Brambureală în școli pe tema burselor – câte comisii, atâtea interpretări ale noilor criterii: cele de merit se acordă pentru media 9,50 de anul trecut sau din semestrul I al acestui an? Federația Părinților solicită Ministerului Educației „clarificări de urgență” și modificarea ordinului sau un set de norme de aplicare

30.717 vizualizări
meditații în perioada în care școlile au fost închise
Foto: Pexels.com
Clarificări de urgență, solicitate Ministerului Educației de Federația Națională a Asociațiilor de Părinți cu privire la criteriile de acordare a burselor școlare. Potrivit unui comunicat, reprezentanții FNAP reclamă „o serie de contradicții și ambiguități care generează confuzie” în ordinul cu noile criterii de acordare a burselor școlare.

Părinții spun că în întâlnirea din 10 ianuarie, pe care au avut-o cu ministrul, i-au spus acestuia despre problemele semnalate în noile criterii, iar ministrul ar fi fost de acord „că nu ar trebui să existe neclarități”. Până la acest moment, 15 ianuarie, nu au fost, însă, aduse explicații pe acest subiect.

„În cadrul întâlnirii avute la Ministerul Educației în data de 10.01.2021, reprezentanții federației au arătat faptul că textul Ordinului 5.870/22.12.2021, privind aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar de stat, conține o serie de contradicții și ambiguități care generează confuzie iar domnul ministru Sorin Mihai Cîmpeanu a fost de acord că nu ar trebui să existe neclarități iar  criteriile ar trebui să fie ușor de înțeles și aplicat pentru oricine”, se arată în comunicat.

Reprezentanții federației mai spun că „autoritățile publice locale interpretează textul normei în moduri diferite, uneori absurde”, potrivit sesizărilor primite de la părinți și cadre didactice.

Federația a primit, în ultimele zile, sute de sesizări (atât de la părinți, cât și de la cadre didactice) cu privire la modul în care comisiile de acordare a burselor din unitățile de învățământ, precum și autoritățile publice locale interpretează textul normei în moduri diferite, uneori absurde”, scriu aceștia în comunicat. 

Pentru că solicitările pentru acordarea burselor școlare se depun la școli începând cu data de 17.01.2022, cei de la FNAP solicită „clarificări pentru ca modul de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar să fie aplicat unitar, la nivel național și să nu ajungem în situația în care unii elevi nu vor primi bursa, deși îndeplinesc aceleași condiții precum colegi de ai lor din alte școli/județe, care beneficiază de burse școlare”.

Care sunt clarificările cerute:

           1. Bursele de merit

Conform Ordinului 5.870/2021, Art. 8. „(1)Bursele de merit se acordă elevilor care au rezultate deosebite la învățătură și se încadrează în cel puțin unul din cazurile următoare: a)au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate/semestru în anul școlar anterior, cu excepția clasei a V-a și a clasei a IX-a;”,  iar „(3) Lista elevilor care beneficiază de bursele de merit obținute în baza prevederilor alin. (1) lit. a), b) și c) este revizuită semestrial, în funcție de modificările intervenite în situația școlară a elevilor.”

Vă rugăm să precizați la ce se referă acea „revizuire” deoarece acest termen este interpretat diferit, astfel:

– unele unități de învățământ  acordă bursa, în semestrul 2, acelor elevi care au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate/semestru în anul școlar 2020-2021, dar au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate și în semestrul 1 al anului școlar 2021-2022;

– alte comisii acordă bursa, în semestrul 2, acelor elevi au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate/semestru în anul școlar 2020-2021 și nu au acumulat un număr mai mare de 10 absențe nemotivate în semestrul 1 al anului școlar 2021-2022

– iar alte comisii acordă bursa,  în semestrul 2, elevilor care au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate în semestrul 1 al anului școlar 2021-2022.

           2. Bursa de studiu

Conform Ordinului 5.870/2021, Art. 10  „(1) Bursa de studiu se acordă elevilor care provin din familii cu un venit mediu net lunar pe membru de familie, pe ultimele  3 luni anterioare cererii, cel mult egal cu salariul minim net pe economie și care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: a) au obținut media generală de cel puțin 7,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate/semestru în anul școlar anterior, cu excepția clasei a V-a și a clasei a IX-a;”

„(2) Bursele de studiu sunt revizuite semestrial, în funcție de modificările intervenite în veniturile nete lunare ale familiei și în situația școlară a elevilor.”

