Absolvirea studiilor universitare se “impune” pentru o carieră didactică “indiferent de nivelul educațional la care este practicată”, afirmă, într-un comunicat transmis luni redacției Edupedu.ro, Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE). Această organizație, condusă de profesorul Lucian Ciolan de la Universitatea din București, care, din informațiile Edupedu.ro, ar avea un rol-cheie în propunerea din proiectul Deca al legilor educației privind desființarea specializării “învățător-educator” la liceele pedagogice, susține drept “absolut necesară” o nouă calificare la nivel de licență, anume în Educație timpurie.
UPDATE: Lucian Ciolan, președintele ARCE, a revenit cu precizarea că trimiterea la recomandarea Comisiei Europene a fost făcută greșit în comunicat și a precizat că recomandările sunt în acest document.
Știrea inițială:
Asociația invocă o “recomandare” a Comisiei Europene, dar dă drept exemplu un set de concluzii ale Consiliului UE, instituție diferită de Comisia Europeană, concluzii care nu menționează o recomandare în acest sens, ci doar o apreciere contextuală pentru setul de recomandări privind dezvoltarea carierei didactice.
- Comunicatul de luni este transmis, în numele Consiliului Director al asociației menționate, de profesorul Lucian Ciolan (Universitatea din București). Consiliul reunește profesori de la Universitatea din București, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea Al. I. Cuza din Iași și Universitatea de Vest din Timișoara.
Asociația Română de Cercetare în Educație menționează trei puncte de vedere în discuțiile despre formarea profesorilor:
- “Cariera didactică și, implicit, calificarea pentru aceasta, indiferent de nivelul educațional la care este practicată, impune absolvirea unui program de studii de nivel universitar. Aceasta este atât recomandarea Comisiei Europene (vezi, de exemplu, Council conclusions on European teachers and trainers for the future (2020/C 193/04), cât și concluzia numeroaselor studii și cercetări despre profesia didactică. (…)”
- “Având în vedere importanța crucială a achizițiilor în învățare și dezvoltare din copilăria timpurie, cât și intențiile autorităților de a consolida instituțiile de educație pentru intervalul de vârstă 0-3 ani, considerăm absolut necesară introducerea unei noi calificări de nivel universitar (licență) în Educație timpurie, însoțită de ocupația Profesor pentru educația timpurie. (…)”
- “Științele educației / Pedagogia, alături de didactica domeniilor și de pregătirea științifică în diverse discipline, sunt esențiale, atât pentru formarea inițială, cât și pentru formarea continuă a profesorilor. Formarea continuă și promovarea în cariera didactică (gradele didactice) sunt procese care nu își pot îndeplini funcțiile fără prezența explicită a pedagogiei în structura programelor de învățare continuă și a examenelor de promovare în profesie. Expertiza în științele educației / pedagogie se regăsește în instituțiile de învățământ superior care au programe de studiu în acest domeniu (inclusiv programele de formare a profesorilor).”
(Comunicatul integral – la finalul articolului)
În punctul său de vedere, Asociația Română de Cercetare în Educație invită decidenții ” să își întemeieze opțiunile pe dovezi științifice, pe evidențe clare”, însă, în acest apel, nu oferă asemenea argumente științifice. Pe de altă parte, organizația invocă “recomandarea Comisiei Europene”, dar face trimitere la concluziile altui for, Consiliul UE, ce reunește miniștrii țărilor membre. În Concluziile respective, datând din 2020 (2020/C 193/04), Consiliul notează contextual “posibilitatea” ca profesorii să-și consolideze competențele printr-un nivel superior de educație, chestiunea nefiind menționată în concluzii sau în apelurile adresate țărilor membre sau Comisiei Europene.
- “Finalizarea unor cicluri superioare de educație și pregătire pot oferi viitorilor profesori și formatori un set mai cuprinzător de competențe, inclusiv pe acelea necesare dezvoltării autonomiei profesionale în practicile lor didactice. Aceasta poate contribui, la rândul ei, la o mai mare satisfacție a muncii, precum și la percepția valorii și respectului față de profesie”.
Desființarea specializării „învățător-educator” de la liceele pedagogice, introdusă în proiectul legii Educației, varianta Deca, ar fi fost propusă de Lucian Ciolan, potrivit surselor Edupedu.ro. Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat public că are consultări cu „specialiștii din facultățile de științele educației” pe drafturile legilor pe 28 octombrie, la o lună de la preluarea mandatului (sursa):
- “Reporter: Bună ziua. Ne puteți spune, vă rog, care este stadiul, acum, al finalizării pachetului de legi al educației? Spuneați la preluarea mandatului că final de octombrie, început de noiembrie. În ce stadiu sunt acum sau când estimați că le veți prezenta în guvern?
- Ligia Deca: Așa cum afirmam, suntem în stadiul în care trecem prin toate comentariile, contribuțiile venite în perioada de dezbatere publică. În același timp, am reluat întâlnirile cu actorii principali și zonele de expertiză – chiar astăzi am o întâlnire, de exemplu, cu reprezentanții Facultăților de Științe ale Educației pentru a intra în problematica carierei didactice, curriculumului și așa mai departe.”
De notat, totodată, că punctul de vedere al ARCE se face auzit oficial după ce, la finalul săptămânii trecute, mai mulți profesori universitari din domeniul științelor educației au vorbit în favoarea păstrării specializării de învățător la liceele pedagogice și au susținut rolul acestora, în cadrul unei conferințe găzduite de Universitatea de Vest din Timișoara, “Locul și rolul liceelor pedagogice în profesionalizarea carierei didactice și în dezvoltarea educației timpurii în România”.
