Activități remediale interactive la Matematică, în județul Iași, după testarea standardizată inițială din toamnă. Inspectoratul școlar lansează un campionat pe echipe, pentru elevi și profesori, care împletește jocul cu știința exactă: “Este foarte clar că, făcând lucrurile la fel, nu vom putea obține rezultate mai bune”

4.032 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Pentru a-i atrage pe elevi de matematică și pentru a-i ajută să progreseze, Inspectoratul Școlar Județean Iași lansează un concurs interactiv, sub formă de proiect-pilot, deocamdată, în școlile gimnaziale din județ cu elevi de nivel mediu și cu cerințe de educație remedială, potrivit unui anunț al ISJ Iași pe Facebook.

Astfel, “CampioMate” este un concurs de matematică pe echipe care își propune să ajute mai ales elevii cu lacune să se apropie de matematică și să o învețe prin jocuri online. Acțiunea ISJ vine în contextul în care în septembrie – octombrie 2021, la începutul anului școlar, instituția a organizat în tot județul Iași testări standardizate pentru a observa pierderile de învățare generate de pandemie, în rândul elevilor, și pentru a veni cu soluții pentru remediere.

EduPedu.ro a scris pe larg, la acea vreme, despre raportul din urma testărilor standardizate. Acesta indica, „pentru toate disciplinele de studiu, menținerea unui decalaj semnificativ între rezultatele obținute de elevii din mediul urban față de elevii din mediul rural”.

Motivele pentru care rezultatele sunt slabe “sunt multiple”, iar un “factor esențial pe care îl remarcăm este scăderea motivației elevilor pentru matematică. Pe scurt, ei simt că efortul pe care trebuie să îl depună pentru a obține rezultate bune este mare și preferă să se refugieze în alte activități mai distractive și care le oferă recompense mai rapide (jocuri video, social media etc)”, motivează reprezentanții inspectoratului în mesajul transmis profesorilor de matematică din județ.

Consecința delăsării elevilor, după IȘJ Iași: copiii nu mai dezvoltă abilități critice pentru viață și “riscă să devină excluși din punct de vedere economic în viitor”

Consecința acestui fenomen este că acești copii nu mai dezvoltă o serie de abilități critice pentru viață, cum ar fi gândirea analitică, gândirea critică, capacitatea de a rezolva probleme complexe ș.a.m.d. Iar față de colegii de generație din alte țări, riscă să devină excluși din punct de vedere economic în viitor.

Este foarte clar că, făcând lucrurile la fel, nu vom putea obține rezultate mai bune. Așadar, este de datoria noastră, a comunității profesorilor de matematică, să schimbăm paradigmele și să identificăm soluții pentru a le readuce copiilor dragul de matematică și, astfel, să-i ajutăm să se dezvolte, scriu cei de la IȘJ în postare.

Foto: IȘJ Iași / Facebook.com

Campionatul de matematică pe echipe. Un format inspirat din sport și gaming, prin care copiii intră în joc, colaborează, concurează și progresează la matematică. Fiecare copil devine jucător într-o echipă pregătită de câte un antrenor care îi motivează și îi ghidează pe copii. Toată competiția se va desfășura pe divizii de nivel, astfel încât să atragem și să încurajăm elevii de nivel mediu sau slab și să le oferim șanse reale ca ei să progreseze și să se simtă câștigători. Descrierea pe larg a programului o puteți găsi în documentul atașat.

În acest an lansăm etapa pilot a programului, pentru clasele a V-a și a VIII-a și pe diviziile de nivel mediu și remedial, urmând ca anul următor să extindem programul la toate clasele de gimnaziu și toate diviziile, prezintă ISJ Iași.

Cine și când se poate înscrie

Profesorii din județ sunt rugați să identifice în clasele lor “elevi care au nivel slab sau mediu la matematică” și “pentru care acest program ar fi benefic”. “Pentru a participa, copiii trebuie să aibă acces la resurse digitale de bază (tabletă sau laptop cu cameră video, căști, acces internet pentru a lucra și a participa la antrenamente și teste și telefon pentru a fi înscris în grupul de Whatsapp al echipei)”, recomandă instituția.

“Participarea copiilor este gratuită, iar locurile sunt limitate. În perioada 18 februarie – 2 martie are loc înscrierea copiilor în platforma de campionat. Înscrierea este similară cu înscrierile pentru Olimpiadă (se înscriu în platformă profesorii de la clasă și apoi elevii acestuia). Vom reveni cu detaliile tehnice separat”, mai informează aceștia.

