Abordare inedită a textului argumentativ, la Bacalaureat 2019: Ca să nu te faci de râs ca Viorica Dăncilă, este necesară pregătirea înainte de susținerea unui discurs

19.056 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Subiectele la Limba și literatura română date la Bacalaureat au fost “de nivel mediu”, a declarat pentru Edupedu.ro profesoara Monica Anisie, de la Colegiul Național Tudor Vianu din București. “Se poate obține cu ușurință nota 7”, a precizat aceasta. O cerință la care elevii puteau greși din neatenție a fost la primul subiect, iar punctul B care le cerea acestora să argumenteze necesitatea unei pregătiri riguroase în vederea susținerii unui discurs a generat și răspunsuri inedite, a adăugat Anisie.

Punctul B de la Subiectul I avea următoarea cerință: “Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă este necesară sau nu o pregătire riguroasă în vederea susținerii unui discurs, raportându-te atât la informațiile din fragmentul extras din volumul Amintiri de la Junimea din Iași de George Panu, cât și la experiența personală sau culturală”.

Monica Anisie, profesoară de Limba română la Colegiul Național Tudor Vianu din București, a declarat pentru Edupedu.ro că “Unul dintre elevii mei mi-a spus că a făcut trimitere, atunci când a argumentat necesitatea unei pregătiri riguroase în vederea susținerii unui discurs, la situația în care a fost pus premierul Viorica Dăncilă. El a argumentat că e foarte important să-ți structurezi un discurs, ca să nu ajungi ca Viorica Dăncilă“.

Monica Anisie a fost secretar de stat în Ministerul Educației, iar în prezent este coordonatorul comisiei de educație pentru învățământ preuniversitar din PNL.

Din punct de vedere al subiectului, este corectă argumentarea: să îți construiești un discurs astfel încât să nu ajungi să te faci de râs. A făcut parte din argumentare“, a adăugat Anisie.

Monica Anisie / Foto: Facebook

Contactată de Edupedu.ro, Monica Anisie, care predă Limba română atât la gimnaziu, cât și la liceu, a declarat că subiectele date astăzi, 1 iulie 2019, la examenul la Limba română din cadrul Bacalaureatului “au respectat modelul publicat de Ministerul Educației și au fost construite pe aceeași structură ca subiectele de la simularea Bacalaureatului. Per total, au fost subiecte de nivel mediu. Se poate obține cu ușurință nota 7“.

Care este subiectul la care elevii puteau greși din neatenție

Însă au avut și elemente care necesitau un grad de atenție mai mare“, a precizat aceasta.

Subiectul I A a avut cerințe construite integral pe baza textului: se verifica gradul de înțelegere a textului și de atenție. Era acolo, însă, un punct la care elevii puteau greși, dacă nu citeau cu atenție. Cerința de la Subiectul I punctul A. 3 era următoarea: ‘Precizează numele persoanei care a impus tradiția ca oratorul să nu se folosească de niciun fel de însemnări, justificându-ți răspunsul cu o secvență din textul dat’. Dacă nu erai atent, puteai să spui numele autorului, în loc de Maiorescu, și puteai greși. Trebuia să fii atent la textul suport și să vezi mențiunea: ‘în tradiție maioresciană’“., a atras atenția Anisie.

Profesoara de Limba și literatura română a explicat pentru Edupedul.ro că, “la Subiectul I punctul B, pe baza textului la prima vedere elevii puteau să construiască foarte ușor un text argumentativ, dar și aici trebuia să fie atenți la argumentele pe care le aduc. Un argument trebuia să facă referire la textul suport, iar un argument trebuia să pornească din experiența personală sau din cea culturală“.

“Unul dintre elevii mei mi-a spus că a făcut trimitere, atunci când a argumentat necesitatea unei pregătiri riguroase în vederea susținerii unui discurs, la situația în care a fost pus premierul Viorica Dăncilă. El a argumentat că e foarte important să-ți structurezi un discurs, ca să nu ajungi ca Viorica Dăncilă“, a povestit Anisie, pentru Edupedu.ro.

Aceasta a precizat că, “din punct de vedere al subiectului, este corectă argumentarea: să îți construiești un discurs astfel încât să nu ajungi să te faci de râs. A făcut parte din argumentare“.

“La subiectul al II-lea, candidații aveau de prezentat perspectiva narativă din text și era clară, copiii nu aveau de ce să greșească. Au avut chiar și la modelul de subiecte publicat de Minister perspectiva narativă”, a afirmat profesoara.

