Preluarea de către profesori a statutului de autoritate publică – așa cum a propus Federația Sindicatelor Libere din Învățământ – destabilizează “și mai puternic” raportul de putere dintre elevi, părinți și cadre didactice, spune Consiliul Național al Elevilor. Reprezentanții elevilor lansează un chestionar online pentru a stabili “cine sunt vinovații” pentru starea învățământului.
- Reacția elevilor vine după ce federația sindicală condusă de Simion Hăncescu a cerut public conducerii Senatului “să introducă urgent în circuitul de avizare și aprobare proiectul de Lege privind măsurile de protecție a personalului didactic”, care prevede că profesorii beneficiază de “de protecția acordată similar funcțiilor de autoritate publică”.
- “Nu mai vrem școli în care profesorii să se teamă să meargă din cauza violenței!”, spune FSLI.
Consiliul Național al Elevilor (CNE) anunță că lansează un chestionar online “în vederea concretizării unei viziuni de ansamblu asupra relațiilor disfuncționale dintre actorii principali ai actului educațional”. La chestionarul intitulat “Cine sunt vinovații?“ sunt invitați elevii, părinții/tutorii legali și cadrele didactice “să se pronunțe asupra stării concrete a relațiilor dintre ei”. Chestionarul poate fi completat până pe 8 martie.
“Propunerea legislativă a Federației Sindicatelor Libere din Învățământ vizează în mod direct destabilizarea și mai puternică a raportului de putere dintre elevi, părinți și cadre didactice, acordând statutul de autoritate publică celor din urmă. Prin această modificare, se dorește consolidarea autorității profesorilor ca urmare a unei presupuse creșteri a numărului de acte de violență îndreptate împotriva personalului didactic, atât din partea elevilor, cât și din partea părinților“, spune Consiliul elevilor, într-un comunicat remis Edupedu.ro.
Elevii susțin că “dezechilibrul și colaborarea defectuoasă dintre participanții la actul educațional nu pot desemna însă un unic vinovat, astfel că este necesară o viziune globală a perspectivelor distincte asupra disfuncționalității actuale, o consultare elaborată și un dialog asumat. Considerăm că, în vederea soluționării problemelor semnalate de către membrii comunității școlare, măsurile luate trebuie corelate cu starea de fapt a sistemului și carențele asupra cărora statutul în cauză nu va avea un impact real. În ceea ce privește lipsa finanțării învățământului ori a infrastructurii școlare necesare, implementarea propunerii federației sindicale nu aduce niciun beneficiu actului educațional“.
Ce a cerut FSLI
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSI) a lansat în urmă cu două zile un apel public intitual “Nu mai vrem școli în care profesorii să se teamă să meargă din cauza violenței!”.
“Avem școli în România în care profesorii sunt umiliți, jigniți, scuipați sau loviți, unii dintre ei răniți grav. Numărul cazurilor de violență, de orice tip, la adresa cadrelor didactice, este în creștere, iar noi, cu toții, stăm neputincioși în fața unui fenomen care ia amploare, pentru că legile nu se aplică sau pentru că există lacune în sistemul legislativ. Unde vom ajunge în această situație? Într-o stare perpetuă de pericol în care se vor afla cadrele didactice, dar și elevii. Suntem deja cu un pas acolo – cadrele didactice au început să se teamă să își desfășoare activitatea pentru că în unitățile de învățământ poate oricând să pătrundă un agresor, care să facă rău angajaților din învățământ sau elevilor”, spun sindicatele conduse de Simion Hăncescu.
“Ținând cont de această situație, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ solicită conducerii Senatului României să introducă urgent în circuitul de avizare și aprobare proiectul de Lege privind măsurile de protecție a personalului didactic, de conducere, îndrumare și control în îndeplinirea atribuțiilor specifice funcției. Solicităm acest lucru pentru că, după ce a trecut tacit de Camera Deputaților, acest proiect de lege este blocat, de peste doi ani, la Senat”, se arată în comunicatul FSLI remis Edupedu.ro.
Federația informează că proiectul de lege prevede următoarele:
“Personalul didactic, de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar beneficiază, în exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei, de protecţia acordată similar funcţiilor de autoritate publică.
Art. 2. În aplicarea prevederilor art. 1, personalul didactic, de conducere, de îndrumare şi control se bucură de:
a) respect și considerație față de persoana sa şi față de profesie din partea beneficiarilor primari, secundari şi terţiari ai educaţiei, precum şi din partea celorlalți salariați ai unității;
b) un climat de ordine, disciplină și respect, în timpul desfăşurării actului educaţional în contexte formale, nonformale şi informale;
c) autoritatea de a lua decizii oportune, care să îi permită să mențină un mediu adecvat în timpul procesului de predare-învăţare-evaluare, dar și pe parcursul desfășurării de activități extrașcolare;
d) susținerea părinților sau reprezentanților legali ai beneficiarilor primari ai educației, în realizarea actului educaţional;
e) dreptul de a aplica sancţiuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ;
f) protecție juridică adecvată pentru îndeplinirea sarcinilor;
g) sprijin și implicare din partea autorităților, inclusiv a celor care au atribuții în domeniul învățământului, pentru asigurarea tratamentului, consideraţiei şi respectului cuvenit funcției, în raport cu importanța socială și sarcinile specifice;
h) beneficiul campaniilor desfăşurate la nivel național și local, de către autoritățile administrației publice, pentru creșterea consideraţiei și prestigiului social.”
