Activități anti-bullying, de sprijin pentru reintegrare și de susținere pentru studenții din medii dezavantajate – printre noile atribuții de combatere abandonului universitar, propuse pentru Centrele de consiliere și orientare în carieră – proiect de metodologie

853 de vizualizări
Foto © Monkey Business Images | Dreamstime.com
O serie de activități menite să combată abandon ul universitar vor intra în atribuțiile centrelor de consiliere și orientare în carieră (CCOC) din cadrul instituțiilor de învățământ superior – de la acțiuni de familiarizare cu mediul academic la studii, la măsuri anti-bullying acțiuni de sprijin pentru programe de reintegrare sau de susținere a studenților din medii dezavantajate. Aceste acțiuni sunt listate în noul proiect de metodologie privind funcționarea CCOC, pus în dezbatere de Ministerul Educației. 

Față de precedenta metodologie, noul proiect prevede o listă extinsă de obiective pentru aceste structuri, care funcționează fără personalitate juridică în cadrul universităților. CCOC oferă activități de consiliere educațională și vocațională, consiliere și orientare în carieră și consiliere în scop de optimizare personală a studenților, elevilor și absolvenților, potrivit metodologiei.

Dacă, până acum, metodologia care stă la baza funcționării CCOC prevedea sumar obiectivele fundamentale ale acestora, menționând orientarea și consilierea, reducerea abandonului, facilitarea relației cu piața muncii și creșterea angajabilității, lista obiectivelor în noul proiect de metodologie este considerabil extinsă:

  • „Informarea cu privire la carieră, care se referă la oferirea tuturor informaţiilor necesare pentru a planifica, obţine şi a păstra un anumit loc de muncă;
  • educaţia cu privire la carieră, prin oferirea de informaţii privind piaţa muncii, dezvoltarea abilităţilor de a face alegeri privind educaţia, formarea, munca şi viaţa, în general, oportunităţile de a experimenta diverse roluri din viaţa comunităţii sau din cea profesională, precum şi instrumentele pentru planificarea carierei;
  • clarificarea scopurilor şi aspiraţiilor astfel încât tinerii să îşi înţeleagă propriul profil educaţional, să ia decizii informate, să fie responsabili pentru propriile acţiuni şi să îşi gestioneze cariera şi procesul de tranziţie în diferite momente;
  • integrarea absolvenților învățământului liceal în mediul universitar;
  • integrarea studenților internaționali în comunitatea academică, pe durata studiilor lor în România, alături de departamentele/structurile interne care se ocupă de organizarea și buna funcționare a acestor programe de mobilități;
  • combaterea abandonului universitar cauzat de motive de adaptare la mediul universitar sau de orientare în carieră;
  • orientarea vocațională a studenților astfel încât aceștia să fie capabili să își poată planifica și gestiona în mod optim propriul traseu educațional;
  • oferirea de sprijin studenților cu cerințe educaționale speciale, cu tulburări de învățare, proveniți din medii dezavantajate sau care se confruntă cu probleme de natură psiho- emoțională pentru parcurgerea cu succes a studiilor universitare, prin mecanisme dedicate;
  • sprijinirea pentru studenții cu dizabilități și mecanisme specifice pentru accesibilizarea învățământului superior;
  • dezvoltarea abilităților de integrare pe piața muncii ale studenților și proaspeților absolvenți;
  • asigurarea stării de bine a studenților.”
Acțiuni dedicate combaterii abandonului în universități

În cazul măsurilor destinate combaterii abandonului universitar, acțiunile prevăzute pentru centrele de consiliere, descrise în noua metodologie, sunt:

  • „i.organizarea unor programe de introducere în mediul universitar destinate studenților din anul I sau sprijinirea activităților organizațiilor studențești care desfășoară activități orientate spre familiarizarea studenților din anul I cu mediul academic
  • ii.realizarea de studii și analize periodice privind abandonul universitar și cauzele acestuia, precum și propunerea de măsuri pentru ameliorarea acestora;
  • iii.susținerea, prin activități specifice, a implementării proiectelor de reintegrare a studenților, de tip „A doua șansă”, și a celor de sprijinire a studenților din medii dezavantajate, de tipul „Primul student din familie”;
  • iv.organizarea de ședințe gratuite de consiliere psihologică și de psihoterapie, individuale și de grup, după caz, cu condiția ca în cadrul CCOC să existe personal specializat în acest sens, cu respectarea legislației în vigoare;
  • v.organizarea de sesiuni de informare privind sănătatea mentală și starea de bine a studenților, relația studenților cu instituția de învățământ superior;
  • vi.activități de sprijinire a studenților cu dizabilități și cerințe educaționale speciale, precum și de monitorizare a parcursului lor educațional;
  • vii.activități de sprijinire a integrării în colectivitatea academică a studenților care provin din grupuri sociale dezavantajate;
  • viii.activități de reducere a fenomenului de violență-bullying în cadrul instituției de învățământ superior”.