Întrucât termenul de „revizuire în funcție de modificările intervenite în situația școlară a elevilor” generează aceleași multiple interpretări ca și la bursele de merit, vă rugăm să precizați ce reprezintă această „revizuire”.

          3. Bursele de ajutor social

Ordinul 5.870/2021 prevede că: 

Art. 12. „Bursele de ajutor social se acordă elevilor, la cerere, în funcție de situația materială a familiei sau a susținătorilor legali.”;

Art. 13 „(1) Bursele de ajutor social se stabilesc la începutul anului școlar, fiind revizuite semestrial, în funcție de modificările intervenite în veniturile nete lunare ale familiei.”;

Art.14 „(2) Acordarea burselor sociale pentru motive medicale se face pe baza certificatului eliberat de medicul specialist (tip A5) și avizat de medicul de familie/medicul de la cabinetul școlar, respectiv a certificatului de încadrare în grad de handicap, fără a fi condiționată de venitul net lunar al familiei.”

Toate aceste prevederi au generat confuzie și multiple interpretări, fiind imperios necesare o serie întreagă de clarificări deoarece:

Unitățile de învățământ nu știu dacă pot acorda burse de ajutor social, în semestrul 2,  elevilor care nu au beneficiat de acest tip de burse în semestrul 1, deși elevii au rămas orfani, au primit diagnostice medicale severe sau veniturile familiei au scăzut considerabil în timpul semestrului 1.

Sunt unități de învățământ și/sau administrații publice locale  care condiționează acordarea burselor pentru elevii orfani sau din mediul rural de veniturile familiei.

De asemenea, având în vedere faptul că membri comisiilor de burse nu au cunoștințe juridice, este necesar să fie explicate sintagmele „elevi crescuți de un singur părinte sau elevi abandonați de părinți asupra cărora a fost instituită o măsură de protecție socială” și lămuriri cu privire la documentele justificative privind îndeplinirea criteriilor de eligibilitatea pe categorii de burse. Deși pare absurd, școlile cer tot felul de documente (inclusiv pentru justificarea veniturilor), care nu sunt prevăzute de legislația în vigoare.

Vă solicităm să analizați, cu celeritate, toate aspectele prezentate anterior și să dispuneți fie modificări/completări ale Ordinului 5.870/2021, fie să emiteți un set de norme pentru aplicarea acestuia, în mod unitar, la nivel național”, se mai arată în comunicatul FNAP.


19 comments
  1. Cum se aplica Bursa de studiu si merit in scolile cu invatamant special, tinand cont ca este o diferenta intre media de merit pentru un copil din invatamantul normal si media de merit pentru un copil din invatamantul special care are deficienta mintala, CRITERII din 31 august 2007 medico-psihosociale pe baza cărora se stabilește încadrarea în grad de handicap unde prevede întârzierea mintală ușoară nivel QI 50-55 până la 70

  2. Precizarea cu privire la numărul de absențe care nu trebuie să depășească 10 nemotivate este o prostie incalificabilă și inexplicabilă! Se știe că, potrivit Regulamentului în vigoare, la 10 absențe nemotivate se scade un punct la Purtare. Pentru a primi bursă de merit, media la Purtare trebuie să fie 10! Dacă modifică și această regulă, aruncă școala în aer! Din noul Regulament de acordare a burselor aflăm cu stupoare că beneficiarul de bursă de merit poate cumula liniștit 10 absențe nemotivate semestrial căci se înscrie pentru bursă, dar nu se mai înscrie dacă nu are media de minim 9.50 și pe semestrul I al anului scolar 2021-2022. Sau poate? Aici e marea necunoscută pe care experții din ME refuză cu obstinație să o clarifice. Alineatul 3 al deja faimosului art. 8 spune gri pe alb că lista elevilor beneficiari de bursă de merit va fi revizuită semestrial, ceea ce dă frâu liber interpretărilor diferite pe unitate și, implicit, nedreptăților în Învățământul de Stat. Precizarea cu numărul de absențe nu face decât să încarce inutil textul și așa greoi al Ordinului și să amplifice, dacă mai era nevoie, ambiguitatea. Pandemia va trece, impresiile oamenilor rămân și se stratifică și…

