Cum pot gestiona copiii dezamăgirea dacă nu intră la liceul dorit? Cum ar putea să îi ajute părinții? “El, copilul, este suma abilităților, pasiunilor și capacităților sale de când s-a născut până în prezent și nu este rezultatul acestor examene. Nu asta spune despre el ca valoare, indiferent la ce liceu va merge”, spune psihologul Bogdana Păcurari, într-un interviu pentru Alexisme.ro.
- Joi, 14 iulie a avut loc repartizarea computerizată pentru admiterea la liceu. Peste 6.800 de elevi au rămas nerepartizați, din care 15 aveau media peste 9 – cea mai mare 9,57.
- Bogdana Păcurari este psiholog, psihoterapeut de familie, trainer în cadrul Mind Education.
Aproape 95 % dintre elevii de clasa a VIII-a au fost repartizați în prima etapă. 6.852 de elevi din țară nu au fost repartizați și au rămas doar 4993 de locuri disponibile la licee.
În București au rămas nerepartizați la liceu 1.216 elevi, anunță inspectorul școlar general, Vlad Drinceanu. Datele arată că mai sunt 409 locuri rămase libere pentru a II-a etapă.
Cu o generație care a terminat clasa a VIII-a anul acesta mai numeroasă decât cea de anul trecut, oanaliză Edupedu.ro a arătat că notele s-au devalorizat din această cauză.
În aceste condiții, părinții și elevii sunt dezamăgiți că nu au ajuns la liceul dorit.
Psihologul Bogdana Păcurari explică faptul că cel mai important de transmis din partea părintelui și a profesorului către copil este că “el, copilul, este suma abilităților, pasiunilor și capacităților sale de când s-a născut până în prezent și nu este rezultatul acestor examene. Nu asta spune despre el ca valoare, indiferent la ce liceu va merge”.
Ea subliniază că începând cu clasa a VIII-a la început părinții și copiii trebuie să urmărească abilitățile copilului când aleg un liceu pentru ca dezamăgirea să nu fie mare: “Se aleg, în schimb, licee, din punct de vedere al copilului pe baza prietenilor, relațiilor, iar de partea cealaltă, de la părinți, se aleg liceele pe baza faimei: acolo este cel mai bun, acolo trebuie să meargă, acolo trebuie să ajungă cu medie mare, și atunci sigur că emoțiile sunt complexe și de toate felurile pentru că se gândesc: Am intrat la liceul X despre care nu știu nimic, oare cum o să fie, nu știu pe nimeni acolo.
Contează materiile pe care le va studia în acord cu ceea ce este el și mai puțin numele liceului propriu-zis. Sunt alți copii pentru care acest examen este o tragedie și nota pe care au luat-o nu este la nivelul așteptărilor. Depinde de emoțiile și trăirile copilului, cred că mesajul nostru ar fi important să fie așezat pe emoțiile și trăirile lui. Este o dinamică care se setează care se între copil și părinte”, spune Bogdana Păcurari.