ASAP România, Primăria Sectorului 6 al Capitalei și Inspectoratul Școlar al Municipiului București au semnat astăzi un acord de parteneriat privind implementarea unui program pilot în cele 43 de școli gimnaziale și licee din Sectorul 6 al capitalei pentru a crea un model funcțional și eficient de infrastructură logistică și umană pentru colectarea selectivă a deșeurilor în vederea reciclării. Inițiativa vine ca răspuns la petiția națională (care a reunit deja peste 18.000 de semnatari) lansată de ASAP în luna noiembrie 2020 prin care elevii din România solicită autorităților să transforme școlile în unități funcționale de colectare selectivă a deșeurilor.
ASAP (Armata Selectării Atente a Plasticului) este un program de responsabilitate socială, inițiat de The Institute și susținut de Lidl România, care urmărește să genereze schimbare în comportamentul adolescenților față de plastic, de la utilizare la colectarea selectivă și reciclare.
În baza Legii nr. 132/2010 (cu modificări ulterioare) privind colectarea selectivă a deșeurilor în instituțiile publice și a Legii nr. 211/2010 (cu modificări ulterioare) privind regimul deșeurilor, România are obligația de a colecta selectiv deșeurile în toate unitățile de învățământ de pe teritoriul țării. Cu toate acestea, în realitate, școlile din România nu beneficiază de o infrastructură funcțională de colectare a deșeurilor.
România se află pe locul 26 din cele 27 de ţări membre ale Uniunii Europene în ceea ce privește rata colectării și reciclării deșeurilor municipale.[1] Dintre materialele reciclabile, cele mai mari procente le au plasticul (9,9%) și hârtia și cartonul (9,9%), amândouă reprezentând deșeuri generate în cantități mari în instituțiile de învățământ.[2]
Pornind de la aceste realități, în iunie 2020 s-a lansat platforma ASAP, un program de responsabilitate socială care își propune să genereze o mișcare națională împotriva poluării cu plastic, în rândul adolescenților din România. În primele luni de la lansare, programul s-a axat pe promovarea importanței implicării individuale pentru a opri poluarea cu plastic și pe generarea de materiale educative în acord cu universul tinerilor – animații, numere de stand-up, piese semnate de artiști cunoscuți, dar și interpretări ale problematicii plasticului expuse de creatorii de conținut pe care adolescenții îi urmăresc. În prezent, ASAP a devenit o mișcare națională care numără peste 5.000 de ambasadori în rândul adolescenților.
Acum, ambasadorii ASAP doresc să poată aplica ce au învățat și să contribuie activ la un mediu fără plastic chiar în școlile lor.
„Programul pilot pe care îl anunțăm astăzi vine ca un răspuns la dorința reală de implicare a tinerei generații pentru un mediu curat și o conduită civică adaptată realităților europene și globale. Platforma ASAP este locul de întâlnire al tuturor adolescenților din România care înțeleg, poate mai bine decât mulți dintre adulți, importanța și, mai ales, urgența atunci când vine vorba de a ne implica pentru rezolvarea problemelor legate de mediu. Astfel, cei 5000 de ambasadori care au venit alături de noi din iunie până acum ne cer un lucru foarte simplu – să poată să aplice tot ce au învățat despre deșeuri în școlile lor. În numele lor, am lansat în luna noiembrie o petiție prin care solicităm autorităților să pună legea în aplicare și să transforme toate școlile din România în locuri funcționale pentru colectarea selectivă a deșeurilor în vederea reciclării. Astăzi, după 18.000 de semnături strânse și discuții instituționale extrem de fructuoase, ne bucurăm să putem anunța primul pas – un proiect pilot pe care îl demarăm alături de partenerii de la Primăria Sectorului 6 și ISMB prin care ne propunem să punem la punct un model de succes pe care apoi să îl putem replica la nivel național, în parteneriat cu autoritățile locale și centrale relevante.”, a declarat Andrei Borțun, CEO The Institute, fondatorul programului ASAP.