  3. M-am saturat sa fiu trimisa in fata parintilor si sa nu am siguranta, ca diriginte, că informatiile pe care le transmit sunt corecte. De ce atâta ambiguitate in acest ordin? Am auzit zeci de variante si interpretari in funcție de școală si de cei care fac parte din Comisia de burse… Este penibil să le transmit acum informatiile așa cum le-am primit pentru ca apoi sa fiu obligată să revin asupra lor pentru că adunătura de “profesionisti” nu a stabilit totul clar in acest Ordin! Ar trebui sa revina cât mai repede cu precizările necesare și să fie prelungit termenul de depunere al dosarelor!

  4. Buna ziua! Ma puteti lamuri daca ,mai nou, acordare bursei sociale pentru copii orfani este legata de veniturile pe membru de familie? Situatie ciudata in Constanta, cei doi nepoti ai mei sunt orfani de tata -unul clasa 1 si cel mare clasa XI beneficiau de aceasta bursa. Pentru noul semestru s-au cerut din nou cererile de catre scoli si acum apare nebunia. La cel mic totul este ok , o simpla cerere in completare la dosarul depus, iar la cel mare se cer o gramada de documente legata de veniturile familiei, extrase de cont etc. Doua scoli din Constanta, doua moduri de aplicare a aceleeasi legi pentru doi frati orfani. Oare este asa greu sa fie date niste indicatii clare pentru fiecare categorie care poate primi bursa sociala?

  5. Art. 10 „(1) Bursa de studiu se acordă elevilor care provin din familii cu un venit mediu net lunar pe membru de familie, pe ultimele 3 luni anterioare cererii, cel mult egal cu salariul minim net pe economie…”
    salariul minim net pe economie – pe 2022 sau pe 2021?

  6. O alta nelămurire: scrie ca bursa de merit se acorda pt sem 1 , elevilor de clasa a 9-a, care au avut medie la Evaluarea Națională de cel puțin 9,5.
    Înțeleg ca elevii aceștia pot beneficia, retroactiv, de bursa de merit pe sem 1. Asa reiese din ordin.

  7. Bună ziua,
    De ce bursa de studii este conditionata de venitul parintilor? Exista bursa sociala pentru copiii din familii cu venituri mici. Asa se stimuleaza dorinta de invatatura?

  8. O aberație care are singurul scop de a cheltui cat mai puțin din banul public
    Și-au găsit să facă economie și la burse, schimbarea aceasta de la media 8,50 la 9,50 pentru bursele de merit, este una mult prea mare, puteau să modifice că bursele de merit sa se dea de la media 9, însă se încearcă în disperare sa fie acordate cat mai puține burse. Păcat, banii aceia erau nu numai un stimulent pentru copiii care învață, dar erau și bineveniți in condițiile economice actuale. Oricum in momentul de față toate deciziile care se iau referitor la sistemul de învățământ și la organizarea cursurilor in condițiile pandemice actuale par a fi luate de niste persoane care au scăpat demult situația de sub control și care sunt depășiți de aceasta. Ce sa mai vorbim despre testele Covid care ba sunt, ba nu sunt, despre situația în care se face școală online sau cu prezența fizică?! Ministrul și cei de pe lângă el sunt parca într-o nebuloasa, amețiți și dezorientați, dezorientare pe care o propagă prin deciziile pe care le iau și le impun. Trist, trist pentru că asta afectează copiii noștri!

  9. Un nemernic la fel ca și președintele pt ca voi continua sa cred ca acest Campeanu este doar marioneta președintelui atata timp cât acest președinte al tarii ,tace și ai înghite toate aberațiile și prostiile acestui ministru care efectiv si-a bătut joc de copii din toate punctele de vedere. Nu inteoeg de ce nu îl demite nimeni pe acest incompetent malefic care uraste copiii !

