Acuzații de discriminare a elevilor de etnie maghiară din Cluj, la Bacalaureat 2024. Inspectoratul școlar spune că marcarea lucrărilor acestor elevi în scopul evaluării lor de către profesori din școli cu predare în maghiară ar fi discriminatorie, în absența unor reguli clare de la Minister / Ce a recomandat Consiliul pentru combaterea discriminării

1.979 de vizualizări
Foto: © Noipornpan | Dreamstime.com
„Discriminare gravă la Bacalaureatul de limbă română în județul Cluj”, mai precis la proba de limba și literatura română susținută și de elevii de etnie maghiară, acuză peste 600 de părinți și elevi majori, într-o petiție online adresată Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD). Semnatarii spun că elevilor de la școli cu predare în limba maghiară din județ „le-a fost refuzat dreptul de a fi evaluați și notați în mod special” la proba de limba română, mai precis de către profesori de limba română care predau la astfel de unități de învățământ.

CNCD a exprimat, recent, recomandări în acest sens, ca urmare a analizării situației la simularea examenului de Bacalaureat, desfășurată în prima parte a anului. CNCD afirma că, pentru elevi cu situații diferite, este nevoi de măsuri diferite de evaluare, pentru a preveni discriminarea, iar situația diferită a elevilor aparținând minorităților este recunoscută de autoritățile române – detalii mai jos.  

Pe de altă parte, secretarul de stat Zoltan Kallos este citat în presa de limba maghiară spunând că situația de la Cluj este una „nefericită, dar nu discriminatorie” și este limitată la acest județ și la un centru de examinare din Bihor. Dar într-o informare de presă transmisă redacției Edupedu.ro, Inspectoratul Școlar Județean Cluj spune că, „în absența unor precizări scrise și asumate” de la Minister, marcarea lucrărilor elevilor de la liceele de limbă maghiară ar fi, de fapt, discriminatorie.

Ce reclamă semnatarii petiției adresate CNCD

În petiția online adresată CNCD, semnatarii cer „soluționarea urgentă a discriminării flagrante a copiilor noștri de către Comisiile de bacalaureat din județul Cluj care nu au urmărit recomandările secretariatului de stat al Ministerului Învățământului, al domnului secretar de stat, Kallós Zoltán, și nu au triat lucrările de bacalaureat conform normativelor în vigoare”. Ei spun că, spre deosebire de celelalte județe, în Cluj nu s-a permis bifarea unei căsuțe în aplicația de evaluare digitalizată, care să marcheze faptul că lucrarea scanată aparține unui elev provenind de la o școală cu predare în limba maghiară, așa încât să fie evaluată de un profesor de limba română de la o astfel de școală.

  • „Cristian Potora, președintele Comisiei de bacalaureat al Județului Cluj ar fi făcut excepție față de toate celelalte județe din România, și nu a permis bifarea căsuței, care tocmai conform normativei figurează în aplicație, astfel încât această căsuță reprezentând semnalizarea faptului că aceea lucrare scanată aparține unei eleve/unui elev provenind dintr-o școală cu predare  în limba maghiară, respectiv unei persoane care nu posedă limba română ca și limbă maternă, ar fi trebuit bifată în aceste cazuri”, se arată în petiție.
ISJ Cluj: Referința este „același curriculum unic, prevăzut a fi evaluat prin programa națională unică și specifică” a Bacalaureatului

Pe de altă parte, Inspectoratul Școlar Județean Cluj a transmis, la solicitarea Edupedu.ro, un punct de vedere potrivit căruia proba de Limba și literatura română a Bacalaureatului 2024 „a avut drept referință același curriculum unic, prevăzut a fi evaluat prin programa națională unică și specifică a acestui examen național de Bacalaureat (…). În absența unor precizări scrise și asumate de la nivelul Comisiei naționale de bacalaureat 2024, din cadrul Ministerului Educației, solicitarea ca lucrările scrise la proba E.a), de limba și literatura română, să fie marcate în aplicația digitalizată, distinct, doar pentru candidații din liceele cu predare în limba maghiară, este discriminatorie”.

Potrivit ISJ, „nu există programă națională diferită, respectiv nu există  subiecte diferite la examenul național de Bacalaureat pentru absolvenții din liceele cu predare în limbile minorităților naționale”.

