Absolvenții de gimnaziu care întrerup studiile pot fi cuprinși în învățământul dual, școlile au obligația să includă reprezentanții operatorilor economici în consiliul de administrație – printre noutățile din metodologia publicată în Monitorul Oficial

1.909 vizualizări
Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com
Absolvenții învățământului gimnazial care întrerup studiile pot fi cuprinși în învățământul dual, până să împlinească vârsta de 26 de ani, pentru a avea o calificare profesională, potrivit ordinului pentru aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a învățământului dual, ordin publicat în Monitorul Oficial. Înainte puteau fi cuprinși doar cei care au absolvit învățământul obligatoriu. Vezi mai jos, în articol, care sunt principalele modificări.

Ordinul publicat în Monitorul Oficial înlocuiește metodologia din 29 martie 2017.

„Absolvenții învățământului gimnazial care întrerup studiile pot fi cuprinși, până la împlinirea vârstei de 26 de ani, într-un program de pregătire profesională, inclusiv prin învățământ dual, în vederea dobândirii unei calificări profesionale”, prevede art. 26 din noua metodologie.

Legea Educației Naționale stabilește că „învățământul general obligatoriu cuprinde învățământul primar, învățământul gimnazial și primii 2 ani ai învățământului secundar superior. Învățământul secundar superior și grupa mare din învățământul preșcolar devin obligatorii până cel mai târziu în anul 2020, grupa mijlocie până cel mai târziu în anul 2023, iar grupa mică până în anul 2030”.

Până să fie publicată noua metodologie, învățământul dual era organizat ca învățământ cu frecvență, cursuri de zi. Acum, învăţământul dual pentru nivelul 3 de calificare este organizat ca învăţământ cu frecvenţă, cursuri de zi, iar pentru nivelurile 4 sau 5 de calificare pot să fie organizate și cursuri serale.

Foto: Captură – Ordinul ministrului educației nr. 5.732/2022 privind aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a învățământului dual 
Învățământul dual pentru nivelul 5 de calificare, potrivit metodologiei

Art. 47 alin. (1) stabilește că „învăţământul dual pentru nivelul 5 de calificare este organizat pentru absolvenţi ai învăţământului liceal, cu sau fără diplomă de bacalaureat şi/sau pentru absolvenţi cu certificat de calificare profesională de nivel 4 de calificare, ca parte a învăţământului terțiar nonuniversitar.”

Foto: Captură – Ordinul ministrului educației nr. 5.732/2022 privind aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a învățământului dual 

Învățământul dual pentru nivelul 5 de calificare poate fi organizat în postliceale sau în colegii terțiare non-universitare.

Profesorii din învățământul profesional

„În învăţământul dual de stat, posturile didactice/catedrele vacante şi rezervate se ocupă prin concurs naţional organizat de inspectoratul şcolar, conform unei metodologii-cadru elaborate de Ministerul Educaţiei, cu consultarea partenerilor de dialog social, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei”, conform metodologiei.

De precizat este că din noul document au fost eliminate următoarele articole:

Foto: Captură – Metodologia de organizare și funcționare a învățământului dual din 29 martie 2017

Art. 31 din metodologia publicată în Monitorul Oficial stabilește că „posturile didactice/catedrele rămase neocupate prin concurs sau vacantate în timpul anului şcolar se ocupă pe perioadă determinată, prin detaşare, prin plata cu ora, până la sfârşitul anului şcolar ori până la revenirea pe post a cadrului didactic care a beneficiat de rezervarea postului/catedrei. În situaţia în care posturile didactice nu pot fi astfel ocupate până la începerea cursurilor, inspectoratele şcolare organizează, la nivel judeţean, concursuri pentru ocuparea posturilor didactice în vederea angajării cu contract individual de muncă pe perioadă determinată a personalului didactic calificat.”

Art. 32 din documentul citat prevede că „normarea posturilor didactice pentru activităţile de laborator şi instruire practică din învăţământul dual se face pe grupe, pe baza normativelor în vigoare privind formaţiunile de studiu, cu încadrarea în numărul de posturi aprobat la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti.”

