Consiliul de administrație (CA) al Colegiului Național Gheorghe Șincai din București ar fi fost implicat în procesul de motivare a absențelor unor elevi, conform hotărârii CA din data de 14.10.2024, publicată pe site-ul colegiului. Potrivit ordinului Ministerului Educației nr. 6423, care reglementează funcționarea Consiliilor de Administrație, nu este specificat nicăieri că motivarea absențelor elevilor intră în competențele consiliului de administrație, ci această atribuție îi revine dirigintelui.
Conform legii și normelor stabilite, solicitările privind motivarea absențelor sunt adresate dirigintelui, care are autoritatea să le soluționeze, fără implicarea Consiliului de Administrație. Cazul relatat pare a fi o deviere de la procedura obișnuită.
În documentul cu hotărârile CA nu este clar cine a cerut Consiliului de Administrație motivarea absențelor pentru elevi.
Cele două hotărâri care vizează absențele elevilor apar pe lista din 14.10.2024 publicată de Colegiul Național Gheorghe Șincai:
- H. 34 Aprobarea motivării absențelor elevei O. R. D. de la clasa a X-a C, în perioada 30.09.2024 – 08.10.2024 (cererea nr. 4101/25.09.2024).
- H. 36 Aprobarea cererii nr. 4212/01.10.2024, în care se solicită motivarea absențelor elevului C. M. A. de la clasa a XI-a D.
Aprobarea motivării absențelor în CA ridică întrebări legate de conformitatea cu atribuțiile ce revin consiliului.
De menționat că, potrivit legii, pentru orice hotărâre luată de Consiliul de Administrație, directorul instituției de învățământ se va asigura că este pusă în aplicare – în acest caz ar trebui sa motiveze absențele elevilor, conform celor două hotărâri, deși acest lucru nu este în atribuțiile sale.
Conform Ordinului Ministerului Educației nr. 6423, care reglementează funcționarea Consiliilor de Administrație, CA-ul are atribuții foarte specifice legate de organizarea și gestionarea activităților administrative și educative din școală, însă nu este specificat nicăieri faptul că ar trebui să se implice în motivarea absențelor.
În cazul elevilor de clasele a X-a și a XI-a, aceasta este o atribuție a dirigintelui, care poate decide cu privire la motivarea absențelor pe baza documentelor justificative prezentate de elevi sau părinți, conform procedurilor pe care trebuie să le respecte școlile.
Implicarea Consiliului de Administrație în motivarea absențelor elevilor nu doar încalcă procedurile, dar complică în mod inutil procesul de motivare a absențelor.
Metodologia-cadru de organizare și funcționare a consiliilor de administrație o puteți citi mai jos:
Procedura de motivare a absențelor elevilor
Procedura de motivare a absențelor elevilor este următoarea, potrivit noului regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP 2024):
Art. 94 – „(2) Motivarea absenţelor se face de către educatorul/învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte în ziua prezentării actelor justificative.
3) În cazul beneficiarilor primari minori, părinţii sau reprezentanţii legali au obligaţia de a prezenta personal învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar/profesorului diriginte actele justificative pentru absenţele copilului său.”
Conform ROFUIP (art. 94 alin. 4), actele medicale pe baza cărora se face motivarea absenţelor sunt, după caz:
- adeverinţă eliberată de medicul cabinetului şcolar, de medicul de familie sau medicul de specialitate
- adeverinţă/certificat medical/foaie de externare/scrisoare medicală eliberat(ă) de unitatea sanitară în care elevul a fost internat.
Actele medicale trebuie să aibă viza cabinetului şcolar sau a medicului de familie care are în evidenţă fişele medicale/carnetele de sănătate ale beneficiarilor primari.
Părinții au voie să justifice până la 40 absențe ale copiilor pe an școlar, potrivit RegulamentuluI de funcționare și organizare a unităților de învățământ, dar nu mai mult de 20% din numărul orelor la o disciplină
„În limita a 40 de ore de curs pe an şcolar, fără a depăşi 20% din numărul orelor alocate unei discipline, absenţele pot fi motivate doar pe baza cererilor scrise ale părintelui sau reprezentantului legal al elevului sau ale elevului major, adresate învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar/profesorului diriginte al clasei, avizate în prealabil de motivare de către directorul unităţii de învăţământ.” – art. 94 (5).
Noutatea este că pentru elevele gravide și elevii părinți absențele pot fi motivate pentru un număr de ore de curs, în limita a 100 de ore de curs pe an şcolar. Nu trebuie să depășească 40% din numărul orelor alocate unei discipline
Art. 94 – „(6) Prin excepție de la prevederile alin. (5), pentru elevele gravide și elevii părinți absențele pot fi motivate pentru un număr de ore de curs, în limita a 100 de ore de curs pe an şcolar, fără a depăşi 40% din numărul orelor alocate unei discipline.
(7) Educatorul/educatoarele/profesorul pentru educație timpurie/învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte păstrează la sediul unităţii de învăţământ, pe tot parcursul anului şcolar, actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor, prezentate în termen de 7 zile calendaristice de la reluarea activităţii elevului.
(8) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (7) atrage declararea absenţelor ca nemotivate.
(9) În cazul beneficiarilor primari reprezentanţi, absenţele se motivează pe baza actelor justificative, conform prevederilor statutului elevului.”