosenberg stă compasiunea, respectarea nevoilor partenerului de conversație, nu numai a celor proprii. Prin intermediul acestei tehnici, probleme diferite și dificile pot fi soluționate fără a intra în conflicte inutile.
Rosenberg a identificat două moduri de comunicare simbolică: limbajul șacalului, pe de o parte, și limbajul girafei, cunoscut și ca „limbajul inimii”, pe de altă parte. Limbajul șacalului, caracterizat prin generalizări, judecăți moralizatoare și comparații cu alte persoane, reprezintă un mod de comunicare agresiv. În schimb, limbajul girafei se concentrează pe acceptarea celeilalte părți, promovând acordul și cooperarea.
În cursul Ola, avizat M.E.N., este promovat un limbaj bazat pe deschidere și înțelegere, care presupune respect față de ceilalți și o exprimare mai limpede a nevoilor proprii. De asemenea, acest curs sprijină dezvoltarea armonioasă a copiilor și reprezintă o perspectivă nouă asupra pregătirii pentru școală, conținând o gamă bogată de resurse didactice pentru profesori, sfaturi metodice și psihologice de la profesioniști. Cursul facilitează activitatea didactică prin planificări săptămânale. În plus, grație sugestiilor psihologului pe care le prevede, educatorul este sprijinit să devină o autoritate în fața părinților, prin consiliere pertinentă a acestora cu privire la dezvoltarea copilului lor.
CursulOla pune un accent deosebit pe dezvoltarea competențelor sociale ale copiilor, care să le permită o comunicare autentică atât cu ei înșiși, cât și cu cei din jur (colegi, educatori, părinți). Situațiile conflictuale dintre copii sau dintre copii și părinți sunt abordate sub forma unor ateliere foarte utile și apreciate pentru caracterul jucăuș, accesibil și plăcut de copii. Aplicarea principiilor nonviolente în practica preșcolară duce la o mai bună înțelegere a emoțiilor de către cei mici. Astfel, conflictele de la locul de joacă vor fi rezolvate mai ușor, va scădea incidența abuzului verbal și nonverbal și stima de sine a copiilor va crește.
În zilele noastre, inteligența emoțională joacă un rol esențial. Cu cât micuții dobândesc mai devreme abilități sociale și de gestionare emoțională, cu atât ulterior ei vor fi mai capabili să construiască relații frumoase și armonioase, să își abordeze sănătos propriile emoții și pe ale celor din jurul lor, să lucreze în echipă și să colaboreze. Toate atelierele prevăzute în curs sunt interactive și au o temă de comunicare nonviolentă (ascultare și empatie; cooperare și interdependență; apreciere; identificarea și gestionarea emoțiilor; rezolvarea pașnică a conflictelor). În cadrul fiecărui atelier, copiii sunt invitați să își exprime punctele de vedere, să aprecieze diversitatea acestora, să se asculte unul pe celălalt. De asemenea, fiecare atelier îmbină discuția deschisă, muzica, povestea și discutarea poveștii, incluzând și un joc ce completează și demonstrează conceptul prezentat.
Cursul Ola se bucură de recunoaștere internațională, fiind o lucrare finalistă a Premiului BELMA (Best European Learning Materials Awards).
În grădinițele din România, proiectul Ola este dezvoltat de Editura Art Klett, care face parte din cel mai mare grup de carte școlară din Europa: Klett Gruppe. Grupul Klett deține 67 de companii în 33 de centre din 15 țări. Editura Art Klett reunește, astfel, experiența unor specialiști de talie internațională cu propria experiență în editarea de albume pentru preșcolari.
2 comments
Buna ziua sunt bucuroasă sa particip cu grupa mea de preșcolari la activitățile dvoastravreau sa fii mereu informată cu privire la activ asemănătoare.Va multumesc anticipat!
Buna ziua as dori sa particip alaturi de dvoastra iin proiect nproiect