Această distincție nu este numai a mea, ci a colegilor mei excepționali și a copiilor mei, a elevilor mei, pentru că până la urmă acesta este rostul nostru, al profesorilor – Mirela Tanc, după ce a primit Ordinul „Meritul pentru Învățământ” în grad de Cavaler și a dus la Cotroceni lucrările elevilor săi

Foto: Mirela Tanc

„Sunt mulți profesori din țara aceasta, nu doar profesori slabi, sunt și profesori excepționali și mulți care sunt anonimi. Cum spuneam, le dedic această distincție și lor, pentru că e bine să fii văzut, te simți bine, te simți valorizat, la fel cum se simt și copiii mei când îi aduc cu mine, și eu m-am simțit valorizată. Evident că a fost foarte greu în timpul pandemiei, dar cred că este important ca noi să transformăm misiunile imposibile în misiuni posibile”, a declarat pentru Edupedu.ro Mirela Tanc, profesoara decorată de 1 Decembrie la Palatul Cotroceni cu Ordinul „Meritul pentru Învățământ” în grad de Cavaler.

Mirela Tanc a povestit, pe scurt, că activitatea didactică în pandemie a fost una intensă și că totul s-a bazat pe adaptare, o competență pe care școala ar trebui să le-o predea zilnic elevilor: „Să simțim locul unde suntem, să demonstrăm că putem cu un pic de imaginație să facem minuni pentru elevii noștri – și evident ar trebui să facem – pentru că în perioada aceasta cu ‘azi se spune ceva’, mâine altceva sau nu se spune nimic, noi a trebuit să facem carte și să facem carte bine, pentru că materia pe care o predau, limba română, este o materie de examen, foarte importantă. Ba mai mult, să ne îngrijim nu doar de componenta aceasta cognitivă a elevilor, ci și de starea lor emoțională, pentru că și lor le-a fost foarte greu, și nouă. Și atunci a trebuit să ne îngrijim în a transforma lecțiile într-o manieră pe placul lor și a le crea jocuri, să le facem lecțiile mai atractive”.

Cadrul didactic a adus la eveniment lucrările elevilor săi: „Am adus la Președinție diferite tipuri de texte pe care le-au creat elevii în cadrul orelor de limba română: benzi desenate, pagini de jurnal, o scrisoare, explicarea semnificației unui citat despre momentul de la 1 Decembrie. Nu le-am dat eu personal, le-am lăsat la serviciul protocol, dar m-au asigurat că vor ajunge la președinte”.

Să ne vadă ca pe partenerii lor, nu ca pe dușmanii vieții lor sociale (cum ne văd unii elevi). Să nu ne judece, fiindcă și nouă ne este foarte greu, și da, știm că facem multe greșeli în această perioadă, dar și multe lucruri minunate cu ei și pentru ei. Eu mi-am asumat rolul de change maker, iar abordarea mea inedită și inovatoare poate plăcea sau poate crea disconfort” – Mirela Tanc, pentru EduPedu.ro.

La ceremonia la care a fost decorată, au mai fost alți 19 profesori, plus ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, și consilierul prezidențial pentru Educație, Ligia Deca.

Interviul a fost acordat chiar în ziua decorării, pe 1 decembrie.

Edupedu.ro: Spuneți-ne, cum vă simțiți acum după ce ați fost decorată cu ordinul pentru învățământ în grad de cavaler, de către președintele României?

Mirela Tanc: Foarte, foarte emoționată și simt și știu că această distincție nu este numai a mea, ci a colegilor mei excepționali din întreaga țară și a elevilor mei, pentru că până la urmă acesta este rostul nostru, al profesorilor. Duc și dedic această distincție colegilor și elevilor mei. De altfel, mi-am adus elevii cu mine, așa cum o fac totdeauna, prin lucrările lor. Elevii: „Doamna, ne duceți și pe noi, ne duceți și pe noi?”. Vă duc, sigur că da, prin lucrările voastre prin care îi transmiteți președintelui gândurile voastre, le duc. Așadar, am adus aici, am adus la președinție diferite tipuri de texte pe care le-au creat elevii În cadrul orelor de limba română: benzi desenate, pagini de jurnal, o scrisoare, explicarea semnificației unui citat despre momentul de la 1 Decembrie. M-am îngrijit să ajungă la domnul președinte, nu le-am dat eu personal, le-am lăsat la serviciul protocol. Oriunde am mers, fie că am mers în Singapore la summitul educațional, fie că am fost în Dubai la mai multe evenimente educaționale, la conferințe on-line, oriunde am fost, mi-am dus elevii cu mine prin intermediul lucrărilor lor, sau aducându-i la evenimente prin Skype, sau prezentându-le inovațiile pe care le-am văzut la târguri educaționale via Skype sau Zoom. Și ei s-au simțit foarte bine, valorizați.

