Consiliul de administrație (CA) al Colegiului Național Gheorghe Șincai din București ar fi fost implicat în procesul de motivare a absențelor unor elevi, conform hotărârii CA din data de 14.10.2024, publicată pe site-ul colegiului. Potrivit ordinului Ministerului Educației nr. 6423, care reglementează funcționarea Consiliilor de Administrație, nu este specificat nicăieri că motivarea absențelor elevilor intră în competențele consiliului de administrație, ci această atribuție îi revine dirigintelui.
Conform legii și normelor stabilite, solicitările privind motivarea absențelor sunt adresate dirigintelui, care are autoritatea să le soluționeze, fără implicarea Consiliului de Administrație. Cazul relatat pare a fi o deviere de la procedura obișnuită.
În documentul cu hotărârile CA nu este clar cine a cerut Consiliului de Administrație motivarea absențelor pentru elevi.
Cele două hotărâri care vizează absențele elevilor apar pe lista din 14.10.2024 publicată de Colegiul Național Gheorghe Șincai:
- H. 34 Aprobarea motivării absențelor elevei O. R. D. de la clasa a X-a C, în perioada 30.09.2024 – 08.10.2024 (cererea nr. 4101/25.09.2024).
- H. 36 Aprobarea cererii nr. 4212/01.10.2024, în care se solicită motivarea absențelor elevului C. M. A. de la clasa a XI-a D.
Aprobarea motivării absențelor în CA ridică întrebări legate de conformitatea cu atribuțiile ce revin consiliului.
De menționat că, potrivit legii, pentru orice hotărâre luată de Consiliul de Administrație, directorul instituției de învățământ se va asigura că este pusă în aplicare – în acest caz ar trebui sa motiveze absențele elevilor, conform celor două hotărâri, deși acest lucru nu este în atribuțiile sale.
Conform Ordinului Ministerului Educației nr. 6423, care reglementează funcționarea Consiliilor de Administrație, CA-ul are atribuții foarte specifice legate de organizarea și gestionarea activităților administrative și educative din școală, însă nu este specificat nicăieri faptul că ar trebui să se implice în motivarea absențelor.
În cazul elevilor de clasele a X-a și a XI-a, aceasta este o atribuție a dirigintelui, care poate decide cu privire la motivarea absențelor pe baza documentelor justificative prezentate de elevi sau părinți, conform procedurilor pe care trebuie să le respecte școlile.
Implicarea Consiliului de Administrație în motivarea absențelor elevilor nu doar încalcă procedurile, dar complică în mod inutil procesul de motivare a absențelor.
Metodologia-cadru de organizare și funcționare a consiliilor de administrație o puteți citi mai jos:
Procedura de motivare a absențelor elevilor
Procedura de motivare a absențelor elevilor este următoarea, potrivit noului regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP 2024):
Art. 94 – „(2) Motivarea absenţelor se face de către educatorul/învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte în ziua prezentării actelor justificative.
3) În cazul beneficiarilor primari minori, părinţii sau reprezentanţii legali au obligaţia de a prezenta personal învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar/profesorului diriginte actele justificative pentru absenţele copilului său.”
Conform ROFUIP (art. 94 alin. 4), actele medicale pe baza cărora se face motivarea absenţelor sunt, după caz:
- adeverinţă eliberată de medicul cabinetului şcolar, de medicul de familie sau medicul de specialitate
- adeverinţă/certificat medical/foaie de externare/scrisoare medicală eliberat(ă) de unitatea sanitară în care elevul a fost internat.
Actele medicale trebuie să aibă viza cabinetului şcolar sau a medicului de familie care are în evidenţă fişele medicale/carnetele de sănătate ale beneficiarilor primari.
Părinții au voie să justifice până la 40 absențe ale copiilor pe an școlar, potrivit RegulamentuluI de funcționare și organizare a unităților de învățământ, dar nu mai mult de 20% din numărul orelor la o disciplină
„În limita a 40 de ore de curs pe an şcolar, fără a depăşi 20% din numărul orelor alocate unei discipline, absenţele pot fi motivate doar pe baza cererilor scrise ale părintelui sau reprezentantului legal al elevului sau ale elevului major, adresate învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar/profesorului diriginte al clasei, avizate în prealabil de motivare de către directorul unităţii de învăţământ.” – art. 94 (5).