Mesajul integral, mai jos:

🥇CampioMate – Campionatul de matematică pe echipe

Scrisoare deschisă către profesorii de matematică din Județul Iași

Dragi colegi,
Revenim cu noutăți și cu solicitarea sprijinului dumneavoastră pentru implicarea copiilor în programul de pregătire complementară la matematică despre care am comunicat cu dumneavoastră pe 6 decembrie.

✅ Mai întâi, să ne reamintim contextul.

După cum știți, la începutul anului școlar am derulat o evaluare standardizată la nivelului elevilor de gimnaziu și liceu din întreg județul. Această evaluare a relevat, printre altele, un decalaj major la matematică, mai ales în rândul elevilor de gimnaziu. Concret, 72% dintre elevii din județul Iași au luat sub nota 5 la matematică la această evaluare.

Motivele sunt multiple, însă un factor esențial pe care îl remarcăm este scăderea motivației elevilor pentru matematică. Pe scurt, ei simt că efortul pe care trebuie să îl depună pentru a obține rezultate bune este mare și preferă să se refugieze în alte activități mai distractive și care le oferă recompense mai rapide (jocuri video, social media etc).

Consecința acestui fenomen este că acești copii nu mai dezvoltă o serie de abilități critice pentru viață, cum ar fi gândirea analitică, gândirea critică, capacitatea de a rezolva probleme complexe ș.a.m.d. Iar față de colegii de generație din alte țări, riscă să devină excluși din punct de vedere economic în viitor.

Este foarte clar că, făcând lucrurile la fel, nu vom putea obține rezultate mai bune. Așadar, este de datoria noastră, a comunității profesorilor de matematică, să schimbăm paradigmele și să identificăm soluții pentru a le readuce copiilor dragul de matematică și, astfel, să-i ajutăm să se dezvolte.

✅ Ce facem, concret? Alături de o echipă de parteneri, venim în întâmpinarea nevoilor copiilor de gimnaziu cu un program complementar care transformă experiența învățării matematicii.

CampioMate – Campionatul de matematică pe echipe. Un format inspirat din sport și gaming, prin care copiii intră în joc, colaborează, concurează și progresează la matematică. Fiecare copil devine jucător într-o echipă pregătită de câte un antrenor care îi motivează și îi ghidează pe copii. Toată competiția se va desfășura pe divizii de nivel, astfel încât să atragem și să încurajăm elevii de nivel mediu sau slab și să le oferim șanse reale ca ei să progreseze și să se simtă câștigători. Descrierea pe larg a programului o puteți găsi în documentul atașat.

În acest an lansăm etapa pilot a programului, pentru clasele a V-a și a VIII-a și pe diviziile de nivel mediu și remedial, urmând ca anul următor să extindem programul la toate clasele de gimnaziu și toate diviziile.

✅ Momentele cheie ale programului pilot vor fi:

  • 18 februarie – 2 martie – înscrierile antrenorilor și ale copiilor participanți în platforma campionatului
  • 5 martie – testarea inițială pentru distribuirea copiilor pe divizii de nivel și pe echipe.
  • 12 martie – 28 mai – 5 perioade de antrenament și 5 etape de campionat, pe parcursul cărora jucătorii și echipele vor putea câștiga puncte atât prin scorurile obținute în testele de etapă, cât și prin diverse provocări de antrenament.
  • 4 iunie – Gala de premiere a echipelor, jucătorilor și antrenorilor cu rezultatele cele mai bune.

✅ Implicarea și susținerea comunității profesorilor de matematică din județ. În acest moment vă propunem 3 modalități în care vă puteți implica:

𝗮. Înscrierea copiilor în CampioMate și încurajarea lor – toți profesorii care au clase de a V-a și a VIII-a.

Vă rugăm să identificați în clasele dumneavoastră elevi care au nivel slab sau mediu la matematică și pentru care acest program ar fi benefic. Pentru a participa, copiii trebuie să aibă acces la resurse digitale de bază (tabletă sau laptop cu cameră video, căști, acces internet pentru a lucra și a participa la antrenamente și teste și telefon pentru a fi înscris în grupul de Whatsapp al echipei).

Participarea copiilor este gratuită, iar locurile sunt limitate. În perioada 18 februarie – 2 martie are loc înscrierea copiilor în platforma de campionat. Înscrierea este similară cu înscrierile pentru Olimpiadă (se înscriu în platformă profesorii de la clasă și apoi elevii acestuia). Vom reveni cu detaliile tehnice separat.

