Abordarea agresorilor și victimelor fenomenului de bullying, sfaturi utile de la psihologul Maria Ioana Telecan

1.951 de vizualizări
bullying
Trebuie să remarcăm faptul că bullying-ul îi afectează pe toți: pe victimele agresiunii, pe agresor și pe observatori. Aceștia din urmă, observatorii, rămân calmi, prudenți, sensibili și nesiguri, cu o slabă încredere în sine, se cred mai slabi fizic decât colegii lor.

Nevoia de putere şi de dominare fac din victimă o ţintă, iar agresorii îi vor răni fizic, social sau emoţional pe ceilalţi. De cele mai multe ori, cei care hărţuiesc au fost hărţuiţi sau sunt ei înşişi hărţuiţi de colegi, de familie. Astfel, printre principalele motive pentru care elevii agresează se identifică statutul social, puterea și controlul, atenția colegilor și lipsa de supervizare, îndrumare.

Este important pentru un elev să știe că poate apela la diferite surse (părinți, educatori, profesori, psihologi școlari), dacă se confruntă cu acest fenomen.

Construirea unei relații bazată pe încredere, validare și îndrumare alimentată de cultivarea de interacțiuni și emoții pozitive, va face posibilă trecerea mai ușoară spre comunicarea și deschiderea despre ceea ce se petrece în viața elevului, și va fi mai deschis răspunsului venit din partea specialiștilor.

Bullying: cele mai frecvente comportamente agresive

Astfel, ca să putem estompa acest fenomen din viața școlii, psihologii școlari, consilierii (și nu numai) pot lucra în următoarele direcții pentru elevii ”agresori”, care adoptă comportamente agresive față de colegii de școală:

  • identificarea şi exprimarea emoţiilor: legătura dintre gânduri – emoţii şi comportament;
  • învăţarea de tehnici de luare a deciziilor;
  • tehnici de rezolvare a conflictelor prin negociere;
  • adoptarea unei comunicări cooperante și asertive;
  • conştientizarea legăturii dintre acţiune şi rezultat, fapte şi consecinţe, conştientizarea efectelor acţiunii propriului comportament;
  • consilierea de grup ar fi de preferat să se realizeze în cadrul unor grupe mixte, elevi cu comportament agresiv – elevi cu comportamente prosociale, pentru a descuraja comportamentele antisociale de către copii adaptaţi sociali şi care au valori şi norme morale;
  • tehnici de management al furiei: acest lucru îi va ajuta pe elevi să identifice situaţiile care îi fac să răspundă agresiv sau violent, iar apoi îi învăţăm strategii de a face faţă sentimentelor şi reacţiilor comportamentale agresive.

În ceea ce priveşte consilierea  „victimelor”, şedinţele de consiliere ar trebui să cuprindă:

  • dezvoltarea autoeficacităţii;
  • dezvoltarea stimei de sine;
  • dezvoltarea deprinderilor de comunicare asertivă – de obicei victimele unei violenţe, agresivităţii sunt incapabile să facă faţă agresorului în timpul actului agresiv. Una dintre explicaţiile pentru puterea agresorului asupra victimei este faptul că agresorul a învăţat că victima este vulnerabilă şi incapabilă să facă faţă situaţiei. Victimele trebuie să fie învăţate câteva reguli de bază ale unui comportament asertiv, ca de pildă – să răspundă la insulte, hărţuire, jigniri cu calm şi amabilitate, de ex. „Asta este opinia ta”, să adopte o atitudine în care agresorul să nu observe că l-a deranjat remarca lui;
  • să spună un „Nu” clar şi cu voce tare dacă cineva îl obligă să facă un lucru pe care el nu doreşte să-l îndeplinească. Trebuie să înveţe să o spună cu fermitate şi cu încredere uitându-se în ochii interlocutorului;
  • să spună cu încredere incidentele de agresivitate adulţilor pentru a putea fi remediate (părinţi, profesori, specialiști etc.).

Citește și: Fenomenul de bullying nu este nici inevitabil, nici o parte normală a copilăriei, ci mai degrabă reprezintă o formă redundantă de violență asupra căreia părinții și profesorii suportivi îi pot pune capăt.

____________________

Despre autor: Maria Ioana Telecan este psiholog și doctorand în psihologie


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Op Ed / Marianne Thyssen, comisar european pentru ocuparea forței de muncă: Încurajez România să dezvolte o abordare strategică în ce privește perfecționarea și recalificarea în rândul populației de vârstă activă

Din momentul în care am devenit comisar european în 2014, una dintre ambițiile mele principale a fost să stimulez creșterea ocupării forței de muncă în Europa. După aproape cinci ani,…
Vezi articolul

Studiile de ideologie rusă, completate cu instrucție militară în universități și lupta împotriva „agenților străini” – tablou al învățământului superior din Rusia, ca armă de război, realizat de un cercetător rus din SUA

Instrucție militară și alte activități de militarizare, promovarea ideologiilor ce susțin războiul din Ucraina, lejeritate în definirea „agenților străini” împotriva cărora autoritățile pot lua măsuri: așa descrie situația actuală a…
Vezi articolul

Efectele pandemiei în școală. O scădere cu 18 puncte a procentului copiilor care puteau să rezolve probleme de o anumită dificultate, iar decalajele sunt și de 50%, spune Dragoș Iliescu, profesor universitar și expert internațional în testare: Simplificat, „un copil care lua nota 6 înainte de pandemie, ia acum 4”

„18% înseamnă că o cincime au pierdut, în medie”, a declarat Dragoș Iliescu despre pierderile în cunoștințe ale copiilor, măsurate în perioada pandemiei în raport cu situația dinaintea acestei perioade.…
Vezi articolul

Transformarea meritului în mită electorală, rețeta Deca-Iohannis pentru reforma Educației din România: bursele de merit de 450 de lei vor fi primite în acest an școlar și de primii opt elevi din cea mai bună clasă de a IX-a de la Colegiul „Sf Sava“, cu ultima medie 9,97, și de primii opt de la Liceul „Pallady“, cu medii între 6,72 și 5,10

Legea care a fost prezentată de președintele Klaus Iohannis și de ministrul Educației Ligia Deca drept „reformatoare“ pentru învățământul din România se pregătește să intre în vigoare, iar odată cu…
Vezi articolul

Tabloul dezechilibrelor din școala românească, într-un raport al Comisiei Europene: bani prea puțini, sprijin cvasiinexistent pentru elevii din mediile dezavantajate, lipsă de putere pentru școlile sărace

Accesul inegal al elevilor la învățătură, exacerbat de criza corona și trecerea la școala online, pune presiune pe autoritățile române să acționeze cu măsuri concrete în sprijinul elevilor defavorizați. Cât…
Vezi articolul