Același document mai menționează, între altele, că:

  • Colectarea și centralizarea datelor statistice referitoare la numărul de elevi, studenți și absolvenți consiliați și la încadrarea cu personal al CCOC-urilor se realizează cu ajutorul platformei informatice ANS (Platforma națională de colectare a datelor statistice pentru învățământul superior). Instituțiile de învățământ superior au obligația de a furniza Ministerului Educației datele solicitate de acesta, cu respectarea prevederilor legale. Refuzul sau raportarea falsă încalcă principiul răspunderii publice și duce la sancțiunile prevăzute de lege.
  • CCOC vor întocmi anual un raport de activitate și un plan de activități pentru anul universitar următor. Acestea vor fi prezentate și aprobate de senatul universitar.
  • CCOC poate derula activități de colectare de feedback din partea beneficiarilor de servicii oferite de către CCOC (…)
  • (…) CCOC poate organiza consultări periodice, cel puțin semestriale, cu privire la activitatea sa, la care pot participa organizații studențești legal constituite și studenții reprezentanți în structurile de conducere ale instituției de învățământ superior,. Consultările periodice vor fi anunțate, pe site-ul universității, cu cel puțin cu cel puțin 10 zile calendaristice înainte de data desfășurării lor.”

Proiectul de metodologie pus în consultare de Ministerul Educației, integral:

Foto © Monkey Business Images | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel David: “Proiectul România Educată este în chinurile facerii. Să vedem ce va ieși. Trebuie să fie mai bun decât cel din 2011, altfel nu are rost să ne gândim la el”

Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David, a spus că are multe critici la adresa proiectelor de legi ale Educației: “Proiectul România Educată al președintelui Iohannis este în chinurile facerii.…
Vezi articolul
Interzicerea opționalelor plătite

Interzicerea opționalelor plătite la grădiniță intră în atenția Consiliului pentru Combaterea Discriminării. Asztalos: Ministerul să asigure un cadru prin care să permită și alte servicii educaționale, peste standardul minim pe care îl oferă statul

Interzicerea de către Ministerul Educației a opționalelor plătite la grădiniță a intrat în atenția Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării. Președintele instituției, Csaba Asztalos, a declarat pentru Edupedu.ro că “am primit…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu: Eliminarea unor incompatibilități la promovarea pe post a fost cerută de toate universitățile și elimină ipocrizia existentă în sistemul de învățământ superior românesc

Eliminarea anumitor incompatibilități din metodologia de concurs pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare vacante în universități a fost cerută de toate universitățile românești, a declarat pentru Edupedu.ro președintele Consiliului Rectorilor, Sorin…
Vezi articolul

Op Ed / Profesoara Oana Serban, lector la Facultatea de Filosofie a Universității din București, despre cazul Hasdeu: Nu e doar o problemă a sistemului faptul că ajunge într-o poziție privilegiată, ca profesor, un individ care nu leagă două fraze coerent. E și o problemă a inspectoratelor care funcționează ca un fel de poliție a școlii – inspectează ore, oameni, avantaje – dar nu evaluează mai nimic / Ministerul trebuie să facă ceva

Faptul că la Colegiul B.P. Hasdeu o profesoară de limba română, complet agramată, rămâne la catedră prin pasivitatea inspectoratului, în ciuda scrisorilor deschise ale elevilor, părinților și profesorilor, nu e…
Vezi articolul

INTERVIU Un elev de clasa a VI-a din Germania explică ce înseamnă autotestarea copiilor la școală, de COVID: Ne testăm de 3 ori pe săptămână, în sala de clasă. Dacă e descoperit un caz pozitiv, venim la școală până e descoperit un al doilea caz

Testarea elevilor pentru depistarea rapidă a celor infectați cu noul coronavirus se desfășoară în școlile din România cu mare greutate, cu posibilitatea testării unui număr limitat de elevi și după…
Vezi articolul