𝗯. Cei care v-ați exprimat dorința să fiți antrenori în CampioMate, o să primiți informațiile necesare pentru a vă înscrie pe platforma de lucru din acest proiect. Dacă sunt profesori care doresc să se înscrie în echipa antrenorilor și nu au făcut-o în decembrie, îi rugăm să ne anunțe înainte de 18 februarie, pentru a vă transmite informațiile necesare în acest sens.

𝗰. Dacă doriți să contribuiți la conținutul matematic pentru Campionat, alături de alți colegi profesori de matematică din SSMR, vă rugăm să ne spuneți, pentru a vă transmite detalii. Conținutul matematic necesar este de tip itemi pentru antrenamente și etape de concurs și de tip fișe suport pentru antrenamente pentru etapele campionatului.

✅ Care sunt pașii următori?

  1. În zilele următoare, va rugăm sa ne confirmați primirea acestui mesaj și să ne transmiteți întrebările și gândurile voastre, precum și estimare despre numărul de copii cărora doriți să le recomandați programul.
  2. Până la finalul săptămânii viitoare vom reveni cu ghidul tehnic pentru înscrieri.
  3. Pe 22 Februarie vom organiza o întâlnire cu toți profesorii de matematică din județ pentru o sesiune de Q&A. Vă rugăm, așadar, să vă rezervați intervalul 10:00 – 11:00 pentru această întâlnire.
  4. În perioada 5 martie – 28 mai se vor desfășura testul inițial și etapele Campionatului. Vom reveni cu noutăți pe parcursul diverselor etape.

Dragi colegi, educația cu impact pozitiv în viața copiilor este motivul pentru care am ales cu toții această profesie. Vă mulțumim și pe această cale pentru pasiunea dumneavoastră de a susține copiii în dezvoltarea lor și pentru susținerea în a ne adapta, ca și comunitate, la contextul și provocările actuale.

Așteptăm cu drag mesajele voastre care confirmă primirea acestui mesaj, ca și gândurile care pot ajuta ca ceea ce facem împreună să aibă rezultate cât mai bune,

Cu recunoștință,
în numele echipei de proiect,
Inspector General Adjunct, prof. Cristian Pravăț
Inspector școlar pentru matematică, prof. Raluca Ungureanu
prof. Nicoleta Crețu”, se arată în postarea IȘJ Iași.

Context: Rezultatele primei testări inițiale standardizate din România în plină pandemie

Decalaje uriașe între elevii din mediul rural față de cei din urban și pierderi de învățare enorme la Matematică și științe (mai ales Chimie), scoase la iveală de prima evaluare standardizată făcută la nivelul unui întreg județ după doi ani școlari marcați de pandemie. Raportul de administrare a testelor cu subiect unic elevilor din județul Iași arată cunoștințele și competențele pe care aceștia le aveau la revenirea la școală în anul 2021-2022. Raportul și inițiativa testării aparțin Inspectoratului Școlar Județean Iași, care a anunțat încă din 12 septembrie 2021 că va face această diagnoză.

La Matematică, la nivelul județului Iași, doar 24,3% dintre elevii de clasa a VIII-a au luat peste nota 5, iar la nivelul întregului gimnaziu procentul este de doar 28,4%. Remarcabilă este diferența între elevii din mediul rural și cei din urban: elevii din școlile gimnaziale aflate în orașe au avut o rată de promovare de 47,52% la Matematică, dar în rural doar 11,39% dintre elevi au depășit pragul notei 5 (1.648 de elevi din 14.472).

Sursa: ISJ Iași – Raport teste inițiale an școlar 2021-2022

Raportul indică „pentru toate disciplinele de studiu menținerea unui decalaj semnificativ între rezultatele obținute de elevii din mediul urban față de elevii din mediul rural”.

Sursa: ISJ Iași – Raport teste inițiale an școlar 2021-2022

Diagrama de mai sus arată distribuția notelor pe tranșe în gimnaziul din școlile rurale. Sub rata de promovare sunt peste 60% dintre elevi și la discipline precum Limba modernă 1, Limba modernă 2, Chimie (67,55), Istorie și Informatică (64,25%).

Autorii raportului subliniază și un aspect foarte important – „pentru mediul rural, se constată, pentru majoritatea disciplinelor, disproporții accentuate între tranșele de note, reflectate în ponderi ample ale rezultatelor situate sub pragul de promovare și în intervalul 5.00-5.99, în timp ce notele peste 6.00 se încadrează în intervale tot mai slab reprezentate, pe măsura evoluției pragurilor de notare”.

