Admiterea separată la liceu va fi pilotată după ce va fi aprobată prin lege, anunță Ligia Deca. Ministrul Educației susține că elevii care doresc să dea examen de admitere s-ar putea pregăti prin programul „Școală după școală”

2.480 de vizualizări
Foto: Ilona Andrei – G4Media.ro
„Vom avea o pilotare a acestui examen de admitere înainte ca el să intre în vigoare pentru toți copiii, dacă vor opta ei sau dacă vor opta liceele pentru a avea acest examen pe profile”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, la interviurile digi24.ro. Amintim că aceasta a anunțat luni că prima generație care ar da acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024.

După ce va fi pilotată admiterea separată, ministrul Educației a spus că, dacă este nevoie, vor fi corectate anumite aspecte: „Va mai dura patru ani până când vom avea primul examen de admitere, avem timp să definitivam metodologia, să o pilotăm, ca să vedem cum ar funcționa, să tragem concluziile de rigoare și, dacă este nevoie să corectăm anumite aspecte, să le corectăm. Nu va afecta viața niciunui copil care se află acum în gimnaziu”

Aceasta a precizat că elevii care vor să dea admitere separată vor participa la programul „Școală după școală”: „Dacă vor opta pentru un profil care necesită o selecție suplimentară pe aceste materii, dar nu cred că pregătirea trebuie să înceapă din clasa a V-a. Cred că există suficient timp și cred că, prin programul „Școală după școală”, putem organiza pregătiri pentru toți copiii, în așa fel încât să aprofundeze materiile sau disciplinele la care vor dori ulterior să dea examen de admitere.”

Întrebată dacă ar exista o formă de discriminare între elevii admiși prin admitere separată și cei prin repartizare computerizată, Deca a răspuns că „nu văd în ce sens s-ar putea crea această discrepanță.”

Ministrul Educației a menționat că nu sunt modificări în privința Evaluării Naționale: „Ceea ce proiectul de lege stipulează este că întâi se dă Evaluare Națională, toată lumea dă Evaluare Națională la matematică, limba română și limba maternă, dacă este cazul, deci acolo unde se învață în limba maternă. Nu se schimbă nimic în ceea ce privește evaluarea națională. Pentru cei care intră în clasa a V-a în anul școlar de după adoptarea legii, ei vor putea să dea și un examen de admitere la profilul pe care îl doresc, dacă liceul pentru care optează organizează acest concurs de admitere.”

Declarațiile ministrului Educației:

Ligia Deca: Există două condiții mari în propunerea legislativă: liceul să demonstreze concurență în anii anteriori, pe profilul pe care va scoate lucrurile la concurs, și să-și dorească acest lucru, adică trebuie să existe o opțiune a liceului în acest sens. Ceea ce proiectul de lege stipulează este că întâi se dă Evaluare Națională, toată lumea dă Evaluare Națională la matematică, limba română și limba maternă, dacă este cazul, deci acolo unde se învață în limba maternă. Nu se schimbă nimic în ceea ce privește evaluarea națională. Pentru cei care intră în clasa a V-a în anul școlar de după adoptarea legii, ei vor putea să dea și un examen de admitere la profilul pe care îl doresc, dacă liceul pentru care optează organizează acest concurs de admitere. Acest concurs de admitere nu se organizează pe toate locurile de pe profilul respectiv, chiar dacă este un profil foarte căutat: pe 60% dintre locuri, 40% rămânând în repartizare computerizată, iar din această proporție de 40%, 10% dintre locuri se acordă preferențial pentru copiii cu cerințe educaționale speciale și pentru copiii de etnie romă. (…)

Moderator: Părintele sau copilul ar trebui să știe din clasa a V-a ce și-ar dori să urmeze ca filieră la liceu, pentru a se putea pregăti la materiile respective mai temeinic? Vorbesc aici de examenul la biologie sau chimie. Ar putea fi astfel de examene pentru admitere la liceu?

Ligia Deca: Sigur. Dacă vor opta pentru un profil care necesită o selecție suplimentară pe aceste materii, dar nu cred că pregătirea trebuie să înceapă din clasa a V-a. Cred că există suficient timp și cred că, prin programul „Școală după școală”, putem organiza pregătiri pentru toți copiii, în așa fel încât să aprofundeze materiile sau disciplinele la care vor dori ulterior să dea examen de admitere. Chiar aș vrea să fac o precizare aici. Există această supoziție că un copil nu poate intra la ce liceu sau la profil dorește decât dacă se pregătește suplimentar, cu resurse private. Ne dorim ca prin noul pachet de legi ale educației să acordăm exact această aplecare personalizată asupra potențialului fiecărui copil în așa fel încât să adecvăm și ceea ce se predă la clasă, și ceea ce putem preda suplimentar prin programul Școală după școală” sau prin alte programe, de exemplu, cel de excelență, în așa fel încât să aibă tot ce are nevoie în școală, pentru a ajunge la profilul dorit.

Moderator: Spuneați dumneavoastră că liceele care vor avea demonstrat că, în anii anteriori, au avut o luptă mai mare decât numărul de locuri disponibile, doar acelea vor putea cere examen.

Ligia Deca: Doar acelea.

Moderator: Liceul va face o solicitare către minister prin care să primească.