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ susține că “această lege, după aprobare, va deveni un scut de protecție pentru colegii noștri, iar spațiul școlar va fi unul sigur, în care să se presteze un act educațional de calitate”.
“Solicităm tuturor parlamentarilor României să trateze cu seriozitate maximă această problemă a siguranței din școli! Mulți dintre d-voastră sunteți părinți sau chiar bunici. Vreți școli în care există pericol, violență, abuz psihic, amenințări, limbaj neadecvat? Noi credem că nu! Faceți ceva, pentru că aveți toate prerogativele prin care puteți schimba realitatea, oferind o soluție acestei probleme grave cu care se confruntă cadrele didactice!”, se arată în comunicatul sindicatelor.
“Dacă va fi nevoie, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ va iniția o campanie de strângere de semnături în toate unitățile școlare din țară, pentru susținerea acestui proiect de lege. Considerăm, de asemenea, că în această situație este nevoie de solidaritate și unitate în Parlament, fără să mai existe
conceptul de “Putere” sau “Opoziție”. În lupta împotriva violenței asupra cadrelor didactice trebuie să fim toți de aceeași parte!”, susține FSLI.
6 comments
Sunt intru totul de acord ,cu acest demers initiat de FSLI.Sper sa luptati,fara sa cedati vreidata,pentru ca aceasta idee foarte buna,sa se si realizeze.
Dacă se dorește acest lucru trebuie asumată. Dar vedeti ca vine la pachet si cu o serie de sancțiuni acest statut.Limbaj neadecvat la clasa(nu generalizăm dar ,sunt cadre didactice care folosesc limbaj trivial,demoralizator,instigator asupra elevilor) puteti fi acuzați de purtare abuzivă .Rezultatul prost al unui elev la bac …puteti fi acuzat de neglijență în serviciu.Luarea unei măsuri nedrepte..iar nu generalizăm,dar sunt ,poate fi o acuza a unui abuz în serviciu..Eu parca n-as vrea sa vad profesorii dând declarații la parchet.Au alt rol in societate.Prapastia este prea mare între elevi si profesori,profesori și părinți.Nu aceasta ste solutia,va garantez.Eliminarea stresului de ambele parti prin unire si schimbarea sistemului este calea.
Elevii sa-si vada de ocupatia lor principala-sa invete si sa-si respecte ,macar uneori, profesorii.Legea trebuie votata ,cadrele didactice au dreptul la un statut demn.
Domnilor elevi,vad ca introduceti un concept destul de ciudat,raport de putere.Imi pare rau,incercati sa va erijati in centru de putere,dar nu aveti deloc dreptate.In ce ne priveste,nu cred ca este cazul sa reinventam roata,iar lumea in niciun caz nu incepe cu voi.Adevarul de netagaduit ca priviti mai sus decat generatiile anterioare se datoreaza faptului ca fiecare noua genaratie s-a plamadit pe umerii realizarilor tuturor inaintasilor de pana in acel moment.Dar ce pretentii sa avem,recunostinta este grea povara,iar voi nu va doriti o asemenea paradigma educationala,ce avantaje v-ar aduce?
Motivul pentru care s-a ajuns aici este cauzat de un singur lucru,a murit bunul simt ca ingredient de baza al unei bune convietuiri.Dupa cum e lesne de observat,daca bun simt nu e,nimic nu e.In asemenea conditii, trebuie sa punem ceva in loc.Ne intelegem menirea,trebuie sa va invatam ,sa va educam,sa ne dedicam priceperea si preocuparea spre desavarsirea voastra ca oameni,dar tare ma tem ca s-a trecut de la ‘copilul rege’la’copilul despot’,statut care,imi pare rau sa v-o spun, nu va aduce niciun blazon.
Apropo de telefoanele mobile,in orice carte de maniere scrie ca este interzisa folosirea acestora la teatru,la cinema,la o slujba religioasa,in vizita,in orice spatiu public.La ore nu credeti ca e nevoie de o minima politete?Este politicos sa auzim in ora nu stiu ce melodie de prost gust sau sa le tinem la-ncarcat folosind prizele de la scoala?
Orice instituție trebuie să își protejeze angajații de agresiuni externe. Respectul pentru proprii angajați da valoarea unei conduceri ! Nu suntem sclavi pe plantație sa din lipsiți de apărare în fața agresiunilor !
Nu ar fi mai bine să predea părinții și elevii să aibă ca educatori Wikipedia, Facebook și YouTube?
Rezolvam mai multe probleme și scăpăm de dezbateri sterile.
Inversarea rolurilor in educație nu va aduce mai multa valoare unui sistem hăituit din toate direcțiile.
Vorba cea ,,Când conduce coada, capul se sfărâmă,,