ISJ mai spune că, potrivit cadrului legal în vigoare și ghidurilor pentru profesori „marcarea lucrării scrise în aplicația digitalizată se face Dacă elevul a susținut examenul între-o altă limbă, decât română. În condițiile în care proba scrisă E.a), de Limba și literatură română, presupune ca toate lucrările să fie redactate exclusiv în limba română, nu există niciun temei legal pentru a marca distinct lucrările candidaților care au absolvit în licee cu predare în limba maghiară”.

Comunicatul ISJ Cluj – integral:

Publicația de limba maghiară Kronika Online l-a citat, marți, pe secretarul de stat Zoltan Kallos, potrivit căruia nu era clar cum de lucrările elevilor din județul Cluj și de la un centru de examinare din Bihor nu au fost marcate, astfel încât acestea să fie verificate de profesori de limbă română care sunt obișnuiți să lucreze cu elevi aparținând minorităților.

  • Oficialul este citat spunând că marcarea lucrărilor nu a fost obligatorie, dar nici interzisă, ea fiind folosită, din cunoștințele sale, în alte județe.  
Recomandările CNCD: La examenele naționale, lucrările elevilor de la școli de limba maghiară să fie corectate de profesori care predau la astfel de clase

Pe 21 iunie, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) transmitea un punct de vedere pentru Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România, în legătură cu modul de corectare a lucrărilor la limba și literatura română, la simularea examenului național de Bacalaureat.

În punctul său de vedere, CNCD nota că regulile neutre aplicate de Ministerul Educației în corectarea lucrărilor la Bacalaureat, prin distribuirea aleatorie a lucrărilor în sistem informatic, de fapt „dezavantajează elevii cetățeni români aparținând minorității maghiare”. Aceștia „se află într-o situație diferită în comparație cu elevii cetățeni români care aparțin majorității, din perspectiva predării, învățării si evaluării materiei de limba și literatura română din sistemul școlar preuniversitar”.

  • CNCD spune că această diferență „este recunoscută de statul român, care a adoptat o serie de măsuri pentru a compensa aceste diferențe”. Drept urmare, apreciază instituția în punctul de vedere care nu are forță juridică obligatorie, „se impune ca și la examenul de Bacalaureat lucrările elevilor care studiază în limba unei minorități naționale să fie corectate de un profesor de limbă română care predă la o clasă cu învățământ în limba maternă a unei minorități naționale”.

Potrivit CNCD, acești profesori au pregătirea specifică necesară predării în astfel de clase și cunosc specificul elevilor minoritari etnici. „Prevederea/practica aparent neutră NU este una adecvată și necesară pentru elevii din clasele cu predare în limba română”, se arată în punctul de vedere al Consiliului.

CNCD spune că soluția pe care o va adopta ministerul în acest sens trebuie să îndeplinească două condiții:

  • „evaluarea lucrărilor de la examenele de limba și literatura română din cadrul evaluării naționale de la finalul clasei a VIll-a, respectiv Bacalaureat în format digital, să se realizeze de către profesori de limba română din alte județe decât județul de proveniență a elevului din clasa cu predare in limba maternă, a cărui lucrare este evaluată, profesori desemnați aleatoriu
  • cadrele didactice desemnate potrivit regulii de la prima condiție, sã fie profesori de limba română care predau la clase cu învățământ in limba maternă maghiară (în aceasta speță)”. 
Punctul de vedere al CNCD – integral:

Foto: © Noipornpan | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. ce aveti mai? Daca mergi in Italia te intreaba care e limba ta materna ca sa te evalueze diferentiat? Ti-ai asumat, ai riscat! Numai la noi tupeistii castiga si cei decenti raman pagubasi ! Cui nu-i convine sa plece!

  2. ce înseamnă “sunt obișnuiți cu elevii de la aceste licee”? să înțelegem că aceste lucrări respecta alte reguli decât ale limbii romane? un profesor de limba romana de la orice alta unitate de ce nu ar fi competent să evalueze?

  3. De ce numai elevii maghiari se simt discriminați?
    Elevii celorlalte minoritati nu au nicio problema.

  4. Nu numai în România, pretutindeni, se vorbește cu ușurință de discriminare pentru situații superficial examinate, încât importanța acestei acuzației extrem de grave tinde să se banalizeze.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like