O altă noutate se referă la faptul că unitatea de învățământ este obligată să includă în consiliul de administrație reprezentanții din partea operatorilor economici.

„Unitatea de învățământ se obligă: a) să constituie consiliul de administrație al unității de învățământ cu includerea reprezentanților din partea operatorilor economici, în conformitate cu reglementările legale în vigoare și precizările de la cap. V”

Foto: Captură – Ordinul ministrului educației nr. 5.732/2022 privind aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a învățământului dual 

Iată ce cuprinde capitolul V despre componența consiliului de administrație al unității de învățământ:

Foto: Captură – Ordinul ministrului educației nr. 5.732/2022 privind aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a învățământului dual 

Amintim că fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat din iulie că se va introduce pentru prima oară învățământul dual în sistemul universitar, ca formă de învățământ. – detalii aici.

Potrivit documentului consultat, învățământul superior dual se organizează:

  • a) pentru ciclul I – programe de studii universitare de licență, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 180 și maximum 240 de credite;
  • b) pentru ciclul II – programe de studii universitare de masterat profesional, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 60 și maximum 120 de credite;
  • c) pentru ciclul III – doctorat profesional.”

Ordinul privind aprobarea metodologiei de organizare și funcționare a învățământului dual poate fi consultat mai jos:

Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
DOCUMENT Regulile pentru admiterea la liceele duale, care va avea loc pentru prima dată în 2023, au fost publicate în Monitorul Oficial
Sorin Cîmpeanu: Se introduce pentru prima oară învățământul dual în sistemul universitar, ca formă de învățământ – propunere din noua legea a Educației pentru învățământul superior

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENTE Înființarea consorțiilor duale universitare, aprobată oficial. Operatorii economici trebuie să asigurare pentru elevi și studenți burse cel puțin la nivelul celor acordate din fonduri publice

Ministerul Educației a aprobat, prin ordinul de ministru nr. 6.216 din 09.11.2022, metodologia privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual. Documentul reglementează ce este un consorțiu, actorii implicați și ce drepturi și…
Vezi articolul

VIDEO Andrei Mercea, coordonatorul școlii duale de la Jucu, județul Cluj: Mulți dintre elevi nu au suficiente resurse materiale și încep să lucreze în diferite companii. Apare abandonul școlar, deoarece nu mai fac față să vină și la școală, să vină și la practică, în spate mai lucrează încă 6 ore

„Am avut un elev care, spre exemplu, făcea naveta, venea la noi la fabrică, după care de la noi, de la fabrică, fugea rapid la un hypermarket și programul lui…
Vezi articolul

Sprijin de 300 de lei pe lună pentru elevii din învățământul profesional și tehnic și programe remediale pentru creșterea nivelului de competență în citit, matematică şi științe, finanțate într-un apel de 140 milioane euro, în consultare publică

Subvenții de 300 de lei pe lună pentru elevii din învățământul profesional și tehnic (ÎPT), sprijin financiar pentru cazare, masă și transport, programe remediale, în special pentru elevii din clasa…
Vezi articolul

Daniel David: În învățământul profesional păstrăm bursele tehnologice, pentru că există colaborări cu firme, trebuie să ne păstrăm și noi angajamentul pe care l-am făcut printr-un contract / Elevii de la liceele tehnologice vor primi burse de merit și sociale

Burselor tehnologice în învățământul profesional vor rămâne la fel, deoarece sunt parte din angajamente contractuale cu firmele partenere, a afirmat recent ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, la Antena 3.…
Vezi articolul

Primăria Timișoara aprobă marți studiul de fezabilitate pentru campusul de învățământ dual Vest Timișoara – proiect PNRR de 35 de milioane de euro. Va putea primi aproape 470 de elevi și studenți

Municipalitatea timişoreană va realiza un studiu de fezabilitate (SF) pentru construirea unui Campus regional integrat destinat „învăţământului dual Vest Timişoara”, care va realiza legătura necesară între sistemul educaţional preuniversitar, cel…
Vezi articolul