Universitățile trebuie să descurajeze relațiile apropiate sau personale dintre profesori și studenți, să permită reclamațiile anonime și să înlăture orice barieră în calea eventualelor plângeri la adresa angajaților universității, să nu apeleze la documente care să-i împiedice pe studenți să raporteze eventuale abuzuri. Acestea sunt câteva dintre recomandările formulate la nivel național, în Marea Britanie, de principala organizație a universităților din această țară, Universities UK. Spre deosebire de România, unde instituții precum SNSPA în prezent și, recent, Universitatea din București au fost presate să își verifice, fiecare pe cont propriu, situația propriilor coduri după ce cazuri de abuz au ajuns în atenția publicului, în Marea Britanie abuzurile sexuale și de orice altă natură la adresa studenților fac obiectul unui pachet de instrucțiuni actualizat periodic.
Ca pretutindeni, universitățile din Marea Britanie își păstrează autonomia și au propriile lor instrumente de acțiune în cazul apariției unor situații de hărțuire sexuală, abuz sau violență la adresa studenților. Însă, la nivel național, principalul for ce reprezintă interesele universităților, organizația Universities UK, a elaborat la rândul ei o serie de recomandări, publicate inițial în 2016 și actualizate de mai multe ori începând de atunci.
- Recomandări similare sau alte acțiuni de informare centralizată pe asemenea teme există și în alte sisteme cu un învățământ superior dezvoltat – vezi, între altele, recomandările din 2018 ale Conferinței Rectorilor din Germania, sau o recentă campanie de informare, la nivel național, desfășurată în universitățile Franța, ce reia în comunicare directă o serie de sfaturi și instrumente pentru studenți, care pot fi găsite în format interactiv și pe portalul oficial dedicat studenților.
În Marea Britanie, instrucțiunile Universities UK cu privire la violența și comportamentul abuziv la adresa studenților, atât din partea profesorilor, cât și din partea altor studenți sau angajați din universități, au parte de actualizări la fiecare câțiva ani. Cele mai recente vizează abuzurile în campus, comise de studenți împotriva studenților, iar acestea au fost publicate în mai 2024.
Cele referitoare la comportamentul abuziv al personalului universitar la adresa studenților datează din 2022 și îndeamnă instituțiile de învățământ superior să aplice instrucțiunile UUK în continuarea propriilor coduri și a altor reglementări legale.
Clip de promovare a ghidului Universities UK de combatere a hărțuirii sexuale comise de angajați ai universităților la adresa studenților:
Ghidul strategic complet poate fi consultat aici. El se bazează pe cinci principii esențiale agreate de universități, potrivit cărora:
- Acestea au responsabilitatea legală și etică să asigure siguranța și starea de bine a tuturor studenților și angajaților
- Ele oferă diversitate și sunt autonome, iar ghidul trebuie aplicat potrivit propriilor abordări în domeniu
- Acțiunea de combatere și prevenire a abuzurilor angajaților la adresa studenților trebuie să facă parte dintr-un cadru mai larg de combatere a hărțuirii și inegalităților
- Universitățile trebuie să știe că prevenirea și combaterea abuzurilor reprezintă provocări reale și complexe, ce pretind schimbări la nivel individual, organizațional, la nivelul comunității și cel al societății.
- Pentru a rezolva această problemă, este nevoie de asumarea colectivă a responsabilității și de răspunsuri la nivelul întregii universități.
Principalele recomandări formulate în ghidul strategic al Universities UK:
- La nivelul universității să existe politici clare de intervenție în cazul unor comportamente sexuale inadecvate ale personalului la adresa studenților, universitățile să ofere politici ușor de înțeles și folosit de către întreaga comunitate
- Universitățile să descurajeze cu tărie relațiile personale apropiate între angajați și studenți, iar când acestea există, totuși, angajatul să declare situația în care se află și să fie înlăturat din situațiile ce presupun responsabilități care l-ar pune în conflict de interese
- Să fie interzise documente de tip acord de confidențialitate care să prevină ieșirea la iveală și raportarea situațiilor de abuz și hărțuire sexuală
- Membrii comunității să fie încurajați să raporteze situații care îi îngrijorează, să beneficieze de protecție în acest sens, inclusiv cei care fac raportări anonime
- Să fie colectate date generale privind raportările unor abuzuri, așa încât să poată fi realizate analize pentru mai buna înțelegere a problemei
- Să existe o aliniere a politicilor studențești și a celor de resurse umane, pentru o mai bună funcționare a procedurilor ce țin de acest domeniu.
Toate aceste recomandări-cadru sunt însoțite de un ghid practic, mult mai detaliat, ce conține recomandări specifice pentru o serie largă de categorii de reprezentanți ai mediului universitar, de la resurse umane la cei responsabili cu securitatea, cazarea, disciplina și conduita studenților, furnizorii de servicii pentru personalul universitar sau pentru studenți etc..