Absolvenții de liceu se vor putea înscrie din septembrie 2024 la prima serie de specializări de licență duală din cadrul a 5 universități din țară / Viitorii studenți vor putea primi, pe lângă bursele universitare, și burse de la companii – hotărâre de guvern

3.253 de vizualizări
Foto: © Industryviews | Dreamstime.com
Elevii care au învățat la licee duale și nu numai vor putea studia la universități cu programe de licență duală începând cu anul școlar 2024-2025. Înființarea a 18 programe de acest fel în 5 instituții de învățământ superior din România a fost aprobată de Guvern în cadrul ședinței de ieri, 21 august. Înscrierile încep în luna septembrie a acestui an, a anunțat ministra Ligia Deca într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Printre cele 39 de noi programe de licență înființate anul acesta, se numără 18 programe în sistem dual, se arată în nota de fundamentare a hotărârii de Guvern privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare și a structurii instituțiilor de învățământ superior pentru anul universitar 2024-2025.

Universitatea „Babeș Bolyai” din Cluj-Napoca are cele mai multe specializări duale – 7, dintre care 3 pot fi studiate la filiala din Sfântu Gheorghe (2 dintre acestea sunt în limba maghiară) și 2 la filiala din Reșița.

Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava are 5 programe în sistem dual: 3 din domeniul ingineriei electrice și științei calculatoarelor și 2 din domeniul inginerie industriale și mecanice.

Urmează Universitatea „Ovidius” din Constanța, cu 3 programe de licență duală, Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica din București și Universitatea Politehnica din Timișoara cu câte o specializare duală.

Iată care sunt universitățile și specializările duale menționate în Anexa 2:

1. Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica din București:

  • Specializarea Tehnologia construcțiilor de mașini din cadrul Facultății de Inginerie Industrială și Robotică.

2. Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca:

  • Specializarea Chimie farmaceutică a Facultății de Chimie și Inginerie Chimică;
  • Specializarea Ingineria și informatica proceselor chimice și biochimice din aceeași facultate;
  • Specializarea Știința mediului (în limba maghiară, la Sfântu Gheorghe) din cadrul Facultății de Știința și Ingineria Mediului;
  • Specializarea Economia comerțului, turismului și serviciilor (în limba maghiară, la Sfântu Gheorghe) a Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor;
  • Specializarea Economia comerțului, turismului și serviciilor (la Sfântu Gheorghe) din aceeași facultate;
  • Specializarea Economia comerțului, turismului și serviciilor (la Reșița) din aceeași facultate;
  • Specializarea Inginerie mecanică din cadrul Facultății de Inginerie, care funcționează în cadrul Centrului Universitar al UBB din Reșița.

3. Universitatea „Ovidius” din Constanța:

  • Specializarea Agricultură a Facultății de Științe ale Naturii și Științe Agricole;
  • Specializarea Fizică tehnologică din Facultatea de Științe Aplicate și Inginerie;
  • Specializarea Inginerie mecanică a Facultății de Inginerie Mecanică, Industrială și Maritimă;

4. Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava:

  • Specializarea Calculatoare din cadrul Facultății de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor;
  • Specializarea Automatică și informatică aplicată din aceeași facultate;
  • Specializarea Sisteme electrice a aceleiași facultăți;
  • Specializarea Tehnologia construcțiilor de mașini din Facultatea de Inginerie Mecanică, Autovehicule și Robotică;
  • Specializarea Inginerie mecanică din cadrul aceleiași facultăți.

5. Universitatea Politehnica din Timișoara:

  • Specializarea Robotică a Facultății de Mecanică.

Absolvenții de liceu vor putea aplica pentru aceste programe de licență începând de luna viitoare, conform anunțului ministrei Educației, Ligia Deca, de pe pagina sa de Facebook.

Programele de învățământ superior dual sunt prevăzute prin legea 199/2023 și respectă structura învățământului dual organizat până acum la nivelul liceelor cu profiluri tehnologic și profesional.

Concret, universitățile încheie contracte de parteneriat cu operatori economici, care organizează activități de învățare prin muncă pentru studenți. Unitățile teritorial-administrative pot contribui și ele financiar.

„Instituția de învățământ superior organizează și desfășoară activități de învățare, predare și evaluare, iar operatorii economici organizează activități de învățare prin muncă și participă la evaluare. Activitățile aplicative și de cercetare se pot desfășura atât la instituția de învățământ superior, cât și la operatorii economici”, se arată în articolul 10, alineatul 2 din noua lege a învățământului superior.

Studenții pot beneficia, pe lângă bursele din partea universităților, și de burse de la operatorii economici și/sau autoritățile locale, se mai precizează în articolul 92, alineatul 2. Cuantumul acestora trebuie să fie cel puțin egal cu cel al burselor acordate din fonduri publice pentru învățământul universitar.

La sfârșitul anului trecut, Ministerul Educației a anunțat că 29 de campusuri duale din toate cele 8 regiuni de dezvoltare vor fi finanțate din bugetul din PNRR de peste 250 de milioane de euro alocat pentru apelul de proiecte privind dezvoltarea consorțiilor regionale și a campusurilor profesionale integrate.

Foto: © Industryviews | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. inginerie de doi ani. voi va dati seama ca asta e un fel de postliceală ?
    facultatea muncitoreasca de pe timpul lui ceasca tot doi ani dura SI scotea niste trogloditi incompetentei și politruci turnatori pe deasupra .
    ce am fost SI ce am ajuns. auzi la ea , doctorat , eventual din ala la FF .
    ptiu Dracea , cred CA au unii nevoie urgenta sa ajungi doctori pe repede inainte

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ce își doresc copiii de Crăciun în 2020? Gabriela, clasa a III-a: Eu mi-aș dori să mă întorc la școală și să învăț mai bine. Mi-a dat tata un telefon pe care să-l folosesc, dar rămân în urmă și trebuie să o întreb pe doamna tot mai mult

Gabriela este în clasa a III-a la o școală din Vaslui. Înainte să înceapă școala online, făcea naveta pe jos sau cu microbuzul școlar. Sora ei mai mică, Ștefania, care…
Vezi articolul

PISA 2022: Elevii de 15 ani din România sunt afectați, la școală, în cea mai mare măsură de faptul că sunt luați în râs sau că se răspândesc zvonuri răutăcioase despre ei / O expunere mai mare la bullying este asociată cu scoruri mai mici la matematică

La capitolul bullying, elevii de 15 ani din România par a fi afectați în cea mai mare măsură de faptul că sunt luați în râs, reiese din datele PISA 2022.…
Vezi articolul