Printre cei care au vorbit la acea conferință s-a numărat și Claudia Borca, directorul Departamentului de Științe ale Educației din cadrul Universității de Vest și, totodată, membru în Consiliul Director în numele căruia președintele ARCE a trimis comunicatul de presă de luni. La evenimentul de vineri, Claudia Borca declara, referitor la liceele pedagogice:
- “Liceele pedagogice, colegiile pedagogice au clar un rol în formarea viitorilor studenți. Și asta [spun] în calitate de director al Departamentului de Științe ale Educației. Noi formăm profesori pentru învățământ primar și preșcolar și admitem și recunoaștem valoarea deosebită pe care o au absolvenții colegiilor și liceelor pedagogice. Dar nu numai pentru pedagogia învățământului primar și preșcolar, dar și pentru specializarea pedagogie, și pentru psihopedagogie. Cred că în general, pentru că în Universitatea de Vest din Timișoara studenți actuali, absolvenți ai UVT sunt foști elevi ai liceelor și colegiilor pedagogice.”
Comunicatul ARCE, integral:
“Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE), organizație profesional-științifică afiliată European Educational Research Association (EERA), care reunește profesori și cercetători în domeniul științelor educației din întreaga țară. Misiunea sa principală este aceea de a sprijini și de a crește rolul și statutul cercetării educaționale în mediul academic românesc și de a contribui la fundamentarea pe evidențe a politicilor și practicilor educaționale din România.
Din această perspectivă, în contextul diverselor dezbateri despre formarea profesorilor, generate de noile proiecte ale legilor educației, Consiliul ARCE exprimă următoarele poziții, fundamentate pe analiză și documentare științifică:
- Cariera didactică și, implicit, calificarea pentru aceasta, indiferent de nivelul educațional la care este practicată, impune absolvirea unui program de studii de nivel universitar. Aceasta este atât recomandarea Comisiei Europene (vezi, de exemplu, Council conclusions on European teachers and trainers for the future (2020/C 193/04), cât și concluzia numeroaselor studii și cercetări despre profesia didactică. Începând cu educația timpurie și terminând cu învățământul superior, responsabilitatea profesorilor este una imensă, cerințele și exigențele sunt tot mai complexe și, pentru a putea face față cu succes tuturor acestor provocări, este nevoie de un nivel cât mai înalt de educație și formare. Echitatea în sistemul național de educație nu poate fi asigurată dacă una și aceiași profesie este practicată de absolvenți cu niveluri educaționale diferite și, deci, cu statut și drepturi diferite.
- Având în vedere importanța crucială a achizițiilor în învățare și dezvoltare din copilăria timpurie, cât și intențiile autorităților de a consolida instituțiile de educație pentru intervalul de vârstă 0-3 ani, considerăm absolut necesară introducerea unei noi calificări de nivel universitar (licență) în Educație timpurie, însoțită de ocupația Profesor pentru educația timpurie. Acest nou program de licență, cu standarde deja aprobate la nivelul ARACIS, poate oferi absolvenților deschidere către profesia didactică pentru nivelurile ante-preșcolar și preșcolar, fiind complementar și simetric cu actuala licență în Pedagogia învățământului preșcolar și primar, care oferă calificarea pentru nivelurile preșcolar și primar.
- Științele educației / Pedagogia, alături de didactica domeniilor și de pregătirea științifică în diverse discipline, sunt esențiale, atât pentru formarea inițială, cât și pentru formarea continuă a profesorilor. Formarea continuă și promovarea în cariera didactică (gradele didactice) sunt procese care nu își pot îndeplini funcțiile fără prezența explicită a pedagogiei în structura programelor de învățare continuă și a examenelor de promovare în profesie. Expertiza în științele educației / pedagogie se regăsește în instituțiile de învățământ superior care au programe de studiu în acest domeniu (inclusiv programele de formare a profesorilor).
ARCE, asumând responsabil poziția de asociație profesional – științifică, invită decidenții și ceilalți stakeholderi implicați în definitivarea celor două proiecte ale legilor educației, să își întemeieze opțiunile pe dovezi științifice, pe evidențe clare, în beneficiul bunei funcționări a sistemului, dar mai ales în beneficiul creșterii calității învățării în instituțiile de învățământ din România.
ARCE își exprimă, ca de fiecare dată, întreaga disponibilitate de a oferi puncte de vedere / soluții / opțiuni de politică educațională fundamentate pe date de cercetare și analiză științifică.
În numele Consiliului Director,
Prof.dr. Lucian CIOLAN, Președinte (Universitatea din București)
Consiliul Director ARCE:
Prof.dr. Lucian CIOLAN, Președinte (Universitatea din București)
Prof.dr. Romiță Iucu (Universitatea din București)
Prof.dr. Anca Nedelcu (universitatea din București)
Prof.dr. Carmen CREȚU (Universitatea Al.I.Cuza, Iași)
Prof.dr. Nicoleta Laura POPA (Universitatea Al.I.Cuza, Iași)
Prof.dr. Ion Albulescu (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca)
Conf.dr. Cătălin Glava (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca)
Prof.dr. Bocoș Mușata Dacia (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca)
Conf.dr. Marian Ilie (Universitatea de Vest, Timișoara)
Conf.dr. Claudia Borca (Universitatea de Vest, Timișoara)
Prof.dr. Ciprian Ceobanu, secretar general (Universitatea Al.I.Cuza, Iași)
Lect.dr. Mihaela Stîngu, trezorier (Universitatea din București)
Drd. Daniel Iancu, reprezentantul cercetătorilor emergenți (Universitatea de Vest, Timișoara)”