Adulții cu nivel minim de alfabetizare au cea mai mare încredere că pot influența politica în Ungaria și Polonia, țări UE cu istoric de abateri de la democrație, dar și în țările iberice / Situația – contrară tendințelor internaționale semnalate în studiul PIAAC privind competențele adulților, la care va participa și România în anii următori

Foto: Facebook.com - Universitatea din București

Încrederea oamenilor în capacitatea lor de a înțelege și de a influența scena politică este, de obicei, redusă în rândul adulților ce prezintă un nivel redus al unor competențe esențiale precum alfabetizarea sau alfabetizarea numerică și mai ridicată în rândul adulților cu un nivel mai ridicat al alfabetizării. Situația variază, însă, de la țară la țară, iar în cazul unor state central și est-europene, precum Polonia sau Ungaria, cel mai ridicat nivel de încredere în capacitatea de a influența politica o au persoanele aflate la cel mai scăzut nivel al competențelor, echivalent al analfabetismului funcțional, după cum reiese din cel mai recent Studiu privind Competențele Adulților, publicat săptămâna aceasta de OCDE.

Evaluarea citată a evaluat modul cum percep adulții, în funcție de nivelul unor competențe esențiale (alfabetizare, alfabetizare numerică și capacitatea de soluționare adaptivă a problemelor), o serie de aspecte ale implicării civice. Este vorba despre încrederea în capacitatea proprie de a înțelege și influența politica, precum și încrederea în alții și înclinația de a se implica în voluntariat. În cadrul PIAAC, competențele sunt măsurate pe o scară de la 1 la 5, unde 1 și sub 1 este. nivelul cu cele mai scăzute competențe, iar nivelul 5 reprezintă competențele cele mai ridicate.

În ceea ce privește încrederea în capacitatea de a influența politica, studiul arată că situația nu este una uniformă, deși tendința generală este ca persoanele cu un nivel mai ridicat al competențelor să exprime și un nivel ridicat de încredere, iar adulții cu un nivel redus al competențelor prezintă și un grad scăzut al acestei încrederi. Sunt luate ca referință, în acest caz, competențele de alfabetizare numerică.

Sursa: OCDE – Studiul privind Competentele Adultilor, PIAAC

Iar în țările est-europene Ungaria și Polonia, dar și în Spania și Portugalia, indivizii cu cel mai ridicat nivel al competențelor raportează, dimpotrivă, cea mai scăzută încredere că pot influența politica. Iar în Polonia și Ungaria, nivelul cel mai ridicat al încrederii în capacitatea de influențare a politicii îl au persoanele cu un nivel al competențelor numerice (situație care, din nou, se mai regăsește în Portugalia și Spania, dar și în Israel).

În medie la nivel OCDE, doar 19% dintre adulți au declarat că simt această încredere, existând însă diferențe foarte mari între țări: în Elveția, 51% dintre adulții participanți la evaluarea PIAAC au raportat această încredere, iar Cehia, Finlanda, Japonia și Suedia sunt singurele țări care au mai depășit pragul de 30%. La polul opus, în țări precum Franța, Italia sau Croația, mai puțin de 8% dintre adulți au raportat o încredere ridicată în capacitatea de influențare a politicii.

Tot la nivel OCDE, aceasta este la un nivel minim în rândul adulților cu competențe reduse: doar 16% dintre aceștia raportează un nivel ridicat de încredere, pe când, în rândul adulților cu nivel ridicat al competențelor, 26% exprimă asemenea încredere.

Dar, arată studiul, dacă în 11 țări încrederea crește odată cu nivelul competențelor sau rămâne constantă de la un nivel al competențelor la altul, în alte 13 țări modelul încrederii urmează forma unui „U”, în care cea mai mare încredere este exprimată de persoanele cu nivel ridicat al competențelor, urmată de cele cu un nivel mimim de competențe (echivalentul analfabetismului funcțional).

Dar există și cazurile Ungariei, Poloniei, Portugaliei și Spaniei, unde adulții cu cele mai ridicate competențe raportează și cele mai scăzute nivele ale încrederii în capacitatea de influențare a politicii. 

Autorii raportului comentează, între altele:

Citește și:
Rezultatele PIAAC 2023: Competențele esențiale pentru adulți, în viață, muncă, dar și în participarea la procesele democratice stagnează sau sunt în scădere la nivel internațional, probleme mai pronunțate în Europa de Est / România va participa în premieră la măsurarea alfabetizării adulților în valul 2025-2029
Exit mobile version