Absolvenții învățământului gimnazial care întrerup studiile pot fi cuprinși în învățământul dual, până să împlinească vârsta de 26 de ani, pentru a avea o calificare profesională, potrivit ordinului pentru aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a învățământului dual, ordin publicat în Monitorul Oficial. Înainte puteau fi cuprinși doar cei care au absolvit învățământul obligatoriu. Vezi mai jos, în articol, care sunt principalele modificări.
Ordinul publicat în Monitorul Oficial înlocuiește metodologia din 29 martie 2017.
„Absolvenții învățământului gimnazial care întrerup studiile pot fi cuprinși, până la împlinirea vârstei de 26 de ani, într-un program de pregătire profesională, inclusiv prin învățământ dual, în vederea dobândirii unei calificări profesionale”, prevede art. 26 din noua metodologie.
Legea Educației Naționale stabilește că „învățământul general obligatoriu cuprinde învățământul primar, învățământul gimnazial și primii 2 ani ai învățământului secundar superior. Învățământul secundar superior și grupa mare din învățământul preșcolar devin obligatorii până cel mai târziu în anul 2020, grupa mijlocie până cel mai târziu în anul 2023, iar grupa mică până în anul 2030”.
Până să fie publicată noua metodologie, învățământul dual era organizat ca învățământ cu frecvență, cursuri de zi. Acum, învăţământul dual pentru nivelul 3 de calificare este organizat ca învăţământ cu frecvenţă, cursuri de zi, iar pentru nivelurile 4 sau 5 de calificare pot să fie organizate și cursuri serale.
Învățământul dual pentru nivelul 5 de calificare, potrivit metodologiei
Art. 47 alin. (1) stabilește că „învăţământul dual pentru nivelul 5 de calificare este organizat pentru absolvenţi ai învăţământului liceal, cu sau fără diplomă de bacalaureat şi/sau pentru absolvenţi cu certificat de calificare profesională de nivel 4 de calificare, ca parte a învăţământului terțiar nonuniversitar.”
Învățământul dual pentru nivelul 5 de calificare poate fi organizat în postliceale sau în colegii terțiare non-universitare.
Profesorii din învățământul profesional
„În învăţământul dual de stat, posturile didactice/catedrele vacante şi rezervate se ocupă prin concurs naţional organizat de inspectoratul şcolar, conform unei metodologii-cadru elaborate de Ministerul Educaţiei, cu consultarea partenerilor de dialog social, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei”, conform metodologiei.
De precizat este că din noul document au fost eliminate următoarele articole:
Art. 31 din metodologia publicată în Monitorul Oficial stabilește că „posturile didactice/catedrele rămase neocupate prin concurs sau vacantate în timpul anului şcolar se ocupă pe perioadă determinată, prin detaşare, prin plata cu ora, până la sfârşitul anului şcolar ori până la revenirea pe post a cadrului didactic care a beneficiat de rezervarea postului/catedrei. În situaţia în care posturile didactice nu pot fi astfel ocupate până la începerea cursurilor, inspectoratele şcolare organizează, la nivel judeţean, concursuri pentru ocuparea posturilor didactice în vederea angajării cu contract individual de muncă pe perioadă determinată a personalului didactic calificat.”
Art. 32 din documentul citat prevede că „normarea posturilor didactice pentru activităţile de laborator şi instruire practică din învăţământul dual se face pe grupe, pe baza normativelor în vigoare privind formaţiunile de studiu, cu încadrarea în numărul de posturi aprobat la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti.”
O altă noutate se referă la faptul că unitatea de învățământ este obligată să includă în consiliul de administrație reprezentanții din partea operatorilor economici.
„Unitatea de învățământ se obligă: a) să constituie consiliul de administrație al unității de învățământ cu includerea reprezentanților din partea operatorilor economici, în conformitate cu reglementările legale în vigoare și precizările de la cap. V”
Iată ce cuprinde capitolul V despre componența consiliului de administrație al unității de învățământ:
Amintim că fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat din iulie că se va introduce pentru prima oară învățământul dual în sistemul universitar, ca formă de învățământ. – detalii aici.
Potrivit documentului consultat, învățământul superior dual se organizează:
- a) pentru ciclul I – programe de studii universitare de licență, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 180 și maximum 240 de credite;
- b) pentru ciclul II – programe de studii universitare de masterat profesional, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 60 și maximum 120 de credite;
- c) pentru ciclul III – doctorat profesional.”
Ordinul privind aprobarea metodologiei de organizare și funcționare a învățământului dual poate fi consultat mai jos:
Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.