Iar piatra de încercare, subiectul al III-lea, de care toți copiii se tem, le-a plăcut elevilor. Poezia modernistă au studiat-o în clasele a XI-a și a XII-a, deci au avut continuitate. Lor le plac Blaga și Bacovia, deci nu a fost ceva foarte dificil“, a concluzionat Anisie.

Subiectele integrale de la examenul la Limba și literatura română – profilul Real și filiera Tehnologică:

 

Calendar BAC 2019 Sesiunea iunie-iulie 2019 – Examenele scrise de la bacalaureat

1 iulie 2019                    Limba și literatura română – proba Ea) – examen scris
2 iulie 2019                    Limba și literatura maternă – proba Eb) – examen scris
3 iulie 2019                    Proba obligatorie a profilului – proba Ec) – examen scris

  • Examen la Matematică – pentru absolvenții claselor de liceu cu profil real din filiera teoretică, pentru cei care au terminat filiera tehnologică și pentru absolvenții de la profilul militar și profilul pedagogic – specializarea învățători-educatoare, din filiera vocațională
  • Examen la Istorie – pentru absolvenții de la profilul umanist din filiera teoretică și pentru toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celor de mai sus

4 iulie 2019                  Proba la alegere a profilului și specializării – proba Ed) – examen scris

Absolvenții trebuie să aleagă una dintre următoarele materii, pentru examen, în funcție de studiile urmate în liceu:

  • Fizică, Chimie, Biologie sau Informatică – elevii de la profilul real din filiera teoretică, de la profilul tehnic și profilul resurse naturale și protecția mediului din filiera tehnologică și de la profilul militar din filiera vocațională
  • Geografie, Filosofie, Logică și argumentare, Economie, Psihologie și, după caz, Sociologie – absolvenții de la profilul umanist din filiera teoretica, de la profilul servicii din filiera tehnologică și din toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celui menționat mai sus

8 iulie 2019             Afișarea rezultatelor (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor (orele 12:00 – 16:0)
9-12 iulie 2019       Rezolvarea contestațiilor
13 iulie 2019           Afișarea rezultatelor finale

Candidaţii de altă confesiune decât cea ortodoxă, care sărbătoresc Rusaliile în data de 10 iunie, pot fi programaţi pentru susţinerea probei D în zilele de 7 şi 11 iunie, precizează Ministerul Educației.

 

Calendar BAC 2019 Sesiunea iulie-august 2019

15 – 19 iulie 2019 Înscrierea candidaților
26 iulie 2019          Înscrierea candidaților care au promovat examenele de corigențe

21 august 2019     Limba si literatura română – proba Ea) – examen scris
22 august 2019     Limba si literatura maternă – proba Eb) – examen scris
23 august 2019     Proba obligatorie a profilului – proba Ec) – examen scris
26 august 2019     Proba la alegere a profilului și specializării – proba Ed) – examen scris

27 – 28 august 2019 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
29 august 2019          Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
30 august & 2 septembrie 2019 Evaluarea competențelor digitale – proba D
2 – 3 septembrie 2019 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limba de circulație internațională – proba C
3 septembrie 2019        Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor (orele 12:00 – 16:00)
3 – 6 septembrie 2019 Rezolvarea contestațiilor
7 septembrie 2019       Afișarea rezultatelor finale

Citește și:

 

 

 

 

 


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Numărul notelor greșite la Evaluarea Națională continuă să crească și “se perpetuează un fenomen periculos”, afirmă Consiliul Elevilor: Ministerul să asigure verificarea corespunzătoare a lucrărilor

“Se perpetuează un fenomen periculos, în care, spre exemplu, lucrările nu sunt corectate în mod obiectiv de ambii profesori evaluatori, ci doar de unul, urmând ca cel de-al doilea să…
Vezi articolul

Psihologie BAC 2024 / Profesoara Magdalena Dorcioman: Argumentarea importanței funcției ludice a limbajului, de la subiectul al II-lea, a fost una dintre cele mai dificile cerințe

Ca profesor de psihologie, consider că Varianta 3 la proba la Psihologie este bine concepută și echilibrată, spune prof. dr. Maria-Magdalena Dorcioman, directorul Colegiului Național „Dinicu Golescu”, Câmpulung, Argeș, într-o…
Vezi articolul

Universitatea din București și Universitatea de Vest din Timișoara – incluse în prima listare restrânsă Times Higher Education a ofertelor internaționale de educație universitară online

Două instituții românești de învățământ superior, Universitatea din București și Universitatea de Vest din Timișoara, au fost incluse într-o primă încercare a reputatului furnizor internațional de clasamente universitare Times Higher…
Vezi articolul