Tinerii au nevoie de sprijin pentru a-și găsi pasiunile și pentru a inova. Prin ideile lor, comunitățile în care se află și societatea din care fac parte se pot dezvolta, dacă reușesc să capteze și să transforme entuziasmul și energia lor în proiecte concrete. Pentru liceeni, competiții ca Early Innovators Business Plan sunt locul perfect în care imaginația, pasiunile și știința înfloresc, în care provocările unei afaceri se îmbină cu puterea de a rezolva eficient problemele unei comunități.
În iulie, trei echipe de liceeni din Slatina, Satu Mare și Timișoara au câștigat finala Early Innovators Business Plan Competition, cea mai mare competiție națională de antreprenoriat, cu premii de peste 4.000 de euro, organizată de Steinbeis Danube Center în parteneriat cu Steinbeis România și rețeaua afiliată, susținută de BCR Școala de Business. Au fost înscrise 233 de planuri de afacere în concurs, iar 23 au ajuns în finala de la București.
Tania, elevă la filologie, a dezvoltat un panou de mușchi de pământ care poate filtra aerul din orașe
Tania Vătășoiu, de la Colegiul Național „Radu Greceanu” din Slatina, județul Olt, a fost în clasa a XI-a anul școlar trecut când s-a înscris la Early Innovators. “Am primit informația despre concurs de la reprezentanții elevilor”, spune aceasta. “Am citit detaliile, am văzut că era a doua ediție a competiției, mi-a plăcut cum s-a desfășurat prima, era un lucru pe care nu îl mai făcusem”.
Așa că a decis să se înscrie cu un proiect prietenos cu mediul: panouri făcute din materiale reciclabile, cu mușchi, care pot filtra aerul, inovație care i-a adus locul I din cele 233 de echipe participante. “Poluarea mediului este una dintre cele mai de actualitate teme, ne afectează, pentru că se vede în calitatea vieții, în fenomenul incendiilor de vegetație, în cazurile de îmbolnăvire cu astm”, susține Tania. Ea explică despre conceptul ei că “panourile se pot instala în exteriorul clădirilor, ele au o putere mare de absorbție a poluării. În Germania există panouri asemănătoare, numai că nu cu designul propus de mine, ci au forme de pereți întregi. Panourile pe care le-am schițat eu sunt făcute și din materiale reciclate”.
Dezvoltarea proiectului, o cercetare multidisciplinară
“Nu m-am așteptat să ajung în finală, dar m-am așteptat să am un feedback bun pe ideea pe care am dezvoltat-o, să am totodată înțelegere de la oameni că sunt conștienți de problemele reale pe care le implică un aer poluat. Voi dezvolta acest proiect, aș vrea să îl produc, să îl pot materializa, însă presupune suport financiar, mai este nevoie și de alți oameni în echipă”, explică eleva de liceu. “Am primit trei oferte din partea unor jurați, cu fonduri și sprijin. Organizatorii competiției au fost foarte deschiși, așa că o să iau în considerare oportunitățile juraților”.
“Fiind la un profil de filologie, a fost o provocare, pentru că nu am mai făcut ore de matematică și de științe ale naturii, așa că am avut de făcut research despre partea tehnică, astfel încât să am un proiect eficient”. În proiectul său, Tania a găsit și a prezentat exemple concrete de orașe și regiuni în care invenția sa ar da roade: “Am făcut, în prezentarea proiectului, și legătură cu realitatea, una esențială, cu ajutorul geografiei: am produs o ierarhie a celor mai poluate orașe din România, ca să aibă aplicabilitate aparatul meu în realitate”.
- Poate participa la Early Innovators Business Plan orice elev din clasele IX -XII, preferabil cu vârsta cuprinsă între 15-19 ani, de la orice liceu acreditat de Ministerul Educației din România și încadrat în oricare din specializările și profilurile oferite de liceele din România. Elevii pot participa individual sau în echipe de maximum 4 candidați. Numărul de participanți dintr-un liceu sau județ nu este limitat. Nu este necesar ca elevii sau profesorii care compun echipele să fie din același liceu.
Doi elevi pasionați de robotică vor să ajungă în statele din România cu “o școală pe 4 roți”
Adrian Chivari a făcut parte din echipa RobotX, alături de Luca Filimon, ambii elevi la Colegiul Național “Doamna Stanca” din Satu Mare, în clasa a X-a anul școlar trecut. Echipa lor s-a clasat pe locul II cu un proiect care face școala portabilă și o duce în cele mai inaccesibile zone: o rulotă personalizată în care copiii din mediul rural să descopere cele mai noi tehnologii.
“Am auzit de concurs de la clubul privat de robotică unde sunt voluntar și trainer, apoi am vorbit cu doamna profesoară de economie și am decis să ne înscriem. Am văzut, la clubul nostru de robotică, copii dedicați și implicați în acest domeniu. Dar ne-am gândit că nu toți își permit să participe la cursuri private de robotică. Așa că am conceput o rulotă mobilată special”, explică Adrian.
De la premierea concursului care a avut loc în iulie, cei doi băieți au lucrat la programarea roboților și au cumpărat câteva brațe robotice din premiul lor de 1.000 de euro: “Deocamdată, nici eu și nici Luca nu avem 18 ani ca să deținem noi afacerea, dar o pregătim de acum. În perioada asta, am lucrat la proiecte noi și am achiziționat niște brațe robotice. Acum avem de făcut proiecte de inteligență artificială, ca roboții să poată detecta obiecte, să se miște în funcție de comenzi, pentru ca cei mici să vadă cum se întâmplă – la scară mai mică – lucrurile într-o fabrică, în zilele noastre”, spune elevul de liceu.