Foto: Ordinul primit de Mirela Tanc

EdupEdu.ro: În ce clase sunt elevii dumneavoastră?

Mirela Tanc: Din fiecare clasă am adus, pentru că așa obișnuiesc, să nu fac discriminare: din clasa a V-a, din clasa a VI-a, din a VIII-a.

Edupedu.ro: Cum a fost momentul acesta pentru dumneavoastră, ca profesor care a luptat anul acesta și anul trecut să nu lipsească dintre elevi, care și-a făcut în continuare profesia și a onorat profesia la un nivel care a însemnat nominalizarea pentru premiul pentru cel mai bun profesor din lume?

Mirela Tanc: În primul rând, nu sunt singurul dascăl care își dedică timpul elevilor săi. Sunt mulți profesori din țara aceasta, nu doar profesori slabi, de care se tot scrie… sunt și profesori excepționali și mulți dintre ei sunt anonimi. Cum spuneam, le dedic această distincție și lor, pentru că e important să fii văzut, să te simți bine, să te simți valorizat și apreciat, la fel cum se simt și copiii mei când îi aduc cu mine, și eu m-am simțit valorizată. E important să fii validat, fiindcă în timpul pandemiei am făcut fiecare ce am crezut de cuviință, fără a ști că faci bine neapărat. Aprecierea națională și global nu doar m-a validat, ci mi-a confirmat că fac bine și că sunt un model și un mentor pentru colegi. Evident că a fost foarte greu în timpul pandemiei, dar cred că este important ca noi să transformăm misiunile imposibile în misiuni posibile.

Am mai spus și altădată, să sfințim locul unde suntem, să demonstrăm că putem, cu un pic de imaginație, să facem minuni pentru elevii noștri – și evident ar trebui să facem – pentru că în perioada aceasta cu ‘azi se spune ceva’, mâine altceva sau nu se spune nimic, noi a trebuit să facem carte și să facem carte bine, pentru că materia pe care o predau, limba română, este o materie de examen, foarte importantă. Ba mai mult, să ne îngrijim nu doar de componenta cognitivă a elevilor, ci și de starea lor emoțională, pentru că și lor le-a fost foarte greu, și nouă. Și atunci a trebuit să ne îngrijim în a transforma lecțiile într-o manieră pe placul lor și a le crea jocuri, să le facem lecțiile mai atractive.

Edupedu.ro: Cât de greu este ca profesor să răzbați spre mediile din alte țări, să te împrietenești cu oameni din alte comunității școlare, din alte comunități de peste glob, cum faceți lucrul acesta?

Mirela Tanc: Nu este foarte greu. Profesorii români se bucură de o reputație excepțională, pentru că suntem muncitori, suntem serioși și atunci reputația o aveam deja creată. Evident, dacă îți faci treaba așa cum trebuie, dacă ești serios, dacă ești muncitor și îți iei niște angajamente și le respecți, automat ești un om de cuvânt și ești bine-văzut. Pe mine m-a ajutat foarte mult colaborarea cu Rashmi Kathuria. Mărturisesc și am mai spus-o, mi-a deschis ochii, m-a făcut să cred în mine. Nu numai cu Rashmi am colaborat, dar și cu alți profesori. Am fost și sunt implicată în foarte multe proiecte globale, unul excepțional Climate Action Project în care am descoperit cu bucurie că s-au implicat foarte mulți educatori români (suntem pe locul 3 ca nr de participanți, după SUA și India) Anul acesta am preferat să-I las pe alți educatori români să strălucească în lumina reflectoarelor. Și, cu mare bucurie am aflat că sunt foarte mulți implicați activ, ba chiar dintre cele 250 de școli ale excelenței, 40 sunt din România. Acest aspect poate doar să ne bucure și să mă facă mândră că semințele pe care le-am plantat au încolțit în multe suflete de educatori.

