Dacă un elev lipsește “cel puțin 75% din numărul de ore de curs prevăzute într-un an școlar la disciplinele/modulele respective”, directorul este obligat să anunțe serviciile de asistență socială, potrivit unui articol din ROFUIP 2024. Potrivit calculelor făcute de Edupedu.ro, pe baza rapoartelor OECD privind numărul de ore de curs, un elev de gimnaziu ar trebui să aibă peste 750 de absențe nemotivate pentru ca directorul să poată anunța serviciile de asistență socială, iar un elev de clasă primară, peste 540 de absențe.
- Rata abandonului școlar este diferența dintre numărul elevilor înscriși la începutul anului școlar și cel al elevilor aflați în evidență la sfârșitul aceluiași an școlar, exprimată ca raport procentual față de numărul elevilor înscriși la începutul anului, potrivit Institutului Național de Statistică (INS). Vezi aici care sunt situațiile când
este considerat un elev în situație de abandon școlar sau risc de abandon școlar, potrivit ROFUIP 2024.
Directorul școlii este obligat să anunțe serviciile de asistență socială în cazul în care un elev nu vine la ore “cel puțin 75% din numărul de ore de curs prevăzute într-un an școlar la disciplinele/modulele respective”, potrivit ROFUIP 2024.
Raportul OECD Education at a Glance 2023 arată că în România, elevii de clasele primare au 720 de ore pe an, iar cei de gimnaziu 1001 ore pe an.
Potrivit calculelor făcute de Edupedu.ro, un elev de gimnaziu ar trebui să acumuleze peste 750 de absențe nemotivate într-un an școlar, iar un elev din clasele primare, 540 de absențe, pentru ca directorul școlii să poată anunța serviciile de asistență socială privind riscul de abandon școlar.
Având în vedere că anul școlar are 34 de săptămâni în care sunt 1001 ore de curs la gimnaziu un elev de gimnaziu ar trebuie să aibă într-o săptămână 29,4 de absențe dacă lipsește la toate orele, iar într-o lună 118 absențe, iar un elev de clasă primară 21 de absențe pe săptămână și 84 de absențe pe lună.
Asta înseamnă că situația poate fi semnalată de directorul școlii abia după aproape trei sferturi din anul școlar, adică 7 luni din 9 de școală, când elevul respectiv adună numărul de absențe care să indice că e în risc de abandon școlar.
Directorul școlii trebuie să ia măsuri de prevenire a abandonului școlar, mai precizează articolul din ROFUIP.
Art 95, alin (4) -“Directorul unității de învățământ are obligația să anunțe serviciile de asistență socială (SPAS/DAS) și să contribuie la stabilirea unor măsuri de prevenire a abandonului școlar, în cazul beneficiarilor primari care înregistrează absențe la cel puțin 75% din numărul de ore de curs prevăzut într-un an școlar la disciplinele/modulele respective”.
Informații de context
Rata abandonului școlar la sfârșitul gimnaziului a atins, în anul 2021-2022, cel mai scăzut nivel din ultimul deceniu, însă, în mediul rural, este de aproape 3 ori mai mare, conform „Raport privind starea învățământului preuniversitar”, publicat de Ministerul Educației.
Este pentru prima oară când Ministerul Educației definește clar ce înseamnă abandonul școlar în ROFUIP. Edupedu.ro a scris care sunt situațiile când un elev este considerat un elev în situație de abandon școlar sau risc de abandon școlar, menționate în ROFUIP 2024.
Astfel, în situație de abandon școlar sunt considerați elevii din învățământul obligatoriu care au acumulat un număr de absențe nemotivate ce au condus la imposibilitatea finalizării a 2 ani școlari succesivi, conform ROFUIP 2024.
- „Elevii aflați în situație de abandon școlar în doi ani școlari consecutivi, sunt radiați din evidențele școlare.
- Elevii considerați în situație de abandon școlar pot fi reînscriși, la cerere, la nivelul clasei pe care au abandonat-o, conform proiectului.
În situație de risc de abandon școlar sunt considerați elevii care nu frecventează cursurile școlare și care au absentat nemotivat la cel puțin 75% din numărul de ore de curs prevăzut într-un an şcolar la disciplinele/modulele respective.
În cazul elevilor din învățământul obligatoriu aflați în situație de risc și de abandon școlar, unitatea de învățământ are obligația de a informa instituțiile responsabile cu privire la neîndeplinirea de către părinții, tutorii, reprezentanții legali ai elevului a obligațiilor legale privind asigurarea frecventării cu regularitate şi conform programului de către acesta a cursurilor şcolare”, conform art. 118.
„Abandonul școlar reprezintă încetarea frecventării învățământului obligatoriu de către un beneficiar primar al educației, demonstrată prin absențe nemotivate care au condus la imposibilitatea finalizării a 2 ani școlari succesivi”, potrivit Legii Educației nr. 198/2023.