Provocarea: sinteza planului de afaceri într-o prezentare simplă, dar convingătoare
“Trebuie să te gândești ce scrii și ce rezumat folosești, pentru că în prezentare sunt punctele cheie, este esențială prezentarea ca să atragi investitori. Sinteza a fost de la 30 de pagini cât a avut planul de afaceri, la 5 slide-uri în aplicația PowerPoint”. În ceea ce privește deschiderea școlilor către școala lor mobilă, liceanul a mai spus că vor începe să discute cu școli din mediul rural, dar și că “am vorbit cu liceul nostru, li s-a părut interesant și vor să ne ajute”. “Pe parcursul concursului, am vorbit cu Roxana de la Steinbeis care ne-a ajutat la înscriere”, mai spune Adrian.
Dar cât de receptivi sunt copiii la robotică în zilele noastre? Adrian a explicat că, zilele trecute, a participat la o activitate cu roboți într-un centru comercial din Satu Mare unde s-au adunat, de dimineața până seara, mulți copii care au vrut să descopere mecanismele aparatelor, lucru ce l-a încântat foarte mult.
“Sincer, în România nu cred că este destul de dezvoltată partea de educație antreprenorială. Mulți copii învață de la mediul privat, prin observație, cum să facă achiziții, cum să obțină fonduri ca să deschidă o afacere. În școală ar putea fi făcute mai multe lucruri practice, dar în clasa a X-a este o singură oră de educație antreprenorială unde este timp aproape numai de teorie”, consideră Adrian. Despre experiența Early Innovators, echipa din Satu Mare a remarcat puterea tuturor celorlalte idei ale colegilor din țară, prezentate în finală, celelalte proiecte “la care nici oamenii mari nu se gândesc”, a spus elevul de liceu.
Platformă deschisă de cursuri IT pentru copii
Locul III a fost obținut de o echipă de trei elevi din Timișoara, de la Colegiul Național “Grigore Moisil”. Inovația lor a fost o platformă online de cursuri IT pentru copii, spațiu online în care materialele pot fi create chiar de studenți în domeniu”, experiență care îi poate ajuta pe aceștia din urmă la angajare.
“De competiție am auzit de la doamna profesoară de educație antreprenorială. Noi aveam oricum o temă la clasă în care trebuia să facem un plan de afaceri, în echipe, pe notă. Și aveam un plan de bază, abia făcusem primele ore de educație antreprenorială. Împreună cu Șerban și Marian, am zis să extindem proiectul și să ne înscriem”, povestește Tudor Oprea.
“Elevii de liceu și de gimnaziu care au nevoie de sprijin școlar pot alege, în platformă, un traseu de specializare în funcție de ce îi interesează în domeniul informaticii: front end, back end, graphic design. Iar studenții sunt cei care creează cursurile, cu experiență, cu facultate în domeniu. Studenții fac conținutul cursurilor pliat pe actualitatea din domeniu”, spune Tudor. O facilitate pe care o presupune platforma liceenilor este faptul că “firmele de IT pot studia portofoliul studenților care au contribuit la platformă, pentru a le lua experiența în considerare la o prealabilă angajare”, a mai explicat elevul.
Meditațiile s-au scumpit în ultimii ani, “așa că ne-am gândit să creăm un sistem accesibil”
“Ideea ne-a venit după ce am văzut că meditațiile s-au scumpit în ultimii ani. O platformă de acest tip este mai ieftină, pentru că iată sistemul: copiii pot cumpăra lecțiile pe care vor să le aprofundeze sau un pachet de cursuri de programare și informatică. Din banii aceștia, studenții care au contribuit primesc o parte, pentru ca munca să nu fie pro bono. Firmele plătesc și ele pentru a avea acces la toată baza de date de studenți care au contribuit la platformă, ca să observe cum au abordat cursurile, cum și-au structurat lecțiile online, pe ce domenii se pricep”, mai spune Tudor.
“Copiii interesați ar avea acces la lecțiile pe care le caută, studenții își asigură o bază pentru un interviu, iar companiile au un bazin de colectare a unor viitori angajați care s-au implicat în domeniul educațional”, este definiția echipei de elevi. Aceștia încă nu au dezvoltat platforma, însă de la finala din iulie și până acum, ei au discutat partea de buget cu profesoara de educație antreprenorială. În ceea ce privește bugetul, aceștia au pierdut puncte în evaluarea de la jurați, mai spun liceenii.
“Noi am făcut și club de business în liceu, iar doamna profesoară este foarte dedicată”, spune Tudor despre ce i-a determinat să se înscrie, remarcând că alți elevi de liceu din țară nu beneficiază de astfel de ore practice, precum este la clasa lor. Economia este foarte importantă pentru că învățăm să investim în viitor și să ne gestionăm banii, este de părere acesta. “Pentru finală, ne-am documentat foarte mult, am folosit Google, am comparat și alte planuri de business ale altor afaceri”, a adăugat Tudor.
Despre competiție:
Early Innovators Plans Competition este o competiție organizată de Steinbeis Danube Center (prin Steinbeis România), în parteneriat cu BCR Școala de Business care se adresează liceenilor și își propune să dezvolte mentalitatea antreprenorială în rândul tinerilor, bazându-se pe cele mai bune practici germane aplicate pentru elevii din România. EIPC este un concurs unic în România din perspectiva conceptului, metodologiei și flexibilității cu privire la participare deoarece poate aplica orice elev, de la orice liceu, indiferent de profilul liceului pe care îl frecventează, singura condiție fiind ca elevul să fie coordonat de un profesor, indiferent de specialitate.