Edupedu.ro: Vorbeați de valorizarea profesorului, cum ați ajuns să înțelegeți că e la fel de important felul în care tu îți promovezi munca cu felul în care te prezinți la clasă? Vă întreb asta pentru că poate îi ajută și pe alți profesori să înțeleagă că nu trebuie să fie anonimi la nesfârșit.

Mirela Tanc: Tot Rashmi Kathuria este vinovată. Mie, până când s-o cunosc, îmi era rușine, mi-era teamă de ce o să spună lumea, cum să ies eu în față. Ea mi-a spus că ceea ce fac eu este extraordinar, că fac mult mai mult decât fac alți profesori premiați pe care îi cunoștea și care sunt în top 50 sau chiar câștigători. Ea m-a convins să am încredere în mine și să împărtășesc, pentru că împărtășind creștem împreună. Eu împărtășesc ceva, alți profesori împărtășesc altceva, și așa învățăm unii de la alții. Ulterior, prin cursul pe care l-am organizat în 2018, care s-a numit „ACCED – Copilul de azi, creatorul de mâine!”, curs transformat într-un proiect și premiat de Ministerul Educației, la Creatori de educație, și pe care l-am adaptat acum în timpul pandemiei în Noul Normal, prin care îi învăț pe profesori că singurele limitări sunt în mintea lor, îi învăț să găsească resurse educaționale în locuri nebănuite, să-și creeze materiale didactice originale.

Îi învăț să își cunoască elevii și să folosească ceea ce află despre ei în predare, să îi pregătească pentru viitor, nu pentru trecut, să îi reîntoarcă la adevăratele valori, să găsească echilibrul în ceea ce fac, să își depășească teama de insucces. Le prezint strategii clare prin care să verifice regulat dacă fac bine ceea ce fac și cum să se reinventeze în funcție de feedback-ul/ feed-forward-ul primit, cum să predea lecțiile pe placul elevilor, cum să găsească sau să creeze oportunități de învățare pentru ei, cum să identifice problemele la care să găsească soluții originale, care să răspundă nevoilor societății de azi și care să rezolve probleme locale sau naționale.

Edupedu.ro: V-am văzut și lângă ministrul Educației, cu siguranță ați discutat. În plină perioadă de reforme anunțate pentru viitorul apropiat, v-a cooptat pentru idei, vă vor întreba ce să facă mai departe în politicile publice?

Mirela Tanc: Cu domnul președinte nu am vorbit în afară de „felicitări” și „mulțumesc”, dar în schimb cu ministrul Educației am apucat să vorbesc. M-a felicitat și, cu această ocazie, i-am mulțumit și eu pentru susținerea pe care mi-a arătat-o cu ocazia acordării premiului, cu ocazia nominalizării mele în top 50. Și așa a rămas, să păstrăm legătura. Evident că am vorbit și cu Ligia Deca, consilierul prezidențial și cu doamna consilier Corina Popa, ne respectăm reciproc. Cu siguranță, vom păstra legătura și eu am speranță că, dacă vor dori, mă vor implica.

Foto: Mirela Tanc și ministrul Sorin Cîmpeanu

Edupedu.ro: Ce le transmiteți elevilor dumneavoastră și elevilor, în general? Pentru că acesta este motivul pentru care sunteți aici, elevii.

Mirela Tanc: Le mulțumesc că îmi sunt alături, că apreciază ceea ce fac pentru ei, că împreună creștem, că îmi dau voie să învăț și eu de la ei, nu doar ei de la mine. Să nu uite că totdeauna omul sfințește locul, și acum și când vor fi mari, să fie oameni de cinste, să facă cinste țării noastre. Să ne vadă ca pe partenerii lor, nu ca pe dușmanii vieții lor sociale (cum ne văd unii elevi). Să nu ne judece, fiindcă și nouă ne este foarte greu, și da, știm că facem multe greșeli în această perioadă, dar și multe lucruri minunate cu ei și pentru ei. Eu mi-am asumat rolul de change maker, iar abordarea mea inedită și inovatoare poate plăcea sau poate crea disconfort.