Ligia Deca: Da, și va anunța și ce profile scoate la concurs în proporția de 60%, anunțând, de asemenea, care vor fi materiile din paleta de materii pe care Ministerul Educației le va pune la dispoziție. (…)

Moderator: Cum explicăm copilului care vine pentru prima dată la un examen major în viață, în primul rând, la ce perioadă după care se dă evaluare națională ar trebui să se dea și examen de admitere?

Ligia Deca: Acestea sunt detalii pe care le vom stabili prin metodologie. Așa cum spuneam, va mai dura patru ani până când vom avea primul examen de admitere, avem timp să definitivam metodologia, să o pilotăm, ca să vedem cum ar funcționa, să tragem concluziile de rigoare și, dacă este nevoie să corectăm anumite aspecte, să le corectăm. Nu va afecta viața niciunui copil care se află acum în gimnaziu.

Moderator: Înțeleg că vom avea programe pilot în școli, în București, în țară?

Ligia Deca: Vom avea o pilotare a acestui examen de admitere înainte ca el să intre în vigoare pentru toți copiii, dacă vor opta ei sau dacă vor opta liceele pentru a avea acest examen pe profile.

Moderator: Nu se creează o formă de discriminare între copiii admiși prin repartizare și copiii admiși prin examen suplimentar la liceu?

Ligia Deca: Nu văd în ce sens s-ar putea crea această discrepanță.

Moderator: Cine sunt cei 40% care vor fi admiși prin repartizare computerizată?

Ligia Deca: Pot fi cei care nu au dorit să dea acest examen de admitere și au mers direct la repartizarea computerizată sau pot fi cei care nu au intrat prin concursul de admitere la profilul acelui liceu sau la un alt liceu, deci sunt toți acei copii care nu au promovat concursul dacă au optat să dea pentru el.

Moderator: Atunci există situația în care vom avea clase în care avem trei copii veniți pe repartizare, trei veniți prin concurs, mai mulți veniți prin concurs, ca să avem un număr de elevi.

Ligia Deca: Putem avea astfel de cazuri, dar nu văd niciun fel de problemă aici. Toate studiile pedagogice ne spun că este bine să avem diversitate în sala de clasă, deci este bine să avem și copii de capabili de performanță înaltă, este bine să avem și copii de nivel mediu, pentru că, practic, această raportare la vârf stimulează concurența, stimulează progresul academic.

Moderator: Nu credeți că ar putea să existe tensiuni între copii, având în aceeași clasă copii pe examen și copii pe evaluare?

Ligia Deca: Nu cred, pentru că programa este aceeași. Ceea ce se întâmplă la clasă reprezintă o abordare pedagogică pentru toți copiii. Nu văd de ce ar exista tensiuni. (…)

Moderator: De ce nu se fac examene 100%, pentru a rezolva această problemă?

Ligia Deca: Pentru că această măsură a fost inițial propusă, dacă vă aduceți aminte, pentru 90% din locuri. A existat o puternică reacție care a vizat mai ales posibilitatea ca un copil pus într-o situație de examen, cu un nivel ridicat de stres, să nu dea randament fix în acea situație stresantă. Atunci, am păstrat acest echilibru, în așa fel încât, chiar dacă copiii dintr-un motiv personal nu reușesc să performeze la examen de admitere, să ajungă totuși pe profilul dorit, să aibă șansa să concureze pe profilul dorit și la liceele pe care și le doreau.

Citește și:
Admiterea separată la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar. Prima generație care ar da acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024 – Ligia Deca

4 comments
  1. Niște habarnisti . Nu au răsfoit un manual sa vadă ce conține și ii dau cu introducerea de noi materii . Noi sunt mereu miniștrii . Noțiuni juridice sunt la Educatie sociala , Educatie financiară exista , istoria Holocaustului se învața la istorie . De ce trebuie materii noi fix pe aceste teme .
    Și cica obiectivul e reducerea abandonului școlar .
    Pe școlari începe sa-i piardă in clasa a 2-a când toată tabla înmulțirii se preda in doua saptamai , ca așa e programa .

  2. Copilul meu invata dupa-amiaza pana la orele 18:00-19:00. Cand ar mai fi programul „Școală după școală”? Dimineata inteleg ca toate clasele sunt ocupate de cei mici…

  3. Daca individa asta ar da examen la romana probabil ar pica.

    Iata ce debiteaza doamna doctor von Luxembourg la TV:
    “Ne dorim ca prin aceste legi să adecvăm în așa fel încât să ajungă la ce are nevoie în școală.”

    “Bacalaureatul tehnologic […] va fi adecvat pe două discipline.”

    “Legea nouă duce în dreptul universităților.”

    “liceul să demonstreze concurență”

    “Dialogul pe legile educației […] trebuie să ia în calcul toate opiniile.”

    Prostiile debitate de alti ministri ai educatiei din ultimii 30 de ani palesc. :))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Petiție online cu peste 1.000 de semnături pentru menținerea bursei pentru performanța în activități artistice și sportive pentru elevii de ciclu primar. Autorii acuză o “potențială discriminare”

O petiție online care a strâns, într-o zi, peste 1.000 de semnături reclamă o posibilă “discriminare în acordarea burselor conform Metodologiei-cadru de acordare a burselor pentru elevii din învățământul preuniversitar…
Vezi articolul