Primăria Sectorului 6 are în desfășurare, alături de Administrația Școlilor, începând din luna noiembrie, un audit la nivelul școlilor din sector, care testează eficiența infrastructurii de colectare selectivă amplasată deja în toate cele 43 de școli de gimnaziu și liceu din sectorul 6. Lipsa unui sistem de control care să facă dovada colectării selective confirmată de aproximativ 90% dintre școlile respondente și inexistența unui sistem de motivare a personalului auxiliar responsabil pentru colectarea și depozitarea corespunzătoare a deșeurilor colectate selectiv (97,2%), informații colectate în cadrul auditului, sunt printre principalele puncte care vor fi analizate în cadrul proiectului pilot și care vor face subiectul unor îmbunătățiri viitoare. De asemenea, în contextul pandemiei generate de COVID-19, cât unitățile de învățământ vor rămâne închise, dată fiind și proximitatea acestora față de locuințe, se va lua în considerare oportunitatea de a folosi curtea școlilor pentru amplasarea unor unități de colectare selectivă de dimensiuni mai mari în care adolescenții și tinerii să poată depozita deșeurile în mod corespunzător.
“Mi-aduc aminte foarte bine din școală diferite ore la care participam și care nu erau, neapărat, legate de obiective curriculare precum științe, matematică, competențe lingvistice ci, pur și simplu, erau un fel de educație pentru sănătate sau educație civică. Și mi-aduc aminte că, datorită acelor ore la care participam, mi-am format comportamente pe care le am și astăzi, ca adult. Comportamentele care se dezvoltă în copilărie și în adolescență ne însoțesc pe tot parcursul vieții. Și cred că, de altfel, despre asta este acest proiect, într-o primă fază, de a crea comportamente responsabile în rândul tinerilor care sunt deja cetățeni și vor și fi pe parcursul vieții de adult. Școala trebuie să formeze și cetățeni. Iar astfel de inițiative nu pot decât să mă bucure și vor găsi, întotdeauna, un partener în Primăria Sectorului 6, în Administrația Școlilor Sector 6 și în școlile și în directorii din Sectorul 6. Acest proiect nu vine decât în logica care deja există. De aceea, chimia a fost foarte bună între noi de la început și, de aceea, mă bucur că există, iar ASAP România are tot sprjinul nostru pentru că trebuie să formăm și comportamente pentru viitor. Cu timpul, să devenim și noi un oraș civilizat. Și îmi doresc asta enorm.”, a declarat Ciprian Ciucu, Primarul Sectorului 6 al Capitalei.
Alături de ASAP și Primăria Sectorului 6, Inspectoratul Școlar al Municipiului București și-a anunțat disponibilitatea de a facilita extinderea infrastructurii de colectare selectivă la nivelul întregii capitale. Primii pași vor consta în auditarea unităților de învățământ, stabilirea nevoilor logistice ale școlilor și susținerea activă a educației pentru mediu în unitățile de învățământ din capitală, astfel încât în toamna anului viitor Bucureștiul să fie un model de bună practică pe care, alături de partenerii instituționali, platforma ASAP să îl poată implementa la nivel național.
Cea mai recentă campanie de conștientizare demarată de platforma ASAP pentru susținerea petiției naționale care militează pentru implementarea unui sistem de colectare selectivă a deșeurilor în vederea reciclării în toate școlile din România îi are ca protagoniști pe membrii trupei Subcarpați a căror contribuție poate fi vizualizată pe website-ul oficial al campaniei – https://bit.ly/3aekrov.
Petiția ASAP poate fi semnată aici
VIDEO Înregistrarea integrală a conferinței de presă se găsește aici:
***
Despre ASAP România
Lansat în iunie 2020, ASAP (Armata Selectării Atente a Plasticului) este un program de responsabilitate socială care urmărește să genereze schimbare în comportamentul adolescenților față de plastic, de la utilizare la colectarea selectivă și reciclare. Obiectivul ASAP este acela de a contribui activ la promovarea educației pentru mediu în rândul publicului țintă și de a crea cea mai mare infrastructură pentru colectarea selectivă în vederea reciclării plasticului în toate școlile din România.
ASAP este un program susținut de Lidl România, ce contribuie la obiectivele strategiei REset Plastic a Grupului Schwarz, din care retailerul face parte. Strategia REset Plastic cuprinde cinci zone de acțiune – de la evitarea folosirii plasticului în ambalaje și regândirea design-ului acestora, la reciclare și acțiuni de ecologizare, până la inovare și educare în domeniu.
[1] https://www.zf.ro/eveniment/romania-se-afla-pe-locul-26-in-uniunea-europeana-doar-11-din-deseuri-19366025
[2] https://www.mediafax.ro/economic/romania-are-a-doua-cea-mai-slaba-rata-de-reciclare-din-europa-tara-noastra-produce-aproape-6-milioane-de-tone-de-deseuri-an-cat-recicleaza-17256602