Clarificări de urgență, solicitate Ministerului Educației de Federația Națională a Asociațiilor de Părinți cu privire la criteriile de acordare a burselor școlare. Potrivit unui comunicat, reprezentanții FNAP reclamă „o serie de contradicții și ambiguități care generează confuzie” în ordinul cu noile criterii de acordare a burselor școlare.
Părinții spun că în întâlnirea din 10 ianuarie, pe care au avut-o cu ministrul, i-au spus acestuia despre problemele semnalate în noile criterii, iar ministrul ar fi fost de acord „că nu ar trebui să existe neclarități”. Până la acest moment, 15 ianuarie, nu au fost, însă, aduse explicații pe acest subiect.
- Reamintim că au fost modificate criteriile de acordare a burselor școlare pe 5 ianuarie 2022, în plin an școlar 2021-2022, pe motiv că ar fi fost prea mulți elevi care ar fi primit bursă de merit dacă pragul de acordare ar fi rămas la 8.50, așa că a fost ridicat la media 9.50. În ultima săptămână toate asociațiile de elevi și Consiliul Național al Elevilor au protestat în școli față de aceste modificări. Reprezentanții CNE au fost și ei la întâlnire cu ministrul Cîmpeanu și au anunțat că bursele din acest an nu se vor acorda pe baza mediilor din semestrul I al acestui an școlar, ci pe baza celor de la finalul anului școlar trecut.
„În cadrul întâlnirii avute la Ministerul Educației în data de 10.01.2021, reprezentanții federației au arătat faptul că textul Ordinului 5.870/22.12.2021, privind aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat, conține o serie de contradicții și ambiguități care generează confuzie iar domnul ministru Sorin Mihai Cîmpeanu a fost de acord că nu ar trebui să existe neclarități iar criteriile ar trebui să fie ușor de înțeles și aplicat pentru oricine”, se arată în comunicat.
Reprezentanții federației mai spun că „autoritățile publice locale interpretează textul normei în moduri diferite, uneori absurde”, potrivit sesizărilor primite de la părinți și cadre didactice.
„Federația a primit, în ultimele zile, sute de sesizări (atât de la părinți, cât și de la cadre didactice) cu privire la modul în care comisiile de acordare a burselor din unitățile de învățământ, precum și autoritățile publice locale interpretează textul normei în moduri diferite, uneori absurde”, scriu aceștia în comunicat.
Pentru că solicitările pentru acordarea burselor școlare se depun la școli începând cu data de 17.01.2022, cei de la FNAP solicită „clarificări pentru ca modul de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar să fie aplicat unitar, la nivel național și să nu ajungem în situația în care unii elevi nu vor primi bursa, deși îndeplinesc aceleași condiții precum colegi de ai lor din alte școli/județe, care beneficiază de burse școlare”.
Care sunt clarificările cerute:
“1. Bursele de merit
Conform Ordinului 5.870/2021, Art. 8. „(1)Bursele de merit se acordă elevilor care au rezultate deosebite la învățătură și se încadrează în cel puțin unul din cazurile următoare: a)au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate/semestru în anul școlar anterior, cu excepția clasei a V-a și a clasei a IX-a;”, iar „(3) Lista elevilor care beneficiază de bursele de merit obținute în baza prevederilor alin. (1) lit. a), b) și c) este revizuită semestrial, în funcție de modificările intervenite în situația școlară a elevilor.”
Vă rugăm să precizați la ce se referă acea „revizuire” deoarece acest termen este interpretat diferit, astfel:
– unele unități de învățământ acordă bursa, în semestrul 2, acelor elevi care au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate/semestru în anul școlar 2020-2021, dar au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate și în semestrul 1 al anului școlar 2021-2022;
– alte comisii acordă bursa, în semestrul 2, acelor elevi au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate/semestru în anul școlar 2020-2021 și nu au acumulat un număr mai mare de 10 absențe nemotivate în semestrul 1 al anului școlar 2021-2022
– iar alte comisii acordă bursa, în semestrul 2, elevilor care au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate în semestrul 1 al anului școlar 2021-2022.
2. Bursa de studiu
Conform Ordinului 5.870/2021, Art. 10 „(1) Bursa de studiu se acordă elevilor care provin din familii cu un venit mediu net lunar pe membru de familie, pe ultimele 3 luni anterioare cererii, cel mult egal cu salariul minim net pe economie și care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: a) au obținut media generală de cel puțin 7,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate/semestru în anul școlar anterior, cu excepția clasei a V-a și a clasei a IX-a;”
„(2) Bursele de studiu sunt revizuite semestrial, în funcție de modificările intervenite în veniturile nete lunare ale familiei și în situația școlară a elevilor.”
Întrucât termenul de „revizuire în funcție de modificările intervenite în situația școlară a elevilor” generează aceleași multiple interpretări ca și la bursele de merit, vă rugăm să precizați ce reprezintă această „revizuire”.
3. Bursele de ajutor social
Ordinul 5.870/2021 prevede că:
Art. 12. „Bursele de ajutor social se acordă elevilor, la cerere, în funcție de situația materială a familiei sau a susținătorilor legali.”;
Art. 13 „(1) Bursele de ajutor social se stabilesc la începutul anului școlar, fiind revizuite semestrial, în funcție de modificările intervenite în veniturile nete lunare ale familiei.”;
Art.14 „(2) Acordarea burselor sociale pentru motive medicale se face pe baza certificatului eliberat de medicul specialist (tip A5) și avizat de medicul de familie/medicul de la cabinetul școlar, respectiv a certificatului de încadrare în grad de handicap, fără a fi condiționată de venitul net lunar al familiei.”
Toate aceste prevederi au generat confuzie și multiple interpretări, fiind imperios necesare o serie întreagă de clarificări deoarece:
Unitățile de învățământ nu știu dacă pot acorda burse de ajutor social, în semestrul 2, elevilor care nu au beneficiat de acest tip de burse în semestrul 1, deși elevii au rămas orfani, au primit diagnostice medicale severe sau veniturile familiei au scăzut considerabil în timpul semestrului 1.
Sunt unități de învățământ și/sau administrații publice locale care condiționează acordarea burselor pentru elevii orfani sau din mediul rural de veniturile familiei.
De asemenea, având în vedere faptul că membri comisiilor de burse nu au cunoștințe juridice, este necesar să fie explicate sintagmele „elevi crescuți de un singur părinte sau elevi abandonați de părinți asupra cărora a fost instituită o măsură de protecție socială” și lămuriri cu privire la documentele justificative privind îndeplinirea criteriilor de eligibilitatea pe categorii de burse. Deși pare absurd, școlile cer tot felul de documente (inclusiv pentru justificarea veniturilor), care nu sunt prevăzute de legislația în vigoare.
Vă solicităm să analizați, cu celeritate, toate aspectele prezentate anterior și să dispuneți fie modificări/completări ale Ordinului 5.870/2021, fie să emiteți un set de norme pentru aplicarea acestuia, în mod unitar, la nivel național”, se mai arată în comunicatul FNAP.