Foto: presidency.ro
Cine este Mirela Tanc

Profesoară de Limba și literatura română la Școala Gimnazială Oltea Doamna, din Oradea, județul Bihor, dirigintă la clasa a VI-a, Mirela Tanc a fost nominalizată în Top 50 Global Teacher Prize, unul dintre cele mai prestigioase premii din Educație. În 2020 a câștigat „Global Teacher Award”, un premiu acordat de o organizație din India. A fost câștigător al selecției naționale de bune practici în învățământul gimnazial, ”Creatori de Educație” a Ministerului Educației, în 2019. Este facilitator SuperTeach și are titlul de „Global Learning Mentor”, precum și ambasador și membru al HundrED Academy. A devenit profesor certificat Edtech4Future, facilitator EdChatEu, Microsoft Innovative Educator Expert, Skype Master Teacher, membru al Harvard Learning Community, precum și Global Ambassador Teach SDGs. În 2021 a devenit ambasador al Global School Alliance și secretar general al World Voice International 2021.

Preşedintele Klaus Iohannis a decorat, miercuri, cu ocazia Zilei Naţionale, mai multe cadre medicale, membri ai corpului didactic şi reprezentanţi ai societăţii civile.

Foto: presidency.ro

Lista completă a cadrelor didactice decorate, conform Președinției:

“În semn de apreciere pentru activitatea didactică, inclusiv în context pandemic, remarcând eforturile depuse pentru creșterea calității, echității și participării la procesul educațional, dar și pentru dezvoltarea competențelor digitale sau civice în comunitatea educațională, Președintele Klaus Iohannis a conferit Ordinul „Meritul pentru Învățământ” în grad de Cavaler:

Cum se acordă ordinele:

Legea 220 din 2004 prevede modalitatea de acordare a acestor distincții.

„Ordinul Meritul pentru Învățământ se acordă de către Președintele României prin decret, în baza propunerilor de decorare individuale formulate (…) de către ministrul de resort pentru persoanele din domeniul său de activitate”, potrivit actului normativ.

Ordinul Meritul pentru Învățământ în grad de Cavaler este limitat la maximum 6.400 de membri.

Ordinul Meritul pentru Învăţământ este o decoraţie care se poate acorda cetăţenilor români, personal didactic, de cercetare ştiinţifică şi alte categorii de persoane care au merite deosebite în dezvoltarea învăţământului de diferite tipuri, niveluri şi forme de organizare şi în cercetarea ştiinţifică sau au contribuit la strângerea legăturilor dintre instituţiile de învăţământ din străinătate şi cele din România.

Prin merite deosebite, în sensul prezentului regulament, se înţelege:

a) preocuparea şi obţinerea unor rezultate foarte bune în realizarea unor programe de învăţământ moderne şi eficiente, realizarea unor manuale şi cursuri corespunzătoare cerinţelor ştiinţifice actuale, atractive ca formă de expunere şi prezentare, sau proiectarea şi realizarea unor materiale didactice moderne şi eficiente;

b) obţinerea unor rezultate ştiinţifice deosebite, care pot fi incluse în programele de învăţământ;

c) aducerea unor contribuţii deosebite la elaborarea şi promovarea legislaţiei specifice învăţământului şi cercetării ştiinţifice;

d) obţinerea unor rezultate de mare eficienţă în desfăşurarea procesului de învăţământ;

e) realizarea unor activităţi educativ-formative complexe în cadrul sau în afara cadrului şcolar obişnuit;

f) dezvoltarea şi modernizarea instituţiilor de învăţământ de toate nivelurile, pe baza unui management superior;

g) dezvoltarea armonioasă a individului prin educaţie fizică, educaţie igienico-sanitară şi practicarea sportului;

h) promovarea unor strategii şi tehnologii moderne de instruire şi educare.

Exit mobile version