  10. Bună ziua! Trebuie lămurit de asemenea, dacă în cazul burselor sociale, elevii, pot beneficia și în semestrul al II-lea de acestea, indiferent dacă sunt promovați sau nu în semestrul I,… În noul Ordin nu se specifică nimic legat de acest aspect. Mulțumesc!

  11. De ce bursele de studii sunt conditionate de venitul parintilor?
    Care este vina unui elev care sa zicem are media 9,49 si nu poate lua bursa de studii ca are parintii bagati cum diferentiem acel elev de un elev care are media de 7,51 dar arw parintii saraci?
    Mai este important in scoala ca elevii sa invete sau este sugicient ca ei sa provina din parinti saraci?
    Ce trebuie facut ca sa se schimbe aceste nedreptati?
    Atunci cand aceasta ordonanta a trecut a avut si un punct de vedere juridic favorabil?daca da acel jurist poate explica?

  12. Inițial când citim aceste ordine venite în teritoriu credem că e vorba de incompetență.
    Formularea ambiguă este însă INTENȚIONATĂ.

    Scopul este clar.
    Neclaritatea să ducă depășirea termenului de depunere a cererilor si a dosarelor și implicit să rezulte cât mai puține burse acordate.

    Ministrul continuă să mintă zilnic la televiziuni prin omisiune ( bursa de studiu a crescut la 150 lei – dacă îndeplinești condițiile, pe care nu le detaliază niciodată știind că de fapt foarte multe familii nu se încadrează în noile reguli)

    1. Exact. Asteapta sa fie depuse cererile, ca dupa acea sa aleaga metoda de exprimare care duce la cat mai putine burse.

  13. Câmpeanu-le ia tu toți banii ca noi ne-am saturat de bătaia ta de joc. Ai făcut economii cu banii de burse, sau ți-a dat cu virgula….. Și ce ai zis hai sa dam informații ambigue, tot ca mine sa iasă. Păpușarule!!!!!! Ești frate cu președintele tarii. Doi iprocti, ne este silă de voi. Demisia bai ca nu ați făcut nimic, doar sa va umpleți conturile ordinarilor!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Subiecte și răspunsuri Olimpiada de Limba maghiară, etapa județeană. Descarcă ce au primit elevii la „Mikes Kelemen” 2024, de la școlile cu predare în limba maghiară sau în română

Subiectele și baremele de corectare pentru Olimpiada de Limbi materne – maghiară (ONLLMMK), de la etapa județeană de sâmbătă, 23 martie, au fost publicate de Ministerul Educației pe subiecte.edu.ro. Edupedu.ro redă…
Vezi articolul

INTERVIU Un laborator de științe dotat cu toate cele necesare, într-o școală care nu a avut așa ceva de zeci de ani. „Un părinte a spus: mi-a intrat copilul într-un OZN” – Cazul școlii din Curcani, județul Călărași, singura care pilotează noi moduri de predare a științelor, povestit de directorul Viforel Dorobanțu / Provocări majore: Laboranții și situația reziduurilor de la Chimie

„Reacția copiilor a fost extrem de faină. Și noi, adulții, am avut reacții de copii” după ce un laborator de științe a fost inaugurat la Școala Gimnazială din Curcani, județul…
Vezi articolul

După 12 ani de școală, elevii au probleme cu lexicul, cu localizarea informației, spune Bogdan Rațiu, profesor de limba română, despre rezultatele simulării la BAC: La liceu se simte că stagnăm de foarte mulți ani, iar standardele s-au diminuat – în anii 2000 se cereau 3-4 pagini de eseu, acum 400 de cuvinte

Bogdan Rațiu, profesor de limba și literatura română la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” din Târgu Mureș, spune că “rezultatele simulării de la BAC 2024 nu sunt foarte bune per ansamblu”,…
Vezi articolul

DOCUMENT Ministerul Educației introduce bursele pentru învățământul primar în noul ordin cu criteriile de acordare a burselor. Cele 17 modificări față de actul normativ inițial

Noul ordin cu criteriile de acordare a burselor în gimnaziu, liceu și învățământul profesional a fost semnat și va fi publicat în Monitorul Oficial. Actul normativ obținut de Edupedu.ro este…
Vezi articolul