Pentru mediul urban rezultatele pe intervale de notare au fost mai „echilibrate” la majoritatea disciplinelor, cu anumite discrepanțe pozitive la limba și literatura română (ponderea cea mai ridicată o au notele situate în intervalul de notare 8.00-8.99) și limba modernă 1 (procentajul notelor situate în intervalul 9.00-9.99 este apropiat de procentajul notelor mai mici de 5, aspect ce ilustrează, însă, și un fenomen de polarizare a nivelului de competență lingvistică în rândul elevilor de gimnaziu).

Sursa: ISJ Iași – Raport teste inițiale an școlar 2021-2022

Matematica pune cele mai mari probleme și elevilor de liceu, potrivit rezultatelor testării inițiale din județul Iași. Mai mult de jumătate (54,1%) dintre elevii de liceu au luat sub nota 5. „Analiza rezultatelor județene pe tranșe de notare evidențiază, pe lângă procentul notelor sub 5, o amplă încadrare a rezultatelor în intervalul 5.00-5.99, ceea ce atrage atenția asupra faptului că numărul elevilor care nu probează cunoștințe și competențe peste pragul de promovare este completat în mod substanțial de cel al elevilor care dovedesc achiziții la un nivel minim”, remarcă raportul.

În privința acestei discipline, profesorii accentuează aspectele care trebuie remediate:

  • greșeli de calcul cu numerele învățate precum și necunoașterea ordinii operațiilor; necunoașterea limbajului specific matematicii;
  • lipsa capacității de analiză/ înțelegere a unui text și a transpunerii acestuia în limbaj specific obiectului;
  • elevii nu reușesc să prelucreze date matematice de tip cantitativ, calitativ, structural, cuprinse în diverse surse informaționale;
  • majoritatea nu identifică figurile geometrice și proprietățile acestora în configurații geometrice date;
  • dificultăți în reprezentarea prin desen a figurilor geometrice studiate (construcția bisectoarei, mijlocul unui segment).
Vezi și:
EXCLUSIV Rezultatele primei testări inițiale standardizate din România în plină pandemie: Peste 70% dintre elevii unui județ nu au luat nota 5 la Matematică, iar în mediul rural doar unul din 10 a luat peste 5 / Diagnoza stadiului de pregătire a elevilor în ultimii doi ani școlari propune măsuri remediale țintite
VIDEO Prima testare standardizată din România arată lacunele elevilor adunate în pandemie. Cristian Pravăț, ISJ Iași: „Nu anticipam dimensiunea decalajului”. Cu ce soluții vin profesorii

5 comments
  1. Pierderile nu au fost generatede pandemie, ci de lipsa de tragere de inima a unor elevi pentru invatatura.
    Acestia nu invata nici online, nici pe bancile scolii.
    Cei care invata in banci, au invatat si online la fel de bine.

  2. iar, matematica, doar asta conteaza, ce mai faci cu matematica in viata de zi cu zi, trebuia programare, robotica, matematica e inutila

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea, despre boicotul de la referendum: E o apatie socială. Posibil ca parte a electoratului să-și fi dat seama că a fost joc politic, ceea ce înseamnă maturizare

Participarea redusă la referendumul pentru redefinirea familiei are ca principală explicație “apatia socială”, spune pentru Edupedu.ro fostul ministru al Educației Mircea Miclea. Acesta respinge explicația neparticipării pentru minimizarea șanselor de…
Vezi articolul

Regulile pentru stabilirea curriculumului la decizia școlii rămân neschimbate pentru școlar 2023-2024, deși fostul ministrul al Educației anunța că de anul viitor va crește procentul CDȘ în planurile-cadru la 30% – document

Școlile au început deja pe procedura veche să își aleagă opționalele în cadrul curriculumului la decizia școlii, pentru anul școlar viitor, potrivit unui document publicat de Inspectoratul Școlar București. Procedura…
Vezi articolul

Profesorii câștigă mult timp când folosesc la clasă teste de evaluare create de ei pe platforma “Școala din Valiză” / Evaluarea se face imediat și arată unde are lacune elevul, iar acesta nu mai așteaptă cu emoții 2-3 săptămâni până la corectare – profesorul de istorie și geografie Ionuț Cristian Burhan

Programul „Școala din valiză” are ca scop dezvoltarea competențelor de utilizare a tehnologiei de către elevii și profesorii din mediul rural. Trei profesori care predau discipline diferite și care folosesc…
Vezi articolul