Noutatea este că pentru elevele gravide și elevii părinți absențele pot fi motivate pentru un număr de ore de curs, în limita a 100 de ore de curs pe an şcolar. Nu trebuie să depășească 40% din numărul orelor alocate unei discipline
Art. 94 – „(6) Prin excepție de la prevederile alin. (5), pentru elevele gravide și elevii părinți absențele pot fi motivate pentru un număr de ore de curs, în limita a 100 de ore de curs pe an şcolar, fără a depăşi 40% din numărul orelor alocate unei discipline.
(7) Educatorul/educatoarele/profesorul pentru educație timpurie/învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte păstrează la sediul unităţii de învăţământ, pe tot parcursul anului şcolar, actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor, prezentate în termen de 7 zile calendaristice de la reluarea activităţii elevului.
(8) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (7) atrage declararea absenţelor ca nemotivate.
(9) În cazul beneficiarilor primari reprezentanţi, absenţele se motivează pe baza actelor justificative, conform prevederilor statutului elevului.”
8 comments
Credeți ca ISMB nu stia?
Poate chiar ei le-au recomandat cum să salveze ocolind legea, niște beizadele.
Asta dacă nu cumva dirigintii au refuzat samovalnic sa aplice regulamentul si CA a fost obligat să intervină pt corectarea abuzului.
Toate acestea derivă și din secretizarea discuțiilor din CA si prin neafișarea minutelor întâlnirii din ședințele CA.
E valabil in toate școlile. 99% dintre profesori NU știu ce se discută in CA ul din școala lor.
Dacă CA a intervenit peste diriginți pentru că aceștia nu respectau regulamentul, unde-s comisiile și unde-s sancțiunile pentru cei care nu și-au făcut treaba?
Cred că știți foarte bine cine abuzează aici.
Toată lumea știe.
Asemenea compromisuri pot fi determinate de situații aparent obiective, precum schimbarea/decesul dirigintelui, pierderea documentelor justificative, participarea elevilor la activități desfășurate de școală, pentru care nu se eliberează adeverințe sau scutiri care să justifice motivarea absențelor. La fel de bine, pot fi abuzuri, când transferații preferențial (cu medii mai mici decât ale clasei) nu se adaptează nivelului clasei, preferă să evite stresul procesului de adaptare, sau deja sunt obișnuiți să lipsească, iar părinții, învățați să folosească sistemul PCR (pile, cunoștințe, relații) sau pur și simplu mituind, revendică încălcarea legii, iar politicienii care conduc școlile, vreun inspector, vreun director, se execută grabnic. Cât timp nu se investighează suplimentar, toate ipotezele rămân posibile.
Comentarii dumneavoastră îmi demonstrează că nu sunteți cunoscător in ale educației.
1. decesul a 2 diriginți in 15 zile?
2.pierderea actelor justificative? exista duplicate
3. niciun diriginte nu e atât de rău încât să nu motiveze absente daca elevii au fost prelevați cu trupa de teatru sau daca au fost plecați Intr un Erasmus
mai bine CA și-ar face cu responsabilitatea toate sarcinile pe care le are și mai ales să gândească desfășurarea procesului de învățământ, administrarea resurselor financiare și nevoile reale ale copiilor in prezent și viitor .
Ce atâta mirare, e probabil vorba de doi elevi privilegiați, care au avut acordul conducerii ca să lipsească, n-au adus documente valabile pt motivarea absențelor, diriginții respectivi n-au dorit să le motiveze în baza unor vorbe, pentru că răspund de catalog, așa că și-a asumat cineva să le treacă în mod excepțional prin CA (unde-s oamenii directorului) și s-a rezolvat!
O românească. Elevii sunt viitorii oameni de frunte ai țării, pregătiți de alți oameni de frunte!
(Dacă se întâmpla asta la o școală din fundul muntelui, o lună stăteau inspectorii în RODIS peste ei!)
corect!