Admiterea la liceu 2023. Vor fi cu 3.400 de locuri mai multe, în clasa a IX-a, față de anul trecut, potrivit unui proiect de hotărâre / Scade numărul de locuri pentru clasa pregătitoare, după ce grupa mare a devenit obligatorie

7.051 de vizualizări
Foto: Angelo Brezoianu – Agerpres Foto
Pentru anul școlar 2023-2024 vor fi alocate cu 3.400 de locuri mai multe la liceu, față de anul 2022-2023, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern. Documentul a fost avizat, vineri, 24 martie, în cadrul ședinței Comisiei de Dialog Social de la Ministerul Educației. Pe de altă parte, conform documentului consultat de Edupedu.ro, este o scădere cu 2.000 de locuri pentru învățământului primar.

Concret, pentru anul școlar viitor sunt alocate 134.000 de locuri pentru clasa a IX-a, învățământ cu frecvență zi, conform documentului consultat de Edupedu.ro. În anul 2022-2023 au fost 130.600 de locuri (învățământ cu frecvență zi).

Foto: Captură – proiect

Conform notei de fundamentare, proiectul vizează modificarea cifrelor aferente unor niveluri și forme de învățământ prin realocarea acestora în vederea suplimentării cifrei de școlarizare la învățământul liceal cu frecvență zi, cu 3.400 locuri și cu 100 locuri la învățământul profesional pentru stagiile de pregătire practică.

Potrivit sursei citate, se remarcă diminuarea cifrelor de școlarizare pe anumite niveluri / forme de învățământ, deoarece s-a constatat o scădere a numărului de elevi care solicită școlarizarea:

  • „diminuarea cu 1.500 de locuri la învățământul liceal pentru clasa a IX-a, cu frecvență seral și cu frecvență redusă deoarece se constată o scădere a numărului de elevi care solicită școlarizarea la aceste forme de învățământ;
  • diminuarea cu 2.000 de locuri la învățământul primar, având în vedere faptul că din centralizarea solicitărilor inspectoratelor școlare rezultă o scădere. Această scădere se datorează faptului că grupa mare a devenit obligatorie.”

Se mențin cifrele de școlarizare la nivelul celor aprobate pentru anul 2022-2023, pentru:

  • educație timpurie;
  • învățământul gimnazial – zi;
  • învățământul liceal pentru clasa a XI-a, învățământ cu frecvență seral;
  • învățământul profesional;
  • învățământul terțiar – nonuniversitar (postliceal);
  • învățământul sportiv – nivel primar și gimnazial;
  • învățământul de artă și învățământul sportiv suplimentar;
  • învățământul primar și învățământul secundar – Programul ”A doua șansă”
  • învățământul special.
Informații de context

În vară, 1.216 elevi care au terminat gimnaziul și au dat Evaluarea Națională au rămas fără un loc la liceu în București, după prima repartizare computerizată. Șeful Inspectoratului București, Vlad Drînceanu, a declarat atunci pentru Edupedu.ro că a găsit planul de școlarizare gata făcut:

„În funcție de numărul de elevi care o să vină, dacă va fi mai mare decât cel de anul acesta, cum a fost în această sesiune (n. red. anul acesta a fost o generație mult mai numeroasă de elevii care au terminat clasa a VIII-a, față de 2021, fiind prima serie de elevi care a mers obligatoriu la clasa pregătitoare), trebuie gândit un plan de școlarizare mai mare. Planul de școlarizare anul acesta a fost deja întocmit când am ajuns eu în funcția de inspector general școlar”, a spus inspectorul.

Edupedu.ro a scris că nu au fost suficiente locuri disponibile în liceele din țară, inclusiv în Capitală, pentru că numărul elevilor aflați în clasa a VIII-a în luna aprilie anul acesta era de 172.822, potrivit datelor Ministerului Educației, însă cifra de școlarizare anunțată de ministrul Educației și aprobată prin Hotărâre de Guvern în luna mai, a fost de 168.316, din care 41.052 la școli profesionale.

Așadar, au fost alocate mai puține locuri față de numărul elevilor care erau în clasa a VIII-a. De altfel, din cauza întârzierii publicării cifrei de școlarizare, inspectoratele din țară au întârziat la rândul lor publicarea broșurilor de admitere cu locurile disponibile în licee și ultima media de anul trecut, documente după care părinții și elevii se orientează când aleg liceele.

Suplimentarea numărului de locuri la liceu în București a fost cerută prin intermediul a două petiții de către sute de părinți.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
ce-a vrut să spună autorul

Ce se întâmplă în creier când citim? Cititul stimulează dezvoltarea limbajului / Să încetăm să îl vedem ca pe ceva ce îl pregătește pe copil pentru școală. E mai mult de atât, spun cercetătorii în neuroștiințe cognitive Simina Pițur și Andrei Miu

Ce se întâmplă în creier atunci când învățăm să citim? Dar cu cei care nu învață să citească? Cercetătorii în neuroștiințe cognitive Simina Pițur și Andrei Miu vorbesc despre mecanismele…
Vezi articolul
Bogdan Cristescu, expert in stiintele educatiei, Centrul National de Politici si Evaluare in Educatie

Mit spulberat: Elevii români au rezultate proaste la testele internaționale pentru că noi nu am preda acele conținuturi. Bogdan Cristescu, directorul Direcției de Curriculum, CNPEE: 86% din conținuturile evaluate în TIMSS sunt în programa din România, dublu față de Finlanda

Motivul foarte des invocat pentru slabele performanțe ale elevilor români la testările internaționale, cum sunt PISA sau TIMSS, este acela conform căruia noi nu am preda elevilor conținuturile pe care…
Vezi articolul